Gå til innhold

For dyrt for mindre leilighet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor nå i rekkehus, på 120 m2, har 4 soverom og veldig stor terrasse, som er usjenert. Bor 7 km unna sentrum, og bussen går hvert 10. minutt. Bor i en mellomstor by. Veldig praktisk med god plass, da jeg har 2 barn. Men barna har blitt store, og snart flytter første barnet. Og jeg har alltid tenkt at da, skulle jeg flytte i mindre leilighet, og mer sentralt. Men det er for dyrt.

Jeg ser på 3 roms leiligheter på mellom 55-70 m2. Og i sentrum koster de mye mer enn min leilighet. Jeg må 3-5 km unna sentrum, for at de leilighetene koster det samme som min. Men det koster og selge, og flytte. Så føler at jeg vil tape på det. Leiligheter på 66 m2, her jeg bor, koster 200 000 mindre enn min.

Blir så frustrert, hvorfor er de små leilighetene så dyre?

Anonymkode: cbca7...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kortversjonen: Tilbud/etterspørsmål presser prisene på mindre leiligheter opp.

Anonymkode: b9665...0cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigeste momentet her er nok beliggenhet. Nærmere sentrum betyr høyere pris. Hvis du ser hva en tilsvarende 3-roms koster midt i Oslo, så er det trolig enda en god slump mer. Du er åpenbart ikke den eneste som ønsker deg en sentrumsnær leilighet, eller som brukeren før meg oppsummerer: tilbud og etterspørsel.

En annen faktor, som ofte glemmes, er at de store kostnadsdriverne i en bolig også finnes i mindre leiligheter. Dette er f.eks. våtrom, for selv om et stort hus sikkert har større bad enn en mindre leilighet, så er marginalkostnaden for tre kvadratmeter mer bad forsvinnende liten, det er infrastrukturen som er dyr. Tilsvarende må en mindre leilighet også ha sikringsskap, ytterdør etc.

Husk at du også må se på en boligs alder. Sentrumsnære leiligheter i mindre byer vil ofte være av nyere dato, og dette er også en faktor som vil gi høyere pris.

Endret av Horge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor nå i rekkehus, på 120 m2, har 4 soverom og veldig stor terrasse, som er usjenert. Bor 7 km unna sentrum, og bussen går hvert 10. minutt. Bor i en mellomstor by. Veldig praktisk med god plass, da jeg har 2 barn. Men barna har blitt store, og snart flytter første barnet. Og jeg har alltid tenkt at da, skulle jeg flytte i mindre leilighet, og mer sentralt. Men det er for dyrt.

Jeg ser på 3 roms leiligheter på mellom 55-70 m2. Og i sentrum koster de mye mer enn min leilighet. Jeg må 3-5 km unna sentrum, for at de leilighetene koster det samme som min. Men det koster og selge, og flytte. Så føler at jeg vil tape på det. Leiligheter på 66 m2, her jeg bor, koster 200 000 mindre enn min.

Blir så frustrert, hvorfor er de små leilighetene så dyre?

Anonymkode: cbca7...e8e

Location, Location, Location.. Det er tomt som er dyrt ikke leilighet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å komme inn i boligmarkedet. Jeg solgte nettopp en liten leilighet i Bergen, buss hvert 10min til byen, bare 4km fra sentrum i veiavstand og med utrolig god utsikt utover hele byen. Det var kun 2 på visningen, men jeg fikk endel for den fordi den er inngangsbilletten til de som ikke får høyere lån.

Anonymkode: 2183d...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster å komme inn i boligmarkedet. Jeg solgte nettopp en liten leilighet i Bergen, buss hvert 10min til byen, bare 4km fra sentrum i veiavstand og med utrolig god utsikt utover hele byen. Det var kun 2 på visningen, men jeg fikk endel for den fordi den er inngangsbilletten til de som ikke får høyere lån.

Anonymkode: 2183d...0a3

TS skal da ikke inn på boligmarkedet, hun har rekkehusleilighet og ønsker seg noe mindre. Små leiligheter koster omtrent det samme som hun får for rekkehuset, og med alle omkostninger knyttet til salg og kjøp av leilighet så blir det dyrt å gå ned i størrelse. Unge som skal inn på markedet er en helt annen sak... 

Anonymkode: 2b76d...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS skal da ikke inn på boligmarkedet, hun har rekkehusleilighet og ønsker seg noe mindre. Små leiligheter koster omtrent det samme som hun får for rekkehuset, og med alle omkostninger knyttet til salg og kjøp av leilighet så blir det dyrt å gå ned i størrelse. Unge som skal inn på markedet er en helt annen sak... 

Anonymkode: 2b76d...5e9

Hva forstår du ikke? Hun vil flytte mer sentralt og der er det dyrere fordi alle vil bo sentralt. Tilbud og etterspørsel.

Anonymkode: 3d184...08b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Her. Takk for svar. Nå koster jo liten bolig i samme borettslag, bare 200 000 mindre, og da halverer jeg størrelsen. Og nå har jeg 2 bad, det får jeg ikke i de små, og kjøkkenet er og mye større. For deg som nevnte at det kostet det samme. Så reagerer jo på at selv om jeg halverer boligen min i samme borettslag, så tjener ikke jeg noe på det.

Anonymkode: cbca7...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva forstår du ikke? Hun vil flytte mer sentralt og der er det dyrere fordi alle vil bo sentralt. Tilbud og etterspørsel.

Anonymkode: 3d184...08b

Men da er det jo tydeligvis ikke et attraktivt sted å bo siden det er såpass liten forskjell i pris mellom så stor forskjell i bolig?

Anonymkode: e6a7e...a7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om "alle" har tjent seg rike på boliginvesteringer de siste 20 årene, er det jo ingen naturlov at man tjener skal tjene på boligsalg ;)

I ditt tilfelle blir jo spørsmålet hvor du ønsker å bo, og hva du eventuelt er villig til å gi for det. Blir du mer fornøyd i en mindre leilighet nærmere sentrum, så spiller det jo på lang sikt liten rolle at du ikke tjener noe eller går litt i minus på akkurat dette boligsalget. De fleste "vanlige folk" kjøper jo bolig for å ha et sted å bo, og eventuell gevinst er en fin bonus- men ikke det eneste som teller.

Skjønner at det kan føles surt, men sånn er det. Mindre leiligheter kan være verdt mer enn svære eneboliger, alt kommer an på tilbud og etterspørsel (og beliggenhet...). Men som sagt er det ikke nødvendigvis et "dårlig kjøp" selv om du ikke tjener på det.

Anonymkode: e659e...c78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor nå i rekkehus, på 120 m2, har 4 soverom og veldig stor terrasse, som er usjenert. Bor 7 km unna sentrum, og bussen går hvert 10. minutt. Bor i en mellomstor by. Veldig praktisk med god plass, da jeg har 2 barn. Men barna har blitt store, og snart flytter første barnet. Og jeg har alltid tenkt at da, skulle jeg flytte i mindre leilighet, og mer sentralt. Men det er for dyrt.

Jeg ser på 3 roms leiligheter på mellom 55-70 m2. Og i sentrum koster de mye mer enn min leilighet. Jeg må 3-5 km unna sentrum, for at de leilighetene koster det samme som min. Men det koster og selge, og flytte. Så føler at jeg vil tape på det. Leiligheter på 66 m2, her jeg bor, koster 200 000 mindre enn min.

Blir så frustrert, hvorfor er de små leilighetene så dyre?

Anonymkode: cbca7...e8e

Fordi vi som er enslige og/eller uten barn ikke ønsker 120kvm og 4 soverom.
Vi ønsker bo sentralt og med akkurat passe stor plass, det vil si, vi har akkurat samme ønsker som deg.
Det er stadig flere små husholdninger i dag, så selvfølgelig blir etterspørsel etter de mindre leilighetene stor.

Mange ønsker heller ikke rekkehus/enebolig fordi det krever mer vedlikehold.
Jeg bor alene på 50kvm, og kunne for så vidt tenkt meg noe større, men aldri i livet om jeg ville hatt en enebolig eller rekkehus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor dette er vanskelig å forstå. Det koster med bolig i Norge. Små leiligheter har naturligvis høyere kvm-pris enn store. Hvorfor? Tilbud og etterspørsel.  Men hvorfor må det være sånn? I en perfekt verden hadde vel kvm-pris vært konstant uavhengig av størrelse? Igjen: Tilbud og etterspørsel. Men det fins andre faktorer som har mer å si enn dette, nemlig location, location, location. Og så har du pris på tomt, byggekostnader mm. 

Så la oss si ditt rekkehus på 120 kvm koster 3 mill. Det gir 25 000 per kvm. I en "ideell" verden hvor alt var rettferdig, hadde en 50 kvm stor leilighet da kostet 1,250 mill. Men det sier seg selv at ingenting i dag er så billig. Det koster å bygge, det koster å bo. 

Men hvorfor???? Jo, fordi Ola Nordmann (som er enslig, ung, eller ufør) har ikke råd til å betjene større lån. Det blir kamp om de små leilighetene som da naturligvis presses opp i pris. Er dette inn med teskje og veldig innlysende? Ja. Men tydeligvis er dette vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 14279...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 16.3.2017 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Jeg bor nå i rekkehus, på 120 m2, har 4 soverom og veldig stor terrasse, som er usjenert. Bor 7 km unna sentrum, og bussen går hvert 10. minutt. Bor i en mellomstor by. Veldig praktisk med god plass, da jeg har 2 barn. Men barna har blitt store, og snart flytter første barnet. Og jeg har alltid tenkt at da, skulle jeg flytte i mindre leilighet, og mer sentralt. Men det er for dyrt.

Jeg ser på 3 roms leiligheter på mellom 55-70 m2. Og i sentrum koster de mye mer enn min leilighet. Jeg må 3-5 km unna sentrum, for at de leilighetene koster det samme som min. Men det koster og selge, og flytte. Så føler at jeg vil tape på det. Leiligheter på 66 m2, her jeg bor, koster 200 000 mindre enn min.

Blir så frustrert, hvorfor er de små leilighetene så dyre?

Anonymkode: cbca7...e8e

Det er ikke bolig som er dyrt. Det er tomt som er dyrt, og tomter i sentrum er fryktelig mye dyrere enn tomter på landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...