Gå til innhold

Skottland ber om ny folkeavstemning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Jonasmann
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skottland kommer til å be om å få holde en ny folkeavstemning om uavhengighet fra Storbritannia, opplyser førsteminister Nicola Sturgeon.

http://www.aftenposten.no/verden/-Skottland-ber-om-ny-folkeavstemning-617010b.html

Så vil England ved og stemme seg ut av EU. Samtidig føre til oppløsningen av Storbritannia ?

Anonymkode: bc7c6...bbf

Nå var det kongen av Skotland som giftet seg med dronningen av England og Irland, som igjen skapte Storbritannia. Om skottene ikke ønskte å være i unionen, skulle de stoppet kongen sin. Nå stemte de for å bli sist gang og, så nå burde de vente i et par hundre år.

Skrevet
5 minutter siden, Jonasmann skrev:

Nå var det kongen av Skotland som giftet seg med dronningen av England og Irland, som igjen skapte Storbritannia. Om skottene ikke ønskte å være i unionen, skulle de stoppet kongen sin. Nå stemte de for å bli sist gang og, så nå burde de vente i et par hundre år.

Det der stemmer vel ikke helt?

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Jonasmann skrev:

Nei det var det ikke. Kongen av Skottland ble konge av England 1603 fordi Dronning Elisabeth I ikke hadde noen arvinger etter at hun døde. Og dermed gikk den engelske trone til den skotske Kong James. Kong James som var barnebarn av Margaret Tudor  som var datter av Henrik VII som igjen var bestefar til Elsiabeth I.  Kong James av Skottland var allerede gift med Anna av Danmark-Norge da han ble konge av England. 

Storbritannia ble forresten ikke skapt før under Dronning Anne i 1707. Før den tid var England og Skottland 2 separate kongedømmer med samme monark. Og Dronning Anne var gift med George av Danmark.

En skotsk konge har aldri giftet seg med en engelsk dronning. 

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg liker de trådene der nordmenn mener noe om oss skotter som om vi er like alle sammen :D det blir som å si at alle samer er representative for nordmenn på en måte.. Festlig tanke..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg liker de trådene der nordmenn mener noe om oss skotter som om vi er like alle sammen :D det blir som å si at alle samer er representative for nordmenn på en måte.. Festlig tanke..

Mene noe om "alle" skotter? Så vidt meg bekjent så er det førsteministeren selv som fronter dette i kraft av å være folkevalgt, så det er vel ikke slik at dette er noe som ønskes bare fordi "mange nok" mener at Skottland bør gå for uavhengighet?

Anonymkode: c13e4...a3b

Skrevet
8 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Storbritannia ble forresten ikke skapt før under Dronning Anne i 1707. Før den tid var England og Skottland 2 separate kongedømmer med samme monark. Og Dronning Anne var gift med George av Danmark.

Det burde jo også legges til at dette skjedde fordi Skottland hadde kjørt sine statsfinanser rett i grøfta, og England gikk med på å redde dem økonomisk om de gikk inn i en faktisk union. 

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)
2 minutter siden, PeeWee skrev:

Det burde jo også legges til at dette skjedde fordi Skottland hadde kjørt sine statsfinanser rett i grøfta, og England gikk med på å redde dem økonomisk om de gikk inn i en faktisk union. 

Kunne jeg sikkert

Gjest Jonasmann
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Kunne jeg sikkert.

Men det forandrer ikke det faktum at det du skrev om at kongen av Skottland giftet seg med Dronningen av England er feil og direkte historieforfalskning.

Vel beklager, jeg husket feil da.

Endret av Jonasmann
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)
Akkurat nå, Jonasmann skrev:

Vel beklager, jeg husket feil da.

Vel nå har du lært.

Gjest Jonasmann
Skrevet
1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Vel nå har du lært.

Ja og godt er det. Uvisst hva som ville vært konsekvensene.

Gjest Linaria
Skrevet

Håper det blir uavhengighet. Flytter tilbake dit i september og blir mye lettere om de fortsatt er i EU.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så unaturlig, og forsåvidt helt forsvarlig, om de vil ha en ny folkeavstemning. Skottland stemte klart for å bli i EU, en viktig forutsetning har forandret seg og et parti som har programfestet en slik utvikling har 54 av 59 (!) skotske seter i det britiske parlamentet samt har dannet regjering i Skottland.

Ja, det kan godt tenkes at utfallet blir annerledes denne gang. Meningsmålingene like etter brexit viste flertall for uavhengighet, så har de vist flertall for fortsatt forent Storbritannia en periode etter at May tok over, men den siste jeg så ga flertall for uavhengighet igjen. Det er vel tross alt også grunn til å tro at den positive trenden for "unionistene" etter May tok over er relativt kortvarig også, jeg ser ikke akkurat for meg at en konservativ flertallsregjering og en utmeldelsesprosess vil gjøre skottene mindre lystne på å si farvel til unionen.

Så får man jo se om Brexit i det hele tatt blir noe av. Jeg tror vel det blir noe av til slutt, men i hvilken form det skjer er det vanskeig å si særlig om før man engang har iverksatt (de meget ulne) prosedyrene for utmeldng.

Anonymkode: 7d014...41f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mene noe om "alle" skotter? Så vidt meg bekjent så er det førsteministeren selv som fronter dette i kraft av å være folkevalgt, så det er vel ikke slik at dette er noe som ønskes bare fordi "mange nok" mener at Skottland bør gå for uavhengighet?

Jo beklager at jeg ikke var mer spesifikk og siterte før jeg svarte, men svaret mitt var altså ikke rettet til deg spesielt men til dette generelt:

1 time siden, Jonasmann skrev:

Om skottene ikke ønskte å være i unionen, skulle de stoppet kongen sin. Nå stemte de for å bli sist gang og, så nå burde de vente i et par hundre år.

:) håper det er oppklarende.. 

Og så er det en åpning for en avstemming i 2018 eller 2019, altså er det ikke slik at det skal stemmes, men det er mulig det blir en avstemming om søknaden aksepteres.. 

Sitat

Scotland's First Minister Nicola Sturgeon confirms she will ask for permission to hold a second referendum on Scottish independence in 2018 or 2019. #IndyRef2

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
2 timer siden, Jonasmann skrev:

Ja og godt er det. Uvisst hva som ville vært konsekvensene.

Verdens ende ville ha kommet og ildkuler fra kometer og asteroider ville strømmet ned over våre hoder fra oven.

Eller kanskje jeg overdriver en smule nå..........................

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Carrot skrev:

Jo beklager at jeg ikke var mer spesifikk og siterte før jeg svarte, men svaret mitt var altså ikke rettet til deg spesielt men til dette generelt:

:) håper det er oppklarende.. 

Og så er det en åpning for en avstemming i 2018 eller 2019, altså er det ikke slik at det skal stemmes, men det er mulig det blir en avstemming om søknaden aksepteres.. 

Det er vel ingen i tråden som har påstått at man går rett til avstemning om uavhengighet, de fleste forstår at det nå er snakk om en søknad om å avholde folkeavstemning innen en gitt dato. Selv om vi ikke er skotter så er vi ikke dumme ;)

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen i tråden som har påstått at man går rett til avstemning om uavhengighet, de fleste forstår at det nå er snakk om en søknad om å avholde folkeavstemning innen en gitt dato. Selv om vi ikke er skotter så er vi ikke dumme ;)

Du vil virkelig ta alt i verste mening altså?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Carrot skrev:

Du vil virkelig ta alt i verste mening altså?

Important notice: *Note presence of smiley*

Er du helt "ned" eller? ;) 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Important notice: *Note presence of smiley*

Er du helt "ned" eller? ;) 

ganske "norsk" det der å forsøke bortforklare eller skjule seg bak en smiley.. - ord sier mer enn smilefjes, det hjelper lite å slenge ved et smilefjes om ordene ser av en annen mening. Just sayin` 

AnonymBruker
Skrevet

Etter brexit gir det fullstendig mening. Skottland ville aldri forlate EU, og det ble mye oppstyr der etter valget. Je

Anonymkode: 10460...596

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...