Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Det har seg slik at jeg har fått en bunad etter min farmor. Dette er en tradisjonell rogalandsbunad. Problemet et bare det at jeg liker den ikke så veldig godt. Fargen på vesten passer meg ikke, og det er en rød kant på skjørtet som jeg misliker veldig sterkt. Jeg lurer på om det er mulig å gjøre om på det jeg ikke liker med den (altså det jeg nevnte). Hva koster dette? Det må vel koste en del i og med at det utgjør ca halve bunaden? Takk for svar :)

Anonymkode: c507a...bf6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med husfliden i Rogalandsområdet, de vil kunne svare deg best på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo tusen takk, tenkte å gjøre det, men lurte bare på om det var noen som hadde erfaring med dette :)

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste en skal endre på en bunad, er størrelsen. Begynner du å bytte farger og designe den slik du selv ønsker, er det ikke Rogalandsbunad lengre.

Anonymkode: a9799...b06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste en skal endre på en bunad, er størrelsen. Begynner du å bytte farger og designe den slik du selv ønsker, er det ikke Rogalandsbunad lengre.

Hvorfor er det ikke det? Hvis jeg bytter vesten, med en annen vest er det vel fremdeles en rogalandsbunad, bare med en annen farge på vesten?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom denne bunaden finnes i flere varianter/fargekombinasjoner så kan jo dette la seg føre. Men er denne bunaden ikke i flervalg på farger, så er det ikke ok å gjøre om på bunaden. (Jeg kjenner ikke til Rogalandsbunader, og vet heller ikke om rs har skrevet fra Rogaland som et eksempel.)

Men vær klar over at dette kommer til å koste ganske mye. Min bunad måtte endres i størrelse, og det ble så kostbart at det ble en bedre løsning å selge bunaden og få laget ny. 

En eldre bunad er heller ikke lett å endre på, uten at det blir synlig i stoffet. 

Anonymkode: f8af9...259

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Hvis den opprinnelig kommer i flere farger så syns jeg det er greit. Å husfliden kan hjelpe deg med det. Men dersom det ikke er flere farger så er det en skam å endre på den syns jeg, da får du heller la være å bruke den hvis du syns den ikke passer deg. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom denne bunaden finnes i flere varianter/fargekombinasjoner så kan jo dette la seg føre. Men er denne bunaden ikke i flervalg på farger, så er det ikke ok å gjøre om på bunaden. (Jeg kjenner ikke til Rogalandsbunader, og vet heller ikke om rs har skrevet fra Rogaland som et eksempel.)

Men vær klar over at dette kommer til å koste ganske mye. Min bunad måtte endres i størrelse, og det ble så kostbart at det ble en bedre løsning å selge bunaden og få laget ny. 

En eldre bunad er heller ikke lett å endre på, uten at det blir synlig i stoffet. 

Hvis du søket på rogalandsbunad, så ser du at vesten/toppen kommer i alle verdens farger omtrent. Men det er altså såpass dyrt ja. Så utrolig kjipt, må nesten se hva jeg kommer til å gjøre da.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, HappyWaffle skrev:

Hvis den opprinnelig kommer i flere farger så syns jeg det er greit. Å husfliden kan hjelpe deg med det. Men dersom det ikke er flere farger så er det en skam å endre på den syns jeg, da får du heller la være å bruke den hvis du syns den ikke passer deg. 

Ja, kommer i mange farger bare søk ;)

Gjest HappyWaffle
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, kommer i mange farger bare søk ;)

Ja men da er det jo ikke noe problem å endre på den. Da går det heller på hva du selv føler er riktig :) 

Skrevet

På rogalandsbunad er det flere farger å velge mellom på vesten. Jeg har byttet fra rød til grønn (var ikke mer å sy ut på den gamle...). Men hvis det er bunad fra Husfliden hender det at de er litt "firkanta" når det gjelder endringer (for å si det mildt...). Dra til en butikk som selger bunader og spør hva som kan gjøres og hva det vil koste, det er det enkleste.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring med den bunaden, men mamma vurderer å bytte vest på sin bunad og det vill ekomme opp i nesten samme pris som en ny bunad.

Anonymkode: 4819f...b74

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gjøre hva du vil med bunaden. Det er jo ikke sånn at bunadspoltiet legger deg i lenker på 17. mai dersom du gjør feil heller. Og at folk synser må man bare forholde seg til, jeg har en eldre og utgående farge på min egen bunad, og det hender at folk betegner den som "feil" men sånt kan man ikke bry seg om. At det skal koste mer enn en hel bunad å kjøpe en vest høres rart ut, og monteringen er jo veldig enkel. 

Anonymkode: a0922...d3a

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OT, men husker du hvor mye det kostet å endre størrelse? Skal nemlig gjøre det med min og lurer på om det er noe vits (hvis det blir for dyrt).

AnonymBruker
Skrevet

Har jo sett litt på dette nå og fant da ut hva slags bunad jeg har. Det er en lølandsbunad, og de er jo ikke så pene generelt. Det er jo tåpelig å kaste en hel bunad vekk. Er det kun vesten eller hele bunaden som kjennetegnes under løland (hvis dere skjønte hva jeg mente der). Er det liksom mulig å bytte ut vesten til for eksempel frafjord, uten at folk legger merke til det? Det jeg prøver å komme frem til er vel om skjørtene er like uansett hvor de er fra, jelsa, frafjord, løland osv liksom.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jo sett litt på dette nå og fant da ut hva slags bunad jeg har. Det er en lølandsbunad, og de er jo ikke så pene generelt. Det er jo tåpelig å kaste en hel bunad vekk. Er det kun vesten eller hele bunaden som kjennetegnes under løland (hvis dere skjønte hva jeg mente der). Er det liksom mulig å bytte ut vesten til for eksempel frafjord, uten at folk legger merke til det? Det jeg prøver å komme frem til er vel om skjørtene er like uansett hvor de er fra, jelsa, frafjord, løland osv liksom.

Nei, nei og nei

Skrevet

Jelsa, Frafjord, Løland handler vel om mønsteret..?

Vesten kan vel fint byttes. Den røde kanten er vel en del av mønsteret så den kan vel ikke gjøres noe med?

Skrevet

Ts, søk opp de forskjellige bunadene så ser du jo forskjellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...