AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #1 Skrevet 8. mars 2017 Jeg er ekstremt glad i mat, men prøver å begrense matinntaket til det normale, hvis ikke kunne jeg spist omtrent hele dagen. Synes det er vanskelig å vite hva som er "normalt", da mange av venninnene mine spiser kun to måltider om dagen, og det funker ikke for meg med mindre jeg skal nærmest dø av sult og lavt blodsukker. Kan noen si deres mening om denne dagsmenyen ser grei ut? Vil jo variere noe fra dag til dag (og kanskje noe mer usunt i helgen), men dette er et eksempel Orker ikke telle kalorier, så det blir uaktuelt. Er jente, 22 år, 160 cm og 48-50 kg. Frokost: To grove brødskiver (butikkskåret), to skiver gulost og ett kokt egg, ett beger yoghurt (150 g), ett eple Lunsj: Ett beger cottage cheese med kanel, to Husman knekkebrød med to skiver gulost Mellom: Banan og eple Middag: En kyllingfilet med pesto og spekeskinke, fullkornspasta, grønnsaker Kvelds: Havregrøt (på 150 g havregryn og vann), kanel, en neve nøtter, en banan Anonymkode: fcbe1...96d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #2 Skrevet 8. mars 2017 Hvorfor skal du begrense matinntaket? Anonymkode: 82362...342 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #3 Skrevet 8. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du begrense matinntaket? Anonymkode: 82362...342 Fordi hvis jeg spiser hva jeg vil og når jeg vil, kommer jeg til å rase opp i vekt, fordi jeg er helt ekstremt glad i mat og kunne spist omtrent hele dagen hvis det ikke ville gitt noen konsekvenser. Anonymkode: fcbe1...96d 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #4 Skrevet 8. mars 2017 Om du har holdt vekten din stabilt til nå, så er det eneste du trenger å gjøre å spørre deg selv "er jeg egentlig sulten nå". Du trenger ikke en dagsmeny, du trenger å bli kjent med kroppens signaler av sult. Du må lære å skille kjedsomhet og søtsug fra faktisk sulten og trenger næring. Om du begynner å kjenne etter kan du etterhvert lære deg forskjellen. Det er det jeg gjør og jeg er normalvektig med stabil vekt. Jeg vet når jeg bare er fysen eller om jeg faktisk trenger næring, de følelsene er ikke like. Anonymkode: 8bc9d...f81 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #5 Skrevet 8. mars 2017 For meg ville lunsjen blitt litt liten. Jeg må som regel ha noe "tyngre" der for å holde energinivået oppe gjennom dagen. F.eks. mer protein og noe sunt fett. Jeg spiser også mer mellom lunsj og middag enn en frukt, men det kommer jo an på når du spiser middag. Ellers er jo folk forskjellige. Menyen er absolutt grei i betydningen at den ikke er stor. Anonymkode: de415...850
FantasDick Skrevet 8. mars 2017 #6 Skrevet 8. mars 2017 Synes ikke det ser ut som så mye mat, jeg. Forresten, spiser du virkelig grøt laget på 150 gram havregryn? Det er ca 4 dl, eller firedobbelt en vanlig porsjon!
Gjest Lilli My Skrevet 8. mars 2017 #7 Skrevet 8. mars 2017 Om menyen du foreslår er representativ for kostholdet ditt, er det nok mangel på fett som gjør deg sulten. Få inn noen sunne kilder til fett (olivenolje på pastaen, avocado på brødskiva/i salat osv) - så vil nok metthetsfølelsen komme.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #8 Skrevet 8. mars 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ekstremt glad i mat, men prøver å begrense matinntaket til det normale, hvis ikke kunne jeg spist omtrent hele dagen. Synes det er vanskelig å vite hva som er "normalt", da mange av venninnene mine spiser kun to måltider om dagen, og det funker ikke for meg med mindre jeg skal nærmest dø av sult og lavt blodsukker. Kan noen si deres mening om denne dagsmenyen ser grei ut? Vil jo variere noe fra dag til dag (og kanskje noe mer usunt i helgen), men dette er et eksempel Orker ikke telle kalorier, så det blir uaktuelt. Er jente, 22 år, 160 cm og 48-50 kg. Frokost: To grove brødskiver (butikkskåret), to skiver gulost og ett kokt egg, ett beger yoghurt (150 g), ett eple Lunsj: Ett beger cottage cheese med kanel, to Husman knekkebrød med to skiver gulost Mellom: Banan og eple Middag: En kyllingfilet med pesto og spekeskinke, fullkornspasta, grønnsaker Kvelds: Havregrøt (på 150 g havregryn og vann), kanel, en neve nøtter, en banan Anonymkode: fcbe1...96d Spis når du er sulten, bruk kun vann som tørstedrikk og søtsaker (kaker, sjokolade osv) kun på lørdag, så tenker jeg at du holder vekta jeg... Du trenger ikke spise 1 kg biff til middag hver dag, om det er mengden du er bekymret for. Bruk små tallerkener, så virker det mindre og spis masse salat ved siden av middagen. Anonymkode: 3deb0...ccb
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #9 Skrevet 8. mars 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg ville lunsjen blitt litt liten. Jeg må som regel ha noe "tyngre" der for å holde energinivået oppe gjennom dagen. F.eks. mer protein og noe sunt fett. Jeg spiser også mer mellom lunsj og middag enn en frukt, men det kommer jo an på når du spiser middag. Ellers er jo folk forskjellige. Menyen er absolutt grei i betydningen at den ikke er stor. Anonymkode: de415...850 På en vanlig hverdag spiser jeg frokost kl. 8, lunsj kl. 11-12, mellom kl. 14-15, middag kl. 17, kvelds kl. 21-22. Anonymkode: fcbe1...96d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #10 Skrevet 8. mars 2017 4 minutter siden, FantasDick skrev: Synes ikke det ser ut som så mye mat, jeg. Forresten, spiser du virkelig grøt laget på 150 gram havregryn? Det er ca 4 dl, eller firedobbelt en vanlig porsjon! Ja, jeg må spise så mye for å bli mett... Nøtter og banan metter ikke særlig Anonymkode: fcbe1...96d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #11 Skrevet 8. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg må spise så mye for å bli mett... Nøtter og banan metter ikke særlig Anonymkode: fcbe1...96d Snakker du kanskje her om ferdig vekt grøt..? For 150 g havregryn gir avsindige mengder grøt. Jeg skjønner deg forøvrig godt. Jeg sliter også med at jeg ikke har magemål. Jeg er stort sett alltid sulten, og jeg sliter med å kjenne når jeg er mett, selv om jeg spiser saakte, og stopper opp og kjenner etter. Jeg kunne ett og ett og ett om jeg bare skulle gått etter "spis når du er sulten, stopp å spise når du ikke lenger er sulten"-mantraet. Jeg sliter med å holde vekten, til tross for at jeg trener både kampsport, styrke og løping 10-12 timer i uken... Anonymkode: 57823...93c 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #12 Skrevet 8. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakker du kanskje her om ferdig vekt grøt..? For 150 g havregryn gir avsindige mengder grøt. Jeg skjønner deg forøvrig godt. Jeg sliter også med at jeg ikke har magemål. Jeg er stort sett alltid sulten, og jeg sliter med å kjenne når jeg er mett, selv om jeg spiser saakte, og stopper opp og kjenner etter. Jeg kunne ett og ett og ett om jeg bare skulle gått etter "spis når du er sulten, stopp å spise når du ikke lenger er sulten"-mantraet. Jeg sliter med å holde vekten, til tross for at jeg trener både kampsport, styrke og løping 10-12 timer i uken... Anonymkode: 57823...93c Jeg måler opp 3-4 dl havregryn, og tilsetter passe mengde kokt vann, rører rundt. Jeg er så glad i mat at jeg er sulten allerede når klokka ringer 6.30. Når jeg er kommet meg på skolen til kl 8 holder jeg på å dø av sult. Og ja, det til tross for en god kveldsmat dagen før. Utover dagen holder jeg meg som regel greit mett på denne mengden mat, men av og til kjenner jeg at sulten river også mellom måltidene. Vet ikke om det er fordi jeg kjeder meg, om en treningsøkt har noe å si, eller om det rett og slett er fordi jeg spiser for lite til måltidene...? Jeg elsker mat, og tror jeg liker alle typer matvarer (en drømmeperson å ha på middagsbesøk, med andre ord). Skulle jeg valgt selv og ikke hatt noen konsekvenser, kunne jeg derfor spist hele dagen lang, uten problemer. Anonymkode: fcbe1...96d 1
Pringle Skrevet 8. mars 2017 #13 Skrevet 8. mars 2017 De aller fleste er glade i mat, og mange må legge litt bånd på seg for å ikke spise for mye og gå opp i vekt. Hva som "virker normalt" og hvor mange måltider man spiser, er revnende likegyldig for vekta; man bør bare ta inn så mye energi som man forbruker, totalt , i gjennomsnitt, og over tid, og spise så ofte man selv synes er passe. Siden du holder vekta, spiser du åpenbart riktig mengde mat. Når det er sagt, ser det ut som du får i deg veldig lite fett og grønnsaker, og at det går mye i det samme. Det kan gjøre at du føler deg mer sulten enn nødvendig og får en trang til å spise "hele tiden". Prøv å legg til litt grønnsaker til hvert måltid, kutt ut "mellommåltider", reduser mengden cottage cheese og ha isteden i litt nøtter (og en annen type enn på kveldsgrøten); ha smør på brødskiver/grøt; spis mindre mengde men mer variert utvalg frukt, feks en banan, et eple og en pære; bruk forskjellig pålegg - leverpostei, fiskepålegg; 40 gram er en mer passe porsjon havregryn, kok den heller på melk - helmelk. 1
FantasDick Skrevet 8. mars 2017 #14 Skrevet 8. mars 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg må spise så mye for å bli mett... Nøtter og banan metter ikke særlig Anonymkode: fcbe1...96d Veldig rart at du må spise firedoblet porsjon mat for å bli mett på kvelden når du spiser så lite ellers, men hva vet vel jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #15 Skrevet 8. mars 2017 1 minutt siden, FantasDick skrev: Veldig rart at du må spise firedoblet porsjon mat for å bli mett på kvelden når du spiser så lite ellers, men hva vet vel jeg. 150 g havregryn er mye, men ikke SÅ mye. Firedobbelt av vanlig porsjon er det ihvertfall ikke, da tar du utgangspunkt i veldig veldig små porsjoner. Det er heller ikke uvanlig å være ekstra sulten på en viss tid av døgnet. Jeg er også en kveldsspiser. Jeg trener om ettermiddagen/kvelden, og er skrubbsulten etterpå. Så jeg synes ikke dette er veldig rart i det hele tatt. Anonymkode: 57823...93c 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #16 Skrevet 8. mars 2017 Det eneste som er mye i den dagsrasjonen du skriver her, er kveldsmaten. Den er hinsides i mine øyne. 40 gram havregryn gir 150 kalorier. Kan du tenke deg hvor mye 150 gram havregryn gir rent kalorimessig? Så jeg synes at det eneste du bør endre på her, er større lunsj og større middagsrasjon. Da blir du ikke så sulten til kveldsmat. Men, siden du nå er så sulten på kvelden, så er det noe enkelt du kan gjøre for å ikke få i det så himla med kalorier. Du kan lage "kjøleskapsgrøt". Det var noe jeg gjorde mye i starten av slankingen min. Men jeg satte ikke bare gryn og væske i kjøleskapet; jeg ga 40 gr havregryn og 3,5-4 dl vann et oppkok, og satte det så tilsides til kjøling. En natt/dag i kjøleskap gir en flott konsistens, stor mengde mat, men mye mindre kalorier enn ved varm grøt og kjøleskapsgrøt. Her kan du putte oppi hva du vil av nøtter, bær og frukt. Jeg liker godt å ha bananbiter for sødme, og gjerne litt jordbær. Anonymkode: 1637e...6e5 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #17 Skrevet 8. mars 2017 11 minutter siden, FantasDick skrev: Veldig rart at du må spise firedoblet porsjon mat for å bli mett på kvelden når du spiser så lite ellers, men hva vet vel jeg. Veldig lite tydeligvis. Anonymkode: 0073e...835 1
FantasDick Skrevet 8. mars 2017 #18 Skrevet 8. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: 150 g havregryn er mye, men ikke SÅ mye. Firedobbelt av vanlig porsjon er det ihvertfall ikke, da tar du utgangspunkt i veldig veldig små porsjoner. Anonymkode: 57823...93c 40 gram eller 1 dl er ganske standard porsjon; 40 x 4 = 160. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #19 Skrevet 8. mars 2017 Akkurat nå, FantasDick skrev: 40 gram eller 1 dl er ganske standard porsjon; 40 x 4 = 160. Selv om det er en standardporsjon betyr ikke det at det er en porsjon som metter et normalt menneske. Porsjonene oppgitt på de fleste pakker er som regel alt for små. 40 g havregryn gir bare halvfull skål, det er for lite som et hovedmåltid. Anonymkode: 57823...93c 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #20 Skrevet 8. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi hvis jeg spiser hva jeg vil og når jeg vil, kommer jeg til å rase opp i vekt, fordi jeg er helt ekstremt glad i mat og kunne spist omtrent hele dagen hvis det ikke ville gitt noen konsekvenser. Anonymkode: fcbe1...96d Jeg vet alle hyler lavkarbo, men har du prøvd dette? Jeg spiste 2-3 middager(!) og mellom måltid ,lå høyt på kaloriinntaket for å si det slik, å jeg gikk ned selv om dette ikle var målet da.. Men poengs er at jeg kunne spise som en gris å gå ned i vekt, tok også prøver hos legen - ingen vitamin mangel eller høyt kolestrol. Hvis ikke Spis ting som netter lenge ala havregryn osv Anonymkode: 11b03...682
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå