Gå til innhold

Vanskelig leiesituasjon - svartmugg og fuktskade - HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg og romkameratene mine er i en veldig vanskelig bosituasjon og håper noen her har kunnskap som kan hjelpe oss litt. 

 

Jeg og venninna mi har nylig flyttet inn i et hus, sammen med en felles venn som bor her på 3. året. Vi leier privat. 

En feilkobling i forbindelse med bytte av oppvaskmaskin i 2015 førte da til lekkasje på kjøkkenet. Vår felles venn bodde her på dette tidspunktet. Det ble meldt i fra til huseier umiddelbart, med beskjed om at det skulle fikses. 

 

Jevnlig mas siden den tid førte til at det til slutt ble et løfte fra huseier om å fikse det i forkant av at jeg og venninna mi flyttet inn. Det ville bli dekket gjennom forsikringen til huseier. Skadene forverret seg naturlig med tid og ble til et synlig råte-problem midt på kjøkkengulvet.

Jeg og venninna mi var informert om skadene og hadde også sett de. Vi stolte på løftet og flyttet inn, dessverre til samme problematikk. Her var vi selvfølgelig naive. 

 

Takstmannen gikk over og det ble konkludert med en egenandel som skulle stå på vår felles venn samt de som bodde her tidspunktet skaden først skjedde. Oppvaskmaskinen ble montert av daværende leietakere i samarbeid med huseier.

 

Idag kom forsikringsselskapet for å starte prosjektet. Under gulvet var det som forventet svart av mugg og stanken var uutholdelig. Skaden omfatter hele kjøkkenet, og hele gulvet pluss innredning må rives. Den ene arbeideren spurte hvor lenge dette hadde pågått, og fikk svar av oss at det har vært slik i vel halvannet år. De avbrøt umiddelbart, dekket igjen med sponplater og dro, og har nå fraskrevet seg hele jobben.

Huseier er nå sint, og mener at siden en av oss informerte de om hvor lenge dette hadde pågått, kunne vi stå for dette selv. 

Vi mistenker selvfølgelig at han har forsøkt å lure forsikringsselskapet for å få dette dekket, ved å si at det ble tatt med han på et mye senere tidspunkt enn det ble. Det ser nå ut til at han ikke får dekket noe, og vi sitter nå i en leilighet full i svartmugg. 

Vi har alle leiekontrakt. Hva gjør vi videre, hva kan huseier kreve av oss, og hva kan vi kreve av huseier? vi har alle nettopp betalt inn leien for denne måneden, men ser det ser ut til at det ikke vil være beboelig. Hvilket ansvar har huseier i forhold til å bevisst ha latt oss bo i svartmugg (dette ble avdekket først i dag, men common sense sier jo at det har vært her i mange måneder), har han noe ansvar i forbindelse med midlertidig bosted for oss i perioden dette (eventuelt) fikses, og hva med husleien vi har betalt for en periode vi ikke kan bo her?

 

Håper på svar, vet at dette ble rotete lagt frem, men jeg svarer på spørsmål!

Anonymkode: 0570f...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I et slikt tilfelle har dere rett å heve kontrakten. Gjør det, og flytt ut snarest!

Huseier skal i utgangspunktet dekke bosted for dere, men siden han her er en sleiping vet jeg ikke om han går med på det.  Finner dere ikke bosted innen måneden er omme kan dere holde tilbake leie. Ta kontakt med leieboerforeningen.

Anonymkode: 35892...2c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd tilsvarende og laget skikkelig bråk for huseier da jeg også blandet flere inn i saken. Angrer på at jeg ikke flyttet med en gang. Jeg fikk ikke leie ny leilighet fordi jeg fikk dårlig referanse og det verste var at jeg fikk problemer med å få jobb . Flytt ut med en gang og vær ærlig med neste huseier.

Anonymkode: bb766...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som en huseier som ikke er en type som er spesielt innstilt på å være ryddig, og jeg frykter at uansett hva dere etter loven har rett til, vil h*n nekte å refundere husleie. Dere bør nå først og fremst bruke energi på å finne et permanent nytt sted å bo. Før neste husleie forfaller bør dere si opp leiekontrakten med begrunnelse at leiligheten ikke er beboelig og at dere må ha et sted å bo, samt at leiligheten er i vesentlig dårligere stand enn dere inngikk en leiekontrakt om å leie.

Utleier kan ikke tvinge dere til å betale husleie for noe som ikke er beboelig. Dere kan ikke bo i en helsefarlig leilighet med ubrukelig kjøkken, sopp og råte, med krav til omfattende utbedring. Dere MÅ ta bilder av kjøkkenet med sopp og råte, både oversiktsbilder og nærbilder av skadene, slik at dere har bevis på hva dere flyttet fra. Hvis dere har innbetalt et depositum på en depositumkonto, kan ikke utleier få ut pengene uten at dere godkjenner dette.

Les mer om depositum HER: "Om utleier kommer med krav i depositumet, eksempelvis grunnet skader på leieobjektet, og leieboer er uenig i dette, kan leieboer gå til banken å kreve depositumet utbetalt. Banken skal da sende et brev til utleier hvor de informerer om at leieboer har krevd depositumet utbetalt. Om utleier vil opprettholde sitt krav, må han da i henhold til det varselet dokumentere at han har tatt ut søksmål innen en frist på fem uker etter at han har mottatt brevet fra banken. Om det oppstår uenigheter i forbindelse med tilbakeleveringen av husrommet anbefales det derfor at man går raskt til banken og krever depositumet utbetalt, slik at man får satt i gang prosessen.

Utleier går ikke til sak, han har ikke leid ut det dere ble enig om. 

Om dere er redde for å gjøre noe feil, kan dere muligens få noen råd av Jussbuss hvis dere bor i Oslo. Er dere kvinner/jenter kan dere også kontakte JURK .

Hvis der ikke bor i Oslo, kan dere se om dere kan finne gratis retthjelp som dekker området dere bor i.

30 minutters gratis rådgivning fra advokat finner du HER eller du kan sjekke på siden til Advokatvakten eller Jussformidlingen i Bergen. 

Se også tips på http://www.advokatenhjelperdeg.no

Lykke til! Dette er sånt som skjer i livet. De fleste møter på noen problemer, og hvis dere kommer dere unna nå, kun med en tapt husleie får dere være glad det ikke er verre. Det føles nok ille nå, men det går over. Fortell gjerne her inne hvordan det gikk til slutt.

Anonymkode: 48895...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt advokat med kompetanse for byggningsskader. Det er helseskadelig å bo i hus med så mye problemer knyttet til fuktskade. 

Anonymkode: e1960...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt advokat med kompetanse for byggningsskader. Det er helseskadelig å bo i hus med så mye problemer knyttet til fuktskade. 

Anonymkode: e1960...c6f

De bør nok heller kontakte noen med husleierettkompetanse. Alle adressene/linker over her er til ekspertise på det området.

Bygningsskadene får jo utleier fikse selv. Han har leid ut en leilighet med et problem han kjente til. At han ikke har skjønt at fukt er noe man utbedrer med én gang er ikke TS ansvarlig for. Forsikringsselskapet kunne satt inn en vifte og tørket opp umiddelbart fremfor å la ting råtne, men i stedet lot han det bare skure og gå. Helt idioti, og dyrt for ham.  

Hvis ikke utleier selv har skjønt alvoret kan man ikke forvente at andre gjør det heller. Fagfolk skjønner jo at skaden har vært der lenge. Om utleier tror at han kan lure fagfolk til å tro at skaden plutselig har oppstått når det faktisk er råttent og med svartsopp er han dummere enn de fleste. 

Anonymkode: 48895...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det jeg skriver ovenfor, mener jeg at TS er i sin fulle rett til å flytte ut umiddelbart. Det bør hun også gjøre pga helsefare. Ta bilder av rommet og skadene på nært hold, så har hun bevis om utleier prøver seg. Han skjønner selv at han har en dårlig sak og ingen rett til å kreve at noen bor i dritten han har stelt i stand for seg selv.

Hvordan går det TS? Noe mer som har skjedd?

Anonymkode: 48895...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts kan også ha krav på erstatning for merkostander i forbindelse med utflytting og ny bolig som følge at kontraktsmisligholdet fra utleier.

Anonymkode: 6e680...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...