AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #1 Skrevet 15. mars 2017 Hei! Jeg har hatt psykiske problemer i mange år og har fra starten av blitt mistenkelig gjort for rusproblemer av legen siden jeg fortalte det ( for 8 år siden ). I henvisningen min til dps stod det blant annet "at jeg benekter rusmisbruk". Jeg verken har eller har hatt rusproblemer, men det virker som legen vil prøve å ta meg på noe. Ifjor måtte jeg ta urintest fordi hun fortalte at Nav forlangte dette når det er snakk om psykiske problemer, for å utelukke at det har noe med rus å gjøre. Jeg syntes dette var veldig nedverdigende å gjøre da jeg allerede sliter med selvbilde og ble i tillegg møtt av en svært nedlatende dame som utførte testen. Idag fikk jeg greie på i samtale med min psykolog at det legen min sa om urintest som krav fra Nav er renspikka tull! Jeg føler meg veldig overkjørt av legen som har utsatt meg for dette når det slettes ikke var nødvendig og noe hun kun gjorde fordi hun ville. At hun ikke forstår seg på psykiske problemer har jeg forstått, men dette syntes jeg tok kaka! Anonymkode: 91e53...bcb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #2 Skrevet 15. mars 2017 Her er det definitivt noe som murrer ja. Urintest er bullshit, så det høres ut som legen hadde en agenda, og var overbevist om at du hadde rusproblemer. Bytt lege! Anonymkode: 4ed5a...2d1 1
Gjest Sorbus Skrevet 15. mars 2017 #3 Skrevet 15. mars 2017 (endret) Det er da ikke vanlig å levere urinprøve hvis man er psykisk syk! Hadde de grunn til å mistenke rusmisbruk den gangen? Så sant du ikke møtte ruset til timen, skjønner jeg ikke hvorfor du skulle gjøre dette. Høres veldig, veldig rart ut! Bytt lege! Endret 15. mars 2017 av Sorbus
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #4 Skrevet 15. mars 2017 4 minutter siden, Sorbus skrev: Det er da ikke vanlig å levere urinprøve hvis man er psykisk syk! Hadde de grunn til å mistenke rusmisbruk den gangen? Så sant du ikke møtte ruset til timen, skjønner jeg ikke hvorfor du skulle gjøre dette. Høres veldig, veldig rart ut! Bytt lege! Hei! Nei, jeg har plager med angst og panikkanfall, ikke rus. Styrer unna alkohol også, da alkohol gjør meg verre. TS. Anonymkode: 91e53...bcb
mandel92 Skrevet 15. mars 2017 #5 Skrevet 15. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Nei, jeg har plager med angst og panikkanfall, ikke rus. Styrer unna alkohol også, da alkohol gjør meg verre. TS. Anonymkode: 91e53...bcb Jeg ble også mistenkt for å misbruke rusmidler, jeg har aldri heller misbrukt det. Men har senere blitt fortalt at noe av grunnen til det var pga at pupillene mine var så store og på grunn av min væremåte timene. Sannsynligvis var det på grunn av sterk angst, og da kan jeg virke noe ruset. Sto også i skriv at jeg "benektet bruk av rusmidler". Tror det er ganske vanlig å ta blodprøver og urinprøver når man er under behandling for psykisk sykdom? Jeg har hvertfall måttet det flere ganger, men er usikker på om de har testet for noen rusmidler..
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #6 Skrevet 15. mars 2017 Frasen: "pasienten benekter rusmisbruk" er en vanlig frase som skrives i journaler. Det er ikke for å mistenkeliggjøre, kun en presisering av at pasienten oppgir å ikke misbruke rusmidler. Anonymkode: 7818e...9c9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #7 Skrevet 15. mars 2017 Det er som AB over her skirver, at frasen "Benekter" har ingenting med at du nekter for at du bruker rusmidler i negativ forstand. Men at du sier at du ikke bruker det. Det bla også vanlig å skrive "pasienten benekter smerter", det vil barer si at pasienten sier at han ikke har smerter. Men å si at nav skal ha rustest er bare tull! Jeg ville ha byttet lege, for å gå til en som ikke tror deg er bare tull. Anonymkode: 1b81d...15c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #8 Skrevet 15. mars 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frasen: "pasienten benekter rusmisbruk" er en vanlig frase som skrives i journaler. Det er ikke for å mistenkeliggjøre, kun en presisering av at pasienten oppgir å ikke misbruke rusmidler. Anonymkode: 7818e...9c9 Ordet misbruk bør aldri forekomme i en pasientjournal. Dette ordet gjenspeiler moralsk forargelse over rusbruk, og dette hører på ingen måte hjemme i journalen. "Misbruke" bør erstattes med "bruke", og "rusmisbruk" med "rusbruk". Dersom en vil angi helsemessig uheldig rusbruk, kan en bruke benevnelsen "skadelig bruk av rusmidler". Anonymkode: 74fc3...f28
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #9 Skrevet 15. mars 2017 Er det ikke bare ok at de sjekker pasienter de mistenker rusmisbruk hos? Hadde vært veldig dumt om det ble brukte store ressurser på feilbehandling, bare fordi at noen få skal slippe å tisse i en kopp. Lar meg gjerne teste, da jeg ikke har noen ting å skjule. Anonymkode: 4916f...e86 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #10 Skrevet 15. mars 2017 At pasienten "benekter rusmisbruk" er en helt vanlig setning som skrives i journal. Hun likså gjerne stått pasienten benekter smerter eller ubehag. Ingenting å bekymre seg over. Anonymkode: a0b06...bb8 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #11 Skrevet 15. mars 2017 Hvis du på noen måte fremstår ruset er det klart legen må sjekke det ut. Anonymkode: baf91...fb4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå