Gå til innhold

Delt samvær, mor nekter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lett dette nei.. bra barnet har det fint hos far :) 

mor har flyttet 2 ganger siste 3 årene. Sender ofte gutten bort når det er snakk om fester og langweekender med venninner.. 

Far kjøpte seg et nytt hus da det ble slutt mellom de. Så det har ikke vært mye flytting. 

Men når far ønsker hyppigere og faste samvær så blir det ikke godtatt. Han må planlegge samvær med tanke på jobben sin og familien.

De ble ikke enige om sommerferien.. ender vel med at han ikke får ha sommerferie med gutten i det hele tatt.. 

Jeg ba far om å ta seg en tur på familievernkontoret for å ta seg en prat med de.. 

Anonymkode: 40c49...7ef

Det kan være enklere å ta en prat med en nøytral part tilstede. Folk oppfører seg gjerne bedre, da. Jeg er litt nysgjerrig på hva du mener med det jeg har uthevet, kan du utdype det litt? 

Anonymkode: 6a4af...1ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid lett dette. 

Gammel er barna ? Blir det bedre når de blir eldre mon tro ? 

Så det var noen skrivefeil i innlegget mitt med får ikke endret det 🙈

Barna mine er 5 og 8 nå. Eldstemann er mye enklere enn yngste, så det blir nok bedre jo eldre de blir. 

Anonymkode: 05725...04c

Gjest Margo
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, en 3 åring kan fint ha 50/50. Hvis mor er uenig såkanjo hun si fra seg sin del av de 50 og gi mer til far i så fall.

Anonymkode: cdb04...2cc

Hvor har du det ifra, at et barn på 3 år fint kan ha delt samvær? Fra hodet ditt? All forskning tyder på at barn under 3 år ALDRI bør ha delt bosted, og kan få store psykiske skader som følge av dette. Når barnet har fylt 3 år, må det tas en vurdering på hvor modent barnet er (barn på 3 år er sjelden modne), og da trappe opp samværet NOE. Fortsatt anbefales ikke 50/50. I rettsnorge blir det sjelden dømt 50/50 dersom barnet er under 7 år gammelt.. og det sier kanskje litt? Hvorfor hiver du inn mor her? Er det så viktig for deg å ha rett - at barnets beste drites i? Barnet i denne tråden viser tydelig at delt bosted IKKE funker for ham - jeg har ikke sagt hvor barnet skal bo, jeg gir blanke i både mor og far, men prøver å se for meg hva som er best for barnet. Barn med foreldre hvor konfliktnivået er høyt skal heller ikke ha delt bosted, og det virker ikke akkurat som det er rene idyllen mellom trådstarter og mor her? 

"Forskning viser at de minste barna er sårbare og har et større behov for stabilitet enn eldre barn. På bakgrunn av denne forskningen ble det i forarbeidene til barneloven uttalt at det normalt ikke vil være aktuelt å idømme delt bosted for barn under 7 år, se artikkel om delt bosted."

http://www.skilsmisse.com/samvaer-med-de-minste-barna/

"Denne trenden gjelder også de aller minste, noe barnepsykologer mener er uheldig. Barn under tre år bør ikke ha to hjem, har Foreningen for sakkyndige psykologer konkludert, helt i tråd med Barneombudets og Barne- og familiedirektoratets anbefalinger.

– Det er utrolig fint at flere fedre involverer seg i barnas liv, men når 22 prosent av fedrene oppgir delt bosted i aldersgruppen under 4 år, er det for mange, sier Stig Torsteinson, spesialist i klinisk psykologi ved Nic Waals Institutt, Lovisenberg Diakonale Sykehus.

– De minste bør ha ett hjem

Foreldre & Barn møter ham sammen med Ida Brandtzæg. Også hun er spesialist i klinisk psykologi ved Nic Waals Institutt. I tillegg har hun vært med på å lage brosjyren Barnets beste ved samlivsbrudd. Begge jobber som sakkyndige i barnefordelingssaker og har skrevet bøker om betydningen av tilknytning og små barn."

http://www.abcnyheter.no/livet/2015/04/23/222665/delt-omsorg-etter-skilsmisse-stolt-over-hva-vi-har-fatt-til

Jeg har ikke tatt meg tid til store søk, men dette er hva jeg fant på første side av Google.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Vera79 skrev:

Hvor har du det ifra, at et barn på 3 år fint kan ha delt samvær? Fra hodet ditt? All forskning tyder på at barn under 3 år ALDRI bør ha delt bosted, og kan få store psykiske skader som følge av dette. Når barnet har fylt 3 år, må det tas en vurdering på hvor modent barnet er (barn på 3 år er sjelden modne), og da trappe opp samværet NOE. Fortsatt anbefales ikke 50/50. I rettsnorge blir det sjelden dømt 50/50 dersom barnet er under 7 år gammelt.. og det sier kanskje litt? Hvorfor hiver du inn mor her? Er det så viktig for deg å ha rett - at barnets beste drites i? Barnet i denne tråden viser tydelig at delt bosted IKKE funker for ham - jeg har ikke sagt hvor barnet skal bo, jeg gir blanke i både mor og far, men prøver å se for meg hva som er best for barnet. Barn med foreldre hvor konfliktnivået er høyt skal heller ikke ha delt bosted, og det virker ikke akkurat som det er rene idyllen mellom trådstarter og mor her? 

"Forskning viser at de minste barna er sårbare og har et større behov for stabilitet enn eldre barn. På bakgrunn av denne forskningen ble det i forarbeidene til barneloven uttalt at det normalt ikke vil være aktuelt å idømme delt bosted for barn under 7 år, se artikkel om delt bosted."

http://www.skilsmisse.com/samvaer-med-de-minste-barna/

"Denne trenden gjelder også de aller minste, noe barnepsykologer mener er uheldig. Barn under tre år bør ikke ha to hjem, har Foreningen for sakkyndige psykologer konkludert, helt i tråd med Barneombudets og Barne- og familiedirektoratets anbefalinger.

– Det er utrolig fint at flere fedre involverer seg i barnas liv, men når 22 prosent av fedrene oppgir delt bosted i aldersgruppen under 4 år, er det for mange, sier Stig Torsteinson, spesialist i klinisk psykologi ved Nic Waals Institutt, Lovisenberg Diakonale Sykehus.

– De minste bør ha ett hjem

Foreldre & Barn møter ham sammen med Ida Brandtzæg. Også hun er spesialist i klinisk psykologi ved Nic Waals Institutt. I tillegg har hun vært med på å lage brosjyren Barnets beste ved samlivsbrudd. Begge jobber som sakkyndige i barnefordelingssaker og har skrevet bøker om betydningen av tilknytning og små barn."

http://www.abcnyheter.no/livet/2015/04/23/222665/delt-omsorg-etter-skilsmisse-stolt-over-hva-vi-har-fatt-til

Jeg har ikke tatt meg tid til store søk, men dette er hva jeg fant på første side av Google.

Jeg har lest så mye forskjellig om delt bosted og om det er bra for små barn eller ikke. 

Forsket på så mye forskjellig så jeg aner ikke hva jeg skal ta for god fisk. 

Personlig så mener jeg at så lenge foreldrene bor nærme hverandre og de daglige rutinene blir holdt så skal det ikke være noe problem. Barn trenger stabilitet og faste rutiner. Da må begge foreldre arbeide sammen om det. Men synes no det blir feil at hvis den ene motsetter seg fullstendig samarbeid så er man ikke ute etter barnets beste. 

Nå venter far et barn til og han synes det er viktig at sønnen hans er mye hjemme hos han slik at han føler seg som en del av familien også. Da bør mor komme på banen å samarbeide slik at det skal fungere fint. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det var noen skrivefeil i innlegget mitt med får ikke endret det 🙈

Barna mine er 5 og 8 nå. Eldstemann er mye enklere enn yngste, så det blir nok bedre jo eldre de blir. 

Anonymkode: 05725...04c

Det er no håp der da ser jeg :) 

blir mye forandring for den lille karen for han skal bli storebror snart. 

Derfor far ønsker mere fast samvær og rutiner 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være enklere å ta en prat med en nøytral part tilstede. Folk oppfører seg gjerne bedre, da. Jeg er litt nysgjerrig på hva du mener med det jeg har uthevet, kan du utdype det litt? 

Det jeg mente var at far ønsker mere faste samvær og rutiner med tanke på turnus han har på jobben og han venter et nytt barn om 1 mnd. 

Han kan ikke akkurat pålegge den nye konen hans å passe på sønnen hans når de venter en baby rett rundt hjørnet. Han jobber mye natt og kan ikke alltid ha gutten når det passer barnets mor.. derfor han ønsker fast samvær slik at han kan planlegge rundt dette.. 

Dessuten er det viktig at brødrene får være sammen med pappaen sin sammen :) 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mente var at far ønsker mere faste samvær og rutiner med tanke på turnus han har på jobben og han venter et nytt barn om 1 mnd. 

Han kan ikke akkurat pålegge den nye konen hans å passe på sønnen hans når de venter en baby rett rundt hjørnet. Han jobber mye natt og kan ikke alltid ha gutten når det passer barnets mor.. derfor han ønsker fast samvær slik at han kan planlegge rundt dette.. 

For det første må jeg si at det er imponerende at han klarer å få to barn så tett oppå hverandre med to forskjellige damer, spesielt siden du omtaler siste som hans nye kone. 

Hvis jeg oppfatter deg korrekt så ønsker han å få til en fast samværsavtale fordi at samværet nå er ustabilt? Du skrev at han hadde samvær annenhver helg, men det stemmer ikke det da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg og barnets far sammen, men det har hendt at en av oss reiser vekk pga jobb. Det er nok jeg som er hovedomdorgsperson for barnet vårt, jeg som henter/bringer i bhg og jeg som legger (som oftest). Når jeg har vært bortreist noen dager, blir jeg "straffet" når jeg kommer hjem, og gutten blir litt vanskelig å ha med å gjøre. Det samme skjer ikke når faren har vært bortreist. Kanskje det kan være noe av det samme i dette tilfellet?

Anonymkode: a655c...f69

AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2017 den 13.42, Vera79 skrev:

Barnet er altfor ungt for 50/50 samvær. Det er klart at et barn på 3 år reagerer - tidsperspektivet er ennå ikke utviklet, og det hele føles utrygt. I mitt hode burde alle foreldre som ønsker 50/50 deling, selv flytte inn og ut av huset barnet bor i, slik at barnet kan få fotfeste på en fast plass. Det er DIN mening at mor ikke er egnet for hovedsamvær, ikke barnets.

Hvor lenge skal man holde på slik da?(at foreldrene flytter inn og ut, ikke barnet)

Anonymkode: ea75f...f7d

AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden får folk til å tro at et lite barn trives med å ha to hjem? La nå barna få roe seg ned og slå røtter ett sted før man begynner å styre med 50/50. Det bør jo helst skje når barnet selv ønsker å bo to steder.

Anonymkode: 6f50a...764

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal man holde på slik da?(at foreldrene flytter inn og ut, ikke barnet)

Anonymkode: ea75f...f7d

Så lenge det er nødvendig selvsagt, og til ar barnet er stort nok til å velge selv.

Anonymkode: 6f50a...764

AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2017 den 13.08, AnonymBruker skrev:

Det er mor som bestemmer, far har bare og rette seg til det mor sier.

Anonymkode: 80a0e...155

Da kan han avtale en time på FVK og sende henne melding om at de trenger å snakke om samværsavtalen. Ingen som sier at han må føye seg hele tiden, han kan faktisk gjøre noe selv også da. Jeg er usikker på om du mente at far kanskje skulle dra på FVK alene ts? Kanskje jeg misforstod akkurat det, men er nok ikke så mye vits i å dra dit alene da dette er ting mor og far må være enige om.

På 10.3.2017 den 14.57, AnonymBruker skrev:

Familievernkontoret holder som regel nesten uforbeholdent med mor, så han bør ikke få håpet sitt alt for høyt opp.

Anonymkode: cdb04...2cc

Det er litt som de barnevernsmotstanderne som hyler om hvor onde bv er.. Det er rett og slett ufint og prøve å skremme folk slik kun pga man selv er paranoid eller har dårlige erfaringer.

FvK skal helst ikke ta noen side, men prøve å åpne for kommunikasjon. Er også forskjell på om man bestiller 'samtale' eller 'mekling'. Samtale er det beste :) 

Anonymkode: 066e7...e75

Skrevet
På 10.3.2017 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Hei 

Har et spørsmål ang delt samvær. 

Mor nekter far samvær for hun mener gutten er så vanskelig hver gang han kommer tilbake etter lengre samvær (ca 1uke). Vanligvis er han hos far annen hver helg. 

Nå skal far ha han i påskeferie og en ekstra uke pga mor skal flytte. For det passer henne. 

Noen som kanskje har en formening om hvorfor barnet er "vanskelig" hver gang han kommer tilbake etter lengre samvær. Gutten er snart 3 år gammel. Veldig snill og glad når han er hos far og har ikke merket noe forandring i væremåte. 

Vet at enkelte barn ikke kan ha en uke hvert sted men som roer seg mer når det blir 2-4 uker hvert sted

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...