Gå til innhold

ADHD-utredning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal utredes for ADHD på dps om noen måneder. Er veldig utålmodig nå, så første spørsmålet mitt er: Er det noen som har erfaring med adhd-utredning på Psykia i Asker? Hadde de god greie på "jenteadhd" og hva kostet det?

Har tidligere fått en bipolardiagnose som jeg ikke føler helt stemmer. Jeg har vært deprimert mange ganger og hatt angst veldig mange ganger, og i perioder har jeg vært veldig gira, men det ble først virkelig ille da jeg begynte på Cipralex for noen år siden. Da kom de fæle humørsvingningene. Har slutta på medisiner for lenge siden, og føler meg ikke deprimert. Har litt angst, og særlig helseangst. Har veldig konsentrasjonsproblemer og det går utover jobben i høy grad. Etter at jeg ble mamma for to år siden har det blitt mye værre. Nå kan jeg ikke jobbe på kvelder og i helger for å rekke deadlines. Tidligere var deadlines det som fikk meg til å klare å konsentrere meg og få unna arbeidet, men nå fungerer ikke den taktikken lenger, og jeg  på aap (jobber ca 40%) pga dette (og muskerplager). 

Jeg klarer ikke å holde orden i huset, jeg er så utrolig surrete. Det er mannen min som lager mat, vasker klær og betaler regninger. Han ber meg om å gjøre ting i huset, feks: "Kan du vaske bordet nå?" og så "Nå kan du ta ut av oppvaskmaskinen". Om morran må han nesten fysisk dra meg ut av senga. Han sier at jeg er som en tenåring, og jeg skjønner hva han mener, jeg klarer bare ikke å ta meg mer sammen. For jeg tar meg allerede veldig sammen, og den største prioriteringen min nå er datteren min. Jeg bruker energien min på henne, og prøver å være så mentalt tilstede som jeg klarer. Hun er veldig aktiv og krever oppmerksomheten min hele tiden. Det er helt greit. Jeg leker mye med henne, leser for henne, synger, danser og koser. Får stadig høre at hun virker som en veldig glad og fornøyd jente - jeg tror hun har det bra :) 

Jeg føler meg altså ikke deprimert, føler meg faktisk ganske så lykkelig :) Men mannen min er ikke fornøyd (skjønner han godt) og jeg kan ikke fortsette å gå på aap resten av livet. 

Går til en psykomotorisk fysioterapeut, og hun tror jeg vil få en adhd-diagnose, og at medisiner vil hjelpe mye. Men har altså ikke time på dps før i juni, og så er jeg også redd at de vil si at det ikke er ADHD, men at jeg bare er lat, umoden, dum og rar (som jeg tidligere har tenkt selv at jeg er. Har bare prøvd å skjule det, og nå etter at jeg ble mamma så har jeg ikke klart det like godt). Og at de da vil si at jeg bare må skjerpe meg enda mer og ta meg enda mer sammen. Problemet er bare at det går ikke. Da bryter jeg sammen av stress.

Når jeg leser det jeg skriver her så tenker jeg: Er hun der litt tilbakestående? For det virker jo sånn, men hodet mitt fungerer ganske bra til enkelte ting. Hvis det er ting jeg synes er spennende kan jeg lære det veldig fort. Karaktere mine fra ungdomskole og vgs er feks veldig ugjevne. Fikk alt fra 6-ere i fag jeg interesserte meg for, og 2-er i de jeg ikke fatta interesse for. Og måtte kutte noen fag fordi jeg ikke fikk med meg noe av det læreren sa, så har ikke fullført vgs.... har likevel klart meg ganske bra i arbeidslivet fordi jeg fikk jobbe med noe som før var hobbyen min og som jeg synes var veldig spennende. 

Hvis noen gadd å lese dette, så tusen takk ;) Nå husker jeg faktisk ikke hva spørsmålet mitt var :sur::overrasket::klaske: 

Anonymkode: 347f9...5da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midt oppe i utredning for add, og det tar langt tid. Dette er i vestfold. Jeg har vært på møter med psykiater 2 ganger for å utelukke meg for andre diagnoser, og nå har jeg blitt henvist til poliklinikk for adhd i tønsberg. Ingen kan se på meg at jeg kan ha denne diagnosen, men min samboer og venner kan merke at jeg er til tider fjern og at det virker som jeg ikke følger med. Jeg er heller ikke så ryddig av meg, og jeg har alltid slitt mer enn andre for å få bra karakterer, Men jeg er mer av den tilbaketrukne typen og ikke veldig aktiv. Psykiateren mener jeg passet godt til å ha add etter de undersøkelsene hun gjorde. så nå må jeg bare igjennom neste prossess. Vet ikke om jeg svarte på noe av det du lurte på men jeg vil bare ikke at du skal tro at du er rar :) vi har alle våre forskjellige ting. 

Anonymkode: c64b9...589

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utredet via DPS i Oslo. For de var det vesentlig at symptomene fant sted før 7-årsalderen. Angst og depresjon kan komme av hundre andre ting enn bipolar lidelse, helseangst har ingenting med bipolar lidelse eller ADD/ADHD å gjøre. For meg tok det ca. 4 mnd fra første time hos psykiater til jeg fikk diagnosen ADD. 

Anonymkode: a1e39...257

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...