Milla123456789 Skrevet 9. mars 2017 Forfatter #21 Skrevet 9. mars 2017 41 minutter siden, Mrs.Under skrev: Det begrenser seg til hvor mye JEG hadde orket å bruke av min tid for å få tilbake penger for to slørhaler, de er jo ikke SÅ kostbare. Rens opp i bollen, la vannkvaliteten gå seg til, mål med ph, og gå til en annen dyrebutikk og kjøp to nye fisk, som ikke er slørhale. (og så spør du om det er garanti på fiskene....) Jeg tror jeg gir opp på fiskeeierkarieren og selger bollen på Finn:/ men tusen takk for gode svar og tips!👍
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #22 Skrevet 13. mars 2017 På 9. mars 2017 den 12.38, Illuminatum skrev: Jeg har nå hatt små fisker i gullfiskbolle over lenger tid. Alt avhenger av arten. Feil. Gullfisker kan bli store, selv slørharer kan bli over 20-30 cm. Når man holder de i en bolle så vokser organene mens kroppen ikke vokser. Så dør de til slutt fordi organene blir for store for kroppen. Gullfisker kan egentlig bli flere tiår gamle, og de trenger et stort akvarium. Anonymkode: 3dead...529 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #23 Skrevet 13. mars 2017 Til deg, TS: det er dumt at dyrebutikkene gir så feil råd, men man har jo et ansvar for å lese seg opp selv også. Hvis det er litt størrelse på bollen så kan du ha en kampfisk oppi der, men da må du ha varmekolbe, og hvis du ikke har pumpe må du skifte vann ofte, helst skifte litt hver dag. Anonymkode: 3dead...529 1
Gjest Skrevet 13. mars 2017 #24 Skrevet 13. mars 2017 Jeg blir evinnelig glad om du sender meg en PM med hvilken butikk de kjøpte de i, for er det i en kjede så skal ejg fint droppe å handle der. Å sette opp ett akvarium tar en stund, samme om det er en bolle på 10 liter (som ikke jeg ville hatt noe annet enn planter i), til store kar på 1000 liter. Å bare kaste oppi fiskee i nytt akvarier er jo å drepe de. Joa, det kan gå, men det er flaks!
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #25 Skrevet 13. mars 2017 Jeg vill skrevet på Facebook siden deres og klaget, samt på vi med akvarium på Facebook. De kan gi de råd videre. Ville også tatt kontakt med Svein Fossa hos NZB som vil ta det videre dersom butikken er medlem av nzb. Hvor i landet er detre? Anonymkode: 22768...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #26 Skrevet 14. mars 2017 På 9.3.2017 den 13.00, Milla123456789 skrev: Jepp hun i butikken sa jeg kunne ha opp til 5 slørhaler i den bollen WOW!! Anonymkode: f8d53...ecb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #27 Skrevet 15. mars 2017 Gullfiskbolle skulle vært ulovlig. De er alt for små til hvilken som helst fisk, det er som å sette en hest i ett bøttekott og forvente at det går bra. Den lever kanskje, men ikke optimalt og betraktelig forkortet levetid. Jeg har hatt mange kunder som vil ha bolle og jeg informerer så godt jeg kan om hvor mye jobb det er kontra ett skikkelig akvarium. Fiskehobbien er vanskelig nok som den er om du ikke skal legge til en nittritt/ammoniakk tidsbombe til det hele. Anonymkode: d7bee...498 1
Million Skrevet 15. mars 2017 #28 Skrevet 15. mars 2017 (endret) Som kjøper og eier av et "kjæledyr", er det jo din plikt å sette deg inn i hva dette kjæledyret krever av omsorg og stell FØR du kjøper det. Det er ikke dyrebutikkens oppgave og gi deg en lang leksjon i dette der og da i butikken. Det har de hverken tid eller ork til, å utdanne hver enkelt kunde som kommer inn. Det er kjøpers eget ansvar å lese seg opp på forhånd, mener jeg. Som f.eks. når jeg skulle kjøpe marsvin til sønnen min, så overlot jeg ikke til amatørene i zoobutikken og fortelle meg alt jeg trengte å vite om dem først. Nei, jeg bestilte meg marsvinbøker på nett, leste dem og sjekket også internettsider om stell marsvin trenger. Først når jeg hadde lest ut bøkene og lest meg opp ordentlig på alle områder av stellet, gikk jeg til innkjøp av selve kjæledyrene. Det samme gjelder fisk, selv om en del mennesker ser ut til å anse den slags levende liv for så lite verdt, at de ikke gidder å anstrenge seg nok til å lese seg opp om dem først. Slik jeg ser det, mishandlet du fiskene så de døde, og kan skylde deg selv fordi du ikke stelte dem riktig. Uvitenhet var årsaken. Etter mitt syn har du ikke krav på fem øre i retur. Du skulle lest deg opp på forhånd, da ville du visst at de krever regelmessige del-vannbytter, helst hver dag, for å unngå forgiftning. Jeg har drevet med akvarier i mange år. Endret 15. mars 2017 av Million
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå