AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #1 Skrevet 13. mars 2017 Jeg er undervektig, ca. 5 kg fra normal BMI. Har vært det de siste 2-3 årene, men ønsker tilbake til vekten jeg hadde før jeg gikk ned (vektnedgang som konsekvens av mye trøbbel i privatlivet). Ønsker å gå opp på en sunn og effektiv måte, og hadde funnet en god plan med ca. 500 kalorier overskudd per dag (+/-). Syntes dette var overkommelig sånn "psykisk sett", men jeg merker utrolig godt at jeg blir dårlig i magen av dette, siden jeg ikke hadde det slik før kalorioverskuddet. Skal prøve å ikke gå i detaljer, men blir generelt veldig løs i magen, særlig på morgenen, men også noe utover dagen. Synes dette er veldig ubehagelig, og at det går utover hvordan jeg fungerer på skolen, på trening osv. Noen tips til hva jeg bør gjøre for å unngå dette? Eller må jeg bare prøve å overleve og håpe at det kanskje gir seg etter hvert? Har holdt på med dette i over en måned, men kanskje det tar lengre tid? Anonymkode: a61cb...9f2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 Og yoghurt, biola, kefir. Anonymkode: a03a6...dfa
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #4 Skrevet 13. mars 2017 Hva er det du spiser mer av? Du kan forsøke bytte det ut med annen mat Anonymkode: 468d5...186
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #5 Skrevet 13. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du spiser mer av? Du kan forsøke bytte det ut med annen mat Anonymkode: 468d5...186 Som oftest blir det nøtter. Det er det eneste jeg greier å få ned ekstra i tillegg til den vanlige daglige kosten. Ellers har jeg et variert kosthold, så jeg kan ikke skjønne at det er mangel på eller for mye av spesifikke matvarer som fører til mageproblemene. Hadde heller ikke slike problemer før jeg begynte med kalorioverskudd, og hadde da samme kosthold som nå (bortsett fra de ekstra kaloriene gjennom nøtter). Anonymkode: a61cb...9f2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #6 Skrevet 13. mars 2017 Jeg ville prøvd en periode å legge meg litt lavere enn 500kcal. Mulig kroppen din ikke klarer fordøye det og bare dumper det. Har du noen gang hatt mageproblem før? plaget med oppblåst eller mye luft i magen? Anonymkode: 468d5...186
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #7 Skrevet 13. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville prøvd en periode å legge meg litt lavere enn 500kcal. Mulig kroppen din ikke klarer fordøye det og bare dumper det. Har du noen gang hatt mageproblem før? plaget med oppblåst eller mye luft i magen? Anonymkode: 468d5...186 Hva mener du med "dumper det"? Jeg slet litt med luft i magen for en god stund siden, men det tror jeg var pga. stort inntak av kunstige søtningsstoffer daglig (gjennom saft, proteinbarer, tyggis og pastiller etc.). Ga seg da jeg sluttet med det. Ønsker å gå opp ganske fort og greit, derfor ble jeg anbefalt 500 kalorier i overskudd. Anonymkode: a61cb...9f2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #8 Skrevet 13. mars 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som oftest blir det nøtter. Det er det eneste jeg greier å få ned ekstra i tillegg til den vanlige daglige kosten. Ellers har jeg et variert kosthold, så jeg kan ikke skjønne at det er mangel på eller for mye av spesifikke matvarer som fører til mageproblemene. Hadde heller ikke slike problemer før jeg begynte med kalorioverskudd, og hadde da samme kosthold som nå (bortsett fra de ekstra kaloriene gjennom nøtter). Anonymkode: a61cb...9f2 Du må begynne å spise deg skikkelig mett (altså større måltid) i stedet for småspising av nøtter og annet. Det er ubehagelig i begynnelsen fordi det er ubehahelig å bli stappmett, men det er eneste måten for at magesekken din skal kunne utvide seg. Jeg også spiser i kalorioverskudd nå og spiser til jeg brekker meg. Har holdt på sånn i 2 uker nå og får ned større måltid nå pluss at jeg blir fortere sulten. Hvis jeg er kvalm f.eks og trenger mer mat spiser jeg ristet brød med smør. Anonymkode: cb53f...fbb
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #9 Skrevet 13. mars 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må begynne å spise deg skikkelig mett (altså større måltid) i stedet for småspising av nøtter og annet. Det er ubehagelig i begynnelsen fordi det er ubehahelig å bli stappmett, men det er eneste måten for at magesekken din skal kunne utvide seg. Jeg også spiser i kalorioverskudd nå og spiser til jeg brekker meg. Har holdt på sånn i 2 uker nå og får ned større måltid nå pluss at jeg blir fortere sulten. Hvis jeg er kvalm f.eks og trenger mer mat spiser jeg ristet brød med smør. Anonymkode: cb53f...fbb Men vil ikke dette føre til at det blir vanskelig å tilpasse seg mindre og mer vanlige porsjonsstørrelser, når jeg har gått opp de kiloene jeg ønsker? Har jo ikke lyst til å bli overvektig, heller. Hvis du skjønner hva jeg mener? Var derfor jeg ble anbefalt å innta de ekstra kaloriene på en mer enkel måte, som tar mindre plass i magen men likevel gir kalorioverskudd. Det er enklere å venne seg av å spise en viss mengde nøtter per dag, enn å kutte ned porsjonsstørrelsene, særlig for en som egentlig i utgangspunktet er glad i mat og har svært lett for å bli avhengig av ting/få ting som en vane som er vond å vende. Anonymkode: a61cb...9f2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #10 Skrevet 13. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men vil ikke dette føre til at det blir vanskelig å tilpasse seg mindre og mer vanlige porsjonsstørrelser, når jeg har gått opp de kiloene jeg ønsker? Har jo ikke lyst til å bli overvektig, heller. Hvis du skjønner hva jeg mener? Var derfor jeg ble anbefalt å innta de ekstra kaloriene på en mer enkel måte, som tar mindre plass i magen men likevel gir kalorioverskudd. Det er enklere å venne seg av å spise en viss mengde nøtter per dag, enn å kutte ned porsjonsstørrelsene, særlig for en som egentlig i utgangspunktet er glad i mat og har svært lett for å bli avhengig av ting/få ting som en vane som er vond å vende. Anonymkode: a61cb...9f2 Hvis du kutter ned igjen til det du spiste før du begynte å spise mer for å legge på deg så vil du jo gå ned i vekt. Det er uansett ikke så vanskelig å spise litt mindre igjen (altså at man slutter å spise seg stappmett) når du har gått opp det du skal. Du trenger uansett ikke bekymre deg for å bli feit med det første når du veier så lite. Anonymkode: cb53f...fbb
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #11 Skrevet 13. mars 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kutter ned igjen til det du spiste før du begynte å spise mer for å legge på deg så vil du jo gå ned i vekt. Det er uansett ikke så vanskelig å spise litt mindre igjen (altså at man slutter å spise seg stappmett) når du har gått opp det du skal. Du trenger uansett ikke bekymre deg for å bli feit med det første når du veier så lite. Anonymkode: cb53f...fbb Men hvis man spiser seg stappmett over lengre tid, så vil jo kroppen til slutt tro at dette er riktig mengde mat, og slutte å bli stappmett = blir ikke mett før den får like stor mengde mat, også etter vektoppgangen. Dette vil jo da føre til at man fortsetter å gå opp i vekt? Eller tenker jeg helt feil? Synes også det er vanskelig å kutte ned igjen til "det jeg spiste før vektoppgangen", fordi jeg har ingen fast matmengde i hverdagen, spiser når jeg føler for det. Orker ikke begynne å telle kalorier og slikt. Anonymkode: a61cb...9f2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #12 Skrevet 13. mars 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis man spiser seg stappmett over lengre tid, så vil jo kroppen til slutt tro at dette er riktig mengde mat, og slutte å bli stappmett = blir ikke mett før den får like stor mengde mat, også etter vektoppgangen. Dette vil jo da føre til at man fortsetter å gå opp i vekt? Eller tenker jeg helt feil? Synes også det er vanskelig å kutte ned igjen til "det jeg spiste før vektoppgangen", fordi jeg har ingen fast matmengde i hverdagen, spiser når jeg føler for det. Orker ikke begynne å telle kalorier og slikt. Anonymkode: a61cb...9f2 Magesekken utvider seg og man klarer å ha såpass kontroll at man spiser pittelitt mindre igjen når man blir normalvektig. Så lenge man trener vil jo også vektoppgangen være muskler og ikke fett når det er nok proteiner i kosten. Anonymkode: cb53f...fbb
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #13 Skrevet 13. mars 2017 Mitt forslag er å ikke tilføye ekstra mat i dietten din, men rett og slett mer olje/smør i maten! Litt ekstra olje i stekepanna etc. Du kan også bytte ut noe av den maten du spiser, med mat som har mye kalorier, f.eks avokado. Lik mengde mat, men mer kalorier. Jeg håper du finner ut av det. Lykke til. Anonymkode: 46dbe...470
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #14 Skrevet 13. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt forslag er å ikke tilføye ekstra mat i dietten din, men rett og slett mer olje/smør i maten! Litt ekstra olje i stekepanna etc. Du kan også bytte ut noe av den maten du spiser, med mat som har mye kalorier, f.eks avokado. Lik mengde mat, men mer kalorier. Jeg håper du finner ut av det. Lykke til. Anonymkode: 46dbe...470 Har du noen andre tips enn avokado? Jeg greier dessverre ikke å få det ned, synes det smaker... Æsj. Har faktisk prøvd med mer olje/smør i panna, men har opplevd at maten da ikke er blitt like god, mer "druknet" i flytende olje hvis du skjønner. Derfor fant jeg liksom ingen annen løsning enn nøtter. Kan jo prøve med litt ekstra smør på brødskiva, men det må vel ganske mye til før jeg kommer opp i nok kalorioverskudd av det? Anonymkode: a61cb...9f2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #15 Skrevet 13. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du noen andre tips enn avokado? Jeg greier dessverre ikke å få det ned, synes det smaker... Æsj. Har faktisk prøvd med mer olje/smør i panna, men har opplevd at maten da ikke er blitt like god, mer "druknet" i flytende olje hvis du skjønner. Derfor fant jeg liksom ingen annen løsning enn nøtter. Kan jo prøve med litt ekstra smør på brødskiva, men det må vel ganske mye til før jeg kommer opp i nok kalorioverskudd av det? Anonymkode: a61cb...9f2 Egg har godt med kalorier. Banan også. Havregryn har 150 kalorier per 40 gram, så der har du også en sjanse til å få godt med kalorier (40 gram er veldig lite, så her spiser man gjerne endel mer). Du kan ha havregryn i f.eks yoghurt eller i hvert fall bruke melk (Oatly havremelk er fantastisk god til havregryn), og her kan du også tilføye hakkede nøtter av ulike typer, rosiner, hakkede svisker eller tørkede aprikoser/annen tørket frukt. Masse sunne kalorier! Laks og makrell er kaloririkt (makrell i tomat, eller disse andre typene du får kjøpt om makrell i tomat er uspiselig). Her finnes mange gode alternativer! Ost er stappa med kalorier, ris og pasta også, men er poenget å være sunn, så er kanskje ikke det en veldig god kalorikilde. Salami er også stappet med kalorier, men jeg aner ikke hvor sunt det heller er. Spiser du ris, kan du koke det opp sammen med en dæsj olje. Smaker ingenting, men kalorier er det. 900 kcal per 100 gram, faktisk. Når det kommer til smør, så er jeg usikker på kalorimengden i de ulike smørene. Men vi har et Soft Flora som jeg mener har rundt 720 kcal per 100 gram (jeg husker ikke nøyaktig). Vanligvis bruker jeg nok 2-3 gr smør per skive, men det er lett at det kan bli dobbelt så mye per skive uten at det egentlig gjør noe. For variasjon (om du synes det blir mye smør) kan du jo prøve de ulike typene med Kremgo som smør om du f.eks skal ha salami eller skinke. Da synes i hvert fall jeg at det blir godt med tykt lag, og det blir litt kalorier, selv om inneholder mindre enn smør. Kanskje Philadelphia har lignende produkter, uten at jeg aner noe om deres produkter. Anonymkode: 46dbe...470
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå