AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #1 Skrevet 2. mars 2017 Er det bare jeg som ikke helt skjønner greia med disse skiltene? Er de hengt opp av overbeskyttende foreldre som ikke har kommet helt ut av babyboblen? Forventer de spesialbehandling i trafikken så fort de klistrer opp et slikt skilt i bakruta? http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/39576 Dette gjelder ikke alle typer skilt i bilen. At øvelseskjørere henger opp skilt ( L ) er fint, da dette er bilister under opplæring. Anonymkode: 1e45a...aee 3
Nicathv Skrevet 2. mars 2017 #2 Skrevet 2. mars 2017 (endret) 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder ikke alle typer skilt i bilen. At øvelseskjørere henger opp skilt ( L ) er fint, da dette er bilister under opplæring. Anonymkode: 1e45a...aee Ja, og så er det påbudt Barn i bilen-skilt synes jeg er litt "overkill" ja. Er jo kanskje en måte å minne folk om å ta det forsiktig i trafikken, men da går man jo nesten ut fra at folk ikke er så forsiktige fordi det "bare" er voksne i bilen.. Endret 2. mars 2017 av Nicathv 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #3 Skrevet 2. mars 2017 Fin måte å luke ut hvilke biler man IKKE skal parkere ved siden av på kjøpesentre, IKEA og lignende. Ingenting er verre enn kjøpesenterbulker og -riper, og jeg gjør i alle fall mitt for å unngå de ved å ikke parkere inntil bilene som reklamerer for at de er fulle av utålmodige småtroll. Anonymkode: 0c1c3...505 10
ajarRun Skrevet 2. mars 2017 #4 Skrevet 2. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det bare jeg som ikke helt skjønner greia med disse skiltene? Er de hengt opp av overbeskyttende foreldre som ikke har kommet helt ut av babyboblen? Forventer de spesialbehandling i trafikken så fort de klistrer opp et slikt skilt i bakruta? http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/39576 Dette gjelder ikke alle typer skilt i bilen. At øvelseskjørere henger opp skilt ( L ) er fint, da dette er bilister under opplæring. Anonymkode: 1e45a...aee Noen tar mer hensyn med slike skilt, og til dels er de for å skryte av at man har barn. L-skiltene og Skole-skiltene burde forbys, da de virker totalt mot sin hensikt. Folk tar MINDRE hensyn når de er på bilen.
Craver Skrevet 2. mars 2017 #5 Skrevet 2. mars 2017 Personlig ville jeg tenkt at det er vist bilen er i en ulykke så tenker man automatisk mer på og "redde" ungen?😊
Nicathv Skrevet 2. mars 2017 #6 Skrevet 2. mars 2017 5 minutter siden, amativeReflection skrev: L-skiltene og Skole-skiltene burde forbys, da de virker totalt mot sin hensikt. Folk tar MINDRE hensyn når de er på bilen. Jeg tar alltid mer hensyn/holder meg litt mer på avstand når jeg ser noen med L-skilt bakpå bilen. Har du noe statistikk som kan vise til det motsatte? Synes det ville vært rart hvis det var sant. Men men, folk er jo ikke akkurat alltid rasjonelle
ajarRun Skrevet 2. mars 2017 #7 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, Nicathv skrev: Jeg tar alltid mer hensyn/holder meg litt mer på avstand når jeg ser noen med L-skilt bakpå bilen. Har du noe statistikk som kan vise til det motsatte? Synes det ville vært rart hvis det var sant. Men men, folk er jo ikke akkurat alltid rasjonelle Dårlig med statistikk på akkurat det. Tror det ville blitt en kostbar og komplisert affære å dokumentere dette. Men jeg selv merker at jeg blir forbikjørt betydelig oftere hvis jeg glemmer å ta av skoleskiltet, og det er farligere forbikjøringer. Og det synes jeg er ganske forkastelig. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #8 Skrevet 2. mars 2017 Jeg har lest meg opp på det med L på bilen, å det er ikke påbudt i den forstand at man får bot hvis man ikke har det. Man får bare et "prøv å husk det neste gang" Anonymkode: 90eb0...5dd
Nicathv Skrevet 2. mars 2017 #9 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Dårlig med statistikk på akkurat det. Tror det ville blitt en kostbar og komplisert affære å dokumentere dette. Men jeg selv merker at jeg blir forbikjørt betydelig oftere hvis jeg glemmer å ta av skoleskiltet, og det er farligere forbikjøringer. Og det synes jeg er ganske forkastelig. Ja, det er sant. Tenkte mer på meningsmålinger egentlig Hm, kanskje folk tenker at de vil komme seg unna/forbi en person under opplæring, og tar unødvendige risikoer for å slippe å "stresse" med å være ekstra obs på lærebilen? Enig med deg at det isåfall er forkastelig.
ajarRun Skrevet 2. mars 2017 #10 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, Nicathv skrev: Ja, det er sant. Tenkte mer på meningsmålinger egentlig Hm, kanskje folk tenker at de vil komme seg unna/forbi en person under opplæring, og tar unødvendige risikoer for å slippe å "stresse" med å være ekstra obs på lærebilen? Enig med deg at det isåfall er forkastelig. Hva folk sier og hva folk gjør er to vilt forskjellige ting. "Hvor ofte kjører du som en tilbakestående gjøk?" <- Nesten ingen vil svare noe annet enn aldri, selvom sannheten er at de fleste klarer å gjøre et eller flere kukstykker hver eneste måned. Jeg tror det er fordi folk innbiller seg at de kjører saktere og at å komme seg fram 7 sekunder fortere er viktigere enn livene til de andre på veien. 1
Nicathv Skrevet 2. mars 2017 #11 Skrevet 2. mars 2017 2 minutter siden, amativeReflection skrev: Hva folk sier og hva folk gjør er to vilt forskjellige ting. "Hvor ofte kjører du som en tilbakestående gjøk?" <- Nesten ingen vil svare noe annet enn aldri, selvom sannheten er at de fleste klarer å gjøre et eller flere kukstykker hver eneste måned. Jeg tror det er fordi folk innbiller seg at de kjører saktere og at å komme seg fram 7 sekunder fortere er viktigere enn livene til de andre på veien. Haha, det tror jeg stemmer ja
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #12 Skrevet 2. mars 2017 4 minutter siden, Nicathv skrev: Jeg tar alltid mer hensyn/holder meg litt mer på avstand når jeg ser noen med L-skilt bakpå bilen. Har du noe statistikk som kan vise til det motsatte? Synes det ville vært rart hvis det var sant. Men men, folk er jo ikke akkurat alltid rasjonelle Det er slik det bør være, selvsagt, og det som er formålet med dem. Men det er dessverre ikke alle som er like oppegående og/eller tålmodige som deg når de er ute og kjører. Når jeg øvelseskjørte var jeg alltid litt ekstra forundret over alle dem som kjørte helt opp i hekken på meg når jeg sto med stor, rød L på bakluka og ventet på tur i et kryss i en oppoverbakke. Takk for tilliten, liksom, men jeg hadde faktisk satt pris på litt større tabbemargin. Men det gikk nå bra, da, for heldigvis for dem var jeg allerede relativt brukbar på bakkestart. Anonymkode: f82a4...770 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #13 Skrevet 2. mars 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fin måte å luke ut hvilke biler man IKKE skal parkere ved siden av på kjøpesentre, IKEA og lignende. Ingenting er verre enn kjøpesenterbulker og -riper, og jeg gjør i alle fall mitt for å unngå de ved å ikke parkere inntil bilene som reklamerer for at de er fulle av utålmodige småtroll. Anonymkode: 0c1c3...505 Anonymkode: 1e45a...aee
Perle Skrevet 2. mars 2017 #14 Skrevet 2. mars 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fin måte å luke ut hvilke biler man IKKE skal parkere ved siden av på kjøpesentre, IKEA og lignende. Ingenting er verre enn kjøpesenterbulker og -riper, og jeg gjør i alle fall mitt for å unngå de ved å ikke parkere inntil bilene som reklamerer for at de er fulle av utålmodige småtroll. Anonymkode: 0c1c3...505 Dette! Ellers gjelder det å være obs på barnestoler og disney-solskjermer. Ts: Har heller aldri skjønt poenget med dette. Ok, har barn liksom? Fint for deg. Endret 2. mars 2017 av Perle
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #15 Skrevet 2. mars 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest meg opp på det med L på bilen, å det er ikke påbudt i den forstand at man får bot hvis man ikke har det. Man får bare et "prøv å husk det neste gang" Anonymkode: 90eb0...5dd Det er ikke alle påbud som ledsages av straff, men det er jo fremdeles påbudt. @amativeReflection, har du noe å si om dette? Anonymkode: f82a4...770
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #16 Skrevet 2. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det bare jeg som ikke helt skjønner greia med disse skiltene? Er de hengt opp av overbeskyttende foreldre som ikke har kommet helt ut av babyboblen? Forventer de spesialbehandling i trafikken så fort de klistrer opp et slikt skilt i bakruta? http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/39576 Dette gjelder ikke alle typer skilt i bilen. At øvelseskjørere henger opp skilt ( L ) er fint, da dette er bilister under opplæring. Anonymkode: 1e45a...aee Øvelsesklørings L er påbudt, det er ikke baby i bil, hund i bil skilt. Det er heller ikke påbudt å kjøre med parkeringsttilatelse for funksjonshemmede skiltet i frontruten. Likevel er det noen/en hel del som gjør det. Anonymkode: 7d642...98f 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #17 Skrevet 2. mars 2017 Ser jeg et barn i bilen skilt passer jeg ekstra på at jeg holder god avstand til bilen foran, for å unngå "fender bender" ved stans Jeg kjører generelt sett mer forsiktig dersom jeg selv har barn i bilen enn når jeg er alene i bilen, og er også litt mer obs når jeg ser et barn i bilen skilt (ikke det at jeg er en løs kanon ellers, altså ) Jeg ville sette et slikt klistremerke som vi fikk gratis i en bare butikk på vår bil da vi fikk barn, men mannen sa det ikke kom på tale. Og jeg ser svært lite av disse skiltene på biler sånn i det daglige. Anonymkode: 7a70f...053 1
ajarRun Skrevet 2. mars 2017 #18 Skrevet 2. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle påbud som ledsages av straff, men det er jo fremdeles påbudt. @amativeReflection, har du noe å si om dette? Anonymkode: f82a4...770 Hvis du drikker alkohol på gaten i Oslo feks vil du bli bedt om å slutte med det og helle ut alkoholen. Dersom du gjør dette vil du som oftest slippe unna med en muntlig advarsel. Muntlige advarsler brukes ofte i steden for bøter for mindre forseelser, dersom det vurderes som en hensiktsmessig løsning. Man kan absolutt få bot for å mangle L-en, men det er ikke fastsatt en forenklet forelegg sats for det. Det vil neppe være snakk om store summer. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øvelsesklørings L er påbudt, det er ikke baby i bil, hund i bil skilt. Det er heller ikke påbudt å kjøre med parkeringsttilatelse for funksjonshemmede skiltet i frontruten. Likevel er det noen/en hel del som gjør det. Anonymkode: 7d642...98f Radio, høyttalere, setevarme er ikke påbudt, likeså vil jeg ha det i bilen min.
Honey Dew Skrevet 2. mars 2017 #20 Skrevet 2. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser jeg et barn i bilen skilt passer jeg ekstra på at jeg holder god avstand til bilen foran, for å unngå "fender bender" ved stans Jeg kjører generelt sett mer forsiktig dersom jeg selv har barn i bilen enn når jeg er alene i bilen, og er også litt mer obs når jeg ser et barn i bilen skilt (ikke det at jeg er en løs kanon ellers, altså ) Jeg ville sette et slikt klistremerke som vi fikk gratis i en bare butikk på vår bil da vi fikk barn, men mannen sa det ikke kom på tale. Og jeg ser svært lite av disse skiltene på biler sånn i det daglige. Anonymkode: 7a70f...053 Er det ikke bedre å holde riktig avstand til bilen foran, uansett hvem og hva som er i bilen? Det er jo noe som heter 3-sekunders regelen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå