Gå til innhold

Hvordan skille seg ut i mengden?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Søker på stillinger innen offentlig administrasjon. Ikke uvanlig med 150 søkere på en eller to stillinger, og da er det vanskelig å komme gjennom nåløyet, gitt..

Noen tips til hvordan skille seg ut? Er det lurt med bilde? Cv og søknad er bra, har fått hjelp med dem, men kommer ikke til intervju allikevel. Fargede ark? Laminerte ark som stikker seg ut i bunken? Hvordan unngår jeg å bli en av mange hundre..??

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

et pent bilde på cven tror jeg tar seg ut. det er mye lettere å forholde seg til et ansikt.

vet ikke helt om fargede ark er tingen... da kan det se ut som man prøver litt for hardt. jeg ville satset på en ryddig og lettlest cv uten for mye dill og dall.

ansettelse har mye med tilfeldigheter å gjøre.. rett tid og rett sted...

Skrevet

Pappa ansetter en del folk for tiden. Han får også så mange søknader at det er mest flaks hvem som kommer gjennom grovutsilingen.

Men det som hovedsakelig avgjør om du får plass på bordet eller i sofaen (og det er på bordet du vil være! :)) er at du skriver HVORFOR du passer til jobben! Les teksten nøye, avgjør HVA de spør etter. Tenk så gjennom hva du har av erfaring, utdannelse og personlige evner som gjør at akkurat DU passer helt perfekt til jobben!

Han synes sidevis med hobbyer og så videre ikke er noe interessant, det kommer først senere i søknadsprosessen. Han er heller ikke så glad i folk som ringer bare for å ringe, han har tross alt en jobb å gjøre han og. Hvis du skal ringe, bør du ha et GODT spørsmål. Finn ut på forhånd hvor stort firmaet du søker jobb i er, telefonringing kan fort bli plagsomt for firmaer med kun et fåtall ansatte. Lykke til!

Skrevet

Mannen min har nettopp søkt på en jobb, det han leverte søknaden personlig. Det gav et veldig godt inntrykk, sa hun som intervjuet ham. :)

Skrevet

Et bilde kan være positivt, men det er nok ganske mange som legger ved et bilde for tiden. Og da er man jo like langt.

Jeg ville gått for en ryddig og kortfattet søknad. Ta med bare det som er viktig. En full side er ikke nødvendig.

Bruk heller mer tid på CV-en.

Den bør være ryddig og uten for store "hull". Hvis du har vært arbeidsledig, så fyll ut den tomme plassen med litt info (kanskje du hadde en vikarjobb eller hjalp en slektning i huset mens du var arbeidsledig?)

Jeg tror ikke at det er noen god idè med fargede ark og sånt. Det kan virke litt "overivrig".

Videre er det viktig å ha info om hvor og når du kan treffes på telefon og hva du evt. ikke har lagt ved søknader, men som kan vises ved behov (f.eks eldre attester), at du kan stille til et intervju eller svare på spørsmål når som helst, en liste over referanser (med telefonnummer) og når du kan begynne i stillingen.

Skrevet
Hvis du har vært arbeidsledig' date=' så fyll ut den tomme plassen med litt info (kanskje du hadde en vikarjobb eller hjalp en slektning i huset mens du var arbeidsledig?)[/quote']

Om jeg hadde vært arbeidsledig veldig lenge så hadde nok ikke det vært så dumt kanskje. Men om en arbeidsgiver synest jeg ikke er aktuell pga arbeidsledighet "en stund", så er jeg usikker på om det er et sted jeg ville ha jobbet. Er klar over at en er mer "attraktiv" når en har en jobb, men som arbeidsmarkdet er nå så håper jeg en potensiell arbeidsgiver skjønner en KAN risikere å være arbeidsledig.

Er nok litt delte meninger om en bør sende med liste over referanser i en søknad. Jeg gjør det ikke, er de intressert og ønsker å ta en prat med referansene mine, så får de jaggu ta kontakt med meg først. Men det viktigste synest jeg, er at jeg kan si ifra til referansene at det kan være de blir kontaktet.

Skrevet

Men det som hovedsakelig avgjør om du får plass på bordet eller i sofaen (og det er på bordet du vil være! :)) er at du skriver HVORFOR du passer til jobben! Les teksten nøye, avgjør HVA de spør etter. Tenk så gjennom hva du har av erfaring, utdannelse og personlige evner som gjør at akkurat DU passer helt perfekt til jobben!

Hmmm... Det er en veldig vanskelig balanse det, å formidle hvorfor en passer til jobben. Samtidig som en skal unngå disse "jobb søker flosklene". :roll:

Skrevet

Joda, det er forskjell på folk og det er forskjell på jobber.

Men jeg tror at det er ganske greit å ha telefonnummer til siste arbeidsgiver i søknaden. Da blir det enkelt å sjekke for den som ansetter. I noen tilfeller haster det litt med å finne den rette personen til stillingen og da sparer man gjerne litt tid på å sjekke referanser før man kontakter søkeren.

Jeg synes i alle fall at det er greit å ta det med :-)

Og jeg vil ikke at en evt. arbeidsgiver må gå omveier for å få den informasjonen h*n trenger.

Og at man har "advart" referansene sine er en selvfølge.

Skrevet

En gjennomført, konkret og bra søknad er først og fremst et must - blir det for mye "mas og tjas" kan arbeidsgiveren lett miste interessen. På selve intervjuet er det viktig å smile (naturlig, vel og merke), og gjerne blande inn litt humor når det passer seg. Det tror jeg er en viktig faktor, som gjør at man skiller seg ut. Det finnes ofte tilfeller der noen er veldig alvorlige og "stive", og at det lett kan bli litt for kjedelig.

Skrevet

Er enig med de andre i at fargede ark kanskje ikke er tingen, men jeg liker å bruke litt tykke pene ark, eks 120 grams i steden for vanlige 80 grams printerark. Dette skiller seg ikke ut i så stor grad visuellt sett som et farget ark, men man får kanskje litt følelsen av "kvalitet" når søknaden blir lest. Slett ikke sikkert at det funker, men man vet jo aldri.... har nettopp fått drømmejobben selv - men der måtte en søke på nett, så da kunne jeg ikke bruke papir-trikset ;)

Lastet inn ett bilde av meg selv da. Tror det kan være positivt.

Lykke til!

Skrevet

Og en ting som er viktig. Sjekk søknad og cv for skrivefeil!!!! I en tidligere jobb fikk jeg i oppgave å sende "avslag mail" til de som hadde søkt på jobb. Jeg måtte jo sjekke at jeg sendte tilbake til riktige personer og hadde jo søknadene fremfor meg. Og jeg ble overrasket over mengden skrivefeil mange hadde.

Selv om søknadene kan se flott og fancy ut, så vil det bli et svært negativt inntrykk om det er mye slurve feil i en søknad.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har nettopp tatt et Datakortkurs som Aetat var ansvarlig for som NæringsAkademiet holdt for dem (hadde også jobbsøkertrening en dag i uka på det kurset). Der ble vi anbefalt å sende søknad på farga papir hvis vi turte for å skille oss ut i mengden. De aller fleste jobbene vi hørte om mens vi gikk på kurset hadde alt fra 200-700 søkere og da blir det litt håpløst på en måte. Lederene våres sa at dem leser ikke alle de søknadene, så da må man gjøre noe for å bli lagt merke til.

Skrevet

Det finnes nok ikke et facit svar på hvordan en søknad skal være. Husk at det ikke bare finnes en type menneske som skal lese søknaden. De som ansetterer er like forskjellige som de som søker. De setter nok pris på forskjellige ting i en søknad.

Jeg skriver en kortfattet søknad som sier i korte trekk litt om mine personlige egenskaper, hva jeg har jobbet med tidligere og hvorfor jeg passer til akkurat denne jobben. Søknade n må ikke være for lang. Husk at du skal selge deg selv. Det prøver jeg alltid å ha i bakhodet.

Søknaden har kun en funksjon. Den skal få det inn til intervju, ingenting annet. Når du har klart det, så er det meste gjort. Det er på inervjuet du virkelig har muligheten til å vise den du er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...