bekka79 Skrevet 11. mars 2017 #1 Skrevet 11. mars 2017 Sønnen min skal konfirmeres om et par måneder. Og jeg er så usikker på hvilken pengesum jeg skal gi han... (Han ønsker seg kun penger). Jeg og far er skilt. Jeg er gift på nytt, så gaven blir fra meg og mannen (samt lillesøster). Er langt fra velstående, og mannen er for tiden arbeidsledig.. Jeg har ikke forhørt meg med far om hva han skal gi, da jeg vet at vi uansett ikke er samstemte om det.. Hva er det egentlig normalt å gi sine barn? Har søkt litt på nett, og synes det er svimlende summer! Samt hørt guttungen snakke om hva andre han vet om har fått av samlede summer i gaver. Synes egentlig det er skremmende summer det er snakk om. Og prøver å forberede han på at han ikke kommer til å sitte igjen med slike summer etter konfirmasjonen, og at faktisk selskapet koster endel også. Men ønsker jo samtidig å gi han en fin sum. Så dere som nylig har hatt konfirmasjon for barnet deres, hva har dere gitt? Og hva synes dere det blir for lite å gi?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #2 Skrevet 11. mars 2017 Vi ga 10 000 pluss en klokke til 2000 Anonymkode: 35a5c...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #3 Skrevet 11. mars 2017 3 minutter siden, bekka79 skrev: Sønnen min skal konfirmeres om et par måneder. Og jeg er så usikker på hvilken pengesum jeg skal gi han... (Han ønsker seg kun penger). Jeg og far er skilt. Jeg er gift på nytt, så gaven blir fra meg og mannen (samt lillesøster). Er langt fra velstående, og mannen er for tiden arbeidsledig.. Jeg har ikke forhørt meg med far om hva han skal gi, da jeg vet at vi uansett ikke er samstemte om det.. Hva er det egentlig normalt å gi sine barn? Har søkt litt på nett, og synes det er svimlende summer! Samt hørt guttungen snakke om hva andre han vet om har fått av samlede summer i gaver. Synes egentlig det er skremmende summer det er snakk om. Og prøver å forberede han på at han ikke kommer til å sitte igjen med slike summer etter konfirmasjonen, og at faktisk selskapet koster endel også. Men ønsker jo samtidig å gi han en fin sum. Så dere som nylig har hatt konfirmasjon for barnet deres, hva har dere gitt? Og hva synes dere det blir for lite å gi? Konfirmerte meg for 11 år siden, selskap hjemme, ikke mye penger i selskapsmat og sånt, fikk 48.000 Anonymkode: c959b...7f4
bekka79 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Konfirmerte meg for 11 år siden, selskap hjemme, ikke mye penger i selskapsmat og sånt, fikk 48.000 Anonymkode: c959b...7f4 Det regner jeg med at var totalt, og ikke bare fra foreldrene(😨), som jeg etterspør? 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #5 Skrevet 11. mars 2017 Akkurat nå, bekka79 skrev: Det regner jeg med at var totalt, og ikke bare fra foreldrene(😨), som jeg etterspør? Det stemmer, var totalt. kanskje ikke direkte det du lurte på, men ble vel muligens en pekepinn da? Anonymkode: c959b...7f4
bekka79 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer, var totalt. kanskje ikke direkte det du lurte på, men ble vel muligens en pekepinn da? Anonymkode: c959b...7f4 Så absolutt😊
applestories Skrevet 11. mars 2017 #7 Skrevet 11. mars 2017 Da jeg ble konfirmert fikk jeg 1000 kroner fra mamma og pappa, og det samme fra hvert besteforeldrepar. Det tilsvarer ca. 1400 i dagens priser. Har veldig stor slekt hvor de fleste bor et stykke unna, og fikk totalt ca. 8500, som i dag er 12000. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #8 Skrevet 11. mars 2017 Tror TS vil høre fra noen som har konfirmant til våren eller har hatt de siste årene. Ikke svar om hvor mye de fikk da de konfirmerte seg for 20 år siden....😳 Anonymkode: 30635...596 15
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #9 Skrevet 11. mars 2017 Hva er poenget med en konfirmasjon? Jo, å bekrefte sin kristne tro. En passende gave er derfor en bibel, en salmebok eller en donasjon til f.eks. Frelsesarmeen. En konfirmasjon har ingenting med materialisme å gjøre, heller tvert om. Anonymkode: 6e2b2...8b6 13
Troll! Skrevet 11. mars 2017 #10 Skrevet 11. mars 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er poenget med en konfirmasjon? Jo, å bekrefte sin kristne tro. En passende gave er derfor en bibel, en salmebok eller en donasjon til f.eks. Frelsesarmeen. En konfirmasjon har ingenting med materialisme å gjøre, heller tvert om. Anonymkode: 6e2b2...8b6 Hvorfor gi noe vedkommende IKKE ønsker seg? 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #11 Skrevet 11. mars 2017 Jeg fikk bunad som gave - fordi jeg er jente og den er såpass dyr, men brødrene mine fikk 10 000 kr hver. Det er nå 5 år siden jeg ble konfirmert, og 8 og 9 år siden mine brødre ble det. Vet ikke hvordan det er nå, men tror summene er ganske like som før. Har du forresten snakket med foreldrene til din sønns kompis om hvor mye de kommer til å gi? Kanskje du får litt innspill der, evt av slekt og venner? Ser ut som at du er i en vanskelig situasjon om faren til barnet ditt er arbeidsledig, og ikke har så mye å gi. Ellers så kunne dere ha spleiset og gitt 5 000 kr hver? Men husk; det er vel ikke summen av pengene som teller. Så lenge gutten får en fin konfirmasjonsdag, bør han være mer enn nok fornøyd. Ikke ha dårlig samvittighet for å gi for lite Anonymkode: e099f...48d 2
Gjest Cocosa Skrevet 11. mars 2017 #12 Skrevet 11. mars 2017 Jeg fikk 3000 av mine foreldre. Et søskenbarn fikk 10.000 av sine. Og et annet familiemedlem fikk 50.000 av sine foreldre. Så dette spriker veldig. Man kan ikke gi mer enn man har råd til. Kanskje en fin tur med lommepenger kan være aktuelt?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #13 Skrevet 11. mars 2017 3000 fra foreldre fikk jeg for 16 år siden. Fikk også bunad til 20 000. Til sammen fikk jeg 13000 totalt. Holder man selskap, gir bunad o.l bør noen tusenlapper holde. Over 5000 synes jeg er mye fra foreldre i ren pengegave, Anonymkode: 6f8a7...a37 1
bekka79 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #14 Skrevet 11. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er poenget med en konfirmasjon? Jo, å bekrefte sin kristne tro. En passende gave er derfor en bibel, en salmebok eller en donasjon til f.eks. Frelsesarmeen. En konfirmasjon har ingenting med materialisme å gjøre, heller tvert om. Anonymkode: 6e2b2...8b6 I andre ikke kristene trosamfunn er det for å markere overgangen fra barn til voksen. Og nå har ikke vi kristen tro og derfor ikke kirkelig konfirmasjon, og derfor uaktuelt med en slik gave. Og nå var det dessuten ikke det som skulle diskuteres;) 5
bekka79 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #15 Skrevet 11. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk bunad som gave - fordi jeg er jente og den er såpass dyr, men brødrene mine fikk 10 000 kr hver. Det er nå 5 år siden jeg ble konfirmert, og 8 og 9 år siden mine brødre ble det. Vet ikke hvordan det er nå, men tror summene er ganske like som før. Har du forresten snakket med foreldrene til din sønns kompis om hvor mye de kommer til å gi? Kanskje du får litt innspill der, evt av slekt og venner? Ser ut som at du er i en vanskelig situasjon om faren til barnet ditt er arbeidsledig, og ikke har så mye å gi. Ellers så kunne dere ha spleiset og gitt 5 000 kr hver? Men husk; det er vel ikke summen av pengene som teller. Så lenge gutten får en fin konfirmasjonsdag, bør han være mer enn nok fornøyd. Ikke ha dårlig samvittighet for å gi for lite Anonymkode: e099f...48d Nei jeg har ikke snakket med dem, Og jeg vet uansett at jeg ikke kan sammenligne med hans nærmeste kompis, da de sitter litt bedre i det;) Det er mannen min som er arbeidsledig (stefar), ikke far til guttungen. Har ikke forhørt meg med far enda.. Da jeg vet at selvom han har mye bedre økonomi en meg er ekstremt gnien.. Jeg har alltid gitt mye mer i gaver ol. til guttungen, på tross av at jeg har vært alene mye lengre (før jeg giftet meg), og han har sittet veldig godt i det.. Imens far har ligget på 500 kr til jul/bursdagsgaver, har jeg gitt 1500- 2000++.. Har alltid på tross av dårlig økonomi prøvd å gjøre så godt jeg kan med å gi guttungen det han ønsker seg/trenger (innen rimelighetens grenser), isteden for å bruke penger på megselv.. Og der er jeg og far veldig forskjellige. Nå skal det sies at far også er veldig fraværende, bor et stykke unna og har "ny" familie, som blir prioritert forran guttungen. Men det var ikke det som skulle diskuteres😉😂 Jeg prøver å tenke litt at mange av de summene jeg hører om er fra foreldrene samlet. Og prøver også å få guttungen til å se på det slik, at ikke alt han får skal være dobbelt opp bare fordi foreldrene er skilt. Planen min var i utganspunktet å gi 5000 kr (+selskapet, leier lokale) også får han jo fra far i tillegg. Men etter å ha lest på nettet så føler jeg at det blir lite, men sliter nok med å bare gi 5000kr. 1
bekka79 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #16 Skrevet 11. mars 2017 25 minutter siden, Cocosa skrev: Jeg fikk 3000 av mine foreldre. Et søskenbarn fikk 10.000 av sine. Og et annet familiemedlem fikk 50.000 av sine foreldre. Så dette spriker veldig. Man kan ikke gi mer enn man har råd til. Kanskje en fin tur med lommepenger kan være aktuelt? Ja det var store forskjeller!! Dessverre så er det ikke alle barn/ungdommer som skjønner disse forskjellene, at det loksom ikke beror på hvor mye man ønsker og gi! Har bestilt tur til sommeren, til et land han alltid har hatt lyst til å reise til og jeg har lovet han å gjennomføre før han blir 18;) Har irritert meg i ettertid, at jeg ikke ventet med å involvere han i at vi skulle ditt nå til sommeren og heller tok det som en tilleggs overraskelse på konfirmasjonsdagen. For den turen blir dyr nok😂
Gjest Cocosa Skrevet 11. mars 2017 #17 Skrevet 11. mars 2017 12 minutter siden, bekka79 skrev: Ja det var store forskjeller!! Dessverre så er det ikke alle barn/ungdommer som skjønner disse forskjellene, at det loksom ikke beror på hvor mye man ønsker og gi! Har bestilt tur til sommeren, til et land han alltid har hatt lyst til å reise til og jeg har lovet han å gjennomføre før han blir 18;) Har irritert meg i ettertid, at jeg ikke ventet med å involvere han i at vi skulle ditt nå til sommeren og heller tok det som en tilleggs overraskelse på konfirmasjonsdagen. For den turen blir dyr nok😂 Finnes det en konsert, en fornøyelsespark, et museum eller lignende du kan gi billett til, sammen med litt lommepenger til konfirmasjonen? Kanskje et tøft kamera til bruk på turen?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #18 Skrevet 11. mars 2017 Ble konfirmert for 6 år siden. Fikk bunad av foreldre, grælle smykker som samler støv av familie, og ca. 2000 i kontakter Vær så snill ts, vær et godt forbilde og ikke gi hinsides dyre konfirmasjonsgaver til barna dine. Det skaper et press uavhengig om man har god nok råd eller ei. Anonymkode: db027...605 6
bekka79 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #19 Skrevet 11. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble konfirmert for 6 år siden. Fikk bunad av foreldre, grælle smykker som samler støv av familie, og ca. 2000 i kontakter Vær så snill ts, vær et godt forbilde og ikke gi hinsides dyre konfirmasjonsgaver til barna dine. Det skaper et press uavhengig om man har god nok råd eller ei. Anonymkode: db027...605 Det er jo det jeg prøver på da;) Og derfor jeg også prøver å realitetsorientere guttungen før dagen:) Synes det er skremmende jeg og høre han fortelle om folk han kjenner til som har fått 50-70 000 kr ++ i pengegaver. Og jeg synes det egentlig der er ille å sitte her som mor å synes at 5000 kr er lite for meg å gi, det er mye penger for min del!! Men ja det er jo vi som foreldre som selv skaper dette presset da..
bekka79 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #20 Skrevet 11. mars 2017 24 minutter siden, Cocosa skrev: Finnes det en konsert, en fornøyelsespark, et museum eller lignende du kan gi billett til, sammen med litt lommepenger til konfirmasjonen? Kanskje et tøft kamera til bruk på turen? De tingene har dessverre blitt så vanlig nå, og er liksom noe man gjør hver sommer uansett😨 Takk for gode forslag. Men tror jeg må holde meg til en sum med penger, har et ganske sært barn, med få interesser;) Så han ønsker seg penger for å kunne spare seg opp til en større ting selv ( fornuftig nok det ihvertfall da:)).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå