Eneri Skrevet 5. mars 2017 #1 Skrevet 5. mars 2017 Jeg ønsker å komme igang med god planlegging av matinnkjøp; deriblant plan om å handle kun en gang pr uke. Dette vil bety både tid og penger spart. Dere som får til dette; kan dere si noe om hvordan dere praktisk legger opp dette? Planlegger dere ukesmeny utfra butikkenes tilbud, har dere rullerende ukesmenyer med et fast knippe middagsretter? Har dere lange sjekklister med husholdningsprodukter som dere sjekker beholdningen av? Kjører dere rundt på mange ulike butikker? Blir glad for alle metodetips her :-) 1
Lawyer Skrevet 5. mars 2017 #2 Skrevet 5. mars 2017 Sjekker fryser og skap for å se om det er noen utgangspunkt der ifh til middag. Så skriver jeg opp ukesmeny på middager. Jeg vet hvor mye pålegg og brød og melk som trengs hver uke. Og skriver detaljerte handlelister. Og handler inn såpe og div når det trengs eller hamstrer når det er gode tilbud. Sparer mye penger på dette og handler 1 gang i uka 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #3 Skrevet 5. mars 2017 Lag en liste med middager, se om den middagen vil holde til en eller to dager og skriv det opp på en egen middagsplan. Middager kan du handle ut ifra tilbud. Vær flink til å holde oversikt over hva du har i fryseren. Mer det tilbud på feks kjøttdeig så handle gjerne litt ekstra sv det å ha i fryseren, samme med alt annet i grunn. Melk du ikke rekker å drikke opp kan du fryse og bruke i feks baking (konsistensen endrer seg, men er ikke farlig) ha en handleliste liggende så skriver du opp det du trenger etter hvert (toalettpapir, kjøkkenpapir osv osv) Hvis du ikke har gjort det så last ned appen mattilbud, da får du alle tilbudsavisene der så du kan holde oversikt. Har du mulighet så dra gjerne på flere butikker. Anonymkode: d35be...82b 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #4 Skrevet 5. mars 2017 Har en noenlunde fast butikk, fast liste og faste retter. Er det gode tilbud i butikken bytter jeg ut ting fra lista (f.eks. philadelpiha istedet for tine kremost), og kjøper som kanskje dobbelt opp hvis det er ting som holder en stund. Hermetikk er det eneste jeg har fast i skapet, ellers prøver jeg å spise opp mest mulig og handler fra bunnen av neste gang. Som regel handler jeg bare annenhver uke da, så vet ikke om den strategien funker for ukeshandel. Anonymkode: 3d07c...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #5 Skrevet 5. mars 2017 Jeg lager meny hver søndag og handler mandag og torsdag . Jeg starter alltid med å notere hva jeg har i kjøleskap og fryser, som må brukes opp. Ofte skriver jeg den ingrediensen inn i google, eller godt.no, for å få ideer. Er det en travel uke planlegger jeg gjerne å lage dobbelt opp et-par dager. Og jeg kjøper kun inn for tre dager mandag-torsdag, for ofte skjer det noe spontant en dag. Skjer ikke dette har vi alltid noen rester, litt tørrvarer, eller lignende, om ikke annet blir det en omelett til middag. Med tanke på tilbud plukker jeg alltid med dette når jeg er på butikken. Så fryser jeg ned, eller planlegger det inn i neste ukesmeny. Og det viktigste tipset mitt - jeg planlegger alltid når jeg skal handle. Jeg drar aldri hjem for så å dra ut å handle, det er bortkastet tid. Men vet jeg at jeg har et møte der, eller en tannlegetime der, handler jeg på veien. Matvarer holder seg helt fint i bilen noen timer. Anonymkode: ca774...bfc 1
Pringle Skrevet 5. mars 2017 #6 Skrevet 5. mars 2017 Jeg har normalt "storhandel" to ganger i uka - mandag og fredag. Jeg kjøper om mulig bare så mye ferskvarer at jeg får spist det opp innen neste handletur. Hvis jeg trenger noe som av en eller annen grunn ikke passer å kjøpe på "storhandel", handler jeg utenom disse dagene, men jeg holder meg unna butikker når jeg ikke har noe konkret ærend. Jeg bruker et Word-dokument for å holde oversikt over det jeg har i kjøleskap, fryser og spisskammer, og endrer antallet hver gang jeg tar av eller fyller på lageret, når det er mulig. Poser og esker som jeg tar ut av og setter tilbake, må jeg sjekke før jeg trenger det igjen. Jeg pleier å markere i dokumentet at jeg er i ferd med å gå tom, og skrive det opp på "overvåk"-liste. Hvis det kommer tilbud på aktuelle langtidsholdbare varer, snapper jeg med meg en del. Jeg har en løpende ukesmeny (samme Word-dokument) hvor jeg fyller inn etterhvert (opptil to uker fram i tid) som jeg kommer på hva jeg har lyst på, og når jeg ser hvor mye jeg har av hver enkelt matvare og hvor fort den må spises opp. Middagene har roterende "tema" - hver uke blir det derfor suppe/gryterett (lager for to dager), hvitt kjøtt (kylling/svin), fisk, pannekaker/ostesmørbrød/pizza, rødt kjøtt (okse eller lam). En dag i uka har jeg "noe annet" - en ny oppskrift, eller noe som ikke helt passer i noen kategori, eller ferdigmat. Jeg bruker enkle oppskrifter i den grad jeg bruker oppskrifter - mange av middagene er kjøtt, stivelse, grønnsak. Jeg setter sammen middager sånn at det blir variasjon fra uke til uke, og fra dag til dag, sånn at jeg veksler mellom ris, pasta, potet, feks, og ikke har samme tilbehør to dager på rad. Jeg gjør noen ting litt "bakvendt" og tungvint, men det fungerer for meg. Jeg lager et grovt "utkast" til måltider og handleliste, før jeg sjekker tilbudsavisene. Så noterer jeg tilbud jeg finner "forlokkende", og tilpasser menyen min mens jeg prøver å finne matcher mellom tilbudene og menyen. Så lager jeg en endelig handleliste på mobilen, ofte med alternativer (noen av butikkene har ikke annonserte salg, eller butikken er utsolgt for det de annonserte, eller det har ikke kommet i hyllene ennå, eller varene ser ikke så bra ut likevel, eller det er en annen vare enn det jeg trodde). Min faste handlerunde er fire butikker som ligger like ved siden av hverandre. Så jeg går ofte innom flere av dem og sjekker/sammenligner varer/tenker meg om, før jeg går samme veien tilbake og plukker med meg det jeg helst ville ha. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #7 Skrevet 5. mars 2017 Jeg prøver å handle to ganger i uken. Jeg får ikke til å ukeshandle en gang pr uke, rett og slett fordi jeg får ikke med meg hjem så mye på èn gang. Har ikke bil, og frakter alle varene hjem i en sånn trillebag. Jeg går til fots til og fra hver gang. Tungt arbeid pga motbakker og tungt lastet trillebag, men jeg tar det som gratis trim :-) Har ikke vondt av å gå til fots og ta i litt. Uansett; det pleier å bli handling to ganger pr uke. Noen ukedager er det faste retter¨, så de er lette å handle til; f.eks. spaghetti med kjøttboller på mandag, og pannekaker og bacon på tirsdag. Dette vet jeg, så jeg kan handle inn lang tid i forveien, kanskje et par uker i forkant, og ha det liggende i skap og kjøleskap. Bacon er ofte holdbart i ukesvis. Et fast innslag som ofte forekommer er f.eks. kyllingfilet med brokkoli og ris, og med peppersaus til. Jeg har liggende noen ukesmenyer på papir som jeg rullerer i mellom å bruke fra uke til uke. Pga ekstremt kresen guttunge, er det sjelden noe nytt og uventet og spennende på menyen, dessverre. Jeg kjøper ris av typen Toro Boil-in-bag, det blir perfekt ris hver gang, veldig enkelt og smaker bra. Jeg kjøper når de er på tilbud, da kjøper jeg gjerne noen esker/pakker i slengen og har stående i skapet. Det er jo tørr ris og er holdbar i skapet en "evighet". Ris brukes til mange retter og er fast inventar, et må-ha i skapet til enhver tid. Fisk er også et fast innslag hver uke, jeg varierer hva slags fisk jeg bruker. F.eks. fiskekaker med 86% fisk er "godkjent" av den svært kresne guttungen, samme er laks. Heldigvis. Her jeg bor, ligger det fire ulike matvarebutikker i gangavstand; Coop, Joker, Kiwi og Rema. Jeg bruker hovedsaklig Rema og Kiwi pga laveste priser og de har henholdsvis "Æ" rabatten (rema) og Trumfpoeng (Kiwi). Coop er for dyrt, så der handler jeg bare et par ganger i mnd hvis jeg skal ha noe spesielt eller jeg har sett de har tilbud på noe jeg trenger. De har også ferskvaredisk, så hvis jeg en sjelden gang skal ha noe derfra, må jeg gå dit. F.eks grillede kyllingvinger. Men det husker jeg ikke sist jeg kjøpte, så det er ikke særlig ofte :-) Jeg går som regel i butikken onsdager og fredager. På fredagen handler jeg for helgen og mandag og tirsdag (jeg vet jo alltid hva vi skal ha mandag og tirsdag, for det er fast). Anonymkode: 40efa...2eb 1
Gjest økonomifrue Skrevet 5. mars 2017 #8 Skrevet 5. mars 2017 Jeg prøver å ukehandle, men må fort innom etter påfyll etter avokado, grønne bananer eller noe jeg rett og slett har glemt. Handler som oftest på fredag. planlegger ukemeny med middagsretter for hver dag, hva vi har veksler etter årstid/sesong, hva vi har lyst på og en god kombinasjon av fisk, kjøtt, egg. Lager all mat fra bunnen av, med unntak av brød og knekkebrød som ofte kjøpes. Stort sett har vi pizza i en eller annen form på fredag - det er ganske fast. Prøver alltid å ha fisk 2*ukentlig, tirsdag og søndag. Også har vi gjerne en dag med suppe eller gryterett. Jeg skriver handleliste på telefonen gjennom uka, noterer da hva vi mangler/begynner å gå tom for. I tillegg noteres basisvarer som jeg vet det går av hver uke, som melk, grønnsaker, rømme/kesam, frukt, pålegg og knekkebrød. Også supplerer jeg handlelista med ting vi trenger for å få laget middag og niste. Vi har flere frysere, så jeg passer på å kjøpe ekstra av ting som er på tilbud/på vei til å gå ut på dato - også tar jeg opp når vi skal ha det til middag.
exictence Skrevet 5. mars 2017 #9 Skrevet 5. mars 2017 Sjekker hva vi har samtidig som vi skriver handleliste og middagsliste for hver dag. Da er det meningen å klare og handle kun 1 gang i uken. Ikke alltid vi klarer å holde oss til dette, men det er både tid og sparing på å gjøre det sånn. Dessuten er det en koselig stund mannen og jeg har sammen hvor vi ofte sitter søndags kveld sammen med penn og papir og skriver ned både ønsker for middag og dermed handle og middagsliste. 1
Eneri Skrevet 5. mars 2017 Forfatter #10 Skrevet 5. mars 2017 Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å gi meg tips og inspirasjon!
Wenda Skrevet 5. mars 2017 #11 Skrevet 5. mars 2017 7 timer siden, Eneri skrev: Dere som får til dette; kan dere si noe om hvordan dere praktisk legger opp dette? Planlegger dere ukesmeny utfra butikkenes tilbud, har dere rullerende ukesmenyer med et fast knippe middagsretter? Har dere lange sjekklister med husholdningsprodukter som dere sjekker beholdningen av? Kjører dere rundt på mange ulike butikker? Blir glad for alle metodetips her :-) Lager ukesmenyer. Gjerne for en mnd av gangen. Lager ukesmenyer slik at eventuelle rester fra den ene dagen kan brukes neste dag slik at lite mat blir kastet Har noen faste middagsretter, men kun fordi det er retter vi virkelig liker Handler kun i 2 butikker. En i Sverige og Kiwi her i Norge Har lister over hva som finnes i fryseren så jeg ikke kjøper mer enn nødvendig fordi jeg kanskje ikke ser at jeg allerede har mer av en vare. Ellers har jeg ingen sjekklister 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå