Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har baby på 4 måneder som liker å se på leker, men er ikke interessert i å ta på eller gripe tak i lekene. For tidlig å bekymre seg?

Anonymkode: 9fbc9...386

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo se det an litt til og så evt ta det opp på 5-månederskontrollen? 

Anonymkode: 281be...4a9

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ring noen asap!

Anonymkode: f1144...3de

AnonymBruker
Skrevet

Skal til kontroll neste uke så kan gjerne høre med helsesøster. Hun blir veldig gira når jeg finner frem ranglen, men er ikke interessert i å strekke ut hånden sin etter den, og hvis jeg bare putter den i neven hennes så griper hun litt på den og slipper igjen. Akkurat som fingeren min. Har lest at babyer skal leke med ranglen i den alderen. Har jeg gjort noe feil? Lekt for mye/lite med henne? Hva kan jeg gjøre for å stimulere lekelysten hennes?

Skrevet

Alle er ulike og har ulike interesser, uansett har du garantert ikke gjort noe galt! Det kommer når det kommer :) og alt som oppgis for visse aldre er gjerne at de -kan- gjøre ditt og datt, men så varierer det mye når de faktisk gjør det. Kanskje er hun bare mer opptatt av andre ting fortsatt. Men hør med helsesøster selvsagt, tror nok alt er normalt og bra. Mi var aldri rangle-baby, faktisk ikke før hun ble 10 mnd at rangler ble gøy, og da gikk hun rett på maracas og skulle lage lyd til annen musikk, haha. Første hun grep ordentlig etter var vel en tom brusboks. Alltid syntes det har vært mer gøy med ekte ting enn med egne leker ;) Så må jo finne det de liker også.

Skrevet

Min gutt på 4,5 mnd har bare siste uken strukket ut hendene etter ting. Han er nettopp ferdig med et utviklingssprang, og jeg kan se stor forskjell på hvordan han håndterer leker nå sammenlignet med tidligere. Da har han siktet etter leken når jeg har holdt dem foran ham, men ikke sjelden bommet, og han har også lett mistet leken igjen. Jeg ville hatt ventet til 5 mnd-kontrollen og tatt det opp da hvis det ikke er noen endring.

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt masse leker og arvet en del, men hun liker ikke noen. Smiler gjerne til ett par pga fargene sikkert, ligger og spreller og blir i godt humør når hun ser lekene. Håper hun får mer interesse etterhvert. Alle andre på hennes alder leker med lekene sine allerede ...

AnonymBruker
Skrevet

Har du ringer? Babyer griper lettere etter større ringer og runde former... 

Anonymkode: 1e68a...b17

AnonymBruker
Skrevet

Ja har prøvd det også, men ingen interesse der heller. Babygym er kun interessan i 5-10 min så hyler hun etter oppmerksomhet. Men er glad i å se på TV da :P 

ts

Skrevet

Hun viser jo interesse, det skriver du jo. Det er nok mer det at hun ikke klarer å få til den bevegelsen som skal til for å gripe leken. Babygym er forresten ikke unormalt å bli sliten av etter kort tid, 5-10 minutter er helt normalt. Jeg tror ikke det er noe gale med henne, jeg, gjetter på at hun snart får det til 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Harlekin skrev:

Hun viser jo interesse, det skriver du jo. Det er nok mer det at hun ikke klarer å få til den bevegelsen som skal til for å gripe leken. Babygym er forresten ikke unormalt å bli sliten av etter kort tid, 5-10 minutter er helt normalt. Jeg tror ikke det er noe gale med henne, jeg, gjetter på at hun snart får det til 🙂

Ja det virker som om hun har veldig lyst å klare det, hun ble helt i hundre da jeg viste henne enda en ny leke, men gleden var kortvarig, sikkert pga den bevegelsen som hun ikke får til. Håper hun får det til snart :) Hun liker heller ikke ligge på magen så lenge av gangen. Ett minutt så begynner hun å klage og bli utålmodig. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har baby på 4 måneder som liker å se på leker, men er ikke interessert i å ta på eller gripe tak i lekene. For tidlig å bekymre seg?

Du kommer alltid til å bekymre deg, og som oftest finnes det ingen rasjonale bak bekymringene. Som oftest er det heller ingen ting du kan gjøre som spiller noen rolle fra eller til. Slapp av!

Det hadde vært større grunn til bekymring for oss andre hvis ikke du bekymret deg nok til å ha slike tanker. At du i det hele tatt tenker slik er i seg selv en bekreftelse på at du yter god omsorg.

• Liker 1
Skrevet

TV kan være rimelig altoppslukende og kanskje gjøre andre ting mindre spennende... har aldri latt babyen min se på TV, hun får ikke se før den dagen hun aktivt ber om det selv. Blir nok noen år til tenker jeg ;) Uansett, om du vil at hun skal være opptatt av noe så "kjedelig" som en babyleke er det kanskje ingen god idé å tilby TV som alternativ underholdning...

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Min brydde seg ikke noe særlig. Var veldig fascinert av bevegende uro med musikk og dyr da :) 

Plutselig kom det når han var nærmere 6 mnd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også bekymret for det samme, men helt plutselig begynte hun å interessere seg for hendene sine ved å alltid holde de sammen, se på de og stappe de i munnen, derfra var det bare ei ukes tid før hun tok det jeg holdt frem til henne. Jeg brukte faktisk plastposer i begynnelsen, for hun var veldig interessert i lyden. Mest sannsynlig så starter hun innen en måneds tid, hun er ikke særlig sent ute, men jeg vet at det er lett å bekymre seg ;-) 

Anonymkode: b7623...175

Skrevet
På 7.3.2017 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Hun liker heller ikke ligge på magen så lenge av gangen. Ett minutt så begynner hun å klage og bli utålmodig. 

Samme her. Maks fem minutter under babygymen også. Helt normalt, plutselig løsner det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...