Gå til innhold

Gravid og 18år

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

18 år

Rusmisbruker bestemor

Ingen har lappen

Ingen utdannelse

Jadda!! Høres ut som et flott utgangspunkt ts 

Anonymkode: e9ac5...c0e

Om du leste nøye har begge lappen, men jeg har ikke bil lappen og det har typen. Jeg har utdannelse før termin. typen har utdannelse fra skole og militæret. Og har ikke jeg et godt utganspunkt pga moren min er narkoman. Igrunn er det et godt utgangspunkt da jeg har lært av feiliene hennes, og lært prioritering ganske tidlig. Så etter min mening er det sårbart og slemt rett og slett og dra meg under samme kam fordi moren min har vært en dårlig mor. Du burde heller tenke litt på hvor godt jeg ville tatt vare på et barn iforhold til åssen jeg hadde det og ble behandla hjemme. Du er nok bare et a4 menneske som ikke klarer og se annet en ting fra utsiden. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det, skrev nytt svar 🙈

Anonymkode: fb078...19e

Skrev at det var mor ikke mormor. Men har selvfølgelig en mormor og bestefar som alltids blir sure til og starte med men hjelper meg masse, han var sjef på oljeplattform før han ble pensjonert så han hjelper meg økonomisk om det trengs også, da han har mer en nok:) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Maaaddepaaadde skrev:

Skrev at det var mor ikke mormor. Men har selvfølgelig en mormor og bestefar som alltids blir sure til og starte med men hjelper meg masse, han var sjef på oljeplattform før han ble pensjonert så han hjelper meg økonomisk om det trengs også, da han har mer en nok:) 

Vi mente mormor til det barnet du eventuelt får :) 

Men hvor gamle er besteforeldrene dine? Har de ork til å hjelpe deg om du skulle trenge det? Hvordan er foreldrene hans? Ville de støttet deg om du ble alene?

Skrevet

Ser ut som det barnet nesten ikke er ønsket lengre. Ganske kjedelig og lese det her da mamma er narkoman så kan ikke jeg være istand til noe. Selvom han har bil lapp og jeg holder på med den. Han har en god utdanning og jeg vil være ferdig med min før termin. Har støtte fra di i familien som er ordentlige. Så er det ikke bra nok? Forstår ikke hvor mye må du ha, for og kunne være en bra nok mamma. Trudde det viktigste var kjærlighet, og selvfølgelig økonomien til det. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi mente mormor til det barnet du eventuelt får :) 

Men hvor gamle er besteforeldrene dine? Har de ork til å hjelpe deg om du skulle trenge det? Hvordan er foreldrene hans? Ville de støttet deg om du ble alene?

Alle har fått barn ganske tidlig i familien så foreldrene til typen min er like gammel som besteforeldrene mine hehe. De er 50 og noe begge 2. Glemmte og nevne at typen er 23 og jeg fyller 19 iår så er litt eldre enn det virker som hele veien. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Maaaddepaaadde skrev:

Alle har fått barn ganske tidlig i familien så foreldrene til typen min er like gammel som besteforeldrene mine hehe. De er 50 og noe begge 2. Glemmte og nevne at typen er 23 og jeg fyller 19 iår så er litt eldre enn det virker som hele veien. 

Så lenge dere har et godt nettverk så vil det nok gå bra :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags utdannelse er du snart ferdig med?Du er bare 18 år!!!

Anonymkode: 67749...e15

AnonymBruker
Skrevet

Frisør?

Anonymkode: 34889...14b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lappen, men 2 barn. Er godt å bo sentralt ja :)

Anonymkode: 34889...14b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du samboeren din vil bli en god far? 

Anonymkode: 341b9...aa7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Maaaddepaaadde skrev:

Ser ut som det barnet nesten ikke er ønsket lengre. Ganske kjedelig og lese det her da mamma er narkoman så kan ikke jeg være istand til noe. Selvom han har bil lapp og jeg holder på med den. Han har en god utdanning og jeg vil være ferdig med min før termin. Har støtte fra di i familien som er ordentlige. Så er det ikke bra nok? Forstår ikke hvor mye må du ha, for og kunne være en bra nok mamma. Trudde det viktigste var kjærlighet, og selvfølgelig økonomien til det. 

Du spør om våre meninger. Min mening er ikke at du ikke kan være i stand til å ta vare på et barn, men at du ikke BØR det så ung, for din egen del. Det blir beintøft for deg, og jeg skjønner ikke hvorfor du skulle ønske det. Kjærlighet er slettes ikke nok, og heller ikke kjærlighet og penger, om du nå skulle skaffe deg det. Et barn trenger alle din tid, all din oppmerksomhet, all din erfaring, all din tålmodighet, alle dine følelser, alle dine krefter, all din kunnskap. Det vil ikke være noe igjen til deg seg, barnet er altoppslukende. Erfaring, modenhet og kunnskap og opplevelser er noe enhver 18-åring mangler en del av (uansett hvordan din barndom var). Du har ikke vært i flere forhold. Du aner ingen ting om hvordan du og mannen har det sammen etter flere år. Du vet ikke om du har valgt rett yrke. Du kan ikke være sikker på at du har valgt rett mann ennå. Du kan umulig ha lang utdannelse. Igjen, dette gjelder alle 18-åringer, og kanskje vil et barn få det bedre hos deg en annen 18-åring. MEN: Hvorfor vil DU dette? Er det fordi du har manglet noe i din oppvekst? Hvorfor vil du ikke være vanlig ungdom? Det virker ikke som du er klar over hvor vanskelig det blir (det er det for ALLE!), hvor mye penger som trengs, hvor lite det hjelper med masse kjærlighet. Er du i stand til å ta vare på barnet alene: Helt alene? Du kan ikke belage deg på penger fra bestefar, han kan ikke forsørge ditt barn i 18 år. Er mannen din i stand til å ta vare på et barn helt alene? Ønsker han det? Du kan bli syk, det kan bli slutt. Mitt råd er: Vent.

Anonymkode: 40cae...c3d

Skrevet
18 timer siden, Maaaddepaaadde skrev:

Til å være 18 år har du mange skrivefeil som du gjentar hele tiden... Ikke at det er viktig altså,

Men ts, har du egnt. tenkt på at å være gravid kan føre til komplikasjoner? Du går vg3 og har 4 mnd. igjen. Disse 4 mnd. er kjempe viktig for resten av livet dit.  Hvis du beholder og får komplikasjoner midt i eksamensperioden så du ikke klarer å prestere bra, hva gjør du da? Eller hvis du får så store komplikasjoner at du bare kan bli hjemme?  Du virker så naiv, som om svangerskapet alltid er en dans på roser... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 3/1/2017 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å gå glipp av store deler av 20-årene dine, en del av livet som for mange er viktig. Man vokser som person, finner seg selv og gjerne studerer. Vil du gi slipp på dette?

Anonymkode: 0f756...0f2

Til gjengjeld vil hun få masse frihet når man er i 40-årene, og dessuten har bedre økonomi.

Fikk selv barn sent fordi jeg ville ha friheten i 20-30 årene, men ser jo nå at mine jevnaldrende som bør foreldre unge, nyter livet og tar igjen det tapte, bare med litt høyere komfortnivå.

Mitt råd er å få barnet, når du er i mot sbort og du er motivert for det, så blir det feil å ta abort. Men vil sterkt oppfordre deg til å ta utdannelse etter permisjonen. 

Anonymkode: ad6c0...c22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til gjengjeld vil hun få masse frihet når man er i 40-årene, og dessuten har bedre økonomi.

Fikk selv barn sent fordi jeg ville ha friheten i 20-30 årene, men ser jo nå at mine jevnaldrende som bør foreldre unge, nyter livet og tar igjen det tapte, bare med litt høyere komfortnivå.

Mitt råd er å få barnet, når du er i mot sbort og du er motivert for det, så blir det feil å ta abort. Men vil sterkt oppfordre deg til å ta utdannelse etter permisjonen. 

Anonymkode: ad6c0...c22

De har neppe høyere komfortnivå enn deg, hvis dere alle er 40, de fikk barn som 18-åringer og du er småbarnsmor nå? Skjønner du mener ferieturer nå sammenlignet med interrail i tidlig tjueår, bedre vin kontra billig øl ol, men altså, økonomisk lønner det seg IKKE. Skal vedde på at din og barnas levestandard er ganske mye høyere nå enn da de hadde med barn på samme alder som dine. 

Hvordan skal ts klare å skaffe seg en bedre økonomi? Hun ser på videregående skole som utdannelse, mopedlappen som sertifikat, pengegaver fra "rik"bestefar som trygg og tilstrekkelig inntekt, "snart 19" som mye mer voksent enn bare 18, 23 som virkelig voksen og lønna man får som 23-åring som god; og erfaringer med ustabil oppvekst og narkoman mor som en stor fordel... Det kan gå bra, men oddsene er ikke gode for et ukomplisert, trygt liv for den lille unge familien. 

Anonymkode: 40cae...c3d

• Liker 2
Skrevet

Hvordan sletter man innlegg? Har mye skrivefeil pga jeg bruker ikke all tid på det jeg skriver, fordi jeg skriver en god del. Kan sikkert prøve og skrive helt riktig om du vil det, men trudde ikke skrivefeil hadde noe og si med og få barn. Men folk er alt for kritiske her, og går etter det med at moren min er narkoman, og at jeg trur alt er en dans på roser noe jeg ikke mener. Har fått snakka med en såkalt reserve mamma som også har stilt opp for meg hele livet,Så trenger ikke denne tråden så mye lengre da den gjør ting verre. Så lurer på hvordan jeg sletter denne tråden egentlig igrunn, ikke noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg ts, syns du får mye pepper her. Hvis dere føler at det riktige er å beholde så er det kun du og barnefar som kan ta denne avgjørelsen. Da jeg fikk mitt første barn var jeg 20, dette barnet var både planlagt og ønsket. Virker som mange her ikke regner yrkesfag som utdannelse, men glemmer kanskje at det ikke bare er bruk akademikere her i samfunnet. Jeg tok høyere utdannelse da jeg var i 30 årene, men de første årene tjente jeg ikke mer enn jeg gjorde med fagbrev.

Ok, dette ble litt rotete, men poenget var at om dere er unge foreldre er det ikke dømt til å gå nord og ned. Vær litt optimist, men ta vare på hverandre og forholdet, ikke glem det selv om dere blir foreldre. Vi er nå i 40 årene og nyter friheten når barna er voksne ( og håper vi snart får oppleve å få mange år med barnebarn )

Anonymkode: 6ec80...356

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg ts, syns du får mye pepper her. Hvis dere føler at det riktige er å beholde så er det kun du og barnefar som kan ta denne avgjørelsen. Da jeg fikk mitt første barn var jeg 20, dette barnet var både planlagt og ønsket. Virker som mange her ikke regner yrkesfag som utdannelse, men glemmer kanskje at det ikke bare er bruk akademikere her i samfunnet. Jeg tok høyere utdannelse da jeg var i 30 årene, men de første årene tjente jeg ikke mer enn jeg gjorde med fagbrev.

Ok, dette ble litt rotete, men poenget var at om dere er unge foreldre er det ikke dømt til å gå nord og ned. Vær litt optimist, men ta vare på hverandre og forholdet, ikke glem det selv om dere blir foreldre. Vi er nå i 40 årene og nyter friheten når barna er voksne ( og håper vi snart får oppleve å få mange år med barnebarn )

Anonymkode: 6ec80...356

Tusen takk for et positivt svar. Har fått snakket med folk nærme meg og ser ut som det skal gå bra. Hvis ikke er jeg så heldig at jeg har litt tid på og bestemme meg :)

AnonymBruker
Skrevet
På Wednesday, March 01, 2017 den 22.55, Maaaddepaaadde skrev:

Tokk en test nå da det har gått 5uker siden sist mensen, den ble positiv er det noe mulighet for at den er feil? Og vil det si jeg er 5 uker på vei? Er også 18år men både han og jeg er samboere og har det fint med hverandre og lurer derfor på om det er galt og beholde, vi begge 2 har bestemt oss for og tenke litt på det, men er også ganske imot abort. Så har nesten allerede bestemt oss for og beholde det 😁 så hva er deres meninger? Er det alt for ungt, er også veldig redd hva familie vil si.. 

Er det 5 uker siden forventet mens så er du 9 uker eller deromkring, gravid. Gå og snakk med fastlegen din, eller helsestasjon for ungdom. 

På Thursday, March 02, 2017 den 0.34, Ambador skrev:

https://www.amathea.no

Snakk med disse. De kan tilby råd og veiledning i din situasjon. De skal være helt verdinøytrale, og støtte deg til å finne ut av de tingene du trenger hjelp til. 

De skal være verdinøytrale men er det ikke. Ingen bør oppsøke denne organisasjonen og generere mer penger til dem. De får tilskudd for hvert navn de kan vise til har hatt kontakt med dem. 

Anonymkode: 008d8...626

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...