Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://www.livsopphold.com/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-2016-2017

I følge dette skal en enslig ha igjen etter at husleie med felleskostnader og eiendomsskatt er betalt 8289 kr i mnd til mat og andre utgifter.

En enslig trygdet person som har boutgifter over 7000 kr mnd har da mindre igjen i mnd.

Hvordan kan det ha seg at en som er for eksempel under gjeldsordning har krav på 8289 kr, mens regjeringen mener at de med minste sats og er uføretrygdet skal klare seg på mindre?

Vi vet alle hvor vanskelig det er å leie noe under 7000 kr i dag.

Men til alle dere som har mindre igjen, dere må jo ha krav på sosialhjelp nå som bostøtten har falt bort.

Her er det noe som ikke stemmer dere.

Anonymkode: 88d22...bea

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det opereres med forskjellige satser.

Når du er i gjeldsordning skal du sitte igjen med en livsoppholdssats som er større enn livsoppholdssatsen på sosial.

Er du enslig, skal du sitte igjen med ca 5900 etter husleie når du går på sosialen. Men dette er en individuell vurdering og det blir ofte vurdert at man bør klare seg på mindre, særlig for unge som akkurat har vært studenter. 

Livsoppholdssatsen for et par etter husleie er 9000 ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi pengene må tas fra et sted. Det er ikke mer penger å gi ut. Man har X kr som skal deles på Y mottakere, og X kan ikke bare økes ut av det blå, de pengene må komme fra et sted  

På gjeldsordning er det hva du får beholde av din egen lønn, du blir ikke tildelt penger fra en felleskasse. 

Anonymkode: ae2fc...2c4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De sosiale satsene er lavere enn gjeldsordningsatsene, fordi sosialstønad er ment å være en kortvarig stønad, mens gjeldsordning går man på i fem år. Dermed inkluderer ikke sosialsatsen langtids innkjøp som klær, sko, hårklipp osv, den skal kun dekke det aller mest nødvendige (mat/hygieneprodukter) i en begrenset periode.

Dessverre er systemet slik at en del likevel ender opp som langtidsklienter, pga de faller utenfor andre ordninger, og en del kommuner kompenserer for dette ved å øke livsoppholdsatsen etter 3-6 måneder, dersom det ser ut som det blir langvarig. Dette burde selvsagt være statlig og gjelde alle, men systemet er på ingen måte perfekt, siden kommunene har ganske stor frihet til å sette slike satser selv. 

Anonymkode: 42de4...14f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
På 11.3.2017 den 10.05, Ruccula skrev:

Fordi det opereres med forskjellige satser.

Når du er i gjeldsordning skal du sitte igjen med en livsoppholdssats som er større enn livsoppholdssatsen på sosial.

Er du enslig, skal du sitte igjen med ca 5900 etter husleie når du går på sosialen. Men dette er en individuell vurdering og det blir ofte vurdert at man bør klare seg på mindre, særlig for unge som akkurat har vært studenter. 

Livsoppholdssatsen for et par etter husleie er 9000 ca

5900 kr som enslig. Tallet jeg hentet sto på NAV sine sider. Operer de med forskjellige tall kanskje?

Har du link til summen på 5900 kr?

AnonymBruker
Skrevet
På 11.3.2017 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Fordi pengene må tas fra et sted. Det er ikke mer penger å gi ut. Man har X kr som skal deles på Y mottakere, og X kan ikke bare økes ut av det blå, de pengene må komme fra et sted  

På gjeldsordning er det hva du får beholde av din egen lønn, du blir ikke tildelt penger fra en felleskasse

Anonymkode: ae2fc...2c4

Joda, om en er på trygd. Da får man sanert vekk hundretusener, samtidig som en får penger.

Skylder man f.eks 1 mill og har GO over 5 år, blir det sanert 16666 i mnd. Renter kommer i tillegg. Så har en kanskje utbet 20000 i trygd. 

Dette blir da 36666 i mnd i 5 år.

Vunnet i lotto, uten tvil.

Anonymkode: 23d8b...f06

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5900 kr som enslig. Tallet jeg hentet sto på NAV sine sider. Operer de med forskjellige tall kanskje?

Har du link til summen på 5900 kr?

Det er bare å søke opp sosial satser i 2017 i NAV

Endret av Ruccula
Skrevet

Satsene er slik de er fordi det skal lønne seg å jobbe fremfor å motta trygd eller sosialstønad selv om man er under gjeldsordning av den enkle grunn at det gir best utbytte for alle parter. Dersom den som er under gjeldsordning mister motivasjonen og ender opp som f.eks. sosialhjelpsmottaker kan jo kreditorene i verste fall ende opp med å ikke få noe som helst.

Gjeldsordning er imidlertid ikke noe å misunne noen og kan absolutt ikke sammenlignes med å vinne i lotto. Veien dit er lang og kronglete og man skal være svært dårlig stilt for i det hele tatt å få gjeldsordning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ruccula skrev:

Det er bare å søke opp sosial satser i 2017 i NAV

Er jo det jeg har gjort og det eneste tallet jeg finner på NAV er   8 289 kr.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Leo skrev:

Satsene er slik de er fordi det skal lønne seg å jobbe fremfor å motta trygd eller sosialstønad selv om man er under gjeldsordning av den enkle grunn at det gir best utbytte for alle parter. Dersom den som er under gjeldsordning mister motivasjonen og ender opp som f.eks. sosialhjelpsmottaker kan jo kreditorene i verste fall ende opp med å ikke få noe som helst.

Gjeldsordning er imidlertid ikke noe å misunne noen og kan absolutt ikke sammenlignes med å vinne i lotto. Veien dit er lang og kronglete og man skal være svært dårlig stilt for i det hele tatt å få gjeldsordning.

Men det er jo rart at noen som er under gjeldsordning skal sitte igjen med mer hver mnd enn de som får uføretrygd.

GO handler jo om å leve på absolutte minimum av hva du trenger i 5 år for å betale så mye som mulig av det du skylder tilbake.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De tallene der føles ikke realistiske. Føler jeg blir straffet fordi jeg er syk.
Jeg har nesten 4000 kr igjen etter husleie. Jeg har prøvd å flytte i to år nå, og husleien går bare opp. NAV kan ikke hjelpe på noen som helst måte. Eneste de kunne hjelpe meg med, var å gi meg ett råd "følg med på finn.no". 
Medisiner og buss til og fra behandling koster mye penger. 

Det å dra på kafè, kino, fest, reise... det er en drøm som aldri kommer til å skje. 
For om jeg blir ufør så blir ikke økonomien noe bedre enn nå. I dag har jeg aap + bostøtte. Som ufør så får du bare ufør, og mister bostøtte. Så summen du sitter igjen med er så å si det samme som nå.

Så kanskje jeg burde pådra meg gjeld med vilje. Slik at jeg går under den regelen å får nok til å ha et liv. 
Føler vi som er syke blir straffet økonomisk. Innvandrere blir belønnet, de med gjeld blir belønnet.. urettferdig. Snakk om å sparke de som ligger nede.

5950kr for enslige er riktig ifølge denne linken https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/a-32016-statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-for-2017/id2524484/

Anonymkode: afaed...aaa

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo rart at noen som er under gjeldsordning skal sitte igjen med mer hver mnd enn de som får uføretrygd.

GO handler jo om å leve på absolutte minimum av hva du trenger i 5 år for å betale så mye som mulig av det du skylder tilbake.

De sitter igjen med mer hver måned enn de som har laveste sats ja, men det er langt fra alle som har uføretrygd som har det. Nøyer man seg med å lese innlegg på KG så skulle man tro at minst halve befolkningen er uføre på minstesats, men slik er det heldigvis ikke. Man må også regne med at en som er under gjeldsordning og er i full jobb har større utgifter enn en som er ufør eller går på sosialstønad. Bl.a. skal man ha transport til og fra jobb, er i mer aktivitet og må spise mer osv. En viktig forskjell, som også er nevnt her tidligere, er at de faktisk ikke mottar stønad fra det offentlige, men dekker sitt eget livsopphold.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De tallene der føles ikke realistiske. Føler jeg blir straffet fordi jeg er syk.
Jeg har nesten 4000 kr igjen etter husleie. Jeg har prøvd å flytte i to år nå, og husleien går bare opp. NAV kan ikke hjelpe på noen som helst måte. Eneste de kunne hjelpe meg med, var å gi meg ett råd "følg med på finn.no". 

Det å dra på kafè, kino, fest, reise... det er en drøm som aldri kommer til å skje. 
For om jeg blir ufør så blir ikke økonomien noe bedre enn nå. I dag har jeg aap + bostøtte. Som ufør så får du bare ufør, og mister bostøtte. Så summen du sitter igjen med er så å si det samme som nå.

Så kanskje jeg burde pådra meg gjeld med vilje. Slik at jeg går under den regelen å får nok til å ha et liv. 
Føler vi som er syke blir straffet økonomisk. Innvandrere blir belønnet, de med gjeld blir belønnet.. urettferdig. Snakk om å sparke de som ligger nede.

5950kr for enslige er riktig ifølge denne linken https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/a-32016-statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-for-2017/id2524484/

Du vil ikke få mer fordi om du ender opp med gjeldsordning. Ikke vil du få mer dersom livsoppholdssatsen for de som er under gjeldsordning økes heller. Sannsynligvis vil du derimot få et bedre liv dersom du slutter å være veldig opptatt av hva "alle andre" får ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ingen ny oppdagelse? 

Hvilke satser opererer staten med i sine sifo budsjett da? 

Anonymkode: 4e0e1...c43

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for link :-) Er ellers veldig enig med deg.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Leo skrev:

De sitter igjen med mer hver måned enn de som har laveste sats ja, men det er langt fra alle som har uføretrygd som har det. Nøyer man seg med å lese innlegg på KG så skulle man tro at minst halve befolkningen er uføre på minstesats, men slik er det heldigvis ikke. Man må også regne med at en som er under gjeldsordning og er i full jobb har større utgifter enn en som er ufør eller går på sosialstønad. Bl.a. skal man ha transport til og fra jobb, er i mer aktivitet og må spise mer osv. En viktig forskjell, som også er nevnt her tidligere, er at de faktisk ikke mottar stønad fra det offentlige, men dekker sitt eget livsopphold.

Dette var et litt rart resonnement. Tror neppe kreditorene er enig i  dette. De får beholde mer av lønnen sin fordi de jobber for føden. Kreditorene bryr deg neppe om hvor pengene kommer fra, bare de får tilbake så mye som mulig av det vedkommende på GO skylder. OG Hvis vi skal gå ut i fra at folk faktisk er syke når de går på trygd, kan man ikke sette opp strafferammer for dem på den måten.

Nei du trenger ikke å spise så mye mat, eller så dyr mat, du jobber jo ikke. Nei, du trenger ikke å gjøre annet enn å ligge i sengen, eller sitte i stolen så du trenger ikke penger til bil eller busskort osv. Hjelpe meg for noen innstillinger enkelte har.

Når det kommer til GO så får også trygdede det, en i nær familie hadde det for noen år tilbake, og han var trygdet.

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Da har du feil link

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var et litt rart resonnement. Tror neppe kreditorene er enig i  dette. De får beholde mer av lønnen sin fordi de jobber for føden. Kreditorene bryr deg neppe om hvor pengene kommer fra, bare de får tilbake så mye som mulig av det vedkommende på GO skylder. OG Hvis vi skal gå ut i fra at folk faktisk er syke når de går på trygd, kan man ikke sette opp strafferammer for dem på den måten.

Nei du trenger ikke å spise så mye mat, eller så dyr mat, du jobber jo ikke. Nei, du trenger ikke å gjøre annet enn å ligge i sengen, eller sitte i stolen så du trenger ikke penger til bil eller busskort osv. Hjelpe meg for noen innstillinger enkelte har.

Når det kommer til GO så får også trygdede det, en i nær familie hadde det for noen år tilbake, og han var trygdet.

Hva tror du skjer dersom man setter livsoppholdssatsen for de som er under gjeldsordning til det samme som man får hvis man lever på sosialstønad?

Og det er et faktum at det er utgifter forbundet med å være i full jobb. Det har ingenting med min innstilling å gjøre. Faktisk har dette vært et av argumentene for å gjøre innstramminger i sykelønnsordningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg levde på sosialstønad hadde jeg 4700 kr etter husleie i Stavanger.... Det var tøffe tider. Måtte i tillegg betale for internett utenom. Strøm fikk jeg dekket av nav.

38 minutter siden, Leo skrev:

Du vil ikke få mer fordi om du ender opp med gjeldsordning. Ikke vil du få mer dersom livsoppholdssatsen for de som er under gjeldsordning økes heller. Sannsynligvis vil du derimot få et bedre liv dersom du slutter å være veldig opptatt av hva "alle andre" får ;)

Kan du fortelle meg litt om gjeldsordning? Hvorfor får de med gjeldsordning mer enn de andre?

4 minutter siden, Leo skrev:

Hva tror du skjer dersom man setter livsoppholdssatsen for de som er under gjeldsordning til det samme som man får hvis man lever på sosialstønad?

Og det er et faktum at det er utgifter forbundet med å være i full jobb. Det har ingenting med min innstilling å gjøre. Faktisk har dette vært et av argumentene for å gjøre innstramminger i sykelønnsordningen.

Om man er ufør eller syk har man gjerne store utgifter til medisiner enn en person som jobber fulltid. Man har utgifter til transport (bil eller buss), for å dra til behandlingssteder, butikker osv. Så nei, det stemmer ikke at det er et faktim at det er større utgifter forbundet å være i full jobb. Jeg vil si det er større utgifter som syk, jeg. I tillegg er det jo ikke alle syke som er single heller vet du. De har gjerne hus/leilighet (leid eller eid), bil/busskort, 1-3 barn og utgifter de måtte ha. I tillegg til medisiner...

Anonymkode: 5fc55...6a7

• Liker 3
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg levde på sosialstønad hadde jeg 4700 kr etter husleie i Stavanger.... Det var tøffe tider. Måtte i tillegg betale for internett utenom. Strøm fikk jeg dekket av nav.

Kan du fortelle meg litt om gjeldsordning? Hvorfor får de med gjeldsordning mer enn de andre?

Om man er ufør eller syk har man gjerne store utgifter til medisiner enn en person som jobber fulltid. Man har utgifter til transport (bil eller buss), for å dra til behandlingssteder, butikker osv. Så nei, det stemmer ikke at det er et faktim at det er større utgifter forbundet å være i full jobb. Jeg vil si det er større utgifter som syk, jeg. I tillegg er det jo ikke alle syke som er single heller vet du. De har gjerne hus/leilighet (leid eller eid), bil/busskort, 1-3 barn og utgifter de måtte ha. I tillegg til medisiner...

Som andre her har gjort et forsøk på å forklare, så får ikke de som er i jobb og har gjeldsordning noe. De får derimot beholde en bestemt andel av sin egen lønn. Dersom denne andelen settes for lavt vil deres motivasjon for å være i jobb ganske sikkert bli betraktelig redusert og dermed ender kreditorene opp med lite eller ingenting.

Det er heller ikke jeg som har funnet ut at det for veldig mange vil være høyere utgifter forbundet med å være i full jobb kontra å ikke være det, så det er ingen grunn til å angripe meg for det, men jeg kan bruke meg selv som eksempel. De siste månedene har jeg vært 100% sykmeldt og for min del betyr det ca. 2.000 kroner i måneden spart selv om jeg betaler for lege, medisiner, sykehusbehandling og reiser til og fra.

Endret av Leo
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Leo skrev:

Som andre her har gjort et forsøk på å forklare, så får ikke de som er i jobb og har gjeldsordning noe. De får derimot beholde en bestemt andel av sin egen lønn. Dersom denne andelen settes for lavt vil deres motivasjon for å være i jobb ganske sikkert bli betraktelig redusert og dermed ender kreditorene opp med lite eller ingenting.

Det er heller ikke jeg som har funnet ut at det for veldig mange vil være lavere utgifter forbundet med å være i full jobb kontra å ikke være det, så det er ingen grunn til å angripe meg for det, men jeg kan bruke meg selv som eksempel. De siste månedene har jeg vært 100% sykmeldt og for min del betyr det ca. 2.000 kroner i måneden spart selv om jeg betaler for lege, medisiner, sykehusbehandling og reiser til og fra.

Det synes jeg faktisk er en ekstremt dårlig forklaring på hvorfor de får mer enn andre... Det er deres egen feil at de har havnet oppi en slik situasjon, og da må de ta konsekvensene av å leve like fattig som oss andre som ikke har valgt å bli syk, de 5 årene (?) de har denne ordningen... Slik jeg har forstått det er gjeldsordning en god løsning for dem? Da burde det være motivasjons nok. Ærlig talt.

Jeg angriper deg ikke, jeg informerer deg og er uenig i det du sier. Hva mener du her?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...