Gå til innhold

Ta tilbake en ting man har gitt bort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk/arvet for en tid tilbake et gammelt vaffeljern av min svigermor, et slikt et man setter rett på kokeplaten. Jeg er veldig glad i gamle ting og ble veldig glad for dette.
Over et år senere ringer plutselig svigerfar og vil ha tilbake vaffeljernet, fordi et av barnebarna ville ha det. Jeg ble så paff av jeg ikke fikk frem et ord, men sa til slutt at det skulle jeg ordne. Da sier han, du får komme med en gang, for de er her nå og vil ha det. What??

Til jul fikk jeg et nytt elektrisk jern av dem, noe jeg ikke trengte, da jeg hadde det fra før, poenget var at dette var gammelt.

Var ikke dette rar oppførsel?

Anonymkode: 514f2...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig rar oppførsel, spør du meg.

Jeg ville ikke gått med på dette, om jeg var i dine sko. 
Du låner den ikke. Du har fått den. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.

En av de første rimene jeg lærte av min mor var "juksemaker pipelort, tar igjen og gir'an bort".

Moral: Man skal ikke ta tilbake noe man har gitt bort (for å gi det bort igjen).

Du får vurdere om du bare skal svelge oppførselen eller lage sak av det. Evt. at din mann tar det med foreldrene sine og finner ut av det, han bør være på ditt lag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk/arvet for en tid tilbake et gammelt vaffeljern av min svigermor, et slikt et man setter rett på kokeplaten. Jeg er veldig glad i gamle ting og ble veldig glad for dette.
Over et år senere ringer plutselig svigerfar og vil ha tilbake vaffeljernet, fordi et av barnebarna ville ha det. Jeg ble så paff av jeg ikke fikk frem et ord, men sa til slutt at det skulle jeg ordne. Da sier han, du får komme med en gang, for de er her nå og vil ha det. What??

Til jul fikk jeg et nytt elektrisk jern av dem, noe jeg ikke trengte, da jeg hadde det fra før, poenget var at dette var gammelt.

Var ikke dette rar oppførsel?

Anonymkode: 514f2...e0a

Er dette en vanlig måte å reagere for dem? Den ene gir bort og den andre hanker inn, eller er dette et engangstilfelle? 

Anonymkode: 81fe2...283

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig frekk oppførsel vil jeg si. Hadde vært like frekk tilbake og sagt jeg hadde mistet det i en ryddesjau eller noe. Gitt er gitt!

Anonymkode: 48f45...93c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mannen din ikke har noen sterke ønsker om å ha det som et minne etter mor, og du liker det bare fordi det er gammelt, mens et barnebarn ønsker bestemors jern så syns jeg absolutt at bestefar gjør rett i å spørre om å få det tilbake.. Jeg hadde blitt kjempeskuffet over at filletanta mi fikk arve ting jeg ønsket..Men.. de burde hentet det selv..

Anonymkode: 3758f...300

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en vanlig måte å reagere for dem? Den ene gir bort og den andre hanker inn, eller er dette et engangstilfelle? 

Anonymkode: 81fe2...283

Nei, det er heldigvis ikke vanlig oppførsel, men så har jeg ikke fått så mye fra den kanten før heller. 

Anonymkode: 514f2...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom mannen din ikke har noen sterke ønsker om å ha det som et minne etter mor, og du liker det bare fordi det er gammelt, mens et barnebarn ønsker bestemors jern så syns jeg absolutt at bestefar gjør rett i å spørre om å få det tilbake.. Jeg hadde blitt kjempeskuffet over at filletanta mi fikk arve ting jeg ønsket..Men.. de burde hentet det selv..

Anonymkode: 3758f...300

Er forsåvidt enig med deg, derfor ga jeg meg også, men jeg hadde satt pris på å bli spurt om det var greit. Ikke bare få en telefon hvor jeg ble bedt om å komme med jernet jeg fikk fordi noen andre ville ha det.

Hvis dette betydde mye for et av barnebarna og de har minner fra det når de var små, hadde jeg gitt i fra meg dette med en gang hvis det ble spurt på en ok måte.

Dette var bare så dårlig følte jeg. Vi har også barn, altså deres barnebarn som har samme minner om dette jernet i så fall, de unne jo spurt om hvordan de følte det, men nei. Kom med jernet med en gang, for noen andre vil ha det.

Jeg synes ikke det går an

Uansett, jeg hadde aldri kunnet gi bort en ting og siden tatt det tilbake uansett grunn, det blir for dumt.

Anonymkode: 514f2...e0a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du da, TS? Leverte du vaffeljernet tilbake? Jeg synes at din svigerfar ikke kan forlange å få tilbake noe som din svigermor har gitt deg.

Vi skrev visst samtidig.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du fikk/arvet det. Er svigermoren/ moren til mannen din død ? Hvorfor fikk/arvet du det ? Var det fordi hun særlig ønsket at du skulle ha ? I så fall er det hennes ønske som teller mest her, ikke din svigerfars/barnebarnets. Uansett, vil jeg tenke at hennes sønn, din mann, kommer før et barnebarn som over ett år etter av en eller annen grunn finner på at han/hun ønsker det. 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom mannen din ikke har noen sterke ønsker om å ha det som et minne etter mor, og du liker det bare fordi det er gammelt, mens et barnebarn ønsker bestemors jern så syns jeg absolutt at bestefar gjør rett i å spørre om å få det tilbake.. Jeg hadde blitt kjempeskuffet over at filletanta mi fikk arve ting jeg ønsket..Men.. de burde hentet det selv..

Det kan jo også tenkes at barnebarnet ønsket det "kun" fordi det var gammelt.

Men nå har du jo gitt det tilbake, så da er det i grunnen best å legge det bak deg og ikke la det skape vonde følelser mellom deg og din svigerfar. Men jeg forstår veldig godt frustrasjonen din....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Arabella skrev:

Hva gjorde du da, TS? Leverte du vaffeljernet tilbake? Jeg synes at din svigerfar ikke kan forlange å få tilbake noe som din svigermor har gitt deg.

Vi skrev visst samtidig.

Jeg leverte tilbake jernet. Men et av mine barn ble kjempeskuffet over at jeg gjorde det. Ikke fordi jernet betydde så mye, men det skapte mange negative følelser og tanker i forhold til besteforeldrene.
Barnet mitt har en veldig høy rettferdighets sans og barnet ble helt oppgitt. Det har vel gått over nå, når det har gått litt tid heldigvis. 

Anonymkode: 514f2...e0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MorTil2 skrev:

Du skriver at du fikk/arvet det. Er svigermoren/ moren til mannen din død ? Hvorfor fikk/arvet du det ? Var det fordi hun særlig ønsket at du skulle ha ? I så fall er det hennes ønske som teller mest her, ikke din svigerfars/barnebarnets. Uansett, vil jeg tenke at hennes sønn, din mann, kommer før et barnebarn som over ett år etter av en eller annen grunn finner på at han/hun ønsker det. 

Det kan jo også tenkes at barnebarnet ønsket det "kun" fordi det var gammelt.

Men nå har du jo gitt det tilbake, så da er det i grunnen best å legge det bak deg og ikke la det skape vonde følelser mellom deg og din svigerfar. Men jeg forstår veldig godt frustrasjonen din....

Arv i denne sammenhengen betydde ikke at svigermor var gått bort. Nei, hun ville jeg skulle ha det, siden hun så jeg satte så stor pris på gamle ting og tok godt vare på dem, sa hun.

Nå tror jeg ikke hun var hjemme da svigerfar tok den avgjørelsen, og jeg tror han tok den alene der og da. 

Neida, får legge det bak seg, men som sagt. Trodde det var en uskreven regel blant folk at slikt gjorde man ikke.

Anonymkode: 514f2...e0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom mannen din ikke har noen sterke ønsker om å ha det som et minne etter mor, og du liker det bare fordi det er gammelt, mens et barnebarn ønsker bestemors jern så syns jeg absolutt at bestefar gjør rett i å spørre om å få det tilbake.. Jeg hadde blitt kjempeskuffet over at filletanta mi fikk arve ting jeg ønsket..Men.. de burde hentet det selv..

Anonymkode: 3758f...300

Men nå er ikke jeg filletanta til de som som skulle ha jernet. Jeg er tante, og mor til 4 av barnebarna til mine svigerforeldre.

Anonymkode: 514f2...e0a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arv i denne sammenhengen betydde ikke at svigermor var gått bort. Nei, hun ville jeg skulle ha det, siden hun så jeg satte så stor pris på gamle ting og tok godt vare på dem, sa hun.

Nå tror jeg ikke hun var hjemme da svigerfar tok den avgjørelsen, og jeg tror han tok den alene der og da. 

Neida, får legge det bak seg, men som sagt. Trodde det var en uskreven regel blant folk at slikt gjorde man ikke.

Anonymkode: 514f2...e0a

Vet din svigermor dette ? Ville jo tro at hun (hvis svigerfar tok denne avgjørelsen uten hennes viten), ville ha en eller annen reaksjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebarnet som fikk vaffeljernet, er vel yndlingen til bestefar da. Å handle slik som har gjort, kan bli årsak til mye splid mellom familier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er ikke jeg filletanta til de som som skulle ha jernet. Jeg er tante, og mor til 4 av barnebarna til mine svigerforeldre.

Anonymkode: 514f2...e0a

Hos oss er en filletante en som er gift m biologisk onkel.. Så siden du skrev at svigerfar sa at et barnebarn ville ha det antok jeg at dette var barn av søsken til din mann.. Og at ovenfor disse var du filletante..

men.. Om svigermor lever og har gitt det til deg så er jeg helt enig i at det er feil av svigerfar å kreve det tilbake.. Da hadde jeg svart at dine barn også liker det - så siden dere har fått det blir det litt feil ovenfor ditt barn..

Anonymkode: 3758f...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Arabella skrev:

Barnebarnet som fikk vaffeljernet, er vel yndlingen til bestefar da. Å handle slik som har gjort, kan bli årsak til mye splid mellom familier.

Det var det mitt ene barn følte

Anonymkode: 514f2...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...