AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #1 Skrevet 16. mars 2017 Noen som vet hva slags hjerneskade man kan få etter lang tids hjertestopp? (Over 10-15 min) Hvor "grønnsak" blir man? Hva er oddsene for å leve et ok liv etterpå? Utdyp gjerne. Anonymkode: be594...5a2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #2 Skrevet 16. mars 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet hva slags hjerneskade man kan få etter lang tids hjertestopp? (Over 10-15 min) Hvor "grønnsak" blir man? Hva er oddsene for å leve et ok liv etterpå? Utdyp gjerne. Anonymkode: be594...5a2 Det er vanskelig å gi et konkret svar på. Alt fra ingen til alvorlige skade til død. Hva slags hjerneskade man får kommer an på hvilke deler av hjernen som har fått lite eller ingen oksygen. Desom dette har skjedd med noen du kjenner må man ta tida til hjelpsom se an hvordan det går. Anonymkode: 8e00e...c36 2
boblevann Skrevet 16. mars 2017 #3 Skrevet 16. mars 2017 Det er helt umulig å si. Som AB over sier, det kommer helt an på hvor lenge hjernen har vært uten oksygen, og hvilke deler som er hardest rammet. Hjertestopp i seg selv gir ikke hjerneskade, det er oksygenmangelen som gjør det. Ble HLR i verksatt umiddelbart og utført på riktig måte, burde ikke hjernen være utsatt for oksygenmangel osv. Så svaret kan være alt fra ingen hjerneskade overhodet, til hjernedød. Inkludert alle mellompunkter.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #4 Skrevet 16. mars 2017 Okei. Greit å vite at Det er såpass med variabler. Ts Anonymkode: be594...5a2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #5 Skrevet 17. mars 2017 21 timer siden, boblevann skrev: Det er helt umulig å si. Som AB over sier, det kommer helt an på hvor lenge hjernen har vært uten oksygen, og hvilke deler som er hardest rammet. Hjertestopp i seg selv gir ikke hjerneskade, det er oksygenmangelen som gjør det. Ble HLR i verksatt umiddelbart og utført på riktig måte, burde ikke hjernen være utsatt for oksygenmangel osv. Så svaret kan være alt fra ingen hjerneskade overhodet, til hjernedød. Inkludert alle mellompunkter. Hjerneceller tåler dårlig oksygenmangel over tid, og det kan være snakk om kun noen minutter. I tillegg vil kun 30 % av sirkulasjonen bli opprettholdt av basal HLR, så det er avgjørende at hjertet starter igjen raskt. Anonymkode: 7b29c...e7b 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #6 Skrevet 17. mars 2017 Kommer jo helt an på årsaken til hjertestoppen, hvor lenge hjernen har vært uten oksygen, hvilken temperatur det er i omgivelsene kroppen befinner seg i osv. Les anatomi og fysiologi om du skal ha nærmere svar, eller kom med en konkret sak. Anonymkode: 06a3c...51c
boblevann Skrevet 17. mars 2017 #7 Skrevet 17. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hjerneceller tåler dårlig oksygenmangel over tid, og det kan være snakk om kun noen minutter. I tillegg vil kun 30 % av sirkulasjonen bli opprettholdt av basal HLR, så det er avgjørende at hjertet starter igjen raskt. Anonymkode: 7b29c...e7b Så klart, er det jeg sier - det er svært mange ting som kommer an på her.
reiseglad Skrevet 17. mars 2017 #8 Skrevet 17. mars 2017 Uff, jeg får litt vondt av deg, ts. Har du selv noen som har vært rammet av hjertestans og blitt resusciutert? Eller noen som er tatt av snøras med påfølgende hjertestans? Det er da de 1000 spørsmålene dukker opp. Håper i så fall du har mulighet til å spørre de samme spørsmålene til det behandlende teamet, slik at du slipper å sitte på nettet og lure.
Adalin Skrevet 17. mars 2017 #9 Skrevet 17. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kommer jo helt an på årsaken til hjertestoppen, hvor lenge hjernen har vært uten oksygen, hvilken temperatur det er i omgivelsene kroppen befinner seg i osv. Les anatomi og fysiologi om du skal ha nærmere svar, eller kom med en konkret sak. Anonymkode: 06a3c...51c Anatomi og fysiologi er ikke almennkunnskap. La TS spørre uten å være nødt til å utlevere hele historien sin. TS vet antakeligvis ikke at det er ulike ting som kan påvirke ved hjertestans, derfor spør h*n her. Til TS: Jeg har ikke mer å tilføye enn det som andre brukere har sagt før meg. Dersom dette gjelder noen som står deg nær kan du høre med lege eller sykepleier der vedkommende er innlagt, men det kan hende at de ikke vet nok til å gi et sikkert svar på utfallet enda. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #10 Skrevet 17. mars 2017 Har nær familie som fikk hjertestans, og hvor det ble iverksatt hlr umiddelbart. Det tok 60-70 minutter før hjertet kom i gang igjen. Vedkommende våknet fra koma etter drøyt to uker, og nå, litt over to år senere, kan vi ikke se at vedkommende har fått noen skade på hjernen. Ts, dersom dette gjelder noen nær deg, vil jeg for det første gi deg en god klem. Det er så mange variabler inni bildet her, at det er umulig å si. Ventetiden er forferdelig. Krysser fingrene for deg og dine. Anonymkode: b7a8c...134 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #11 Skrevet 17. mars 2017 En mann fra sortland falt i en bekk og var død i 7 timer, og han dro hjem helt fin og frisk. Så fullstendig umulig å si. Anonymkode: 505e7...d0e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #12 Skrevet 19. mars 2017 Hvis HLR er blitt igangsatt fort, har dette pumpet oksygen til hjernen uten at hjertet har måttet jobbe selv. Anonymkode: 3a68d...017
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå