AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 Er det mulig å være kunnskapsrik om du ikke har utdannelse? Anonymkode: 3a09b...666
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 Ja. Utdannelse er bare en enklere måte å få mye kunnskap på ett felt med gode kilder lett tilgjengelig, og med et papir på det. Anonymkode: 6ba5b...855 11
Gjest Catalina Culès Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 (endret) Ja, selvfølgelig. Endret 13. mars 2017 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 Ja det er mulig, men ikke veldig vanlig... Anonymkode: b92c6...d9a 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 Nei, de uten utdanning kan ikke lese Anonymkode: f3d44...f6e 3
mandel92 Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 Kan du komme med noen argumenter som tilsier at man må ha utdanning for å være kunnskapsrik? Hva legger du egentlig i å være kunnskapsrik? Jeg tenker at kunnskapsrike mennesker kan mye om mye forskjellig. Når man utdanner seg spesialiserer en seg gjerne innenfor ett område, og det er fullt mulig å ha høy utdanning og likevel være fullstendig kunnskapsløs innefor mange områder. 8
Kontormus Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 Javisst. Jeg kjenner flere som er som levende leksikon selv om de ikke har fullført videregående. Man kan fint ha et bredt interessefelt selv om en ikke har mange år på skolebenken. Det er derimot litt foruroligende at en ikke vet svaret på akkurat det spørsmålet. 18
hjertesukka Skrevet 13. mars 2017 #9 Skrevet 13. mars 2017 (endret) En mannlig slektning av meg er et godt eksempel på at det fint går an. Han droppa ut av vgs og levde nærmest som eventyrer og sjørøver i mange år og i forskjellige land. Men på veien lærte han seg flere språk til fingerspissene, ikke bare turistfraser, og ingen har mer peiling på politikk, samfunn, biologi og teknikk enn han. Kan spørre han om alt mulig mellom himmel og jord. Endret 13. mars 2017 av hjertesukka 9
hocane Skrevet 14. mars 2017 #12 Skrevet 14. mars 2017 Selvsagt, vi lever i en global informasjonskilde, pga internett. Alt læreren din kan lære deg, kan du lære på egenhånd ved et raskt internettsøk.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #13 Skrevet 14. mars 2017 Selvsagt, men dersom man ikke har utdannelse av noen form så har man gjerne et litt annet perspektiv. Anonymkode: e8952...86c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #14 Skrevet 14. mars 2017 Selvsagt. Men det er ikke til å stikke under en stol at i dagens samfunn er det veldig lett å få en utdanning, og at de som ikke har det ofte er... Mindre begavet. Anonymkode: ec03b...a96 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #15 Skrevet 14. mars 2017 Selvfølgelig, men det spørs jo på hva man er kunnskapsrik i. Det er nokså vanskelig å være kunnskapsrik i medisin eller biologi uten tilgjengelige midler man finner på universiteter. Samtidig så kan du bli svært kunnskapsrik innen politikk eller historie uten å ha tatt en utdannelse innen disse feltene. Anonymkode: 4ff1e...a5e 2
boblevann Skrevet 14. mars 2017 #16 Skrevet 14. mars 2017 Selvfølgelig! Utdanning er bare et bevis på kunnskap innen et bestemt felt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #17 Skrevet 14. mars 2017 Flere av de mest kunnskapsrike jeg kjenner har ikke noe særlig utdannelse å skryte av. Felles er at de er urolige og nysgjerrige sjeler som ikke har klart å begrense seg til å holde på med det samme over flere år. De plukker heller opp alt mulig fra overalt. Og jeg kjenner høyt utdannede mennesker som er stokk dumme. De kan gjenta pensumet de har måttet lære seg som rene roboter, mens kunnskap utover det og evnen til å reflektere er helt fraværende. Anonymkode: 76a36...f95 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #18 Skrevet 14. mars 2017 Nå har jeg en bachelorgrad, så er ikke sånn at jeg er helt uten utdannelse. Men jeg har levd, et liv de fleste mennesker ikke har levd. En helt for jævlig barndom i 16 år, de som vet om den. Skjønner ikke engang, at jeg er her. Har og støtt på andre tøffe ting, senere i livet og. Dette har lært meg så utrolig mye, og jeg skjønner mennesker på en helt annen måte, ser historien bak. Og noen av de jeg kjenner med mastergrad, men som har opplevd veldig lite i livet, ser jeg på som dumme, på noen plan. Nå jobber jeg og med mennesker, og dette tok jeg og utdannelse i. Men jeg ser at i yrket mitt, så hjelper erfaringene mine veldig mye, og jeg er veldig dyktig i jobben min. Og det er mest grunnet mine erfaringer, men selvfølgelig hjelper utdannelsen og. Kan og legge til, at jeg har reist mye, kan flere språk, leser veldig mye, ser mange dokumentarer, og er engasjert i politikk og samfunn. Jeg liker å lære nye ting. Anonymkode: 9ceac...105
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #19 Skrevet 14. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flere av de mest kunnskapsrike jeg kjenner har ikke noe særlig utdannelse å skryte av. Felles er at de er urolige og nysgjerrige sjeler som ikke har klart å begrense seg til å holde på med det samme over flere år. De plukker heller opp alt mulig fra overalt. Og jeg kjenner høyt utdannede mennesker som er stokk dumme. De kan gjenta pensumet de har måttet lære seg som rene roboter, mens kunnskap utover det og evnen til å reflektere er helt fraværende. Anonymkode: 76a36...f95 Noe sier meg at du ikke kjenner høyt utdannede mennesker som er stokk dumme Ja, klart man kan være kunnskapsrik om en ikke har (høyere) utdannelse. Men med "ingen utdannelse", mener du ikke høyere utdannelse, eller ikke noe som helst utover å ha fullført ungdomsskolen? Om man kun har ungdomsskole eller har droppet ut av videregående så tror jeg nok ikke de er de mest kunnskapsrike, for å si det slik. Anonymkode: 06edd...4f1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #20 Skrevet 14. mars 2017 Min beste venn droppet ut av ungdomsskolen. Gikk ikke en dag mer på skole. Han startet ett eget firma og tjente millioner av kroner. Klokere person har jeg aldri møtt, savnet etter han er stort. Veldig synd han ikke er blandt oss lenger. Anonymkode: 6a8a7...0b2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå