Gå til innhold

Kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det som ikke skulle skje har skjedd og mannen min har funnet en ny. Jeg har vært ca. 100% hjemmeværende de siste 9 årene med våre barn. Det er derfor svært vanskelig for meg å få meg ny relevant jobb. Kan det være jeg har krav på ektefellebidrag? Jeg har ikke  teknisk sett kjøpt meg inn i boligen hans, men jeg har vel krav på verdistigningen som har vært de årene vi har vært sammen? 

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke krav på at han forsørger deg etter dere er skilt . Du har jo så klart krav på bidrag siden dere har felles barn hvis du har hovedomsorgen.  Høres ut som du har havnet i den typiske kvinnefella. Har du vært med på betale ned på lånet ? Eller har han forsørget deg mens du var hjemme med barna?  Hvis det sistnevnte stemmer tror jeg du ligger tynt ann men nå er ikke jeg jurist heller så kan være jeg tar feil. 

Anonymkode: 22bd8...423

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke kreve at din eks skal forsørge deg, du kan heller ikke kreve verdistigningen på boligen, dersom han klart kan bevise at han har betalt ned på bolig. Dette er feiloppfatninger Høyestrettdommer har slått fast at er, nettopp feiloppfatninger. 

Anonymkode: e16f7...08b

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke kjøpt deg inn, og eller betalt inn på boliglånet, så har du ikke krav på noenting når det gjelder bolig. Barnebidrag har du klart krav på.

Anonymkode: 1a23f...0e4

• Liker 14
Skrevet

Enig med de andre: nei du har ikke krav på noe. Veldig dumt av deg å være den eneste av dere som var hjemme med barna. Du har ikke krav på verdistigningen av noe du ikke eier. Du kan heller ikke kreve at han forsørger deg. Høres ut som et prakteksemplar av kvinnefella. Du har krav på barnebidrag DERSOM du har full omsorg, men de pengene skal jo gå til barna.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke jeg kvalifiserer til ektefellebidrag, hvem gjør det da? Vi har felleseie så verdistigningen skal jeg ha halvparten av...

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ble boligen kjøpt før eller etter dere giftet dere? 

Jeg mener også at du skal ha av verdistigningen. Din rolle som hjemmeværende har gjort at han kunne jobbe mer også. 

Ektefellebidrag har du nok ikke krav på, men han må forsørge deg frem til dere er skilt. Og barnebidrag skal du ha, hvis det er du som skal ha omsorgen for barna. 

Anonymkode: dc4fa...976

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er svaret: 

Ektefellenes gjensidige forsørgerplikt opphører når samlivet opphører, og det skal mye til for at vilkårene for å fastsette ektefellebidrag er oppfylt. Hvis en av ektefellene ikke har vært i inntektsgivende arbeid i løpet av samlivet, forventes det at han/hun utnytter sin arbeidsevne ved et samlivsbrudd.

Du må altså ut i jobb. 

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke kjøpt deg inn, og eller betalt inn på boliglånet, så har du ikke krav på noenting når det gjelder bolig. Barnebidrag har du klart krav på.

Anonymkode: 1a23f...0e4

Hvis mannen har betalt ned på boliglån mens de har vært gift har vel normalt  TS krav på deler av boligen. Den formuen de har tilegnet seg mens de var gift skal jo deles. Det er da kun det mannen tok med inn i ekteskapet som han kan ta med ut, uten å dele.

(Forbehold om at de har ektepakt som sier noe annet)

Anonymkode: b58a4...0f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble boligen kjøpt før eller etter dere giftet dere? 

Jeg mener også at du skal ha av verdistigningen. Din rolle som hjemmeværende har gjort at han kunne jobbe mer også. 

Ektefellebidrag har du nok ikke krav på, men han må forsørge deg frem til dere er skilt. Og barnebidrag skal du ha, hvis det er du som skal ha omsorgen for barna. 

Boligen ble kjøpt før jeg kom inn i bildet, men jeg er ganske sikker på det du sier at jeg har rett på halvparten av verdistigningen...

hvem har rett på ektefellebidrag da?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det står litt om det her:

https://www.jusstorget.no/ektefellebidrag-ved-separasjon-og-skilsmisse/

Et lite utklipp som sikkert er relevant:

"For at hjemmeværende ektefeller skal ha krav på bidrag må denne situasjonen gjøre det vanskelig for han/henne å finne passende arbeid eller at det fortsatt er barn i hjemmet som han/hun må være hjemme med på grunn av manglende barnepass, permisjon e.l. "

Anonymkode: f2748...e6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er svaret: 

Ektefellenes gjensidige forsørgerplikt opphører når samlivet opphører, og det skal mye til for at vilkårene for å fastsette ektefellebidrag er oppfylt. Hvis en av ektefellene ikke har vært i inntektsgivende arbeid i løpet av samlivet, forventes det at han/hun utnytter sin arbeidsevne ved et samlivsbrudd.

Du må altså ut i jobb. 

"Hvis en ektefelles evne til og mulighet for å sørge for et passende underhold har blitt dårligere som følge av omsorgen for felles barn eller fordelingen av felles oppgaver under samlivet, kan den andre ektefellen pålegges å betale bidrag. For øvrig kan det pålegges ektefellebidrag bare dersom særlige grunner taler for det."

Det er den siste biten jeg lurer litt på. Hva er særlige grunner. Alle de andre kravene oppfyller jeg jo... Kan særlige grunner være en særlig dårlig økonomi for eksempel...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Som man reder, så ligger mann.

Anonymkode: 15832...18f

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

"Hvis en ektefelles evne til og mulighet for å sørge for et passende underhold har blitt dårligere som følge av omsorgen for felles barn eller fordelingen av felles oppgaver under samlivet, kan den andre ektefellen pålegges å betale bidrag. For øvrig kan det pålegges ektefellebidrag bare dersom særlige grunner taler for det."

Det er den siste biten jeg lurer litt på. Hva er særlige grunner. Alle de andre kravene oppfyller jeg jo... Kan særlige grunner være en særlig dårlig økonomi for eksempel...

TS

Særlige grunner: Si at barnet deres har en funksjonshemming som gjør at det må ha tilsyn. Dere får ingen hjelp, og har ingen til å passe barnet. Du velger derfor å slutte i jobb for å passe på barnet deres. Dette må du fortsette å gjøre etter dere er skilt. Du kan fortsatt ikke gå ut i jobb, for du må passe deres felles barn.

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke jeg kvalifiserer til ektefellebidrag, hvem gjør det da? Vi har felleseie så verdistigningen skal jeg ha halvparten av...

TS

Det kan du glemme. Jeg var nylig på oppdatering på dette temaet du tar opp i tråden her. Beklageligvis så står du på bar bakke mht. Eiendom. Ingen advokat eller dommer i Norge vil kunne endre på dette. Når boligen i tillegg er kjøpt og betalt  før du kom inn i bildet stiller du enda dårligere. 

Det mest skremmende var at denne typen tråder fra nettopp kvinneguiden ble brukt på kurste jeg var på, til å vise hvor feil mange tar i nettopp denne typen juridiske saker. 

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Særlige grunner: Si at barnet deres har en funksjonshemming som gjør at det må ha tilsyn. Dere får ingen hjelp, og har ingen til å passe barnet. Du velger derfor å slutte i jobb for å passe på barnet deres. Dette må du fortsette å gjøre etter dere er skilt. Du kan fortsatt ikke gå ut i jobb, for du må passe deres felles barn.

Et av barna våre har spesielle behov, men jeg kan fint jobbe en del (dog kanskje ikke 100% per i dag) men det var jo uansett en felles beslutning at jeg skulle gå hjemme. Dette har resultert i at min yrkeskompetanse er redusert, jeg kan bare glemme å søke på tilsvarende jobber som det jeg hadde.  

altså oppfyller jeg "Hvis en ektefelles evne til og mulighet for å sørge for et passende underhold har blitt dårligere som følge av omsorgen for felles barn"

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du glemme. Jeg var nylig på oppdatering på dette temaet du tar opp i tråden her. Beklageligvis så står du på bar bakke mht. Eiendom. Ingen advokat eller dommer i Norge vil kunne endre på dette. Når boligen i tillegg er kjøpt og betalt  før du kom inn i bildet stiller du enda dårligere. 

Det mest skremmende var at denne typen tråder fra nettopp kvinneguiden ble brukt på kurste jeg var på, til å vise hvor feil mange tar i nettopp denne typen juridiske saker. 

Nei, jeg har rett på halvparten av verdistigningen når jeg har vært hjemme med felles barn. Vi har felleseie og den verdistigningen har jeg bidratt til ved mitt arbeid i hjemmet.

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags avtale inngikk dere da du sluttet å jobbe? Hva avtalte dere mtp. pensjonspoeng og alt slikt? 

Anonymkode: d913f...516

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Et av barna våre har spesielle behov, men jeg kan fint jobbe en del (dog kanskje ikke 100% per i dag) men det var jo uansett en felles beslutning at jeg skulle gå hjemme. Dette har resultert i at min yrkeskompetanse er redusert, jeg kan bare glemme å søke på tilsvarende jobber som det jeg hadde.  

altså oppfyller jeg "Hvis en ektefelles evne til og mulighet for å sørge for et passende underhold har blitt dårligere som følge av omsorgen for felles barn"

TS

Men var dette en felles beslutning om at dette var best eller var det en nødvendighet? Måtte en av dere slutte å jobbe? 

Du kan for all del kreve, men jeg tror det er lite sannsynlig at du får gjennomslag. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vil du vel lett kunne legge ut kilde på dette?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...