AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #1 Skrevet 11. mars 2017 Hei, Har fått beskjed om at en pasient jeg har hatt er sterkt smittet av MRSA-bakterien. Er student, så er ikke inneforstått med hvor alvorlig dette er, men skal dra å få meg testet. Er det noen som vet hvor "akutt" dette er? Burde jeg dra på legevakten å få meg testet i dag, eller går det å hjelpe til mandag/litt utover uka? Har ikke fastlege på studiestedet. Mvh Litt stressa Anonymkode: b33fd...511
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #2 Skrevet 11. mars 2017 Du kan vente til mandag. Enkel test hos fastlege i nesen. Vi har hatt mange tilfeller der vi ikke har visst at pasienter er smittet, ingen av oss helsepersonell har fått påvist smitte. Anonymkode: eb021...b11
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #3 Skrevet 11. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Har fått beskjed om at en pasient jeg har hatt er sterkt smittet av MRSA-bakterien. Er student, så er ikke inneforstått med hvor alvorlig dette er, men skal dra å få meg testet. Er det noen som vet hvor "akutt" dette er? Burde jeg dra på legevakten å få meg testet i dag, eller går det å hjelpe til mandag/litt utover uka? Har ikke fastlege på studiestedet. Mvh Litt stressa Anonymkode: b33fd...511 Du tester deg hos fastlegen en enkel prøve fra nesa. Hvis den kommer tilbake positiv, så må du avbryte praksis om det er pp institusjon eller sykehus, gå igjennom behandlingsopplegg og levere 3 negative prøver før du kan gjenoppta praksis. Du kan fortsette med den teoretiske delen på tross av mrsa. For deg er antagelig ikke mrsa "farlig" om du er frisk og rask. Man kan få store "kviser" på kroppen o.l. Men du dør ikke av det. Faren er om de med nedsatt immunforsvar blir smittet. Når det er sagt: som behandler så skal man ALLTID ha på seg smittevernutstyr i kontakt med mrsapasienter. Disse ligger på isolat når de havnet på sykehus, og det er av gode grunner. Mrsa er ekstremt smittsomt. Merkelig at du ikke har fått informasjon om å kle deg i forhold til standardprosedyre, som student. Anonymkode: c4939...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #4 Skrevet 11. mars 2017 Jeg ble smittet av dette fra en pasient. Nå ble dette oppdaget tilfeldig, men når det ble oppdaget fikk de himla fart på seg. Jeg fikk karantene og antibiotika frem til 4 rene prøver. Jeg har også opplevd å måtte testes nok en gang etter å ha vært hos en pasient MRSA, men testet da negativt. Testen ble gjort etter et par dager. Første MRSA-prøve ble tatt av fastlege, andre ble tatt på kontoret der jeg jobber. Jeg har også tatt blodprøver etter å stukket meg på sprøytespisser, og har gått rett inn på Legevakt. Tror de kan ta disse testene hvis du ikke har fastlege der du er. Anonymkode: bc96c...dcc
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #5 Skrevet 11. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at du ikke har fått informasjon om å kle deg i forhold til standardprosedyre, som student. Anonymkode: c4939...1b0 Er bakterien oppdaget, er det et helt annet regime. Problemet er FØR. Anonymkode: bc96c...dcc
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #6 Skrevet 11. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at du ikke har fått informasjon om å kle deg i forhold til standardprosedyre, som student. Anonymkode: c4939...1b0 Ikke sikkert at behandlingsstedet har visst om smitten hos pasienten. Det har skjedd hos oss også, at det tilfeldig kommer frem undervegs at det har vært en innleggelse ved sykehus i utlandet for en tid tilbake. Det er feks ikke alltid en pasient er i stand til å formidle at han har vært innlagt andre steder (bevisstløs, afasi osv) Vi har hatt MRSA-smittede pasienter i avdelingen, og har også fått personalet smittet. Personalet var ikke syke, men bærere av MRSA. Det er det som er så vanskelig å vite, man "ser det ikke utenpå". Anonymkode: e4667...683
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #7 Skrevet 11. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Har fått beskjed om at en pasient jeg har hatt er sterkt smittet av MRSA-bakterien. Er student, så er ikke inneforstått med hvor alvorlig dette er, men skal dra å få meg testet. Er det noen som vet hvor "akutt" dette er? Burde jeg dra på legevakten å få meg testet i dag, eller går det å hjelpe til mandag/litt utover uka? Har ikke fastlege på studiestedet. Mvh Litt stressa Anonymkode: b33fd...511 Er pasienten smittet så er der eget smitteregime knyttet til alle som har hatt eller kan ha hatt kontakt med pasienten. At du da går til kg, etter at du har fått beskjed om smitte og ikke er fanget opp av studiestedet og rutinger på sykehus/sykehjem/hj.s.pl. er nokså underlig. Du skal nemlig og ha meskjed samtidig med beskjeden om mulig smitte om prosedyrerer videre. Kontakt den du fikk beskjed om smitte av, eller egen fastlege på mandag. Legevakten gjør ikke denne typen tester, i tillegg er det helg. Anonymkode: 2679d...098
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #8 Skrevet 11. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble smittet av dette fra en pasient. Nå ble dette oppdaget tilfeldig, men når det ble oppdaget fikk de himla fart på seg. Jeg fikk karantene og antibiotika frem til 4 rene prøver. Jeg har også opplevd å måtte testes nok en gang etter å ha vært hos en pasient MRSA, men testet da negativt. Testen ble gjort etter et par dager. Første MRSA-prøve ble tatt av fastlege, andre ble tatt på kontoret der jeg jobber. Jeg har også tatt blodprøver etter å stukket meg på sprøytespisser, og har gått rett inn på Legevakt. Tror de kan ta disse testene hvis du ikke har fastlege der du er. Anonymkode: bc96c...dcc Blodprøve etter stikk på sprrøytespisser er noen annet/annen prosedyre på enn MRSA. Anonymkode: 2679d...098
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2017 #9 Skrevet 11. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er pasienten smittet så er der eget smitteregime knyttet til alle som har hatt eller kan ha hatt kontakt med pasienten. At du da går til kg, etter at du har fått beskjed om smitte og ikke er fanget opp av studiestedet og rutinger på sykehus/sykehjem/hj.s.pl. er nokså underlig. Du skal nemlig og ha meskjed samtidig med beskjeden om mulig smitte om prosedyrerer videre. Kontakt den du fikk beskjed om smitte av, eller egen fastlege på mandag. Legevakten gjør ikke denne typen tester, i tillegg er det helg. Anonymkode: 2679d...098 Fikk bare en SMS fra praksisplassen om at pasienten hadde fått påvist mrsa og at jeg derfor burde teste meg. Ikke om hva slags test eller noe. Studiestedet er stengt da det er lørdag. Er ferdig i praksis på det eventuelle stedet, ellers hadde det sikkert vært en rutine der ja. Har bestilt legetime på mandag hos en individuell fastlege etter samtale med legevakten. takk likevel TS Anonymkode: b33fd...511
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå