Gå til innhold

Hva koster det å eie en bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp fått førerkort og ønsker å kjøpe meg bil etterhvert. Vil ikke ha noe fancy greier, helst en godt brukt førstegangsbil man ikke trenger å være redd for å skade litt når man kjører.

Lurer på to ting i hovedsak. Hvor mye koster det å ha en bil i måneden? Tenker forsikring osv. på en billig bil å kjøpe. skjønner at drivstoffbruk+ kommer ann på bruken men andre kostnader jeg ikke har tenkt over er i hovedsak av interesse 

lurer også på hvilke biler som kan være fine som førstegangsbil. Hvilken prisklasse er grei å gå for, og hvilken årsmodell, bilmerke osv. Vil gjerne ha manuellgir og en trygg bil ellers ingen krav 

Anonymkode: e886b...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva det koster er nyttesløst å si. Det kommer an på merke/modell og årsmodell, kjørelengde, din kjørestil, forsikring variere. Og ikke minst prisen. 

Anonymkode: aa9ec...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringer, veiavgift, reparasjoner (regn med minst 10k i året), og selvsagt kommer det an på bruk med drivstoff, bompenger, olje... Og noen hundrelapper til polering 2 ganger i året og andre bilpleieprodukter (bilshampoo, polergarn, svamper, poleringsmidler osv) hvis du har mulighet til å fixe dette hjemme, evt må du plusse på kostnader til vask på bensinstasjon...

Anonymkode: da4d5...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjør som meg, kjøp en Toyota Yaris og du slipper vedlikehold og reperasjonskostnader i mange år. Kjører du dårlig bil så må du nok regne med 5-10k reprasjon i året. Har bare vært innom med slitasje på verksted de siste 5 årene og synes alltid det er rart at folk har så mye kostnader knyttet til bil. Jo man må betale noen avgifter, men sånn er det med alt i Norge.

Anonymkode: 079d4...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange måter å si dette på:

Kjøper du en bil som er 10+ år gammel og er i god stand: ca 4kr/km eller røfflig 3000kr/måned.

Ny bil: 6-9kr/km. Verditapet er da den største utgiften, 15-30000kr/år gjerne.

En Starlet, Yaris, Corolla, Civic eller Jazz er nok det - økonomisk sett - beste stedet å begynne på. Daihatsu har også noen ok småbiler.

Personlig velger jeg store sedaner som ikke er populære i markedet, slik som Toyota Camry. Drivstoffutgiftene dobler seg, men du får en stor, behagelig, drifts- og kollisjonssikker bil med på kjøpet.

Har du noen som kan hjelpe deg med bilkjøp? Mange som tror de vet alt, men har du noen du stoler på, kan det gjøre bilkjøp og bilhold mye enklere og mer oversiktlig. Førstegangsbil trenger ikke koste mer enn 20- til 60000kr.

Anonymkode: 125d5...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000 kr i måneden pluss forsikring, drivstoff, årsavgift og dekk er greit å budsjettere med. Og det er hvis bilen er gjeldfri.

Anonymkode: 0caa9...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realistisk sett er det vanskelig å komme under 3000kr måneden.

Anonymkode: 125d5...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som å spørre om hvor mange fluer som surrer rundt inne i låven. Det er umulig å si. Du kan ha flaks og få en bil som bare ruller og går i åresvis, eller du kan få en bil som bor mer på verksted enn hjemme. Selv har jeg hatt begge deler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2017 den 5.40, AnonymBruker skrev:

Forsikringer, veiavgift, reparasjoner (regn med minst 10k i året), og selvsagt kommer det an på bruk med drivstoff, bompenger, olje... Og noen hundrelapper til polering 2 ganger i året og andre bilpleieprodukter (bilshampoo, polergarn, svamper, poleringsmidler osv) hvis du har mulighet til å fixe dette hjemme, evt må du plusse på kostnader til vask på bensinstasjon...

Anonymkode: da4d5...1ea

Veiavgift????

Anonymkode: 8e6b7...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...