Gå til innhold

Trenger strikke hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal strikke ministrikk sin vintage rompert, har kommet ett stykke men strå nå fast..
Jeg har nå 47 m på pinne, i oppskriften står det. 
Strikk til det er 5 m igjen på pinne, snu og strikk tilbake til det er 5 m igjen. 

da jeg gjorde dette strikket til det var 5 m igjen, og skulle snu, så jeg at det bare kom til å bli ett stort hull hvis jeg fortsatte å strikke. 
Noe jeg så klart ikke vil at skal skje. og da aner ikke jeg hvordan dette skal gjøres.

setter pris på om noen skjønner dette og kan forklare det :))

 

Takk :)

Anonymkode: a6301...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel meningen at det skal være et "hull" der da.

Jeg kjenner ikke denne oppskriften. Står det senere i oppskriften at du skal sy på det punktet du skulle sette igjen masker, og/ eller ta opp de maskene senere?

Anonymkode: c7f4a...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel meningen at det skal være et "hull" der da.

Jeg kjenner ikke denne oppskriften. Står det senere i oppskriften at du skal sy på det punktet du skulle sette igjen masker, og/ eller ta opp de maskene senere?

Anonymkode: c7f4a...df9

På bildet er det ingen hull.. nei står heller ikke at den skal sy sammen. desverre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, will07 skrev:

På bildet er det ingen hull.. nei står heller ikke at den skal sy sammen. desverre..

Er det denne?

https://ministrikk.no/collections/monster/products/its-not-a-dress

Skal det senere tas opp masker, for å strikke perlestrikk langs kantene som her?

Anonymkode: c7f4a...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det denne?

https://ministrikk.no/collections/monster/products/its-not-a-dress

Skal det senere tas opp masker, for å strikke perlestrikk langs kantene som her?

Anonymkode: c7f4a...df9

det er denne:

https://ministrikk.no/collections/monster/products/vintageromperen-1

 

i oppskriften står det:

Montering

sys sammen i sidene plukk opp rundt bena . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, will07 skrev:

det er denne:

https://ministrikk.no/collections/monster/products/vintageromperen-1

 

i oppskriften står det:

Montering

sys sammen i sidene plukk opp rundt bena . 

Er det rundt bena i oppskriften at du skal la det være 5 masker igjen på hver side, som du beskrev i hovedinnlegget?

 

Anonymkode: c7f4a...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det blir hull og hvor stort hullet blir kommer litt an på hvordan du gjør det i snuingen, og hvor tykke pinner du strikker på. (Står pinne nr. 4 ser jegni oppskriften). 

Du bør enten ta strikketøyet med deg inn i en strikkebutikk eller snakke med noen erfarne strikkere andre steder. Fordi det her er mulig å lure tingene til, men det må prøves og feiles litt for å se hva som blir finest. Du kan og lage en prøvelapp. Det viktige er at du i snuingen strikker masken og ikke tar den løst av, mulig du og kan ta av den femte masken, legge tråden rundt den, og ta masken tilbake ustrikket på pinnen, før du strikker snumasken. (Ikke lett å forklare skriftlig.) 

Anonymkode: ba8fc...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det rundt bena i oppskriften at du skal la det være 5 masker igjen på hver side, som du beskrev i hovedinnlegget?

 

Anonymkode: c7f4a...df9

Nei er øverst bak detter er opskriften:

på bakstykket som jeg jobber med nå :)

Endret av will07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør redigere innlegget ditt. Samdnes sine kjøpeoppskrifter er ikke lov å legge ut på nettet. 

Anonymkode: ba8fc...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør redigere innlegget ditt. Samdnes sine kjøpeoppskrifter er ikke lov å legge ut på nettet. 

Anonymkode: ba8fc...e38

oi ja det er sant.. takk. fiksetd et nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, will07 skrev:

Nei er øverst bak detter er opskriften:

på bakstykket som jeg jobber med nå :)

BAKSTYKKET Begynn nederst og legg opp 17  m og strikk mønster etter diagrammet. Øk 2 m i begynnelsen av hver p til det er 53 på pinnen. *Strikk videre mønsteret 3 cm uten økninger. Fell 1 m i hver side* (= 51 . Gjenta fra *-* ytterligere 2 ggr (= 47). Strikk videre med mønster uten fellinger til hele arb måler 16  cm. Strikk nå buksen høyere bak slik: strikk til det er 5 m igjen på p, snu og strikk tilbake til det er 5 m igjen, snu og strikk 3 m mindre for hver gang, til sammen 4 vendinger i hver side. Strikk deretter én omg over alle m. Strikk så vr-bord (1 r, 1 vr) 1 cm, på neste omg felles det til knappehull på hver side av de 9 midterste m. Knappehull felles over 3 m, og legges opp igjen på neste p. Strikk videre til vr-borden måler 2,5 cm, fell av r på r, og vr på vr.

Dette ser rett ut, det er jo som det står i oppskriften "for å få buksen høyere bak". Det hullet som blir, skal antagelig syes når du har strikket ferdig hele plagget.

Anonymkode: c7f4a...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal strikke kalles forkortede pinner og det er for å gi litt ekstra plass til en bleierompe! Det er forskjellige teknikker for å forhindre hull. En er å ta av den første masken du ikke skal strikke, der du snur, legge tråden mellom og ta masken tilbake på pinnen. Hvis du googler får du sikkert bedre forklaring. Du kan også sjekke Garnstudio om de har video.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanlig å strikke vendinger på slike plagg, for å lage plass til rumpa. I oppskriften er det sikkert bare lagt opp til at du skal snu og strikke tilbake slik du har gjort, sånn at det blir et hull, som du så må sy igjen til slutt. Jeg har gjort det en del ganger, fordi det ofte er sånn det står i oppskriftene. Men da jeg ble lei av det, fant jeg en metode som forhindret hull, men det klarer jeg ikke å forklare så bra her, tror jeg. Det kan du evt. prøve å søke deg fram til ("hvordan strikke vendinger/forkortede rader uten hull"). Men om du er nybegynner, ville jeg bare strikket på den enkleste måten, sånn at det blir hull du må tette til slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "halve omganger", og hensikten er å gjøre den større bak slik at det er plass til rompe med bleie. Det går fint å gjøre dette uten å etterlate hull. Finner en del forklaringer på Youtube:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...