Gå til innhold

vanskelige ungdommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer med tre store barn (type ungdommer). Den yngste gutten har vært vrang i lange tider og det sliter veldig på forholdet kjenner jeg. Han ødelegger hver eneste helg han er hos oss, jeg er dønn sliten hver gang de reiser. (både psykisk og fysisk) Før de kom denne gangen snakket jeg med far om at han måtte ta tak i ting. Han må begynne å ta jobben som far seriøst.

I går skulle vi på tur og gutten sa ingenting før vi skulle gå ut døra, da nektet han å røre på seg. Han skulle ikke være med på tur. Etter mye om og men fikk han lov til å være hjemme, men da ville far ta fra han alle duppeditter og internett både denne dagen og i dag. Gutten brydde seg ikke. I dag tok de seg en prat. Det endte opp med at guttungen fikk lov til å dra til besteforeldrene (foreldrene til mor). Så hva skjedde med ingen duppeditter og internett??? Hva lærte guttungen av dette?? Jo, at hvis han bare prater med faren så greier han å få faren til å endre mening.

Nå skal det også sies at broren hadde med klar beskjed fra moren om at han skulle oppføre seg denne helgen og være positiv og delta. Alt handler om internett, hvis han ikke får tilgang på det 24/7 så blir han så sur og gretten og ødelegger for alle rundt seg. Han er ikke med på noen hobbyer og snakker ikke med andre folk enn de han treffer på nett.

Jeg vil at far skal ringe familiekontoret for å få en time til gutten med foreldre. Jeg vet at det ikke kommer til å bli gjort. Så jeg tenker jeg at jeg må bestille en time på familiekontoret for oss to i stedet, for vi trenger virkelig hjelp til å overleve.

Jeg vet jeg kommer til å få svar om at far er en dott og jeg må gå fra han osv, men det er ikke et alternativ (ikke helt enda iallefall).

Er det andre som er i samme situasjon og har kommet seg gjennom det?

Anonymkode: 2cf58...ce9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du er problemet med stebarna dine? At en tenåring heller vil være med venner over Internett enn å gå tur med foreldre er ikke akkurat uvanlig. Hva er galt med de to andre? 

Anonymkode: 7c251...357

• Liker 14
Skrevet

Vet du, dette høres veldig vanlig og kjent ut. De er ungdommer, tenåringer. Internett og venner er livet. De har null interesse av å være med på turer i skog og mark med kjedelige voksne. Familieturer er gørr. De er limt fast til telefonen sin og nettbrettet. 

Jeg tror de fleste overlever ungdomstida. Det er en fase de går igjennom. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har ingenting imot at de bruker internett, men det er måten han blir på når han blir sittende. Dette var ikke snakk om en tur i skog og mark, dessuten er han ikke gammel nok til å være alene hjemme (også klar beskjed fra mor). Dette var snakk om en dagstur. Vi har prøvd å prate med han men det hjelper ikke. Han er bare sur og grinete og skal ha ALT sånn som han vil. Og etter hva broren forteller så er det samme problem hos moren også, bare at moren har bedre tak på han.

Godtar dere virkelig hvilken som helst oppførsel av barna?

• Liker 1
Skrevet

Er han med på planlegging av aktivitetene? Hva sier han om det på forhånd? Kan han kanskje få velge aktivitet?

AnonymBruker
Skrevet

Må si at jeg ikke helt skjønte problemet her. Ungdommer gidder da ikke være med foreldrene på tur i drn alderen. Deres liv er på Internett og være sammen med venner. Skal liksom det straffes fordi at foreldrene ønsker noe annet? I alle dager....

Anonymkode: ff254...a1f

• Liker 6
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg har ingenting imot at de bruker internett, men det er måten han blir på når han blir sittende. Dette var ikke snakk om en tur i skog og mark, dessuten er han ikke gammel nok til å være alene hjemme (også klar beskjed fra mor). Dette var snakk om en dagstur. Vi har prøvd å prate med han men det hjelper ikke. Han er bare sur og grinete og skal ha ALT sånn som han vil. Og etter hva broren forteller så er det samme problem hos moren også, bare at moren har bedre tak på han.

Godtar dere virkelig hvilken som helst oppførsel av barna?

Siden du sier ungdom så går jeg utifra at barnet er 13 år + om så er så skjønner jeg ikke at barnet ikke kan være hjemme alene.

• Liker 5
Gjest kaninen
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal det også sies at broren hadde med klar beskjed fra moren om at han skulle oppføre seg denne helgen og være positiv og delta. Alt handler om internett, hvis han ikke får tilgang på det 24/7 så blir han så sur og gretten og ødelegger for alle rundt seg. Han er ikke med på noen hobbyer og snakker ikke med andre folk enn de han treffer på nett.

Synes du overdriver kraftig...Om dette var det verste å komme med, høres han vel ut som ungdommer flest...Jeg hadde lite lyst til å være med mine foreldre på tur, nesten uansett hva det var, da jeg var ungdom å. Jeg ville være med venner eller sitte på pc'en. Sånn har det blitt. La gutten sitte på pc'en istedenfor å dra han med på aktiviteter han ikke har lyst til så skal du sere dere kommer langt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Siden du sier ungdom så går jeg utifra at barnet er 13 år + om så er så skjønner jeg ikke at barnet ikke kan være hjemme alene.

Jepp, barnet er over 13 år, men er ikke moden for alderen, er husredd etc. Så begge foreldrene er enige om at han ikke skal være alene hjemme. (altså her snakker vi om mer enn noen timer) TS

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Så dere som har svart meg hittil, dere synes det er helt greit at ungdommer ikke skal hjelpe til hjemme, de skal gjøre akkurat hva de har lyst til HELE tiden, de skal få lov til å være sur og grinete. Lar dere også ungdommene være hjemme alene i feriene fordi de er avhengig av internett?? Hva slags familieliv har dere?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp, barnet er over 13 år, men er ikke moden for alderen, er husredd etc. Så begge foreldrene er enige om at han ikke skal være alene hjemme. (altså her snakker vi om mer enn noen timer) TS

Kan dere ikke dra på turer når barna er hos moren sin da? Regner med at de bor hos henne, så da bør vel helst far la samværet gå på barnas premisser om de skal gidde å komme til han. Snakker sv erfaring her.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke dra på turer når barna er hos moren sin da? Regner med at de bor hos henne, så da bør vel helst far la samværet gå på barnas premisser om de skal gidde å komme til han. Snakker sv erfaring her.

Selvfølgelig drar vi også på tur når de er hos moren, men han har jo også søsken som veldig gjerne har lyst til å være med på turer, uansett hva det er. Så lillebroren styrer alt og alle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig drar vi også på tur når de er hos moren, men han har jo også søsken som veldig gjerne har lyst til å være med på turer, uansett hva det er. Så lillebroren styrer alt og alle.

Men kan der ikke bare kjøre han til moren da? Det har han sikkert ikke noe imot.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men kan der ikke bare kjøre han til moren da? Det har han sikkert ikke noe imot.

Ikke alltid hun er hjemme da, hun har jo også sitt liv. Denne helgen var hun ikke hjemme.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre barnet har en diagnose så bør dere lære barnet opp til å være hjemme alene.

• Liker 10
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Så dere som har svart meg hittil, dere synes det er helt greit at ungdommer ikke skal hjelpe til hjemme, de skal gjøre akkurat hva de har lyst til HELE tiden, de skal få lov til å være sur og grinete. Lar dere også ungdommene være hjemme alene i feriene fordi de er avhengig av internett?? Hva slags familieliv har dere?

Sine jeg har svart deg før denne mld dukket opp så tar jeg meg den frihet å besvare deg.

Hjemme hos oss har barnet oppgaver det skal utføre allerede fra en ung alder nettopp for å unngå slik oppførsel.

Ingen av våre (som er eller har vært i tenårene) har oppført seg slik som du beskriver barnet til din mann

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet

Trekk ut kontakten til Internett. Fiks ferdig. La ungen være sur. Han tåler det. Her har de ikke noe alternativ. Ting skal gjøres, vi skal bort, de skal være med. Internett kommer i andre rekke. Jeg diskuterer det ikke engang. Det bare er sånn. 

Det finnes faktisk grenser for hvor mye man skal orke å diskutere med ungdommene og. Vil de ha gratis mat, gratis husvær, gratis telefon og Internett med mer så får de faktisk være med på familiegreiene og.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt jeg. Hadde aldri latt min sønn oppføre seg sånn, men tenker at  nå er det litt sent....? Litt sent å oppdra nå. Far må jo skjerpe seg og snakke med barna for å finne en løsning på ting som oppstår hele tiden. 

Anonymkode: c51ad...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her kan jeg ikke fri meg fra å tenke at det er like stort stemor problem som at tenåringen er vanskelig. 

Tenåringer er stort sett vanskelige. 

Du sier alt for lite til at det er mulig å danne seg et bilde om hvor alvorlig dette er, men hva er greia med at så mange skriker opp om FVK så fort det er det minste lille problem?

Jeg har oppdratt noen tenåringer og mener at jeg hadde vært mer urolig om de var helt eksemplariske i den alderen, det er vanlig at de prøver grenser ved å være litt vrange. De er i en brytning mellom barn og voksen og ut agerer.

Har du egne barn ts? Tipper at hvis du har det, er de nok både oppdragene og gjør pliktene sine uten å mukke, det pleier  nemlig egne barn å være og gjøre, det er bare stebarna som er helt håpløse.  

Anonymkode: 2157b...33d

• Liker 1
Gjest Axl Rose
Skrevet

Sorry, men du får aldri en ungdom til å slutte med internett og andre duppeditter. Det er en del av det å være tenåring nå. Ja voksne også. Dessverre er det blitt sånn og tiden kan ikke endres på. Når han ikke har andre hobbyer i tillegg så kan det ikke endres. Uansett hvor mange samtaler og tull så vil ikke det endre noe. Han kan ikke akkurat tvinges til å få en annen hobby en det han har (internett og duppeditter). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...