Gå til innhold

Vedlikehold av leilighet - leietakers eller utleiers ansvar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har leid ut en leilighet der jeg i etterkant synes at innredning osv er ødelagt utover det som kan anses som normal brukslitasje. For eksempel er benkeplaten på kjøkken helt ødelagt, fordi leietaker har satt kjeler direkte på benken o.l. Benkeplater bør jo oljes jevnlig og det kunne kanskje gjort at den ikke ble så ødelagt. Men hvem har ansvar for sånt? Bør huseier gå inn i leilighet en gang i året for å gjøre sånt?

Store vannskader på baderomsinnredning, er det også sånt man må regne med, og normal slitasje? 

Anonymkode: c8530...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvem i alle dager får rundt å tenker at en benkeplate må oljes? Det må i så fall stå i kontrakten. Men du kan kreve erstatning for at den er ødelagt på grunn av kjeler. 

Samme med andre skader som ikke kommer av "normalt bruk". Store vannskader er ikke normalt. Håper du ikke har betalt tilbake depositumet 

Anonymkode: 215a2...c7c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Normalt vedlikehold er leietakers ansvar. Bytte pakninger på kran f.eks. Jeg vil mene at det du nevner ikke kommer inn under normal slitasje.

Anonymkode: 39434...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke forvente at de som leier skal vite at benken må oljes ihvertfall! Ikke alle kjøkkenbenker må det, så det må sies fra om. Når det er sagt mener jeg det er ditt ansvar å olje den regelmessig om du mener den burde det. Bodde en gang i en leilighet der husvert kom ned og oljet når vi skulle flytte ut etter 2 år. Var veldig slitt og fæl etter vårt bruk, men ble som ny. Vi hadde ikke misbrukt benken heller, den bare ble så stygg etter 2 år.

Kommer helt an på hva du mener med skader på baderom. Om skadene er grunnet dårlig lagd baderom, eller om de har vanskjøttet er vanskelig å si noe om fra den informasjonen du har gitt. Noe av skylden vil jeg si ligger på deg om det er dårlig standard på badet, med skeivt gulv, kraner som lekker og mangel på baderomsvifte. Om det er et moderne bad så er det vanskelig å ødelegge det...

Anonymkode: 2d7f4...8e8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik du forklarer situasjonen har dette ikke noe med vedlikehold å gjøre, men at leietaker har gjort skade på leiligheten som må erstattes.

En benkeplate blir ikke ødelagt av normal bruk. Den kan bli slitt, men ikke ødelagt.

Store vannskader på baderomsinnredning må du forklare nærmere. Men slik jeg forstod det, så er det også her snakk om skade og ikke slitasje.

Uansett er det viktig at du reklamerer innen rimelig tid (to-tre uker) og at du ikke foretar utbedringer før avtale om erstatning er kommet på plass. Dokumenter med bilder og om nødvendig en fagmann (så nøytral som mulig).

Anonymkode: b630b...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke forvente at de som leier skal vite at benken må oljes ihvertfall! Ikke alle kjøkkenbenker må det, så det må sies fra om. Når det er sagt mener jeg det er ditt ansvar å olje den regelmessig om du mener den burde det. Bodde en gang i en leilighet der husvert kom ned og oljet når vi skulle flytte ut etter 2 år. Var veldig slitt og fæl etter vårt bruk, men ble som ny. Vi hadde ikke misbrukt benken heller, den bare ble så stygg etter 2 år.

Kommer helt an på hva du mener med skader på baderom. Om skadene er grunnet dårlig lagd baderom, eller om de har vanskjøttet er vanskelig å si noe om fra den informasjonen du har gitt. Noe av skylden vil jeg si ligger på deg om det er dårlig standard på badet, med skeivt gulv, kraner som lekker og mangel på baderomsvifte. Om det er et moderne bad så er det vanskelig å ødelegge det...

Baderomsinnredning var ny. Nå ser den sånn ut. 

http://pasteboard.co/IRQCinNmY.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leietaker kan ikke lastes for det som er "normal slitasje". Så er spørsmålet hva som faller inn under dette. Det beste er å ha en kontrakt som er så konkret som mulig, med bilder selvsagt.

Å olje benken er ikke noe man forventer av leietaker, men å sette gryter rett på benken anser jeg også som unaturlig (jeg gjør aldri det, hverken hos meg selv eller andre). Så spørs det hvor store skadene er, og om de uansett dekkes dersom du oljer den selv.

Anonymkode: f2f48...ed9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huseier tjener gode penger på utleie. Selvfølgelig må huseier vedlikeholde sin egen eiendom. Alle vet at utleie eiendommer forfaller fort hvis ikke huseier ta seg av vedlikeholdet. Ta av husleia som har kommet inn til oppussing. Skulle bare mangle. Hvis huseier er spesielt redd for benkplate må det stå i kontrakten  . Vanlig er at man setter kjeler på benkplata idag. 

Anonymkode: f7ffa...a73

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huseier tjener gode penger på utleie. Selvfølgelig må huseier vedlikeholde sin egen eiendom. Alle vet at utleie eiendommer forfaller fort hvis ikke huseier ta seg av vedlikeholdet. Ta av husleia som har kommet inn til oppussing. Skulle bare mangle. Hvis huseier er spesielt redd for benkplate må det stå i kontrakten  . Vanlig er at man setter kjeler på benkplata idag. 

Har lagt bilde lenger opp i tråden. Gjør du sånn hjemme altså? Det dekker dessverre ikke skadene som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele benkeplaten er som dette. Den var ny for to år siden. Jeg sa det bare dessverre, og kjøpte inn olje som jeg satte igjen.

http://pasteboard.co/IRN0Lo1uu.png

Dette vil sannsynligvis forsvinne om du oljer skikkelig.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Baderomsinnredning var ny. Nå ser den sånn ut. 

http://pasteboard.co/IRQCinNmY.png

? Det er litt flekker på platen under speilet? Det er da ingen big deal. Eller mener du hele badet ser slik ut?

Jeg ser ikke helt hvordan de som har leid kan ha ødelagt speilet på sidene. Er det veldig billig og dårlig kvalitet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den benkeplaten bør du pusse med fint sandpapir og olje inn etterpå så blir den ganske fin etterpå.

Når det gjelder badet ditt er det litt vanskelig å si hva som kan belastes utleier eller leier siden du ikke forklarer godt nok hvorfor det har skjedd. 

MEN før du leier ut igjen, ta bilder av hele leiligheten og legge som vedlegg til husleiekontrakten. Så vil både du og leietaker se om leiligheten er i tilnærmet lik stand når de flytter ut igjen.

Anonymkode: 001cb...63a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette vil sannsynligvis forsvinne om du oljer skikkelig.

? Det er litt flekker på platen under speilet? Det er da ingen big deal. Eller mener du hele badet ser slik ut?

Jeg ser ikke helt hvordan de som har leid kan ha ødelagt speilet på sidene. Er det veldig billig og dårlig kvalitet?

Seriøst? Flekker? De har jo brukt så mye vann på den at den har gått i oppløsning. Hele innredningen ser sånn ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den benkeplaten bør du pusse med fint sandpapir og olje inn etterpå så blir den ganske fin etterpå.

Når det gjelder badet ditt er det litt vanskelig å si hva som kan belastes utleier eller leier siden du ikke forklarer godt nok hvorfor det har skjedd. 

MEN før du leier ut igjen, ta bilder av hele leiligheten og legge som vedlegg til husleiekontrakten. Så vil både du og leietaker se om leiligheten er i tilnærmet lik stand når de flytter ut igjen.

Anonymkode: 001cb...63a

Jeg har bilder av den. Den var jo nyoppusset. Vet liksom ikke hvordan jeg skal forklare mer hvordan dette har skjedd, fordi jeg ikke skjønner hvordan de har fått det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Billig Ikea speilhylle ?? ser sånn billig foliert ut. Kjøp ny av de gode husleiepenge overskuddet.  .  Dette er normal slitasje på dårlige møbel valg til en utleie eiendom.  Burde aldri leie ut eiendom når en ikke tåler mer. Flisespikkeri. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontakt huseierens landsforbund, så får du noen ordentlige svar. Benkeplaten er jeg usikker på, men depositum bør brukes på baderomsinnredningen. Har du forsikring?!

Anonymkode: 96800...076

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Flekker? De har jo brukt så mye vann på den at den har gått i oppløsning. Hele innredningen ser sånn ut. 

Jeg vil anta skadene på badet kommer av fuktighet når de dusjer, hvordan er ventilasjonen i boligen? Vet du om de har droppet å skru på vifta/ åpne vinduet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Billig Ikea speilhylle ?? ser sånn billig foliert ut. Kjøp ny av de gode husleiepenge overskuddet.  .  Dette er normal slitasje på dårlige møbel valg til en utleie eiendom.  Burde aldri leie ut eiendom når en ikke tåler mer. Flisespikkeri. 

Huff, jeg skal aldri leie ut mer. Har aldri ødelagt noe når jeg har leid, men hvis dette er vanlig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"alle" vet at treverk må behandles, jeg ville ikke tenkt at dette må inn i kontrakten spesielt - her vil jeg tror man kan trekke fra depositummet for å utbedre evt skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil anta skadene på badet kommer av fuktighet når de dusjer, hvordan er ventilasjonen i boligen? Vet du om de har droppet å skru på vifta/ åpne vinduet?

Det er mekanisk ventilasjon på badet, men de kan umulig ha brukt denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...