Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man tar røntgen av lungene, inkluderer man da alltid hjertet?

Anonymkode: 35f2c...91d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ser skyggen av hjertet ja. Men bortsett fra plassering og størrelse så er det ikke så mye annet man ser av hjertet. UL er mye brukt for å se hjertets funksjon og ev feil.

Anonymkode: 8e2e7...079

AnonymBruker
Skrevet

Lurte nok heller på om det er vanlig å inkludere hjertet på slike undersøkelser. Skal ta røntgen av lungene (vet hva de skal sjekke der), men ser at det står lunger med hjerte på innkallingen. Så lurte på om dette er vanlig praksis, eller om de da leter etter mer, som evt inkluderer hjertet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ved lungerøntgen ser man størrelsen på hjertet, det er ikke mulig å se stort mer. Det er ultralud og eccocardiogram som brukes for å se på hjertets funksjon og utforming, ikke røntgen. 

Anonymkode: 86f37...035

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du tar røntgen av lungene, røngten thorax, blir alt fra kragebeinet ned til mellomgulvet med. Altså da også hjertetet. Men man kan ikke se detaljer med hjerter. Feks om er er noe sykdommer innvendig. Men man kan bedømme størrelse eller se om det er andre ting som kan tyde på at man bør ta andre undersøkelser for å kartlegge hjertet nærmere.  Legger med er eksempel bilde på røntgen thorax tatt fra nettet, da ser du hva som er med. De store svarte felte e er lunger 😊

bekymrer du deg for hjertet ditt eller lignende bør du snakke med legen. 

IMG_0270.PNG

Anonymkode: 830ef...ed1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt noen røntgen thorax over årene og det grusomme er å se puppene mine, de er så store og lange....

Anonymkode: de717...652

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bekymret for hjertet, lurte bare på om hvorfor de skulle inkludere hjertet siden det ikke har noe med min tilstand. Da er det vel fordi det kommer med, og det er derfor det er spesifisert. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke bekymret for hjertet, lurte bare på om hvorfor de skulle inkludere hjertet siden det ikke har noe med min tilstand. Da er det vel fordi det kommer med, og det er derfor det er spesifisert. 

Det hender at leger setter på ekstra ting for undersøkelse i samme slengen, selv om de ikke alltid nevner det. (Hjerte/lunger påvirker hverande. Mener man kan ha en tilstand isolert sett i lunger, som likevel kan påvirker kretsløpet/hjertet) Det kan være sammenhenger som påvirkes av hverandre, selv om det ikke er selvsagt og innlysende for en pasient. Noen ganger kommer ikke alltid informasjon like tydelig frem fra leger. (Av og til uteblir noe av informasjonen helt også) Litt på siden, men eks ved en blodprøve man skal ta, og en selv vet hva som skal sjekkes, så hender det at legen har krysset av for sjekk på flere ting enn nevnt. Kanskje du blir sjekket med ultralyd etter rtg? Vet at det har hendt med flere som selv trodde de kun skulle på rtg. Det kan også være automatikk å føre på de sammen, kan du ikke spørre de hvorfor, og opplyse oss her i etterkant?:)Lykke til med rtg!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...