Gå til innhold

Samme navn som søskenbarn, greit eller ikke greit?


Elena87

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg får en sønn i slutten av April. Navnet jeg har tenkt å ha er Hans Kristian. Barnefar har ei søster, som har en sønn (2år) som heter Hans Martin. 

Jeg har lenge ønsket dette navnet til første fødte, altså ønsket det i hvertfall 5 år. Navnet "Hans" er også familie relatert. 

Vi bor 2 timer unna hverandre og har ikke nært forhold / god kontakt.

Syntes dere det er greit? 

Endret av Elena87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt greit, så lenge ikke begge hovedsakelig kalles Hans. 

Anonymkode: 4f3e4...f4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig upraktisk siden de er jevngamle. 

Anonymkode: fbf2e...535

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så teit og ikke minst rart med folk som mener at de har enerett på diverse navn, kom igjen da xD SÅ jeg vil si at det er helt ok, plutselig begynner det noen andre i klassen som heter det samme, plutselig heter søstra til den fremtidige typen det samme, en svigerfar osv så den eneste grunnen til at jeg hadde unnlatt å bruke et navn vi ønsker er hvis foreldrene til den andre ungen ville blitt så fornærmet at det ville skapt store problemer i familien.  Noe som forøvrig ville vært tullete, men fortsatt, ville ikke fremprovosert det kun fordi liksom. 

Anonymkode: 99d16...d2b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Greit, de har jo ikke samme mellomnavn.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere tenker å kalle barnet ved begge navn, er det greit. Men, hvis dere ser for dere at han i det daglige skal hete kun Hans, bør dere tenke dere om, av hensyn til resten av slekten. Ikke så gøy hvis det alltid skal være "hvilken hans?" For om han andre skal kalles for Hans, eller begge navnene, det kan ikke dere velge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall gutten hva du/dere vil, ingen eier fornavn. Før i tiden var det jo vanlig å kalle opp unger etter eldre slektninger, og det kunne være en hel skokk av søskenbarn som het "Hans", uten at det ble problemer av den grunn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit! I min familie er det ett navn som alle har (bruker Lise i denne anledningen), blant annet tre søstre med samme fornavn (men forskjellige mellomnavn). Så har vi lille-Lise, store-Lise, Lise M osv. Det er bare i familiesituasjoner at dette er et problem og det er egentlig ikke et problem der heller.

Anonymkode: d886b...818

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår yngste datter har akkurat samme navn som en kusine, ser ikke problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo egentlig greit, men siden det finnes utrolig mange navn så burde det ikke være noe problem og finne et annet navn fra samme sjanger. I dette tilfellet ville jeg foreslått Jens Kristian.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok. Var i samme situasjon. Jeg har alltid sagt at om jeg får en datter skal denne kalles Anne. Har fortalt det til svigerfamilien også - for mange år siden. Min svigerinne fikk en datter før oss og kalte henne Anne fordi "hun hørte vi sa navnet, og hun ble sååå forelsket i det". Anne har stor betydning for min familie - ikke hennes. Så når vi fikk en datter i høst kalte vi henne Anne. 

Min svigerinne ble kjempesur, men jeg sa bare at vi har planlagt i årevis at en eventuell datter skulle hete Anne - det fikk hun bare finne seg i, for det var hun klar over. Nå har hun funnet kallenavn til sitt barn :P ingen har enerett på navn.

Anonymkode: 77279...191

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Min mann og hans fetter har ett felles fornavn. Fetteren har navnet i kombinasjon med et annet fornavn. I tillegg har de en kusine som bærer «dameutgaven» av samme navn. De har samme (sjeldne) etternavn, også. De er alle på omtrent samme alder, og det fungerer helt fint. Hos en venn av oss er det også på samme måte. Der er de utrolig mange med samme navn i samme familie. Så lenge navnet finnes i kombinasjon med andre navn, så er det i alle fall minimal risiko for forvekslinger. Ingen har enerett på navn, og av og til er det noen navn som går igjen i familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er helt greit. I min familie er det haugevis av menn med Hans-navn, alle min bestefars onkelbarn har minst et barn hver som heter noe med Hans, uten at det har blitt problemer av det. 

Anonymkode: e4016...c0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig upraktisk siden de er jevngamle. 

Anonymkode: fbf2e...535

Pff! Man kan selvfølgelig gjøre seg vanskelig å velge å synes dette er upraktisk. Legger man litt godvilje til så er det ikke noe problem.

To søskenbarn i vår familie har samme navn. De er til og med født samme kalenderår. Null problem.

Anonymkode: 583fd...d02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter det samme som kusinen (vi er født med to mnd mellomrom) og bestemoren min. Bare forskjellige mellomnavn. Eneste som var irriterende for kusinen min var at hun var innmari sporty og vant mye konkurranser, og resultatene kom i avisen. Og folk som ikke kjente oss godt gratulerte meg istedenfor henne. Jeg syns det var kjempe kjekt jeg. Trenger ikke alltid delta for å vinne :laugh:

Anonymkode: 308bf...142

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk en familie som har et etternavn som starter på Hans, og der har faktisk fem brødre hver sin sønn som heter noe med Hans i forskjellige varianter. Helt uproblematisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...