Gå til innhold

Vedlikehold av leilighet - leietakers eller utleiers ansvar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Carrot skrev:

"alle" vet at treverk må behandles, jeg ville ikke tenkt at dette må inn i kontrakten spesielt - her vil jeg tror man kan trekke fra depositummet for å utbedre evt skader.

Jeg har aldri hatt benkeplate av tre, så jeg hadde nok ikke vært klar over at den måtte oljes dersom ingen hadde sagt noe om det.

Men nå er jeg forsiktig med benkeplata ellers da; jeg bruker brødfjøl for å unngå skjæremerker og setter ikke varme gryter direkte oppå.

Anonymkode: 39434...ee7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hatt benkeplate av tre, så jeg hadde nok ikke vært klar over at den måtte oljes dersom ingen hadde sagt noe om det.

Men nå er jeg forsiktig med benkeplata ellers da; jeg bruker brødfjøl for å unngå skjæremerker og setter ikke varme gryter direkte oppå.

Anonymkode: 39434...ee7

Ja, jeg visste det ikke selv før jeg ble voksen, så kan forsåvidt forstå det. Men lærte da jeg var liten at jeg måtte bruke skjærefjøl og ikke kunne skjære rett på benkeplaten.

Anonymkode: c8530...32f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Carrot skrev:

"alle" vet at treverk må behandles, jeg ville ikke tenkt at dette må inn i kontrakten spesielt - her vil jeg tror man kan trekke fra depositummet for å utbedre evt skader.

Eh, nei. Når man leier ut, leier man gjerne til mennesker som har flyttet rett ut fra foreldrene eller som leier for andre eller tredje gang. Om du ikke vokste opp med den type benkeplater eller har vært bort i det i de 2-4 første leilighetene du har leid så har du sannsynligvis ikke kommet over den infoen. Om du er 30år+ så har du sannsynligvis kommet over en, men ikke nødvendigvis.

Men som sagt så vil sannsynligvis den platen bli helt fint igjen etter litt puss og oljing.

Anonymkode: 2d7f4...8e8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mekanisk ventilasjon på et bad som leies ut holder ikke. Det må være vindu for rask utlufting. Vifte blir ikke brukt av leieboere fordi det trekker strøm. Alle leieboere vil ha lavest mulig strømutgifter og tetter alle luftekanaler med råte og mugg som resultat. Normal slit og elde innbo kan ikke dekkes av depositum - må dekkes av huseier. Bare ring Huseiernes landsforbund.

Anonymkode: f7ffa...a73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle benkeplater jeg har sett ser ut som respateks og tåler kjeler og varme ting på seg. Det tar man som en opplagt ting. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor driver folk med utleie når de ikke skjønner forskjellen på vedlikehold og utskifting? Og heller ikke får inn leietagere som vet å behandle utleieobjektet med omtanke?

At ting ser ut som bildene viser etter to år er langt fra vanlig slitasje. Det ser mer ut som om det er "slaur" som har bodd der og knapt har brydd seg om noe som helst, noe som ikke er uvanlig når man ikke eier selv. 

Gjentar det en annen har skrevet før meg, Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund og ha dem i ryggen når du ikke klarer jobben som utleier bedre enn tråden her viser. Vær mer nøye med hvem du gir nøkler til i fremtiden, og sikre deg med alt skriftlig. 

Anonymkode: d3d3e...847

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra bildene er dette åpenbart skader og ikke slitasje.

Anonymkode: b630b...f27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mekanisk ventilasjon på et bad som leies ut holder ikke. Det må være vindu for rask utlufting. Vifte blir ikke brukt av leieboere fordi det trekker strøm. Alle leieboere vil ha lavest mulig strømutgifter og tetter alle luftekanaler med råte og mugg som resultat. Normal slit og elde innbo kan ikke dekkes av depositum - må dekkes av huseier. Bare ring Huseiernes landsforbund.

Man lufter ikke på et varmt bad ved å åpne et vindu, særlig ikke vinterstid, da slår det seg og muggen begynner å vokse fra kuldebroen. De fleste bad har heller ikke vindu. 

Anonymkode: d3d3e...847

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vindu der i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle benkeplater jeg har sett ser ut som respateks og tåler kjeler og varme ting på seg. Det tar man som en opplagt ting. 

Hvis du mener laminert, så tåler se faktisk ikke det og det er bare flaks du ikke har ødelagt noen. 

Ellers er jeg ganske overrasket over at så mange ser ut til å tro at innredning tåler "alt" og tydeligvis ikke forstår at normal bruk faktisk innebærer å buke gryteunderlag og skjønne at man må bruke vifta på badet... Jeg lurer på om dere er like sløve med egene ting/bolig? 

Badet er definitivt vannskadet. Det er skikkelig sløvt å ikke tørke opp eller bruke ventilasjonen. Må man virkelig fortelle voksne mennesker slikt? Skulle tro de aldri har bodd i hus før...

Anonymkode: a477b...9e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor leier folk ut så mye dritt? Det må jo kunne gå an og dusje på badet. Og benkeplaten kan pusses og oljes, så er den god som ny.

Anonymkode: d2847...2bd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid min 4 leilighet nå. Aldri noen sinne måtte tenke på vedlikehold på den måten, men igjen lufter jeg alltid godt i alle rom og setter ikke varme kjeler direkte på benken. 

Anonymkode: f4e21...670

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har leid min 4 leilighet nå. Aldri noen sinne måtte tenke på vedlikehold på den måten, men igjen lufter jeg alltid godt i alle rom og setter ikke varme kjeler direkte på benken. 

Anonymkode: f4e21...670

Nei, vi har hatt trebenkeplate selv, og jeg oljet den aldri. Men så har jeg vært vant med å bruke skjærefjøl og gryteunderlag og da er det ikke like stort behov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Baderomsinnredningen er vannskadet. Både av direkte kontakt med vann og at det bærer preg av at badet har vært mye fuktig(dårlig utlufting).

Er det ikke dusjkabinett/dusjhjørne der? Fint med et oversiktsbilde av hele badet. Når du sier mekanisk utlufting, mener du en ventil/vindu som må åpnes for å lufte ut?

da bør du i såfall få montert elektrisk vifte som starter å gå av seg selv når det er for mye fukt på badet.

Anonymkode: 001cb...63a

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Baderomsinnredningen er vannskadet. Både av direkte kontakt med vann og at det bærer preg av at badet har vært mye fuktig(dårlig utlufting).

Er det ikke dusjkabinett/dusjhjørne der? Fint med et oversiktsbilde av hele badet. Når du sier mekanisk utlufting, mener du en ventil/vindu som må åpnes for å lufte ut?

da bør du i såfall få montert elektrisk vifte som starter å gå av seg selv når det er for mye fukt på badet.

Anonymkode: 001cb...63a

Jo, det er dusjkabinett, mekanisk vifte og to vinduer.

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg satte flere sånne svarte merker på kjøkkenbenken på det forrige stedet jeg leide. Det skulle overraskende lite til - jeg bruker skjærefjøl og gryteunderlag og tørker opp så snart jeg søler noe, men den tålte veldig mye mindre enn laminatbenkene jeg har vært vant til. Og nei, det er ikke åpenbart for alle at en sånn benk må oljes og vedlikeholdes når alt man har hatt av kjøkkenbenker før ikke trenger annet enn en fuktig klut. Å velge løsninger som tåler mindre og krever mer (og gjerne i tillegg er dyrere) enn normalen er en dårlig løsning for utleieboliger, særlig hvis man ikke tenker på å informere leietakere om det ved innflytting.

Min utleier så forøvrig på det som vanlig slitasje. 

Endret av Daria
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig slitasje. Vannskader på bad skyldes stort sett alltid byggtekniske ting, som dårlig lufting, feil helling, laminerte skap for nær dusjen ol. Benkeplater, gulv og denslags bør være av en type som tåler litt røff bruk dersom man ikke ønsker å pusse opp mellom hver leitaker. Min erfaring er at mange utleiere velger billigløsninger, og deretter sutrer over konsekvensene. Jeg har feks leid steder som har ubehandlet tre på gulvet, eller over komfyren, ren idioti. Kjøp noe som tåler skitt, fukt og er lett å vaske. 

Anonymkode: 2f6b4...dfa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig slitasje. Vannskader på bad skyldes stort sett alltid byggtekniske ting, som dårlig lufting, feil helling, laminerte skap for nær dusjen ol. Benkeplater, gulv og denslags bør være av en type som tåler litt røff bruk dersom man ikke ønsker å pusse opp mellom hver leitaker. Min erfaring er at mange utleiere velger billigløsninger, og deretter sutrer over konsekvensene. Jeg har feks leid steder som har ubehandlet tre på gulvet, eller over komfyren, ren idioti. Kjøp noe som tåler skitt, fukt og er lett å vaske. 

Anonymkode: 2f6b4...dfa

Det var nettopp derfor jeg betalte for en ordentlig benkeplate. Blir spennende å høre hva takstmannen sier. 

Skrevet

Vi har to utleieleiligheter.  Fordi vi ikke bor i nærheten selv mottar vi melding fra leietakerne om noe skulle oppstå.  Meldeplikten er inntatt i leiekontrakten.  Det er vi, som utleier, som bestemmer hva som må utbedres og hvordan.  Sunn fornuft og god kommunikasjon er et greit prinsipp. 
Likeså har vi en klausul i leieavtalen om at vi har rett til gjennomgang av leiligheten èn gang pr. år.  Da ser vi over leilighetene, sammen med leietakerne.  Ser vi at nå må veggene males, så gjør vi det.  I blant ønsker leietakerne selv å bestemme farge.  Om noen har bodd der lenge, så er det greit.  Men vi prøver generelt å holde en nøytral fargeskala.     

Å sette varme gryter på benkeplaten er ikke vanlig slitasje.  Her ville jeg nok påpekt det overfor leietaker, og foreslått en deling på kostnaden for ny benkeplate. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele benkeplaten er som dette. Den var ny for to år siden. Jeg sa det bare dessverre, og kjøpte inn olje som jeg satte igjen.

http://pasteboard.co/IRN0Lo1uu.png

Virker ikke som normalt slitasje, det der.

Anonymkode: d82c7...2e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...