Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Sykkelkopp skrev:

Jo, jeg har flere fag på universitetsnivå i statistikk

Mitt spørsmål er, kjære deg, forstår du ikke statistikk? Statistikk er veldig villedende om du ikke forstår den

Gjennomsnitt har ingenting med hva som er vanlig å gjøre. Det er også en horriblet dårlig indikasjon på hva flertallet gjør. Høy barnedødelighet og gjennomsnittlig alder på 30 betyr at flertallet ble langt over 30. Om barnedødeligheten faktisk var så høy som 50%() betyr det at svært få ble bare 30 år, vanlig levetid var 70 år(med høyere frekvens enn 30 år. ). Altså vil det være høy frekvens av folk mellom 60-80 år og 80 år vil ikke være noen uvanlig levealder, om enn litt over median  (Vi ser også at dette er tilfellet) Kort: Barnedødelighet på 50% vil altså bety høy frekvens av personer som levde 0 år, og høy frekvens av personer som levde til de ble 60-80. 30 år var en uvanlig alder å dø på(forholdsmessig)

I romertiden ble 30 år regnet som UNG. En romer kunne ikke innta en høyere politisk posisjon før han ble 35. 45 år var tidligste alder man kunne oppnå høyeste politisk stilling

Jo jeg forstår det veldig godt. Og betviler ikke påstanden din om romertiden i det hele tatt, men vi snakker i den konteksten om en liten andel av befolkningen, vi snakker altså om eliten, de med tilgang til mat og basale behov.
Og fra historien vet vi som nevnt at barnedødelighet, opptil ganske nylig var assosiert med enormt stor risiko for både mor og barn. 50% dødelighet er et tall som ofte slenges rundt, det er det jeg har lest flere steder og har ikke ork til å sjekke det mer nøyaktig for deg nå.
Men selv med forståelsen om at det går an å nå 80 og at halvparten dør ved fødsel, så går det ikke an å dele det tallet på to for så å få gjennomsnittet, det er enormt mange faktorer som må inn i det regnestykket, grunnleggende forståelse av helse kom historisk sett, sent på banen, så inntil ganske nylig, så har levealderen ligget lavt, den gjør det faktisk i deler av verden den dag i dag.
Går vi enda lenger tilbake en ca 3000 f.kr, så kunne du forvente å leve så lenge som tennene dine holdt. De er på ingen måte designet til å vare i 80+ år.
Det er egentlig ikke før en generell forståelse av vår biologi i interaksjon med omverdenen at levealderen skyter fart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Yme skrev:

Å være verdens beste besserwisser, er et hardt liv som jeg ikke ønsker på noen andre. Det er en byrde å måtte gå rundt å korrigere alle, hele tiden, så nei, det er ikke noe du burde ønske deg :opplyser:

HAHA, Ja den var god. Takk for en forfriskende kommentar :)

Skrevet (endret)
1 time siden, Cuntzilla skrev:

Måtte lese litt om syndeflod nå, ble litt interessert :)

Opprinnelsen kan ha med at det faktisk kan ha vært flere større oversvømmelser og tsunamier opp gjennom årene, havnivået har også steget imens istiden avtok og gradvis svelget unna store deler av land hvor det har bodd mennesker. Afrika har vært uberørt av økning i havnivå og har heller ingen myter om syndeflod.

I tillegg så har man funnet skjell og fossiler fra fisk osv på land og fjell og tenkt at det må ha vært hav der før.

Ikke så veldig mystisk sånn sett :)

Det finnes legender om en storflom i så godt som alle kulturer, fra kinesiske til Fijiske til eskimoer og indianere. Kanskje det er fordi det har røtter i noe som har skjedd.

Btw, jeg tror bibelen også nevner en storflom :)

Endret av debatant
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det vi lærer om historie er jo helt feil når man kan finne slike ting som dette: 

Anonymkode: b5fff...468

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at de menneskene som lagde dette levde i gjennomsnittlig 40 år.unf-ob-larger.jpg

Skrevet

De hadde en helt annen tidsregning enn i dag. Kanskje en måned ble regnet som ett år? 

Skrevet

Kvalmt å lese hvordan hedningene her oppfører seg. Nedlatende, arrogante og spydige. Dere slenger ut av dere ting som dere ikke kan bevise. Feks at dere hardnakket påstår at bibelen er er eventyr. Hva med å være litt mer ydmyk? 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, OPIgirl skrev:

Kvalmt å lese hvordan hedningene her oppfører seg. Nedlatende, arrogante og spydige. Dere slenger ut av dere ting som dere ikke kan bevise. Feks at dere hardnakket påstår at bibelen er er eventyr. Hva med å være litt mer ydmyk? 

Innlegget ditt er et fint eksempel på noen som ikke forstår logikk eller debatt teknikk. Hvis du kommer med en påstand, så er det du som må bevise den. Jeg står fritt til å si at jeg ikke tror på deg, inntil du kommer med overbevisende argumenter. Så når noen lurer på om folk i DGT ble 900 år er svaret nei, ikkebut bare fordi vi fysisk ikke kan bli 900 år, men fordi vi vet at dette er mytiske historier. Når noen da velger å bruke bibelen som bevis for bibelens sannhet, så blir det hele komisk.

Jeg kunne gitt deg et utall eksempler på hvorfor vi vet at mye av bibelen ikke er historisk korrekt, og at mye erav sagn og allegori. Men jeg sitter på bussen og det er knotete å skrive, så jeg nøyer meg med å anbefale Bart D. Ehrmans bok: "forged" så får du et lite innblikk i hvordan bibelen vi nå har ble til...

Anonymkode: 64982...eb4

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget ditt er et fint eksempel på noen som ikke forstår logikk eller debatt teknikk. Hvis du kommer med en påstand, så er det du som må bevise den. Jeg står fritt til å si at jeg ikke tror på deg, inntil du kommer med overbevisende argumenter. Så når noen lurer på om folk i DGT ble 900 år er svaret nei, ikkebut bare fordi vi fysisk ikke kan bli 900 år, men fordi vi vet at dette er mytiske historier. Når noen da velger å bruke bibelen som bevis for bibelens sannhet, så blir det hele komisk.

Jeg kunne gitt deg et utall eksempler på hvorfor vi vet at mye av bibelen ikke er historisk korrekt, og at mye erav sagn og allegori. Men jeg sitter på bussen og det er knotete å skrive, så jeg nøyer meg med å anbefale Bart D. Ehrmans bok: "forged" så får du et lite innblikk i hvordan bibelen vi nå har ble til...

Anonymkode: 64982...eb4

Det var mitt innlegg, som sagt knotete å skrive på telefonen...

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler sterkt på at de menneskene som lagde dette levde i gjennomsnittlig 40 år.unf-ob-larger.jpg

Slavene som bygde de fantastiske byggverkene i Egypt levde nok ikke så lenge nei...

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
17 minutter siden, Kim skrev:

Slavene som bygde de fantastiske byggverkene i Egypt levde nok ikke så lenge nei...

Det er en av mange historiske myter som rett og slett ikke er sant. Pyramidene ble faktisk ikke bygger at slaver. Det var faktisk frivillig arbeidere.

Who Built the Pyramids?

Not slaves. Archaeologist Mark Lehner, digging deeper, discovers a city of privileged workers.

A 2003 article in Harvard Magazine on the life of the Archeaologist Mark Lehner notes that:

Rooted firmly in the popular imagination is the idea that the pyramids were built by slaves serving a merciless pharaoh. This notion of a vast slave class in Egypt originated in Judeo-Christian tradition and has been popularized by Hollywood productions like Cecil B. De Mille’s The Ten Commandments, in which a captive people labor in the scorching sun beneath the whips of pharaoh’s overseers.

http://harvardmagazine.com/2003/07/who-built-the-pyramids-html

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Kim skrev:

Du mener at slaver hogde ut denne obelisken for hånd....?

AnonymBruker
Skrevet
På 18/03/2017 den 14.06, Yme skrev:

:nigo:

Jeg applauderer din innsats i denne typen tråder :laugh:

Anonymkode: ae772...b6c

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener at slaver hogde ut denne obelisken for hånd....?

Hva mener du alternativet er?

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Det var ikke slaver som bygde pyramidene.

Historiskere\arkeologer har allerede bekreftet at dette ikke var tilfelle.

Så hva med og slutte og tro på myter og begynne og holde dere til fakta.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Kim skrev:

Hva mener du alternativet er?

Teknologi? Man kan ikke for alvor mene at dette ble gjort for hånd. Hvordan skulle man få den løs fra underlaget for eksempel?

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Teknologi? Man kan ikke for alvor mene at dette ble gjort for hånd. Hvordan skulle man få den løs fra underlaget for eksempel?

Kanskje du skal akseptere at folk før i tiden ikke var så dumme som du kanskje tror.  

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Kanskje du skal akseptere at folk før i tiden ikke var så dumme som du kanskje tror.  

At jeg skal det? Haha, det er andre i tråden som burde akseptere det. Jeg mener de var mere avanserte enn oss, og at avanserte samfunn har kommet og gått i veeeldig lang tid her på jorden.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Teknologi, selvfølgelig hadde de teknologien til slike konstruksjoner på den tiden. Hva mener du med teknologi da?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Kim skrev:

Teknologi, selvfølgelig hadde de teknologien til slike konstruksjoner på den tiden. Hva mener du med teknologi da?

Hva jeg mener med teknologi? Dette er jo bare kverulering. Maskiner selvfølgelig, de satt ikke med hammer og meisel og hogde ut det der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...