AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Noen som vet hva som skjer når barnevernet er koblet inn og vil "flytte" barna mer over til andre forelderen. Hva skjer med bidrag, barnetrygd? Kan den andre forelderen brukes som "barnevakt" i krisetilfeller? Noen som har opplevd dette og kan komme med litt info?? Anonymkode: 2e404...1fb
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Bidrag vil reduseres i forhold til samvær med den andre forelderen, dersom bidragsyter ønsker det. Uavhengig av hvem som bestemmer fraværet. Pengene skal følge barna... En forelder er aldri barnevakt! Med tanke på at barnevernet er inne og vil begrense ditt samvær med barna, synes jeg du har et underlig fokus! Penger betyr da ingenting? Anonymkode: f9ddf...5dd 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 På 6.3.2017 den 15.21, AnonymBruker skrev: Bidrag vil reduseres i forhold til samvær med den andre forelderen, dersom bidragsyter ønsker det. Uavhengig av hvem som bestemmer fraværet. Pengene skal følge barna... En forelder er aldri barnevakt! Med tanke på at barnevernet er inne og vil begrense ditt samvær med barna, synes jeg du har et underlig fokus! Penger betyr da ingenting? Anonymkode: f9ddf...5dd Det er overhodet ikke mitt samvær som skal begrenses, men barna skal ha begrenset samvær med mor og være mer hos meg og min kone. Jeg bryr meg ikke om penger, men er lite interessert i å betale mor om hun så si ikke skal se barna. Jeg er mest opptatt av det praktiske. Vi får nå 4 barn så si fulltid istedenfor 2 og med null familie rundt oss blir det endel praktiske og logistikk utfordringer. Derfor jeg lurte på om vi kunne bruke mor f.eks eller om det utgår siden det er barnevernet som flytter barna. Anonymkode: 2e404...1fb 5
Kontormus Skrevet 7. mars 2017 #4 Skrevet 7. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er overhodet ikke mitt samvær som skal begrenses, men barna skal ha begrenset samvær med mor og være mer hos meg og min kone. Jeg bryr meg ikke om penger, men er lite interessert i å betale mor om hun så si ikke skal se barna. Jeg er mest opptatt av det praktiske. Vi får nå 4 barn så si fulltid istedenfor 2 og med null familie rundt oss blir det endel praktiske og logistikk utfordringer. Derfor jeg lurte på om vi kunne bruke mor f.eks eller om det utgår siden det er barnevernet som flytter barna. Anonymkode: 2e404...1fb Hvis saken er slik at mor på noe vis har en uheldig innvirkning på barna, skal de naturligvis ikke være sammen med henne mer enn Barnevernet mener de skal. 11
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #5 Skrevet 8. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er overhodet ikke mitt samvær som skal begrenses, men barna skal ha begrenset samvær med mor og være mer hos meg og min kone. Jeg bryr meg ikke om penger, men er lite interessert i å betale mor om hun så si ikke skal se barna. Jeg er mest opptatt av det praktiske. Vi får nå 4 barn så si fulltid istedenfor 2 og med null familie rundt oss blir det endel praktiske og logistikk utfordringer. Derfor jeg lurte på om vi kunne bruke mor f.eks eller om det utgår siden det er barnevernet som flytter barna. Anonymkode: 2e404...1fb Da misforsto jeg deg. Pengene følger barna, så dette reduserer du/evt hun må betale bidrag. Og nei mor bør ikke brukes som barnevakt, ettersom hennes samvær fastsettes av BV Anonymkode: f9ddf...5dd 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #6 Skrevet 8. mars 2017 Virker som om du har et veldig merkelig fokus i denne saken. Du har altså barn som har det såpass vanskelig at barnevernet har grepet inn og flyttet barna, og så lurer du på om du kan bruke den andre forelderen som barnevakt!! Anonymkode: a63fb...8c1 10
Gjest Solsmil Skrevet 8. mars 2017 #7 Skrevet 8. mars 2017 Du vil få barnetrygd og bidrag hos mor. Barna burde ikke være hos mor mer enn det samværet som barnevernet fastsetter.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #8 Skrevet 8. mars 2017 Hvis mor er mye syk og på langt nær holder samværets tider, vil hun barnebidraget øke for da? Jeg vet at mor ikke har lett for å leve billig, så hun klarer aldri betale mer enn snaue 1000kr i mnd til meg og jeg har barnet 99% av tiden. Barnet har vel aldri vært alene med moren mer enn noen få timer det siste halve året. Har jeg rett på mer enn 1000kr i barnebidrag fra moren da? Anonymkode: cf8db...e54
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #9 Skrevet 9. mars 2017 Kommer vel helt an på hvorfor barna blir flyttet fra mor om hun kan brukes til " barnevakt". Er du ikke i dialog med BV? Hva sier de om det? Anonymkode: f2c32...959
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #10 Skrevet 9. mars 2017 På 06.03.2017 den 15.21, AnonymBruker skrev: Bidrag vil reduseres i forhold til samvær med den andre forelderen, dersom bidragsyter ønsker det. Uavhengig av hvem som bestemmer fraværet. Pengene skal følge barna... En forelder er aldri barnevakt! Med tanke på at barnevernet er inne og vil begrense ditt samvær med barna, synes jeg du har et underlig fokus! Penger betyr da ingenting? Anonymkode: f9ddf...5dd Hvorfor antar du uten videre at det er bidragsmottakeren som lurer? Jeg tenkte først at det var den som betaler bidrag som stiller spørsmål her. Anonymkode: 9b6fd...8de
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #11 Skrevet 9. mars 2017 På 07.03.2017 den 21.27, AnonymBruker skrev: Det er overhodet ikke mitt samvær som skal begrenses, men barna skal ha begrenset samvær med mor og være mer hos meg og min kone. Jeg bryr meg ikke om penger, men er lite interessert i å betale mor om hun så si ikke skal se barna. Jeg er mest opptatt av det praktiske. Vi får nå 4 barn så si fulltid istedenfor 2 og med null familie rundt oss blir det endel praktiske og logistikk utfordringer. Derfor jeg lurte på om vi kunne bruke mor f.eks eller om det utgår siden det er barnevernet som flytter barna. Anonymkode: 2e404...1fb Det kommer nok helt an på årsaken til at barnevernet ønsker å flytte barna. Anonymkode: 9b6fd...8de
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #12 Skrevet 9. mars 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Da misforsto jeg deg. Pengene følger barna, så dette reduserer du/evt hun må betale bidrag. Og nei mor bør ikke brukes som barnevakt, ettersom hennes samvær fastsettes av BV Anonymkode: f9ddf...5dd Jeg tror ikke barnevernet kan fastsette samvær altså. Det er det kun en rett som kan. Anonymkode: 9b6fd...8de
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #13 Skrevet 9. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis mor er mye syk og på langt nær holder samværets tider, vil hun barnebidraget øke for da? Jeg vet at mor ikke har lett for å leve billig, så hun klarer aldri betale mer enn snaue 1000kr i mnd til meg og jeg har barnet 99% av tiden. Barnet har vel aldri vært alene med moren mer enn noen få timer det siste halve året. Har jeg rett på mer enn 1000kr i barnebidrag fra moren da? Anonymkode: cf8db...e54 Så utrolig trist :(. Det er inntekt og samvær som samlet avgjør bidragets størrelse. Hvor mye sier NAV's bidragskalulator at hun skal betale? Anonymkode: 9b6fd...8de
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #14 Skrevet 9. mars 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så utrolig trist :(. Det er inntekt og samvær som samlet avgjør bidragets størrelse. Hvor mye sier NAV's bidragskalulator at hun skal betale? Anonymkode: 9b6fd...8de Ja det er en påkjenning for meg spesiellt som ser på dette. Ser ut som bidragskalkulatoren er nede for øyeblikket. Må jeg vite inntekten til bidragsgiveren? Jeg har jo ingenting med inntekten hennes lenger så da må jeg grave dypt. Anonymkode: cf8db...e54
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #15 Skrevet 9. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er en påkjenning for meg spesiellt som ser på dette. Ser ut som bidragskalkulatoren er nede for øyeblikket. Må jeg vite inntekten til bidragsgiveren? Jeg har jo ingenting med inntekten hennes lenger så da må jeg grave dypt. Anonymkode: cf8db...e54 Nei - ved bidragsfastsettelse oppgis den hos NAV... Anonymkode: f9ddf...5dd
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #16 Skrevet 9. mars 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis mor er mye syk og på langt nær holder samværets tider, vil hun barnebidraget øke for da? Jeg vet at mor ikke har lett for å leve billig, så hun klarer aldri betale mer enn snaue 1000kr i mnd til meg og jeg har barnet 99% av tiden. Barnet har vel aldri vært alene med moren mer enn noen få timer det siste halve året. Har jeg rett på mer enn 1000kr i barnebidrag fra moren da? Anonymkode: cf8db...e54 Forstår jeg deg riktig: - Du er mann og far - og du har eneomsorg/hovedansvar for deres barn? - Ingen av dere, verken mor eller du ble oppfattet som skikket til å ha foreldreansvar men du har fått det fordi du ansees som grei nok? - Du har ikke jobb, eller du jobber ikke fast 100%? - Du har nesten ingen inntekt/svært lav inntekt og behøver derfor alt av stønader du kan få? Synes litt synd på barnet deres! : - ( Anonymkode: 3ca53...b49
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #17 Skrevet 9. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forstår jeg deg riktig: - Du er mann og far - og du har eneomsorg/hovedansvar for deres barn? - Ingen av dere, verken mor eller du ble oppfattet som skikket til å ha foreldreansvar men du har fått det fordi du ansees som grei nok? - Du har ikke jobb, eller du jobber ikke fast 100%? - Du har nesten ingen inntekt/svært lav inntekt og behøver derfor alt av stønader du kan få? Synes litt synd på barnet deres! : - ( Anonymkode: 3ca53...b49 Det var nok litt mange "antagelser" der ja. Ja jeg er mann og far og har hovedomsorgen for barnet fordi jeg er mest egnet til det. Får mye skryt for det gode arbeidet jeg gjør for barnet og den kjærlighet og tid jeg bruker på barnet mitt. Jeg har nok penger, eier både hus og bil. Ja jeg har tatt feil valg av tidligere partner. Hun viste en annen side av seg selv i starten og jeg trodde kjærligheten kunne kurere det meste. Men synes du går litt langt i å anta ting som ikke stemmer Anonymkode: cf8db...e54 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #18 Skrevet 9. mars 2017 På 8.3.2017 den 11.31, AnonymBruker skrev: Virker som om du har et veldig merkelig fokus i denne saken. Du har altså barn som har det såpass vanskelig at barnevernet har grepet inn og flyttet barna, og så lurer du på om du kan bruke den andre forelderen som barnevakt!! Anonymkode: a63fb...8c1 Jeg brukte ordet barnevakt fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle formulere meg. Istedenfor 2 får vi nå 4 barn så si fulltid. Jeg ukependler så,det er min bedre halvdel som får mesteparten av ansvaret. Derfor lurer vi på om det er vanlig at man kan bruke den andre forelderen f.els til henting på fritidsaktiviteter etc. Vi har god dialog med barnevernet, men dukker stadig opp Spm så derfor jeg lurte på om noen hadde vært gjennom dette i praksis og kunne fortalt litt om hvordan det fungerer. Tror nok fokuset vårt er rett, men når man går fra fredag til søndag samvær til 80 prosent så er det en del praktisk som skal gå i hop, og spesielt når jeg er borte mandag til torsdag. Anonymkode: 2e404...1fb
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #19 Skrevet 9. mars 2017 Dersom barnevernet "flytter" barna fra den ene til den andre så er det i påvente av en omsorgssak. Det betyr at du må reise sak om å få hovedomsorgen. Barnevernet kan ikke på permanent basis flytte barn fra den ene foreldren til den andre. Du må melde flytting på barna og du kan kreve barnetrygd. Du kan også kreve mor for barnebidrag. Samvær er det i utgangspunktet du som må bestemme. Som hovedomsorgsgiver er den din plikt å skjeme barna og å påse at dine barn får god og forsvarlig omsorg når de er hos andre, også hos mor. Hilsen ansatt i barneverntjenesten Anonymkode: 00816...83f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #20 Skrevet 9. mars 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom barnevernet "flytter" barna fra den ene til den andre så er det i påvente av en omsorgssak. Det betyr at du må reise sak om å få hovedomsorgen. Barnevernet kan ikke på permanent basis flytte barn fra den ene foreldren til den andre. Du må melde flytting på barna og du kan kreve barnetrygd. Du kan også kreve mor for barnebidrag. Samvær er det i utgangspunktet du som må bestemme. Som hovedomsorgsgiver er den din plikt å skjeme barna og å påse at dine barn får god og forsvarlig omsorg når de er hos andre, også hos mor. Hilsen ansatt i barneverntjenesten Anonymkode: 00816...83f Tusen takk for informasjon. Det var dette vi var ute etter å få svar på. Men regner med vi da får hjelp av barnevernet i dette, iom at det er de som flytter barna. Anonymkode: 2e404...1fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå