K@tt Skrevet 12. mars 2017 #1 Skrevet 12. mars 2017 Jeg klør i munnen noen ganger jeg spiser forskjellige ting, hittil reagerer jeg på paprika, banan og gulrot. Jeg reagerer ikke med kløe hver gang, men ganske ofte. Hva kommer dette av, er det allergi? Jeg har påvist gresspollenallergi og går på tabletter for dette under pollensesongen. Så vidt jeg kan se så har ingen av de tingene jeg reagerer på kryssallergi med gresspollen. Jeg er ikke allergisk mot noe annet, så vidt jeg vet, for legen min vil ikke ta blodprøve av meg for å sjekke om jeg har andre allergier da hun mener det er en usikker måte å finne ut om man er allergisk på. Det var en annen lege for lenge siden som tok blodprøve og fant ut at jeg har gresspollenallergi. Er det slik at hvis jeg er allergisk mot paprika, banan og gulrot bør jeg holde meg unna det eller er det greit å spise? Kan det bli verre ved å eksponere meg for det?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #2 Skrevet 13. mars 2017 Jeg har ikke allergi selv, men vet om ei dame som ikke tåler kiwi; hun klør i munnen av det. Og ei ung jente som får samme symptomer når hun spiser tomat/ketchup/tomatpuré. Jeg vet ikke om eksponering vil forverre det. Reagerer du med munnkløe også når du spiser dette i perioder der du går på allergimedisin pga gresspollen? Anonymkode: 57aec...636
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #3 Skrevet 13. mars 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke allergi selv, men vet om ei dame som ikke tåler kiwi; hun klør i munnen av det. Og ei ung jente som får samme symptomer når hun spiser tomat/ketchup/tomatpuré. Jeg vet ikke om eksponering vil forverre det. Reagerer du med munnkløe også når du spiser dette i perioder der du går på allergimedisin pga gresspollen? Anonymkode: 57aec...636 Kiwi er i en gruppe for seg når det gjelder allergi. TS sin sammensetning med gulrot, paprika og banan gir ingen mening sett i sammenheng. Banan er blant de sikreste fruktene med tanke på å ikke reagere allergisk. Derfor gis også banan trygt til babyer. Kryssreaksjon er noe man har i pollensesongen. Ellers tåler 99,9999 prosent av de med allergi det som kan kryssreagere med pollensorten de er allergisk mot. Allergitabletter vil jo og forhindre at du reagerer særlig allergisk. Du får ta en ny prat med legen for å finne ut om du skal testes på annen måte dersom disse fruktene er viktig for deg å spise. En annen sak er at folk med allergiske reaksjoner på ulike muggsopper kan reagere på økologiske frukter og grønnsaker. Men bananen er pakket inn i skall og er dermed godt beskyttet med mindre den har blitt bløt eller har skader i skallet. Anonymkode: 7c7de...003
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå