Gå til innhold

Redd for kreft og redd for å dø

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe som påvirker min hverdag. Jeg tenker stadig at det kan være noe galt med meg, og da at jeg har kreft og kommer til å dø som 20åring. Jeg er redd for å dra til legen for å da kunne få høre at jeg har kreft og kan dø. 

Noen ganger stikker det nederst i magen, og da tenker jeg eggstokkreft eller livmorhalskreft. Andre ganger har jeg vondt i hodet, og da tenker jeg hjernesvulst. Jeg vet jo at jeg en dag bare må dra til legen, men jeg vet ikke hva jeg skal si. Kan jeg liksom si "Hei, kan du sjekke om jeg har kreft i hodet og i underlivet?". Jeg er så redd for dette. Min mor har et kreftgen som gjør at hun har større sjanse for å få eggstokkreft og brystkreft. Jeg har enda ikke tatt denne testen, men dette gjør likevel at jeg tror jeg kan ha noe av dette..

Anonymkode: f5d51...578

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan dra til legen og starte med å si: "Jeg er redd for kreft og redd for å dø." Så kan dere ta det derfra. Helseangst er ikke så uvanlig, og dette er også viktig å ta tak i. 

Anonymkode: a2a61...62d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke redd for å dø, men redd for å leve livet. Bruk kreftene dine på å komme i behandling fremfor å bekymre deg om en fremtid du ikke vet det minste om. Du kan leve et friskt liv, til du blir 100 år, eller gå ut om en time og bli påkjørt og drept. Det er å leve i nuet og planlegge fremtiden som er livet, ikke å gå og bekymre seg for noe du ikke kan på noen som helst måte kontrollere. 

Anonymkode: 16cea...f0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Les bøkene til Ingvard Wilhelmsen: "Kongen anbefaler" og "Det er ikke mer synd på deg enn på andre".

Anonymkode: 9146a...a39

Gjest Froning
Skrevet

1. Ikke les om kreft på nettet. Det mater angsten din.

2. Akspeter at dette er noe du kun har fått for deg. Irrasjonelle ting dukker opp i hodene våres hele tiden. Denne tanken har sterk respons følelelsmessig for deg. Dette er ikke noe bevis på at du har kreft selv om du tror det.

3. Ikke gå rundt å kjenn etter symptomer. Dette mater problemet og du vil kjenne noe pga. at du er innstilt på å kjenne noe. Distraher deg selv.

4. Du har ikke kreft. Godta dette også.

5. Prøv å lær deg å avspenning og bruk litt tid på det hverdag

Jeg gir deg praktiske tips etter å ha vært vitne til at en som stod meg nær hadde det samme problemet. Å gå til lege og fortell at du sliter med helseangst er kanskje opptimalt.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke redd for å dø, men redd for å leve livet.

Anonymkode: 16cea...f0d

På hvilken måte kan vi være redd for noe vi gjør hele tiden? Hva er definisjonen på å leve et liv og hvorfor ts er redd for det?

Skrevet

Du skal ikke gå rundt og være redd for å dø. Denne redeselen hindrer deg i å leve livet i nåtiden. Vi skal alle dø en gang i fremtiden og når du ligger på dødsleiet og lurer på hvorfor du lot dette ødelegge livet ditt, kommer du til å angre.

Synes du skal forsøke å få behandling for angsten din. Be fatlegen din om å henvise deg til en god psykolog :klemmer:

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Du skal ikke gå rundt og være redd for å dø. Denne redeselen hindrer deg i å leve livet i nåtiden. Vi skal alle dø en gang i fremtiden og når du ligger på dødsleiet og lurer på hvorfor du lot dette ødelegge livet ditt, kommer du til å angre.

Synes du skal forsøke å få behandling for angsten din. Be fatlegen din om å henvise deg til en god psykolog :klemmer:

Takk til deg og dere andre:hjerte: Jeg skal ringe og bestille time til legen min. Det går ikke an at jeg skal ha det slik hver dag. Det er helt forferdelig å tenke på døden og kreft hver dag..

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...