Gå til innhold

Hva synes dere om dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 år gammel jente her. Jeg er helt nybegynner på å skrive min egen historie.  Jeg har skrevet litt, men vil høre hva dere synes. Jeg ønsker etterhvert skrive bøker, men de blir da om lenge da jeg har fått erfart litt om skriving. Det er bare en begynnelse. 

Her kommer det: 

 

 

Naboen satt ute i solnedgangen en vakker sommerdag med vin, mat å snakket om det fantastiske livet ved grillen, mens de så på flammende. Jeg satt hjemme på min veranda, med et glass vin kikket på solnedgangen og hørte hvor fint de hadde det, mens jeg viste at jeg skulle dø innen 1 år. Jeg har fått en uhelbredelig frekt. Jeg har ingen familie eller venner igjen. Jeg ga slipp på behandling og flyttet fra storbyen New York til en liten by på landet for og få en roligere hverdag uten mennesker som stresser meg opp med flere mennesker som løper med kaffen og avisen i handa og samtidig løper for og rekke jobben. Jeg bytta det mot et lite hus på landet ved stranda der solen går ned.

Anonymkode: 16b70...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her: Alt er oppdikta

Anonymkode: 16b70...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om planen din er å skrive bok så tror jeg at jeg må gi et så kjedelig svar som at du er nødt til å pugge grammatikk! Innholdsmessig er dette helt ok, ikke noe mer, men alle skrivefeilene og grammatiske feil er et kjempeproblem om du vil bruke tekst som formidlingskanal :) 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ananas. skrev:

Om planen din er å skrive bok så tror jeg at jeg må gi et så kjedelig svar som at du er nødt til å pugge grammatikk! Innholdsmessig er dette helt ok, ikke noe mer, men alle skrivefeilene og grammatiske feil er et kjempeproblem om du vil bruke tekst som formidlingskanal :) 

Signerer denne. Jeg har selv begitt meg ut på å skrive historier, og nå holder jeg på med en serie som til nå har syv boklengder (6-700 sider hver). Er dette noe du vil drive med for mer enn hobby (slik det er for meg), så gjelder Ananas' svar.

Lykke til!

Anonymkode: 33abc...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 år gammel jente her. Jeg er helt nybegynner på å skrive min egen historie.  Jeg har skrevet litt, men vil høre hva dere synes. Jeg ønsker etterhvert skrive bøker, men de blir da om lenge da jeg har fått erfart litt om skriving. Det er bare en begynnelse. 

Her kommer det: 

 

 

Naboen satt ute i solnedgangen en vakker sommerdag med vin, mat å snakket om det fantastiske livet ved grillen, mens de så på flammende. Jeg satt hjemme på min veranda, med et glass vin kikket på solnedgangen og hørte hvor fint de hadde det, mens jeg viste at jeg skulle dø innen 1 år. Jeg har fått en uhelbredelig frekt. Jeg har ingen familie eller venner igjen. Jeg ga slipp på behandling og flyttet fra storbyen New York til en liten by på landet for og få en roligere hverdag uten mennesker som stresser meg opp med flere mennesker som løper med kaffen og avisen i handa og samtidig løper for og rekke jobben. Jeg bytta det mot et lite hus på landet ved stranda der solen går ned.

Anonymkode: 16b70...bc2

Du må skrive veldig mye bedre enn dette rent grammatisk for at jeg skal kunne ta det på alvor. Rent innholdsmessig virker det utrolig kjedelig, men det kommer an på hvordan fortsettelsen blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken grammatikk eller innhold er bra. Du har hele 5 setninger som innledes med ordet jeg, og da virker det mer som en oppramsing enn som en skjønnlitterær tekst.

Anonymkode: 6464f...c1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det er litt kjipt av meg å komme med en så negativ kommentar, men jeg tror nok aldri du vil bli en forfatter. Man blir flinkere til å formulere seg skriftlig, men jeg mener man må ha en formidlingsevne som er bedre en dette når man er i 20 årene. Dette vil jeg tro hadde vært karakter 3 på ungdomsskolen . Den teksten du har skrevet, er ikke bra. Solnedgang, jeg, skrivefeil, oppramsing dårlig setningsoppbygning og dårlige skildringer. Jeg mener ikke å være stygg, men dette er ikke noe jeg ville satset på. Dersom du koser deg med å skrive, og kun ønsker å skrive for egen del, så kjør på. 

Anonymkode: 2d0f5...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det er litt kjipt av meg å komme med en så negativ kommentar, men jeg tror nok aldri du vil bli en forfatter. Man blir flinkere til å formulere seg skriftlig, men jeg mener man må ha en formidlingsevne som er bedre en dette når man er i 20 årene. Dette vil jeg tro hadde vært karakter 3 på ungdomsskolen . Den teksten du har skrevet, er ikke bra. Solnedgang, jeg, skrivefeil, oppramsing dårlig setningsoppbygning og dårlige skildringer. Jeg mener ikke å være stygg, men dette er ikke noe jeg ville satset på. Dersom du koser deg med å skrive, og kun ønsker å skrive for egen del, så kjør på. 

Anonymkode: 2d0f5...4b1

Ikke helt enig i konklusjonen, selv om jeg er enig i tingene du peker på. Hvis man virkelig vil, så klarer man å utvikle seg på dette også etter man har blitt 20, men det krever at man er villig til å jobbe med de kjedelige tingene på kjedelige måter også. Å skrive seg god ved bare mengdetrening når dette er utgangspunktet, går nok ikke. 3 på ungdomskolen er nok litt strengt, men det hadde ikke blitt hverken femmer eller sekser om teksten fortsetter på samme måte. Her må det arbeid til, med grunnleggende ferdigheter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke selv, men jeg leser utrolig mye. Hvis jeg skal se bort fra språket (det kan fikses) og konsentrere meg om innhold, så er det sånn at dette avsnittet ikke får meg til å få lyst til å lese mer. Forfattere jobber utrolig lenge med de første setningene av en bok. Det skrives utallige varianter, og de får utallige mennesker til å lese det for å finne ut av om det faktisk fenger. Her har du en kjempejobb å gjøre. 

Hva skal resten av teksten handle om? Du har allerede presset nesten en hel livshistorie inn i ett avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et avsnitt. Historien din kan være kjempebra, og jeg ville nok lest et par sider før jeg vet om dette er noe jeg ville krøpet meg sammen i en godstol for å kose meg med.

Ting du bør bli bedre på er grammatikk, og skru av auto correct (regner med det skal stå "kreft" og ikke "frekt"). Og som leder meg til neste ting; Du bør lese over det du har skrevet før du deler det med andre. Du må også ha kortere setninger for å holde det lettlest. Du vil jo at leseren skal kose seg med boken, uten å bli sliten av å lese. Skildringer er bra, men ikke for mye. Følte det ble litt dobbelt opp med solnedgangene, og man kan jo også overlate litt til fantasien.

Anonymkode: c1dcb...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har aldri vært spesielt god på skriving, men det er noe jeg virkelig øver på. Og har ingen mål om å bli forfatter, men jeg vil i løpet av livet kanskje prøve og gi ut en bok. Jeg har mange år igjen av det. Nå skriver jeg bare for gøy. 

Anonymkode: 16b70...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her en gang til. Det jeg har skrevet har bare kommet automatisk jeg har ikke sett så nøye på grammatikken enda, men ditt kommer jeg :)

Anonymkode: 16b70...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp! Adjektiver og adverb. Beskriv lukt, følelser, tanker, form, smak. 

Anonymkode: 19dcc...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...