Glød Skrevet 11. mars 2017 #1 Skrevet 11. mars 2017 Jeg ble overrasket i en annenn tråd over hvor mange som mener at steforeldre ikke er familie. Hvorfor i all verden skal ikke personen barna bor sammen med til daglig ikke regnes som familie..? Eller personen barna ser like ofte som den andre forelderen. Hva mener dere steforeldrenes rolle er, egentlig? Stumtjener uten rett til å uttale seg? Jeg regner med de aller fleste steforeldre bidrar økonomisk med mat og klær. Selv om de direkte utgiftene skal betales av foreldre er så vil det i praksis si at steforeldrene også betaler. Har man felles økonomi blir det nå slik. 13
LouiseL Skrevet 11. mars 2017 #2 Skrevet 11. mars 2017 Jeg ser på min stefamilie (stefar, stemor, deres barn, foreldre etc) som familie. 5
bekka79 Skrevet 11. mars 2017 #3 Skrevet 11. mars 2017 Jeg ser absolutt på steforeldre som familie! Og jeg innvollerer min mann i forhold til avgjørelser vedr.ungene, og forventer at han også tar del i oppdragelse og lignende. Det var jeg ganske klar på når vi først flyttet sammen også, at skulle vi alle bo sammen,skulle vi fungere mest mulig som en normal familie. Og stemor til mine barn ser jeg også på som familien til mine unger:) Alle større avgjørelser vedr.ungene tar selvfølgelig jeg og far. Men er det noe som vil ha en innvirkning på steforeldrene, skal selvfølgelig de være endel av det også😊 Har også selv en stefar, og hvis f.eks. min mor skulle gått bort, hadde han fortsatt vært en like stor del av familien. Her er det ikke mine eller dine unger, men våre😊 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #4 Skrevet 12. mars 2017 Hvordan barn og steforelder behandler og respekterer hverandre er avgjørende for om jeg kaller det familie eller ikke. Anonymkode: a0cac...656 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #5 Skrevet 12. mars 2017 Her har stefar og hans foreldre + søsken alltid vært veldig mye mer familien enn hva min far har vært. Kaller dem pappa, farmor og farfar akkurat som søsknene mine og tenker sjelden/aldri på at de egentlig er stefamilie. Men kanskje det bare er fordi jeg ikke har noen egen farsfamilie? Anonymkode: bb58e...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #6 Skrevet 12. mars 2017 Jeg anser stemoren til datteren min som min datters familie. Hun har vært sammen med far i 5 år, bodd sammen i 4 år og de har et barn sammen. Hun tar stor del i datteren min sitt liv og hjelper til når far og jeg ikke strekker til. Setter veldig stor pris på henne og hennes familie. Håper datteren min en dag får en like flink og engasjert stefar. Anonymkode: 19936...a65 12
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #7 Skrevet 12. mars 2017 10 timer siden, Glød skrev: Jeg ble overrasket i en annenn tråd over hvor mange som mener at steforeldre ikke er familie. Hvorfor i all verden skal ikke personen barna bor sammen med til daglig ikke regnes som familie..? Eller personen barna ser like ofte som den andre forelderen. Hva mener dere steforeldrenes rolle er, egentlig? Stumtjener uten rett til å uttale seg? Jeg regner med de aller fleste steforeldre bidrar økonomisk med mat og klær. Selv om de direkte utgiftene skal betales av foreldre er så vil det i praksis si at steforeldrene også betaler. Har man felles økonomi blir det nå slik. De som er familie er; mor, far og disses søsken og foreldre (barnas besteforeldre). Det er familien. Hvis det skulle bli brudd burde alle gjøre som de ressurssterke gjør: bosett dere i samme nabolag med 50/50 (forutsetning er da at dere er venner og har god dialog) og ikke/aldri ta ny partner inn i boligenheten. La barna få bo alene sammen med mor og med far. Partnere er ekstras, de er noe som selvsagt ikke er i familien. Anonymkode: e478f...1ae 2
Wenda Skrevet 12. mars 2017 #8 Skrevet 12. mars 2017 Mine steforeldre er like mye mine foreldre som mine biologiske foreldre. Til og med min stefar som var gift med min mor i mange år, men de skilte seg for 15 år siden. Jeg kaller han pappa den dag i dag. Jeg har også stesøsken som ikke er biologisk mine søsken, men jeg ser på dem som mine søsken på lik linje som mine biologiske søsken. Familie er i mine øyne noe man velger. Man kan ha biologiske foreldre som er drittsekker og som man bryter kontakt med, og steforeldre som man elsker og alltid vil ha et godt forhold til. 2
LittleBabyBlue Skrevet 12. mars 2017 #9 Skrevet 12. mars 2017 Ser på det som utvidet familie på lik linje med f.eks tanter og svigerfamilie, men synes ikke det er noen automatikk i at så fort en person flytter inn er man familie. Kommer man utenifra må familiebånd og relasjoner bygges opp, ikke kreves eller forventes. Har man vært en aktiv del over lengre tid er man absolutt familie. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #10 Skrevet 12. mars 2017 Det er da så forskjellig fra familie til familie, person til person. Vi har noen nye partnere i slekta som vi ikke regner som familie i det hele tatt. At de bor i samme hus som noen barn av og til gjør dem ikke til slekt og familie. Heldigvis. Venner og kjærester velger man, familie har man. Man er ikke stemor/stefar det øyeblikket man blir sammen med noen som har barn, og man er ikke nødvendigvis en viktig ressursperson for barna eller noen storfamilien øyeblikkelig bør føle slektsskap og knytte bånd til. Anonymkode: 606c2...94d 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #11 Skrevet 12. mars 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som er familie er; mor, far og disses søsken og foreldre (barnas besteforeldre). Det er familien. Hvis det skulle bli brudd burde alle gjøre som de ressurssterke gjør: bosett dere i samme nabolag med 50/50 (forutsetning er da at dere er venner og har god dialog) og ikke/aldri ta ny partner inn i boligenheten. La barna få bo alene sammen med mor og med far. Partnere er ekstras, de er noe som selvsagt ikke er i familien. Anonymkode: e478f...1ae Tror nok stebarnet hadde syntes det var litt stusselig å ha en enslig mor og far å forholde seg til, sett i å ha to fungerende familier og søsken. Anonymkode: 92704...38d 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #12 Skrevet 12. mars 2017 Min erfaring fra vennekretsen er at dette er et av de punktene hvor kg-policy avviker mest fra virkeligheten. Alle jeg kjenner som har mine-dine-våre og bor sammen deltar også i oppdragelsen av alle barna på lik linje. Og det må de gjøre, ellers hadde ikke hverdagen fungert, når stemor er på tur med stebarnet må jo hun ha mulighet til å korrigere og oppmuntre, og når stefar kommer først hjem og lager middag må han ha mulighet til å korrigere og minne alle ungene om plikter. I en slik familie er det viktigere å gi barna det de trenger, enn å krangle om hvem som har biologisk krav til å ta del i oppdragelsen. Og resultatet av dette er at ungene og steforeldrene elsker hverandre uavhengig av biologi, og man unngår slike hat-situasjoner som det skrives om innimellom på forumet. Skal også nevnes at ingen av mine venner har problemer med at venner og øvrig familie oppdrar barna deres ved behov, det krever en landsby å oppdra et barn, og førstemann som ser dem gjøre noe galt/farlig tar gjerne ansvaret, uten å sjekke med foreldrene først. Unntaket er selvsagt om man kommer seint inn i bildet, får du to stebarn på 15 og 17 år som er på vei ut av redet blir det som regel ikke helt det samme, da barn den alderen er ferdig oppdratt og påvirkes langt mer av venner enn av familie, både i holdninger og tilknytning. Anonymkode: 83759...f0a 10
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #13 Skrevet 12. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Venner og kjærester velger man, familie har man. Anonymkode: 606c2...94d Så enig, så enig. Hos gjelder kun mor og far med disses søsken og foreldre. Kun disse er familie. Anonymkode: e478f...1ae
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #14 Skrevet 12. mars 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror nok stebarnet hadde syntes det var litt stusselig å ha en enslig mor og far å forholde seg til, sett i å ha to fungerende familier og søsken. Anonymkode: 92704...38d I vår bok har man den familien man laget - man lager ikke flere utenom. Man er lojal til det/de barnet/barna man har med den ene personen - og bir det brudd så er det 50/50, nære venner og bor i samme nabolag - og får man ny "kjæreste" så bor denne i egen bolig. Man lager da ikke nye barn. Ens barn skal få slippe halv-søsken og den slags, men få bevare sin mor og far nær hverandre uten "nye barn". Slik er det hos oss og i vårt nettverk :-) Anonymkode: e478f...1ae 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #15 Skrevet 12. mars 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: I vår bok har man den familien man laget - man lager ikke flere utenom. Man er lojal til det/de barnet/barna man har med den ene personen - og bir det brudd så er det 50/50, nære venner og bor i samme nabolag - og får man ny "kjæreste" så bor denne i egen bolig. Man lager da ikke nye barn. Ens barn skal få slippe halv-søsken og den slags, men få bevare sin mor og far nær hverandre uten "nye barn". Slik er det hos oss og i vårt nettverk :-) Anonymkode: e478f...1ae Du høres ut som "sjarmtrollet" min mann var gift med - gjett om mitt stebarn har slitt med lojalitetskonflikt pga mor.. Anonymkode: 6179a...fde 10
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #16 Skrevet 12. mars 2017 De vennene jeg har med skilte foreldre, der har steforeldre vært gode omsorgspersoner i deres liv, og de har sett på hverandre som familie. Hadde de hatt Askepotts stemor, så hadde det sikkert vært annerledes. Anonymkode: 49d17...28e 1
Sirah Skrevet 12. mars 2017 #17 Skrevet 12. mars 2017 Så klart er stemor/stefar/stebarn osv familie. Ikke fra dag en selvsagt, men etterhvert som man vokser på hverandre. Slekt derimot er de man biologisk er i slekt med. 2
Gjest Sorbus Skrevet 12. mars 2017 #18 Skrevet 12. mars 2017 (endret) På 12.3.2017 den 10.56, AnonymBruker skrev: De som er familie er; mor, far og disses søsken og foreldre (barnas besteforeldre). Det er familien. Hvis det skulle bli brudd burde alle gjøre som de ressurssterke gjør: bosett dere i samme nabolag med 50/50 (forutsetning er da at dere er venner og har god dialog) og ikke/aldri ta ny partner inn i boligenheten. La barna få bo alene sammen med mor og med far. Partnere er ekstras, de er noe som selvsagt ikke er i familien. Anonymkode: e478f...1ae Du er sikker på at du ikke forveksler familie med slekt? Hva med inngifte onkler og tanter? De deler jo (forhåpentligvis) ikke barnets dna, så da er de "ekstras"? Jeg er så glad for at moren min "tok en ny partner inn i boligenheten"! Jeg kaller han pappa, fordi han har vært en pappa i ordets rette forstand. Jeg skulle ønske min biologiske far hadde funnet seg en dame også! Jeg synes det er trist at han må leve alene, sannsynligvis resten av livet. Endret 14. mars 2017 av Sorbus
heikro Skrevet 12. mars 2017 #19 Skrevet 12. mars 2017 (endret) Jeg regner mine steforeleldere som familie tiltross for at steforelelderene mine ikke alltid har vært gode foreldre desverre. Stefars søster og foreldere er tante og bestemor og bestefar for meg. Vet forresten hvilken tråd du sikter til ts og jeg reagerte på det samme. Endret 12. mars 2017 av heikro
Simmis Skrevet 12. mars 2017 #20 Skrevet 12. mars 2017 Jeg har stefamilie selv, som jeg ser på som familie, de er mer familie enn min egen far og hans familie, og datteren min ser på stefaren sin og familien hans som familie. Der har også far kuttet kontakt. Svigers behandler datteren min som de behandler sine egne barnebarn, og de var også i konfirmasjonen hennes. Nå har vi vært sammen siden hun var 4, og bodd sammen siden hun var 5, nå er hun veldig snart 18. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå