Gå til innhold

D-vitaminer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

virker de så fort?

Jeg følte meg så slapp og trøtt i stad, orket ingenting...

Så tok jeg D-vitaminer... og nå føler jeg meg som et nytt menneske! 

Trodde ikke jeg kom til å føle at jeg fikk mer energi av dem, så ikke skyld på placebo... men rart at det virker så fort da. Andre som har merket så kjapp effekt?

Anonymkode: bf835...201

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

virker de så fort?

Trodde ikke jeg kom til å føle at jeg fikk mer energi av dem, så ikke skyld på placebo... men rart at det virker så fort da. Andre som har merket så kjapp effekt?

Nei det tar faktisk flere uker å bygge opp d-vitamin lageret ditt, så svaret er, nei de virker ikke så fort. Du fikk nok energi av helt andre grunner.

Anonymkode: 991d5...233

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det tar faktisk flere uker å bygge opp d-vitamin lageret ditt, så svaret er, nei de virker ikke så fort. Du fikk nok energi av helt andre grunner.

Anonymkode: 991d5...233

Kanskje det er druesukker i dem, er sånne tyggetabletter :) 

Men merker jeg fikk bedre humør og. 

PS, er det forskjell på om jeg tar "D3-tabletter" og vanlige D-vitamintabletter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

virker de så fort?

Placeboeffekten er så hurtigvirkende. 

Husk og på at du aldri skal ta D vitaminer uten å ha fått påvist mangel i blodprøve utført hos lege. For mye av D vitaminer og en rekke andre vitaminer kan ha skadelig effekt. 

Anonymkode: f5a8d...a19

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS, er det forskjell på om jeg tar "D3-tabletter" og vanlige D-vitamintabletter?

Hva har legen anbefalt at du skal bruke? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk og på at du aldri skal ta D vitaminer uten å ha fått påvist mangel i blodprøve utført hos lege. For mye av D vitaminer og en rekke andre vitaminer kan ha skadelig effekt. 

Som i kosttilskudd med lave doser?  

Anonymkode: be9e8...4c2

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det virker så fort. Jeg fikk for en uke siden vite at jeg hadde nivå på 20 eller noe, veldig lavt. Har fått noen dråper på resept som jeg skal ta hver dag i 3 mnd før de skal ta nye blodprøver av meg. Etter en uke kjenner jeg fortsatt ingen bedring.

Anonymkode: 06b5f...f62

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er anbefalt at man tar tran hele året (som inneholder vitamin D) og da trenger man heller ikke tabletter. Skjønner meg ikke på folk som dropper tran og tar vit D tabletter. 

Anonymkode: 01f17...795

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som i kosttilskudd med lave doser?  

Anonymkode: be9e8...4c2

Mulitvitamintabletter kjøpt i Norge skal inneholde doser av de ulike vitaminene og mineralene som er godkjent av Norske helsemyndigheter. Men selv disse kan ved bruk utover anbefalt dose gi ugunstige helseeffekter for sårbare mennesker. 

Jeg har lært og leser stadig at Bvitaminer er vannløselige og dermed ufarlige, inntil jeg ble obs på at enkelte Bvitaminer kan få tarmkreft til å utvikle seg i huritig tempo, og dermed har måttet undersøke disse opplysningene grundigere. Det var ny viten for meg. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er anbefalt at man tar tran hele året (som inneholder vitamin D) og da trenger man heller ikke tabletter. Skjønner meg ikke på folk som dropper tran og tar vit D tabletter. 

Tranen din kan du få ha for deg selv. Noen tåler ikke tran og andre skal ikke ha tran. Da må de ha alternativer. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Alt inneholder vitamin D3, bare ulikt navn :)

Jeg måtte ta 100 ug i flere måneder for jeg fikk opp mine verdier, så er nok placebo. Skal mye til for å få for mye d-vitamin på vinteren. Det er også gjort en del undersøkelser på at det kan lønne seg å ligge i øvre del av referanseområdet og at den øvre verdien bør settes høyere. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og noen, som jeg, har svært lave D-vitaminverdier på tross av at jeg tar trankapsler hver dag hele året, og må derfor ta d-vitamintabletter i tillegg.

Anonymkode: 01fce...223

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på D-vitamin tabletter siden sent November, selvsagt etter anbefaling av legen. Tar 2 20mg tabletter så og si hver dag (hender jeg glemmer), men har ikke opplevd noen som helst forandring. Det tar laaang tid å fylle på med D-vitaminer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...