Gå til innhold

Leilighet eller hus?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Minlillesky skrev:

Såååå enig!!! 
Gleder meg til jeg kan kjøpe hus! Nå bor jeg i leilighet, midt i sentrum. Blir gal av alle menneskene som tusler forbi og alle bilene som suser forbi. G-A-L :fnise:

Dette har ingenting med leilighet å gjøre. Det du mener er beliggenhet. Jeg bor i leilighet med omtrent ingen lyd fra biler eller folk. Det er aldri noen som ringer på annet enn venner og familie.

Anonymkode: ef553...27e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt hus!

Jeg har bodd i ulike deler av Oslo, og det var alltid noe som skjedde. Fest, hyppige brannalarmer, nabokrangel, oppussing, matos, naboer som røyker og røyken siver inn i leiligheten. Aldri mer! 

Vi bor i enebolig nå og stortrives. Egen hage, kan være oppe døgnet rundt, ha middagsselskap uten å bry seg om naboene i etasjen under. Snømåking har vi hyret vaktmesterservice og plenklipping er det robotklipper som tar seg av. (På dagtid når pinnsvinet uansett sover) 

Både jeg og mannen min er lite handy, så vedlikehold tar noen andre seg av. 

Anonymkode: b5d04...389

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ingenting med leilighet å gjøre. Det du mener er beliggenhet. Jeg bor i leilighet med omtrent ingen lyd fra biler eller folk. Det er aldri noen som ringer på annet enn venner og familie.

Ikke glem borettslagsleiligheter. 

Styreleder og medlem banker på alle dørene og maser om å bli med i styret. De slipper man ikke unna uansett hvor i Oslo man bor. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem borettslagsleiligheter. 

Styreleder og medlem banker på alle dørene og maser om å bli med i styret. De slipper man ikke unna uansett hvor i Oslo man bor. 

Det har heldigvis ikke jeg opplevd. Men nå bor ikke jeg i Oslo.

Anonymkode: 75c83...fc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leilighet!

Er nå motvillig huseier (vi trenger større plass enn det finnes leiligheter her), og den eneste fordelen er at vi ikke trenger å bekymre oss for om vi bråker. Ellers er det bare ulemper. Snømåking, strøing av veien, beising, takrenner som er lekk, reparasjoner og kostnader og en hage jeg aldri har tid til å ta meg ordentlig av uansett. Savner leiligheten med vaktmester og felles organisering av alt det "ytre" vedlikeholdet, fin veranda med små blomsterkasser og null gressklipping. Synes enebolig er bare pes og gleder meg til vi kan flytte i leilighet igjen. Forresten har vi velforening her også, og eier veien i sameie, så styrearbeid og dugnader har vi her også.

Anonymkode: 362e4...e5a

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er et hus menneske.og gleder meg til å kjøpe gård om noen år. Uten nære naboer. Føyde bare til det jeg var enig i, med det perle skrev. Akkurat nå bor keg i leilighet midt i sentrum. Føler det bare er mas. Så definitivt hus på landet uten alt for nærme naboer.  Klarer fint å styre og ordne med huset samtidig som jeg har fritidsinteresser. Gleder meg til å bygge veranda og pusse opp hus. 

Skrevet

Jeg synes uten tvil hus på landet/bygda er det beste

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På dette tidspunktet i livet, helt soleklart hus. Vi vil ha hage, og privatliv. Det var så utrolig deilig å flytte fra blokkleilighet til enebolig. 

Men når jeg blir gammel og skrøpelig, og ikke lenger har helse til å holde hus og hage ved like, vil jeg nok flytte i leilighet. 

Anonymkode: 8946c...e77

• Liker 1
Skrevet

Vi bodde i leilighet før vi fikk barn og bor i hus nå. Vi foretrekker hus. Det er deilig å ha god plass og egen hage man har direkte utgang til. Herlig å slippe borettslag, slippe å ha naboer tett på og slippe den ekstra støyen det naturlig nok blir når man bor veldig tett på andre slik man gjør i blokk.

For et par år siden leste jeg at studier viser at de som tidlig flytter inn i boliger tilpasset for eldre (stort sett mindre leiligheter uten trapper) raskere mister funksjonsevne. Det er rett og slett positivt med hverdagsaktiviteten man får av å gå i trapper, ha hage man steller i, måker snø osv. 

Skrevet

Hvis man har mindre enn 1 barn, så er leilighet bra nok. Har man flere og spesielt tenåringer, så foretrekker jeg å bo i hus.

Skrevet
På 3/16/2017 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Det har heldigvis ikke jeg opplevd. Men nå bor ikke jeg i Oslo.

Anonymkode: 75c83...fc4

Ikke jeg heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leilighet, men det kommer vel av hvor jeg er i livet.. Med småbarn var det best å ha hus og hage, men nå når de er voksne har jeg leilighet og det er deilig å slippe så mye vedlikehold og bare spasere rett ut i sentrum og ha gangavstand til de fleste fasiliteter

Anonymkode: 47519...aaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare meg og mannen. Vi velger leilighet, selv om vi fint hadde hatt råd til hus. Har riktignok god plass - 150 kvadrat i boareal, og etasjeskiller i betong slik at man ikke hører naboer. Også to store terrasser av god størrelse, og garasje. Og "luksusrom" som vaskerom, kontor, bod, dedikert gjesterom og eget vaskerom. 

Fordelen er at det ikke er noe vedlikehold. Ingen snømåking. Ingen pleklipp. Ikke drenering, bytte av tak eller fukt i kjelleren, som koster et syvsifret beløp å utbedre. Fordelen er også at vi har gangavstand til byen, eventuelt en kort taxitur hjem.

Så det kommer mye an på leiligheten. Før vi fant denne leiligheten syntes jeg det var kjedelig å bo så tett på andre, men det kommer helt an på bygget og leiligheten, og hvor godt drevet sameiet er. Før var også gjester et problem, jeg syntes vi bodde for tett, men nå har de gjesterom og eget bad. 

Anonymkode: 5856d...97f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er over 40 år og bor i et stort hus, vi har 4 barn der to er flyttet ut for å studere. Vi hadde planlagt å flytte i leillighet, men ser at huset vårt er såpass lettstelt, likedan hagen, slik at vi blir boende her i mange år til. Siden vi er mange som samles trenger vi stor plass, og selv om vi hadde solgt huset hadde vi fått 1/3 areal i leillighet til samme pris. Jeg ser at når det er ferier og de to eldste kommer hjem (gjerne med kjærester) er det herlig å ha et såpass stort hus. Hadde hus og hage vært tungvidt å stelle hadde vi revurdert det....

Anonymkode: 87ad7...10c

Skrevet

Har bodd i både leiligheter og hus i oppveksten; alt til sitt bruk! :ler:

Kjøpte leilighet da jeg var 21, passet ypperlig! Tålte mer bråk, trengte aldri tenke på noe angående vedlikehold, hadde liten egen hage og store fellesområder. 

Kjøpte tomannsbolig rett før vi fikk vårt første barn. Ble ferdigstilt noen uker etter vi kjøpte så det var helt nytt og vi trengte ikke tenke på noe sånn sett. Større plass og hage, mindre bråk, men vi ble gal av naboene etterhvert. 

Kjøpte enebolig for et halvt åt siden. Relativt nytt så vi har omtrent beholdt standarden, men har litt mer å vedlikeholde. Statistisk lenge til vi trenger å tenke på nytt tak og fukt i kjeller (ringmur). Stor tomt, hage, blomsterbed, gjerder, oppkjørsel, gårdplass, uthus osv. Men vi får sinnsykt mye plass i gjengjeld! Både inne og ute. Og det er stilt og fredelig og privat. Og ungene har andre etasje for seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...