Gå til innhold

Gastric sleeve dekket av staten?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg blir anbefalt av min fastlege å gjennomføre en gastric sleeve. Han mener dog at staten ikke vil dekke dette, fordi jeg ikke har noen sykdommer som følge av overvekt. Jeg har en BMI på oppunder 40. Var i dag på coloskopi - og legen som utførte undersøkelsen på meg anbefalte også operasjon. Han mente at staten ville dekke det, for å forebygge sykdommer som følge av overvekt. Er det noen som har fått dekket en fedmeoperasjon av staten - uten å ha hatt noen tilleggsykdommer? 😁

Anonymkode: 368c7...1f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare slanke seg selv? Bruk dietten som slankeopererte må holde seg til, vær striks og se det fungerer! Du mister fort fett uten den store operasjonen! Flere sykehus har detaljerte måltidsplaner for slankeopererte lagt ute på sine hjemmesider. Eller er eks.knekkebrøddietten effektiv og god:) 

poenget er - man kan jo spise hva man vil så lenge du er innen et vist kaloribudsjett, er nøye med kaloritellingen på ALT du spiser og drikker, og har en kosedag i uken. Det høres kanskje stress ut, men å gå ned i vekt ER stress uansett og dette er da uansett mye lettere enn en (ikke ufarlig) operasjon!

Hilsen en som har gått ned 60 kg på denne måten UTEN operasjon. For å holde vekta teller jeg enda kalorier (litt mer grovregnig enn før), men ligger på mitt dagsbehov som gjør at jeg ikke går opp. Funker som fjell! 

Anonymkode: 840d1...5e8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dekket fedmeoperasjon med assosiert sykdom: BMI over 35.

Dekket fedmeoperasjon uten assosiert sykdom: BMI over 40.  

Hva med andre tiltak som kostholdsendringer og aktivitet? Har dere diskutert dette? Det dummeste du gjør er å komme over 40 i BMI for å få dekket operasjon hvertfall. 

Anonymkode: c57d5...262

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare slanke seg selv? Bruk dietten som slankeopererte må holde seg til, vær striks og se det fungerer! Du mister fort fett uten den store operasjonen! Flere sykehus har detaljerte måltidsplaner for slankeopererte lagt ute på sine hjemmesider. Eller er eks.knekkebrøddietten effektiv og god:) 

poenget er - man kan jo spise hva man vil så lenge du er innen et vist kaloribudsjett, er nøye med kaloritellingen på ALT du spiser og drikker, og har en kosedag i uken. Det høres kanskje stress ut, men å gå ned i vekt ER stress uansett og dette er da uansett mye lettere enn en (ikke ufarlig) operasjon!

Hilsen en som har gått ned 60 kg på denne måten UTEN operasjon. For å holde vekta teller jeg enda kalorier (litt mer grovregnig enn før), men ligger på mitt dagsbehov som gjør at jeg ikke går opp. Funker som fjell! 

Anonymkode: 840d1...5e8

TS her. Vel, ettersom jeg presiserer at både fastlege og lege som utførte coloskopi råder meg til å ta en operasjon - så regnet jeg med at det var tydelig at jeg har prøvd å gå ned i vekt maaaaange ganger. 

• Liker 2
Skrevet

Få fastlegen til å søke deg inn på nærmeste overvektspoliklinikk. Så kan heller de ta vurderingen om du trenger operasjon eller bare et sterkt spark i baken for å "fikse hodet" å gjøre en real livsstilsendring. For ofte er det bare det som skal til.

Og snakker av erfaring - har alltid vært overvektig, og har en bmi på over 50 pr dags dato. Men samtidig har jeg fått det sparket jeg trenger for å komme i gang med å gjøre en ordentlig endring, og har ved å gjøre små endringer i vaner og kost gått ned 6-7 kg på 8 uker. Da med en del sykdom og slik som har begrenset mulighetene for aktivitet i tillegg til å fikse ting via kosten. Så det går, bare man går inn for det. Og til syvende og sist er vel en livsstilsendring bedre enn å "tukle" med kroppen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke trene for å gå ned i vekt. Man trenger bare spise mindre. Spiser du et måltid mindre om dagen vil du gå ned i vekt. Jeg trener aldri og er 50kg. Er ufør og sitter hjemme hver dag hele dagen uten å gå ut av huset

Anonymkode: a3258...aeb

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke trene for å gå ned i vekt. Man trenger bare spise mindre. Spiser du et måltid mindre om dagen vil du gå ned i vekt. Jeg trener aldri og er 50kg. Er ufør og sitter hjemme hver dag hele dagen uten å gå ut av huset

Anonymkode: a3258...aeb

Seriøst? Har du lest tråden? Jeg spør ikke om råd for å gå ned i vekt. Som tidligere nevnt; det er en grunn til at både fastlege og gastro-lege anbefaler operasjon. Hold dere til temaet, please. 

TS. 

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Har du lest tråden? Jeg spør ikke om råd for å gå ned i vekt. Som tidligere nevnt; det er en grunn til at både fastlege og gastro-lege anbefaler operasjon. Hold dere til temaet, please. 

TS. 

Men når både legen din og gastro-legen anbefalte, så må det vel være bedre å få de til å søke operasjon til deg evt? Slik jeg har forstått systemet, så må man uansett innom en overvektspoliklinikk for å kunne vurderes til operasjon dekket av det offentlige. Og for mange da, så er det hodet som er "problemet", noe en operasjon i alt utgangspunkt ikke hjelper noe på, selv om noen jo også endrer tankegang og vanemønster etter det. Og min første tanke er at så lenge legene dine mener du bør ta det, så bør det jo også ligge en medisinsk årsak bak anbefalingen, så rart de evt ikke har fortalt deg den.

Kan jo ta svigerfar som et eksempel - han har diabetes 1, og lå så høyt på insulinen at han fikk beskjed av legen om "operasjon eller dø". Og som han sier i ettertid, at han hadde klart alt selv uten operasjon, hadde han bare fått rett oppfølging mye tidligere. For knekkebrødkuren han måtte gå på før operasjonen, gjorde at han nådde målvekten sin allerede da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...