Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2004 #1 Skrevet 14. desember 2004 Jeg har en superstressende periode nå, dvs jeg jobber fra jeg står opp til jeg legger meg, og drømmer om jobb attpåtil. Den har vart i halvannen uke, og vil vare frem til mandag som kommer. Deretter skal jeg ha to uker ferie. Men jeg har hørt at man gjerne blir syk etter slike perioder, fordi kroppen først da har 'tid' til å være syk. Men det er jeg jo ikke noe interessert i! Hvordan kan jeg styrke immunforsvaret slik at jeg slipper å ødelegge ferien med sykdom eller uggenhet? (Stresse ned er ikke et alternativ. har forsøkt og det går ikke før jeg får kontroll på at alt går i boks.)
Litago Skrevet 14. desember 2004 #2 Skrevet 14. desember 2004 Ingen god situasjon det der nei. Hvis jeg har forstått deg riktig så varer denne stressperioden i ca 1 måned? Som en liten trøst så tror jeg at ganske mange klarer stress i en måned uten å bli syke. Ikke alle altså, men mange. Og kanskje du er en av dem? Det er gjerne når stress varer over lengre tid at kroppen blir virkelig nedbrutt. Litt råd og tips: Få hjelp fra venner og familie til andre ting enn jobb som kan stresse deg. F.eks. klesvask, husvask, matinnkjøp eller lignende. Dernest: sett av tid for frisk luft og trening hver dag. Du behøver ikke nødvendigvis trene lenge. 45 minutters spasertur klarner både kropp og hjerne og gir deg bedre nattesøvn. Kroppen trenger å røre på seg for å holde seg frisk. Spis sunt og ofte. Det gjør at kroppen får fornyet energi og du blir ikke like fort trett. Til sist: sørg for at du får uforstyrret søvn. Og hvis du er så stresset at du ikke får sove, så ikke få panikk. Kroppen klarer å hvile godt uten at du nødvendigvis sover. Hold deg i sengen og slapp av! Lykke til! :-)
Gjest Gjesta Skrevet 14. desember 2004 #3 Skrevet 14. desember 2004 Nok søvn er allerede nevnt. I tillegg nok mat og et balansert kosthold (men det har du vel allerede?), litt fysisk aktivitet (gå en tur, få frisk luft). Av kosttillegg er det en ide å ta tilskudd av antioksidanter (vit A, C, E) og Omega-fettsyrer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå