Gå til innhold

Overvåkning - er det egentlig lov?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å filme fra sin egen bil er vel litt i grenseland for hva som er lov ville jeg tro. Her har vel VG sensurert bilnr til den som kjører forbi, men det er ikke alltid det gjøres har jeg sett på FB. 

Skrevet (endret)

Å filme er det ingen ting i veien med, det er publiseringen som kan være problematisk. Så lenge skiltnummer er sladdet ser jeg ikke problemet med det

Hva Datatilsynet sier om dashbordkamera:

Dashbordkamera (også kall frontrutekamera eller dashcam) er kamera som installeres foran i biler eller lastebiler og som filmer ut frontruta, mens hjelmkamera gjerne festes på sykkelhjelmen eller lignende. Denne typen kamera er ikke vurdert som fastmontert kamera, og er derfor ikke kameraovervåking – i lovens forstand. Det betyr at reglene og pliktene som vanligvis gjelder ved kameraovervåking ikke vil gjelde når det brukes av privatpersoner.

Merk likevel:
Selv om opptakene kan være lovlige, trenger ikke bruken av dem å være det. Publisering av opptak gjort med dashbordkamera, hjelmkamera, droner eller lignende, må derfor gjøres med forsiktighet. Du kan ha anledning til å legge noe du har filmet ut på nett, men ikke dersom det krenker andres privatliv. Du bør derfor alltid be om samtykke fra dem du har filmet før opptaket publiseres, hvis de kan gjenkjennes på opptaket.

Endret av Orbis
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Ja det er fullt lovlig å ha kameraer i bil, jeg har også to kameraer, et foran og et bak. Jeg ble selv reddet pga videobevis etter en kollisjon. Kjørte på han bakfra men han forårsaket helt klart kollisjonen med vilje, forsikringssvindel. Var hos politiet med videoen de også sa han hadde hele skylden. Han skulle absolutt skrive skademelding men det var før jeg sa jeg hadde videobevis, etter det dro han til slutt uten skademelding. Jeg var den 5 han har gjort det på på en halvt år!!

Endret av Sulosi
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt todelt selv. I land som Russland har det nok bidratt til å redusere forsikringssvindel, politikorrupsjon og den slags. I Norge? Et og annet positivt tilfelle som overfor, men jeg liker virkelig ikke at alt dokumenteres. Selskap som AutoPass vet allerede altfor mye om hvem som er hvor. Datamaskiner blir kraftigere for hver dag som går, og snart har vi skyløsninger som dokumenterer og analyserer all bevegelse på veiene i sanntid.

STASI og Kim-familiens drøm.

Anonymkode: d3317...7e2

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for identifiserende video.

Sulosi, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ihvertfall ikke paranoid. Synes det er bra om man kan bidra til å ta skurken og tyvene. Da blir det mindre attraktivt for dem å stjele og ødelegge. Men det finnes dessverre mennesker fra fattige land som bryr seg lite om det, og det er disse som er det store problemet. Vi må holde innvandringen lav fra problemland. Vi nordmenn liker å tro på livet.

Anonymkode: 0c85c...a19

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...