Gå til innhold

Lade EL.bil fra 12V batteri ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje et dumt spørsmål, men er det mulig å lade en el.bil slik som feks Citoen C-zero med 12v bil batteri?  Jeg spør i tilfelle vi skulle gå tom for strøm om det er mulig å ha en nødløsning for å komme seg til nærmeste ladested?

Anonymkode: 38135...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du må ha 220V for å lade elbil. Agregat er tingen da, så kan du spørre deg selv om du er vennlig mot miljøet. Du er ikke den første som gjør det i så fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tdm900 skrev:

Nei, du må ha 220V for å lade elbil. Agregat er tingen da, så kan du spørre deg selv om du er vennlig mot miljøet. Du er ikke den første som gjør det i så fall

Men man får jo en slik omformer som gjør om fra 12v til 220v kan man ikke bruke en slik og koble til et bilbatteri?

Anonymkode: 38135...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man får jo en slik omformer som gjør om fra 12v til 220v kan man ikke bruke en slik og koble til et bilbatteri?

Anonymkode: 38135...224

Neneinei.....du må nok ha ei stikkontakt for å lade batteribilen. Bruker du en omformer til det formålet er batteriet tomt fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten ikke noe strøm i et vanlig bilbatteri sammenliknet med batteriene i en elbil (ca 1%), så selv om du skulle få det til vil det neppe hjelpe.

Anonymkode: dec7b...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, LiseTV skrev:

Spenningen på El biler er 48 volt

Nei...
E-Golf f.eks er ca. 350v. E-UP! har enda høyere spenning.

Anonymkode: e2a08...d5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig å lade en elbil fra et 12v batteri men som nevnt tidligere må det inn en omformer mellom 12v batteri og lader til elbilbatterier for å få riktig ladespenning, denne spenningen varierer fra bil til bil. 

Et større problem er at et "vanlig" bilbatteri innheholder mindre enn 1kwh energi og batteripakker på vanlige elbiler ligger mellom 20 og 30kwh.

det vil si at et fulladet 12v batteri på 85ah vil ideelt sett kunne lade opp ca 5%. Men realiteten er langt fra ideel, det er ikke mulig å hente ut 100% effekt av et batteri, omformeren fra 12v batteri til elbilbatterilader vil bruke noe av efffekten, laderen til elbilbatteriet vil stjele litt av effekten og batteriene i elbilen vil ikke klare å ta til seg all effekten som blir gitt av laderen. så i realiteten vil jeg anslå at et "vanlig" bilbatteri vil klare å lade opp en "vanlig" elbil som en leaf eller golf med ca 2-3%.

løsningen er da å ha mange 12v batterier.

 

 

Anonymkode: 04bf9...754

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over, glemte hva som stod i HI.

batteripakken på en Citröen czero har 16kwh kapasitet på batteripakken. Teoretisk maks er da 6.25%, reelt rundt 4%. med et vanlig bilbatteri. Lettere å ha med et aggregat eller skjøteledning og et pent smil til nødstilfeller.

Anonymkode: 04bf9...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meg over, glemte hva som stod i HI.

batteripakken på en Citröen czero har 16kwh kapasitet på batteripakken. Teoretisk maks er da 6.25%, reelt rundt 4%. med et vanlig bilbatteri. Lettere å ha med et aggregat eller skjøteledning og et pent smil til nødstilfeller.

Anonymkode: 04bf9...754

Greit nok, men jeg tenkte bare en nødløsning for å kunne kjøre 2-5 km. Har nemmelig opplevd å gå tom for strøm 2 km fra ladestasjon. Måtte ha hjelp av Falken som fraktet bilen til nærmeste ladestasjon (Mac Donalds)

Om jeg velger aggregat, er ikke de ganske store?

Anonymkode: 38135...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok, men jeg tenkte bare en nødløsning for å kunne kjøre 2-5 km. Har nemmelig opplevd å gå tom for strøm 2 km fra ladestasjon. Måtte ha hjelp av Falken som fraktet bilen til nærmeste ladestasjon (Mac Donalds)

Om jeg velger aggregat, er ikke de ganske store?

Anonymkode: 38135...224

Det finnes alternativer til batteribil, heldigvis! Og de blir værende leeenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å kjøre den så nær tom for batteri. Sannsynligvis vil det tidsmessig og økonomisk lønne seg å kjøre til nærmeste ladestasjon hver gang du kommer under 25% framfor å styre med alternativene du ser på nå. Aggregat er dyrt, tungt og tar mye plass, og ekstra batterier er tunge og vil bruke lang tid på å overføre den knøttlille strømmengden de har. Tyngden gjør at du får dårligere rekkevidde permanent.

Anonymkode: dec7b...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok, men jeg tenkte bare en nødløsning for å kunne kjøre 2-5 km. Har nemmelig opplevd å gå tom for strøm 2 km fra ladestasjon. Måtte ha hjelp av Falken som fraktet bilen til nærmeste ladestasjon (Mac Donalds)

Om jeg velger aggregat, er ikke de ganske store?

Anonymkode: 38135...224

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-1700I-2000037986/

Dette er nok det billigste og minste i tilfelle krise. Kun 18 kg og kan fraktes rundt på i bagasjerommet. Fritt etter hukommelsen vil man klare å klemme ca 12 km pr.time inn i el.bilen med 10A /2.0Kw. Hvis du slipper å bli hentet av falken er pengen raskt spart inn. I tillegg er slike koffertaggregat lette å selge videre.

Men på et såpass billig aggregat har de tatt noen snarveier så det er ikke ideelt. Er vel bare Honda sin 2KW aggregat som fungerer tilfredstillende. Leste en test av biltema, kipor, honda og 3-4 andre. Honda var det eneste som ble godkjent.

http://www.berema.no/Aggregater/Stromaggregater/EU/EU-20i.aspx

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meg over, glemte hva som stod i HI.

batteripakken på en Citröen czero har 16kwh kapasitet på batteripakken. Teoretisk maks er da 6.25%, reelt rundt 4%. med et vanlig bilbatteri. Lettere å ha med et aggregat eller skjøteledning og et pent smil til nødstilfeller.

Anonymkode: 04bf9...754

Må bare si at dine svar her er fantastiske! Kjekt å ha noen som kan dette som et fag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til bedre elbil hvis du kjører slik at du risikerer å gå tom for strøm.

Zoe 40 har vel 120% større batteri (?) og er i nedre prisklasse. 

Anonymkode: b9387...df4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2017 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Kanskje et dumt spørsmål, men er det mulig å lade en el.bil slik som feks Citoen C-zero med 12v bil batteri?  Jeg spør i tilfelle vi skulle gå tom for strøm om det er mulig å ha en nødløsning for å komme seg til nærmeste ladested?

Anonymkode: 38135...224

Dette er typisk ting du lærer deg å beregne når du har kjørt elbil en stund. Du har også rekkeviddeindikator i alle biler, så du vet sånn ca om du kommer frem til nærmeste hurtiglader. Hurtigladerne finner du ved hjelp av apper som PlugShare for eksempel.

Ikke kast bort penger på aggregat! Gå heller for en bil med litt større batteri. Zoe er ikke noe dumt forslag.

Anonymkode: def86...779

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...