Gå til innhold

Kreve hund avlivet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva må til for å få en hund avlivet?

En diger masiff/rottweiler lignende sak gikk rett til åtak på hunden min i dag. Jeg overholdt båndtvangen i byggefelt og den andre hadde ikke halsbånd en gang. Nu gikk det greit, ingenting kommer igjennom den digre pelsen på snuppa mi, men en mindre hund eller unge hadde ville fått skader. 

Eier kom og satte seg på hunden, men hånlo da jeg sa at den der må avlives. Jeg har snakket med politiet som ikke var spesielt hjelpsom. Skal avlevere anmeldelse etter jeg har fått spist litt.

Endret av O.G.
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

En diger masiff/rottweiler lignende sak gikk rett til åtak på hunden min i dag. Jeg overholdt båndtvangen i byggefelt og den andre hadde ikke halsbånd en gang. Nu gikk det greit, ingenting kommer igjennom den digre pelsen på snuppa mi, men en mindre hund eller unge hadde ville fått skader. 

Eier kom og satte seg på hunden, men hånlo da jeg sa at den der må avlives. Jeg har snakket med politiet som ikke var spesielt hjelpsom. Skal avlevere anmeldelse etter jeg har fått spist litt.

Hvis du ikke kan bevise noe som helst, blir det nok bare ord mot ord......politiets liste over henlagte saker er ikke liten

Anonymkode: e54ad...2bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Irriterende at hver gang hunder sloss, så kommer argumentet med "tenk om det var et barn". Det er STOR forskjell på at en hund biter annen hund, og hund biter menneske.. En hund kan helt fint være hundeaggressiv, men myk som smør og stødig blant barn. 

Anonymkode: 74488...8e6

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Selv om du selv sliter å se forskjell på hunder og barn, så gjør særdeles få hunder det. At denne hunden angrep din hun gjør den ikke til mer potensiell til å angripe barn. 

Her vil det være ord mot ord, ingen skader og du vil nok få tilbake anmeldelsen med at den er henlagt pga bevisets stilling. Det må nok litt mer til så lenge politiet selv ikke bestemmer seg for at den er farlig, for da krever de alt og ingenting avlivet pga tull. 

Anonymkode: fb41f...c6f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Understrek at det er blanding og at du er usikker på hvilken blanding det er og om den er lovlig. Om det er mastiff/rottweiler pleier politiet å være interessert, men det spørs jo hvor mye de har å gjøre ellers.

Anonymkode: a1274...91f

• Liker 2
Skrevet

En hund i min venninnes nabolag har angrepet flere barn, et barn ble skikkelig skadet og har bitt og klormerker fortsatt etter flere måneder. Ingenting ble gjort med den hunden, så hva får deg til å tro at politiet gidder å gjøre noe med en hund som du ikke har noe bevis mot?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der kommer du heldigvis ingen vei med.

Anonymkode: dec1b...3cd

• Liker 11
Skrevet

Du kommer neppe noen vei med dette nei TS.... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Understrek at det er blanding og at du er usikker på hvilken blanding det er og om den er lovlig. Om det er mastiff/rottweiler pleier politiet å være interessert, men det spørs jo hvor mye de har å gjøre ellers.

BS. Rasene er begge lovlige og overhodet ikke kjent for aggressivitet mot barn. Om du  ikke vet , så er feks pitbulls videns kjent for å være ekstremt barnevennlige. 

Anonymkode: ab199...93b

• Liker 3
Skrevet (endret)

En hund i vårt nabolag er rimelig aggressiv overfor vår hund, og i tillegg går den løs. Etter lang tid ble vår hund lei, og pissa på naboens hund. Tro meg, det ble stille etter det! Naboens hund nærmer seg ikke. Moralen er: dyra har feider seg imellom slik som oss. La de ordne det selv. 

Endret av lillbilly
Skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes ikke noe om at hunder bør/må avlives dersom de angriper en gang. Men dersom det skjer gjentatte ganger så er det jo grunn til å se på hunden som en "angriper". 

Men så kommer det også veldig an på eier hva han/hun er villig til å gjøre for å forhindre at slike hendelser skjer igjen. Hadde mine hunder gjort noe slikt så ville jeg vært klok nok til å ta noen timer med en hundetrener og tatt forhåndsregler som bruk av bånd HELE tiden (selv om det ikke er båndtvang), unngått at barn klapper ol. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

BS. Rasene er begge lovlige og overhodet ikke kjent for aggressivitet mot barn. Om du  ikke vet , så er feks pitbulls videns kjent for å være ekstremt barnevennlige. 

Anonymkode: ab199...93b

Jeg vet alt det, men jeg vet også hva politiet er interessert i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naboen til en venninne av meg hadde to hunder av ubestemmelig rase. Lignet pitbull, men det kan jo ikke være det. En dag sto min venninnes hund i bånd i hagen. En av disse hundene var løs, og gikk til angrep. Min venninne kastet seg i mellom, og ble bitt et par ganger. Hjørnetennene til nabohunden gikk rett gjennom hånda hennes, og hun måtte sy. Hunden hennes fikk bare overfladiske skader.

Hun kontaktet politiet, og ville ha hunden avlivet, eller i det minste fjernet. Politiet svarte at de ikke kunne gjøre noe, siden skaden var oppstått gjennom kamp mellom to hunder. Hunden var derfor ikke aggressiv mot mennesker...

Anonymkode: 71091...479

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, O.G. skrev:

Jeg hadde også hånledd om jeg var eieren av den hunden. Kreve hunden avlivet når den ikke engang trengte gjennom huden på hunden din og etterlot seg null merker? En hund klarer å gjøre skade på en annen hund om den vil, uavhengig av pelstype. 
Når det er sagt så er det alt for mange som har hunden sin løs som ikke alltid er tilregnelig. Hunden min ble "angrepet" av en schæfer, det var mye tenner og bråk, men ikke ett eneste merke ble etterlatt på hunden min bortsett fra spytt. Hadde ALDRI falt meg inn å i det hele tatt tenke på anmeldelse og kreve hunden avlivet.

Men dersom en hund kom f.eks rett bakfra og gikk for å virkelig skade helt uprovosert så hadde det vært noe annet for det kan umulig være snakk om en stabil og frisk hund, men for å hevne meg? Aldri i verden. Loven er heldigvis relativ streng så her kommer du ingen vei. 

Anonymkode: 6d78c...02f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det kan så være at man ikke kommer noen vei i dette tilfellet, men er det ikke slik at dersom man har løs hund så skal den være under eiers fulle kontroll? - noe som ikke høres ut til å ha vært tilfellet når eier måtte sette seg på hunden. 

Anonymkode: e9d31...8cd

• Liker 4
Skrevet

Du kan ta en telefon til mattilsynet, og høre om de kan ta en telefon til eier, at de kan si de har fått en klage, og at han må ha kontroll på hunden om den skal gå løst.

• Liker 5
Skrevet

Da hunden jeg passer ble angrepet av en annen hund nylig, valgte vi å anmelde etter at jeg hadde snakket skikkelig med eieren. Jeg tviler på at hunden blir avlivet, og det er heller ikke noe jeg ønsker. Anmeldte for at eieren skal få seg en real støkk, og kanskje innse at hun må holde hunden sin i bånd der det er båndtvang eller i det minste reagerer hvis hunden hennes går til angrep. Hun gjorde ingenting for å hjelpe meg, hun sto bare og så på. Det kan jo være hun ble handlingslammet, men om du ikke klarer å gripe inn ovenfor din egen hund, ja da kan du faktisk ikke gå ute blant folk med den. 

• Liker 9
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 11.3.2017 den 14.42, O.G. skrev:

Jeg syns du overdramatiserer . Hvis den digere Mastiff/Rottweileren hadde ment alvor så hadde du ikke hatt noen hund lenger, det var kun en markering. Selv om det sikkert var skremmende for deg.

Jeg har hatt Mastiff og tilsvarende raser og sett hvordan de håndterer aggressive  Schæfere som om det var en liten tøydukke. 

Anonymkode: d02de...cb2

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du overdramatiserer . Hvis den digere Mastiff/Rottweileren hadde ment alvor så hadde du ikke hatt noen hund lenger, det var kun en markering. Selv om det sikkert var skremmende for deg.

Jeg har hatt Mastiff og tilsvarende raser og sett hvordan de håndterer aggressive  Schæfere som om det var en liten tøydukke. 

Hmm, det er ikke sikkert. Min chow chow har banket en rottweiler tidligere og var iferd med å banke denne hadde ikke dens eier kommet og satt seg på den og jeg trakk min hund unna. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Hmm, det er ikke sikkert. Min chow chow har banket en rottweiler tidligere og var iferd med å banke denne hadde ikke dens eier kommet og satt seg på den og jeg trakk min hund unna. 

Det var en litt annen versjon en i åpningsinnlegget ditt.

Så saken er at du har en aggressiv Chow-Chow, og at du er en hundeeier som er mest opptatt av hunden din er tøffest på feltet. Slik jeg tolker det er at den andre hunden løp bort til dere, og hunden din klikket i vinkel. Hund som eier.  

Har du så lite empati at ønsker å få drept en annen hund pga et uhell.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...