Gå til innhold

Sosiale medier - en kilde til åndssvakhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva dere tenker om dette, men for meg er sosiale medier blitt en slags parodi på seg selv. Mange trodde det mangfoldige intelligente livet døde med Internett, men det viser seg kanskje at det ikke var Internett i seg selv, men deres apostel - sosiale medier som ble selve rotte-giften. Blant disse har facebook tronet som det mest potente og virkningsfulle. Men kanskje vi bare har misforstått hele konseptet eller? Prøvde meg et par år for å gi alt en sjanse og her er min dype analyse... 

Det viktigste er naturligvis å melde seg inn i lukkede rom(grupper), for gud forby å diskutere med noen man er uenig i! Helst skal vi deles inn i riktige båser med en gang slik at vi kan unngå å bli til bry i det ''offentlige facebook''. Her skal vi kun vise oss fram seg selv i alle mulige private situasjoner og posisjoner. Utrolig spennende nyheter om Ulla har fått seg ny mann på si, Odd endelig har fått innvilget trygd eller tante Dagny har myk avføring i dag. Men ingenting slår selvfølgelig billedlig bevis, så la oss for guds skyld dokumentere bevis for at ellers asosiale Bernt klarte å drikke seg under boret på 'afterparty', jentegruppen - de kule og vågale, presterte å dra til 'hippe' gran Canaria på krita og eldreklubben - oppegående og frisk, fikk med seg en hel episode av dagsnytt atten uten å sovne mer enn to ganger.

Ja vi lever i en utrolig spennende og nervepirrende tid. Spesielt på Internett! Hva kan skje i morgen??

Sosiale medier er blitt en arena for en ny generasjon som ikke evner å tenke kritisk, men heller sitte dag inn og dag ut med de samme snevre menneskene og gruppene i en suppe av selvpromotering, selvhevdelse og selvmedlidenhet. Meg meg meg. 

Synes du det er på tide å ta et aldri så lite oppgjør med facebook og sosiale medier og heller begynne å tenke mer individualistisk og mindre åndelig masturbasjon og kollektiv tankesystem bak en firkantet skjerm? Er jeg overhodet inne på noe vesentlig i dagens situasjon?

Hilsen Samfunns-synser

nedlasting.jpg

friendsliveincomputer.jpg

Anonymkode: a88cb...d66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Syns det er altfor mye fokus på å promoterer seg selv i dag. Folk tar bilder av alt de foretar seg for å dele med sine venner på fb. Hvor ble det av å leve i nuet? Får selv høre at jeg å melde meg inn på fb, for det er der det skjer. Jeg har ikke noe tro på at livet er inni en dataskjerm og har det bra uten. Tror folk må begynne å ta et oppgjør med seg selv. Kjenner flere som "bor" i facebook og oppdaterer aaaaaalt. Ja, ja, de får styre med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, wintergirl skrev:

Ja. Syns det er altfor mye fokus på å promoterer seg selv i dag. Folk tar bilder av alt de foretar seg for å dele med sine venner på fb. Hvor ble det av å leve i nuet? Får selv høre at jeg å melde meg inn på fb, for det er der det skjer. Jeg har ikke noe tro på at livet er inni en dataskjerm og har det bra uten. Tror folk må begynne å ta et oppgjør med seg selv. Kjenner flere som "bor" i facebook og oppdaterer aaaaaalt. Ja, ja, de får styre med det.

<3 bra det finnes flere som oss

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fortelle deg en hemmelighet: det er ikke facebook- det er mennesker. Fjerner du sosiale medier, dukker det opp noe annet, fordi det tilfredsstiller visse impulser, personligheter, vaner, gleder mange har. Det har alltid vært mennesker som synes mennesker i egen generasjon er korttenkte, overfladiske og selvsentrerte. Dette er ikke et nytt fenomen, det er bare mer tillatt å synliggjøre det og bade i det.

Jeg ser ikke på det å unngå FB som en bragd i seg selv. Man kan klage på mennesker som bruker tid der, men hva gjør dere selv som er så hederlig og konstruktivt? Har dere ingen hobbyer som kan regnes som bortkastet tid og bare for gøy?

Når alt kommer til alt er det summen av det man gjør som teller, ikke den ene meningsløse hobbyen man velger å ha. Oppdater i vei på fb om du ellers er et godt og varmt menneske som tar vare på menneskene og verden rundt

Anonymkode: a287a...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FruSmith skrev:

<3 bra det finnes flere som oss

:tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal fortelle deg en hemmelighet: det er ikke facebook- det er mennesker. Fjerner du sosiale medier, dukker det opp noe annet, fordi det tilfredsstiller visse impulser, personligheter, vaner, gleder mange har. Det har alltid vært mennesker som synes mennesker i egen generasjon er korttenkte, overfladiske og selvsentrerte. Dette er ikke et nytt fenomen, det er bare mer tillatt å synliggjøre det og bade i det.

Jeg ser ikke på det å unngå FB som en bragd i seg selv. Man kan klage på mennesker som bruker tid der, men hva gjør dere selv som er så hederlig og konstruktivt? Har dere ingen hobbyer som kan regnes som bortkastet tid og bare for gøy?

Når alt kommer til alt er det summen av det man gjør som teller, ikke den ene meningsløse hobbyen man velger å ha. Oppdater i vei på fb om du ellers er et godt og varmt menneske som tar vare på menneskene og verden rundt

Anonymkode: a287a...dd2

Det handler vel mer om å leve sitt eget liv og ikke være så opptatt av hva alle andre gjør i ett sett. Joa, det er alltid noe å klage på, men facebook har tatt altfor mye overhånd på enkelte. Mannen sitter på snappen og sier "se her a! se her a! Se her a!"   Jeg driiiiter i hva hva hans bekjente gjør nå, eller hva de har funnet på nå. Men sånn var det ikke før. Da satt vi sammen og gjorde våres ting uten å fokusere på alle andre i ett sett. Om så det var meningsløst, så var det ihvertfall ikke det maset. Det er ingen bragd å være på fb heller. Det er faktisk vi som ikke er der som får høre om hvor viktig det er å delta i "samfunnet" , men ikke alle er interessert i se andres meninger og tanker til enhver tid, sånn er vi faktisk ikke skapt. Så lenge man er et godt menneske ellers så er det bare å holde seg unna fb å gjøre andre unyttige ting for seg selv. For noen av oss er det bare ekstra stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir hva man gjør det til. Og man legger jo så klart bare merke til de som driver med konstante oppdateringer. De som ikke oppdaterer hele tiden legger man ikke like mye merke til. Og siden flere er så aktive kan det virke som "alle" driver på sånn.

Anonymkode: 2720e...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal fortelle deg en hemmelighet: det er ikke facebook- det er mennesker. Fjerner du sosiale medier, dukker det opp noe annet, fordi det tilfredsstiller visse impulser, personligheter, vaner, gleder mange har. Det har alltid vært mennesker som synes mennesker i egen generasjon er korttenkte, overfladiske og selvsentrerte. Dette er ikke et nytt fenomen, det er bare mer tillatt å synliggjøre det og bade i det.

Jeg ser ikke på det å unngå FB som en bragd i seg selv. Man kan klage på mennesker som bruker tid der, men hva gjør dere selv som er så hederlig og konstruktivt? Har dere ingen hobbyer som kan regnes som bortkastet tid og bare for gøy?

Når alt kommer til alt er det summen av det man gjør som teller, ikke den ene meningsløse hobbyen man velger å ha. Oppdater i vei på fb om du ellers er et godt og varmt menneske som tar vare på menneskene og verden rundt

Anonymkode: a287a...dd2

Joda, det er klart det alltid vil finnes mennesker som ønsker å eksponere seg mot andre, men Facebook og tilsvarende sosiale medier har gjort dette mye enklere på godt og vondt. Det var mange som skrøt og eksponerte seg også for 15-20 år siden, men i det minste hadde man ikke den massive og kontinuerlige eksponeringsmulighetene man har på sosiale medier. Det var mer begrenset, gjerne begrense til den nærmeste omgangskrets.

Det er sikkert mange som kaster bort mye tid på diverse hobbyer, men det er ikke alle som har behov for å forteller hele verden det til enhver tid. Det er hele forskjellen mellom en som bruker mesteparten av tiden på FB og en annen hobby, selv om du selsvagt også noen med føtter i begge leire. 

Generelt har det blitt utrolig mye søppel på Facebook, som i mange tilfeller blir som en sosial søppeldynge. 

Anonymkode: d2761...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...