Gå til innhold

Har prøvd i over ett år, men legen fokuserer bare på vekten...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne utredes for om det er noe galt med meg eller mannen, men legen er bare opptatt av vekten min. Jeg er 158 "høy" og ca. 44/45 kg. Ja det er litt undervektig, men bare så vidt. Jeg er motivert for å prøve å gå opp et par kg., men jeg vil ikke vente med videre utredning. Legen min er liksom ikke interessert i å snakke om noe annet :(  Er dette normalt? 

PS. jeg har helt regelmessig syklus, så jeg tviler på at det er vekten. 

Anonymkode: 55d17...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta en prat med privat gynekolog for utredning. 

Anonymkode: f8b5b...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig teit av legen din.. Grunnen til at det heter seg at man har vanskeligere for å bli gravid når man er tynn er jo mangel av eggløsning og dermed menstruasjon.. Men hallo lege hun har jo menstruasjon og dermed eggløsning, så er jo ikke derfor du ikke blir gravid ettersom du har menstruasjon regelmessig!! 

Bytt lege TS og bestill deg en time til gynekolog for skikkelig utredning. Kan være litt venting på sånt. Du kan ta det hos private fertelitetsklinikker det Koser 3-4 tusen så får du en skikkelig utredning av eggledere blodprøver for å sjekke hormonene dine og mannen osv. Jeg var å sjekker egglederne mine og ringte en privatklinikk fikk time med en gang. Synes det var godt å få svar på ting så raskt! 

Lykke til :) 

Anonymkode: e535c...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også du bør bytte lege. Men ville samtidig prøvd å gå opp i vekt, selv om du har regelmessig menstruasjon av to grunner: vekten kan likevel ha noe å si, og hvis du blir gravid er det fort at du blir dårlig i starten med kvalme etc noe som betyr at man kan gå ned i vekt ytterligere de 3 første mndene og da har du veldig lite å gå på. 

Anonymkode: 40b58...15b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor velten skal være relevante hvis du får i deg normal sunn mat. Veier akk. Det samme å hadde ingen problem.. Joda kanskje det påvirker deg mer, men høres ut som en useriøs lege, det kan da være mye annet galt.

Anonymkode: 3afcc...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns også du bør bytte lege. Men ville samtidig prøvd å gå opp i vekt, selv om du har regelmessig menstruasjon av to grunner: vekten kan likevel ha noe å si, og hvis du blir gravid er det fort at du blir dårlig i starten med kvalme etc noe som betyr at man kan gå ned i vekt ytterligere de 3 første mndene og da har du veldig lite å gå på. 

Anonymkode: 40b58...15b

Ja det KAN være at vekten påvirker, men han må jo også sjekke andre ting? Vi kan ikke sitter og vente på at jeg skal gå opp i vekt først. Føler han kaster bort tiden vår. Vurderer og gå privat, som de sier over her...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortell legen at etter 1 år med resultatløs prøving har dere rett til å starte utredning for barnløshet. Legen kan ikke nekte å henvise deg fordi du er tynn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med legen om at du veier veldig lite, og det kan bli problematisk i graviditeten. Er selv veldig slank, og holder nå på å bevsst gå opp i vekt ettersom jeg håper å bli gravid snart. Om man er mye plaget med kvalme i svangerskapet kan det være direkte farlig for deg å gå ned mer. 

Synes likevel du bør bytte lege, slik at dere får utredet ordentlig. 

Anonymkode: b1771...1c3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne utredes for om det er noe galt med meg eller mannen, men legen er bare opptatt av vekten min. Jeg er 158 "høy" og ca. 44/45 kg. Ja det er litt undervektig, men bare så vidt. Jeg er motivert for å prøve å gå opp et par kg., men jeg vil ikke vente med videre utredning. Legen min er liksom ikke interessert i å snakke om noe annet :(  Er dette normalt? 

PS. jeg har helt regelmessig syklus, så jeg tviler på at det er vekten. 

Det kan være du ikke har eggløsning. Kroppen fungerer slik at den nedprioriterer visse funksjoner når man er undervektig. Det å bære frem ett barn er krevende for en kropp som er undervektig. Jeg ville faktisk hørt på legen å lagt på meg noen kg, så ser dere da. Selvom du har mensen hver måned betyr det ikke st du har eggløsning. 

Anonymkode: 4f993...e7b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Biloba skrev:

Bare fortell legen at etter 1 år med resultatløs prøving har dere rett til å starte utredning for barnløshet. Legen kan ikke nekte å henvise deg fordi du er tynn.

Jo, det kan han, hvis han mistenker andre underliggende diagnoser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både overvekt og undervekt kan gjøre det vanskelig å bli gravid, selv om du har normal syklus. Som nevnt av noen andre er det heller ikke unormalt å slite med kvalme og dårlig matlyst, i verste fall mye oppkast, og da vil ikke kroppen ha mye å gå på med undervekt. 

Det sagt så er det greit å få undersøkt om det er andre utfordringer her hos deg eller han som gjør det vanskelig å bli gravid, så hvis legen ikke er villig til å henvise dere nå så ville jeg byttett lege parallelt med å forsøke å gå opp litt i vekt. :) 

Anonymkode: 69830...c92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Druid skrev:

Nei. Etter ett år har TS uansett krav på utredning. Legen vet selvfølgelig ikke at han har rett her selv om han har en mistanke om at undervekt spiller inn. Her kan det være andre faktorer som hindrer graviditet og for å avdekke dette må hun og partner utredes. 

Legen kan selvfølgelig råde om vektøkning og informere om at undervekt kan spille inn, men med mindre det faktisk er undersøkt at TS ikke har eggløsning som følge av lav vekt skal hun selvfølgelig få utredning både for dette og andre mulige hinder. 

Anonymkode: 69830...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det KAN være at vekten påvirker, men han må jo også sjekke andre ting? Vi kan ikke sitter og vente på at jeg skal gå opp i vekt først. Føler han kaster bort tiden vår. Vurderer og gå privat, som de sier over her...

TS

Poenget er at man skal utelukke naturlige årsaker før man går over på unaturlige. 

Det er sløsing med ressursbruk for helsevesenet å bruke tid på å lete etter diagnoser hos folk som også har andre avvik som man kan gjøre noe med selv. Undervektige kvinner skal opp i vekt, overvektige skal ned i vekt røykere skal slutte og røyke osv. 

Du er ikke langt unna normal BMI, bare fokuser på å gå opp de kiloene. 

Anonymkode: 3f195...39f

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir datteren min37 år, så det er lenge siden jeg fikk hjelp til å få henne. Jeg veide 47 kg og var 1,60 høy da. Altså TYNN. Hadde normal syklus, men på ett år hadde jeg bare en eggeløsning. Den gangen måtte jeg måle tempen hver dag til samme klokkeslett i ett år før jeg fikk hjelp. Det var da vi fant det ut at jeg ikke produserte egg regelmessig.
Jeg hadde et forferdelig svangerskap, med kvalme og oppkast så å si i 9 mnd, men gikk opp 7,5 kg. Alt har sikkert blitt annerledes siden den gangen, men heldigvis for meg, så var det kommet medisiner som kunne gjøre at jeg fikk eggeløsning.

Anonymkode: 7b6b7...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med legen om at du veier veldig lite, og det kan bli problematisk i graviditeten. Er selv veldig slank, og holder nå på å bevsst gå opp i vekt ettersom jeg håper å bli gravid snart. Om man er mye plaget med kvalme i svangerskapet kan det være direkte farlig for deg å gå ned mer. 

Synes likevel du bør bytte lege, slik at dere får utredet ordentlig. 

Anonymkode: b1771...1c3

Helt greit det, jeg skal forsøke å gå opp, men det er jo ingen god grunn til å ikke viderehenvise meg til utredning for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan være du ikke har eggløsning. Kroppen fungerer slik at den nedprioriterer visse funksjoner når man er undervektig. Det å bære frem ett barn er krevende for en kropp som er undervektig. Jeg ville faktisk hørt på legen å lagt på meg noen kg, så ser dere da. Selvom du har mensen hver måned betyr det ikke st du har eggløsning. 

Anonymkode: 4f993...e7b

Ja det kan være, derfor jeg ønsker utredning. Jeg er ikke uenig i at jeg bør gjøre noe med vekten, men jeg er uenig i at jeg må gjøre noe med vekten før jeg henvises videre. Føler meg rett og slett ganske dårlig behandlet.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Druid skrev:

så utred meg for det da! ikke bare si at ingenting blir gjort før jeg greier å gjøre noe med vekten...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man skal utelukke naturlige årsaker før man går over på unaturlige. 

Det er sløsing med ressursbruk for helsevesenet å bruke tid på å lete etter diagnoser hos folk som også har andre avvik som man kan gjøre noe med selv. Undervektige kvinner skal opp i vekt, overvektige skal ned i vekt røykere skal slutte og røyke osv. 

Du er ikke langt unna normal BMI, bare fokuser på å gå opp de kiloene. 

Det hørtes jo helt urimelig ut! For alt jeg vet er jeg i tidlig overgangsalder og sitter og taper tid as we speak. Legen kan ikke kreve av meg at jeg skal opp i vekt, før han gidder å henvise meg til utredning. Han kan mistenke at det er undervekten som gjør det, men da får han utrede det da, han kan ikke bare sitte å tro.

TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes jo helt urimelig ut! For alt jeg vet er jeg i tidlig overgangsalder og sitter og taper tid as we speak. Legen kan ikke kreve av meg at jeg skal opp i vekt, før han gidder å henvise meg til utredning. Han kan mistenke at det er undervekten som gjør det, men da får han utrede det da, han kan ikke bare sitte å tro.

TS 

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...