Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

legen min har sagt at mine prøver innen stoffskiftet er normale. Men idag fikk jeg utskrift av de siste blodprøvene jeg har tatt, og der serie at TSH er på 4,3. Det er høyere enn referanseverdiene. Fritt t4 er på 15,2 så den er innafor. Burde jeg be legen utrede dette mer, eller stole på at det ikke er noe å bry seg om?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er referanseområdene til TSH og f-T4?

Anonymkode: db92b...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Hva mer mener du skal utredes når du har normale prøver og et fungerende stoffskifte?

(Går ut i fra at du ikke behandles med Thyroxin.)

Anonymkode: ec794...4bb

Skrevet

Jeg hadde lett forhøyet tsh og alt annet fint. Dette er i etterkant fødsler så tipper det var post partum tyreoditt. 

AnonymBruker
Skrevet

Antar at du har symptomer på lavt stoffskifte og at det er derfor du har tatt prøver? Symptomene dine er det viktigste. T3 er det aktive hormonet, og derfor også viktigere enn TSH og T4. I tillegg bør du få sjekket TRAS og anti-TPO, om disse er forhøyet kan det tyde på at kjertelen er under angrep. En forhøyet TSH kan tyde på at stoffskiftet ligger for lavt. Men igjen, symptomene dine er viktigst.

Anonymkode: 6b8bb...5a0

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar at du har symptomer på lavt stoffskifte og at det er derfor du har tatt prøver? Symptomene dine er det viktigste. T3 er det aktive hormonet, og derfor også viktigere enn TSH og T4. I tillegg bør du få sjekket TRAS og anti-TPO, om disse er forhøyet kan det tyde på at kjertelen er under angrep. En forhøyet TSH kan tyde på at stoffskiftet ligger for lavt. Men igjen, symptomene dine er viktigst.

Er TRAS forhøyet, vil man normalt sett ikke se en økt TSH. Dette skyldes at det er TRAS som stimulerer til dannelse av FT4 og FT3 ved å binde seg til TSH-reseptorene i skjoldbruskkjertelen, og ved negativ feedback til hypothalamus vil dette hemme utskillelsen av TSH. TS har mest sannsynlig ikke disse autoantistoffene. I tillegg ville FT4 og FT3 vært høyere hvis TRAS var problemet, altså høyt stoffskifte. Ikke lavt. 

Jeg vet ikke hvilke referanseområder du har sett på TS, men din TSH er innenfor referanseområdene Helse-Bergen opererer med:

http://analyseoversikten.no/#/analysis/36

Jeg hadde forresten stolt på legen og lagt stoffskifteproblemer på hylla, dog krevd videre utredning dersom du fortsatt har plager. 

Endret av drue
Skrevet

Har hatt plager lenge. Bla konsentrasjonsproblemer. Lite energi og tap av øyenbryn hår og hår på hodet. Tsh ligger i rundt 3.8 til vanelig. Er ikke dette forhøyet? Legen sier jeg ikke skal gjøre noe enda fordi det virker som om det holder på å utvikle seg til hypothyreose men foreløbig har jeg kun subklinish hypo

Skrevet

Har du plager som er forenelige med lavt stoffskifte? Type utmattet, dårlig søvn, stort søvnbehov, tørr hud, treg mage?

Noen har en forhøyet TSH uten at de har symptomer på lavt stoffskifte, mens andre har store problemer med en lavere TSH.

Har du symptomer skal anti-TPO og TSI måles i tillegg til vitamin D, B12, ferritin og HB, samt andre vitaminer og mineraler.

Feks kan lav D-vitamin gi forhøyet TSH. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, drue skrev:

Er TRAS forhøyet, vil man normalt sett ikke se en økt TSH. Dette skyldes at det er TRAS som stimulerer til dannelse av FT4 og FT3 ved å binde seg til TSH-reseptorene i skjoldbruskkjertelen, og ved negativ feedback til hypothalamus vil dette hemme utskillelsen av TSH. TS har mest sannsynlig ikke disse autoantistoffene. I tillegg ville FT4 og FT3 vært høyere hvis TRAS var problemet, altså høyt stoffskifte. Ikke lavt. 

Jeg vet ikke hvilke referanseområder du har sett på TS, men din TSH er innenfor referanseområdene Helse-Bergen opererer med:

Jeg hadde forresten stolt på legen og lagt stoffskifteproblemer på hylla, dog krevd videre utredning dersom du fortsatt har plager. 

Dette kan like gjerne være symptomer på vitaminmangel som på stoffskifteproblem. En blodprøve vil kunne avsløre vitaminmangel, eller om symptomene skuldes andre ting. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette kan like gjerne være symptomer på vitaminmangel som på stoffskifteproblem. En blodprøve vil kunne avsløre vitaminmangel, eller om symptomene skuldes andre ting. 

Det er jeg enig i :)

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, drue skrev:

Godt poeng. Men det finnes også blokkerende TRAS som korrelerer med lavt stoffskifte. Enig i å sjekke opp alt av vitaminer og jern. Hadde også prøvd å få de opp i øvre del av ref. området, mulig TS har behov for høye nivåer. Om ikke dette hjelper ville jeg forfulgt stoffskiftespørsmålet. Fürst bruker 4,0:

http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/tsh/ 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, brownbrown skrev:

Har hatt plager lenge. Bla konsentrasjonsproblemer. Lite energi og tap av øyenbryn hår og hår på hodet. Tsh ligger i rundt 3.8 til vanelig. Er ikke dette forhøyet? Legen sier jeg ikke skal gjøre noe enda fordi det virker som om det holder på å utvikle seg til hypothyreose men foreløbig har jeg kun subklinish hypo

Er ikke subklinisk hypothyreose når du har normale prøveverdier, men ikke har symptomer? Og ikke motsatt? 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også be om nye prøver om en tre-fire mnd, så ser du om de er stabile eller beveger seg.

Anonymkode: 3599b...cfd

Skrevet
2 timer siden, Ulven skrev:

Har du plager som er forenelige med lavt stoffskifte? Type utmattet, dårlig søvn, stort søvnbehov, tørr hud, treg mage?

Noen har en forhøyet TSH uten at de har symptomer på lavt stoffskifte, mens andre har store problemer med en lavere TSH.

Har du symptomer skal anti-TPO og TSI måles i tillegg til vitamin D, B12, ferritin og HB, samt andre vitaminer og mineraler.

Feks kan lav D-vitamin gi forhøyet TSH. 

Søvnen min er helt elendig. Sover 3-4 timer I døgnet. Bruker ei god stund på å sovne, og våkner rundt 2-3 på natta og sovner ikke. Er totalt utslitt. Noe deprimert også. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Susa skrev:

Søvnen min er helt elendig. Sover 3-4 timer I døgnet. Bruker ei god stund på å sovne, og våkner rundt 2-3 på natta og sovner ikke. Er totalt utslitt. Noe deprimert også. 

Om det er er symptomene dine, så høres det ikke ut som lavt stoffskifte. Da ville du heller sovet 12 timer i døgnet med dårlig søvnkvalitet. Ville ikke vært bekymret for THS-verdien da. Evt. følg det opp om en stund, kan være starten på lav stoffskifte. 

Har også slitt mye med søvn. Det eneste som har hjulpet meg er trening, bli skikkelig utslitt fysisk. Og sovepiller om jeg kommer inn i en dårlig periode, blir innmari stressa om jeg ikke får sove.  

AnonymBruker
Skrevet

Be om at Anti-tpo blir tatt.

Anonymkode: 92d88...9a7

AnonymBruker
Skrevet

TSH: ( 0,40 - 4,5 )

Fritt T4: (9,5 - 22,0)

Begge verdiene er helt normale. Se det kan du ta med ro..

Anonymkode: 5f8e4...e47

Skrevet
14 timer siden, Susa skrev:

Umiddelbart er ikke dette helt typiske symptomer for LS. Men hypothyreose har et så stort spekter av symptomer at man ikke bastant kan si at disse symptomene ikke passer for sykdommen. Du bør be om en fyldigere utredning hvor antistoffprøvene, samt ferritin, d-vitamin, b12 og HB blir tatt som et minimum. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TSH: ( 0,40 - 4,5 )

Fritt T4: (9,5 - 22,0)

Begge verdiene er helt normale. Se det kan du ta med ro..

Anonymkode: 5f8e4...e47

Med tanke på at referanseområdene varierer hos de forskjellige laboratoriene, blir det litt dumt å referere til et bestemt laboratorie. Bla har Furst ref TSH 0.20-4. Oslo Universitetsykehus har 0.5 til 3.6

Hos en strengt screenet normalbefolkning (uten anti-TPO og thyreoideasykdom i slekten) er TSH sjelden over 2.5 mIE/l. https://www.stoffskifte.org/viktig-med-tidlig-diagnose/

Man ha en truende (sublinisk)stoffskiftesykdom med slike verdier som TS beskriver. Men videre undersøkelser, samt tiden, vil vise hva fasiten er. Min ungdom var kjempesyk med lavere TSH enn TS. Hun har Hashimoto. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...