Gå til innhold

Gravid og 18år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tokk en test nå da det har gått 5uker siden sist mensen, den ble positiv er det noe mulighet for at den er feil? Og vil det si jeg er 5 uker på vei? Er også 18år men både han og jeg er samboere og har det fint med hverandre og lurer derfor på om det er galt og beholde, vi begge 2 har bestemt oss for og tenke litt på det, men er også ganske imot abort. Så har nesten allerede bestemt oss for og beholde det 😁 så hva er deres meninger? Er det alt for ungt, er også veldig redd hva familie vil si.. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er 18 år ikke 14.. i følge loven er du voksen så føler dere for å beholde så behold. Ta abort er jo tragisk om barnet er ønsker pga du er redd for familien ikke skal like det. 

Som sagt du er 18 år bor ikke hjemme hos Mor og far derfor ikke ett lite barn. Di blir sikkert overrasket og syns kanskje det er tidlig, men igjen så er det ditt og barnefarens valg. Etter ting synker inn så blir sjokk til glede :)

Anonymkode: 319bd...4ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å gå glipp av store deler av 20-årene dine, en del av livet som for mange er viktig. Man vokser som person, finner seg selv og gjerne studerer. Vil du gi slipp på dette?

Anonymkode: 0f756...0f2

• Liker 10
Skrevet (endret)

Om det er for ungt er individuelt. Mange kan være fantastiske foreldre som 18, mens andre kan være alt for umodne som 25. 

Det bunner egentlig i om du er villig til å ofre ditt liv for en annen sitt? For det er faktisk det du må. Barnet først, hele veien :) Det er ikke noe galt i å beholde et ønsket barn, men det er ikke en katt som man kan "sette til side" når det passer. Det vil si at utdanning blir hardere (IKKE umulig, men hardere), økonomien blir strammere, forholdet blir satt på en ordentlig prøve og ditt sosiale liv vil så og si dø ut (selv om man tror man har verden beste venner, for de fleste interesserer seg i den alderen mer for fest og fjas enn bæsjebleier. Å sitte med deg en lørdagskveld mens alle andre er ute å farter er lite fristende). Husk at det er ditt (og samboeren din sitt) barn og ikke foreldrene deres eller vennene deres sitt. 

Å ta utdannelse med barn er ingen problem så lenge man er villig til å jobbe for det. Jeg har selv barn, og holder på med utdannelse. Jeg ble gravid når jeg var 20 år, og mamma som 21. Jeg begynte på studiene igjen midt i permisjonen, og har nå studier, barn og deltidsjobb. Jeg bor fremdeles med barnefar, og forholdet vårt har aldri vært bedre, så det trenger ikke ryke. 

Du må inn i deg selv og se om du er klar og moden for denne jobben akkurat nå. Jeg var ikke moden når jeg var 18, og egentlig ikke når jeg var 20 heller, men jeg vokste vanvittig på forpliktelsene. Nå eier vi leilighet og bil, og har det egentlig vanvittig bra. Så fort jeg er ferdig med mine studier så er vi begge i drømmejobben, så å få barn tidlig "stoppet" ikke oss.

Samtidig er statistikken mot dere. Er du klar for å eventuelt bli alenemor? Har du jobb? Utdanning? Førekort? Hus/leilighet? Det er litt viktig å lage en plan hvis noe mangler. Virkelig jobb på, så går dette kjempe bra! 

Endret av mjauritz
  • Liker 4
Skrevet

Ble selv gravid når jeg var 18. Nå er jeg 23 og har 2 barn.

Men tenk nøye gjennom det, mye kan skje. Det er heller ingen selvfølge å få friske barn.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kjenner folk som har fått barn unge, noen har greid det kjempe bra, mens andre måtte ha hjelp av ett godt nettverk. 

Men det vet jeg at mange eldre par også har gjort. Så lenge barnet er ønsket så blir det sikkert å gå bra. 

Endret av Elliespelli
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det i dag er 5 uker siden siste dag i siste menstruasjon så er du ca 5 uker på vei egentlig, men så er det sånn at unge kvinner ikke nødvendigvis har eggløsning 14 dager etter menstruasjon sånn som man regner det etter, og derfor er det ikke sikkert du er 5 uker. Det estimerer de på ultralyd etterhvert når det kommer så langt. Man kan jo også ta en sånn clearblue digitaltest som viser hvor langt man er på vei, men det er kanskje lurt å vente noen uker. Mye kan fortsatt gå galt. 

Anonymkode: 5e762...8f9

Skrevet

https://www.amathea.no

Snakk med disse. De kan tilby råd og veiledning i din situasjon. De skal være helt verdinøytrale, og støtte deg til å finne ut av de tingene du trenger hjelp til. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du var min datter ville jeg anbefalt og håpet at du tok abort, for din egen skyld. Men jeg ville heller ikke tilrettelagt på noe som helst vis at min datter skulle være samboer når hun bare var 18 heller. Hvorfor denne trangen til å bli voksen så fort, få ansvar og regninger og barn? Livet ditt kommer til å bli så mye mer vanskelig med et barn nå enn det trenger å bli, kjære deg! 

Ingen et FOR abort på detvis at det er noe en ønsker å gjøre eller ønsker mer av. Men du kan ikke forsørge verken deg selv eller et barn. Har du førerkort? Eier du bolig? Tenk deg veldig veldig nøye om. Snakk med din mor. Hva mener hun? Erhun villig og har mulighet til å hjelpe? 

Anonymkode: 40cae...c3d

• Liker 5
Skrevet

Og flytte ut valgte jeg ikke selv, var noe jeg måtte da mor er narkoman(i fengsel nå) og jeg bodde av og på hos bestemor og farfar. Så ble mye fram og tilbake og fikk ikke lagt meg til ro noe sted. Bodde også med moren min i 13år før det mens hun var ganske på kjøret noe som gjorde at jeg måtte ta en god del ansvar i hjemmet, hjelpe hun mye. Og var ofte alene, så det og bli voksen tidlig måtte jeg bare. Vet at familien jeg har vill jo hjelpe etter sjokket. Faren er den eneste som har bil lappen, jeg holder på med bilappen har bare moped nå. Og leier leilighet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Maaaddepaaadde skrev:

Og flytte ut valgte jeg ikke selv, var noe jeg måtte da mor er narkoman(i fengsel nå) og jeg bodde av og på hos bestemor og farfar. Så ble mye fram og tilbake og fikk ikke lagt meg til ro noe sted. Bodde også med moren min i 13år før det mens hun var ganske på kjøret noe som gjorde at jeg måtte ta en god del ansvar i hjemmet, hjelpe hun mye. Og var ofte alene, så det og bli voksen tidlig måtte jeg bare. Vet at familien jeg har vill jo hjelpe etter sjokket. Faren er den eneste som har bil lappen, jeg holder på med bilappen har bare moped nå. Og leier leilighet. 

Nå syns jeg synd på deg. Jeg vil råde deg til å ta abort for din egen skyld. Tenk på hva som er best for deg, for ditt liv. Det kan godt hende du vil klare å ta godt nok vare på et barn, men hva med deg? Du er ikke så mye mer enn et barn selv, du fortjener å få mange mange gode år der du kan falle til ro i ditt eget liv, som selvstendig voksen uten andres problemer. Du er bare en ungdom. Tenk nøye over om du egentlig ønsker et barn og en familie med din samboer nå, fordi det er noe du selv trenger og har savnet. Det er fullt ut forståelig, men det (barn) bør vente til mye annet er på plass. Du har et helt langt liv foran deg, ikke gjør det enda mer trøblete enn det allerede er, gjør det bedre og enklere. Du fortjener å få barn og leve lykkelig og stabilt på et senere tidspunkt, etter at du har levd bekymringsfrie dager med deg selv, kjæresten/kjærester, utdanning, opplevelser. Siden du måtte ta mye ansvar og bli voksen så fort, ville det ikke være deilig å slippe det nå som du har muligheten? 

18-åringene jeg kjenner gjør lekser, trener, jobber litt, blir skjemt bort av foreldrene sine og planlegger ferier og diskuterer sminke og studier. De er aktive med miljøvern og musikk, kjærester og familieliv der det er deres foreldre som har det hele og fulle ansvaret. De sitter ikke hjemme med en baby som skal stelles, ammes, bysses og stelles igjen, styrer med nav-skjemaer og helsestasjon og økonomiproblemer. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå syns jeg synd på deg. Jeg vil råde deg til å ta abort for din egen skyld. Tenk på hva som er best for deg, for ditt liv. Det kan godt hende du vil klare å ta godt nok vare på et barn, men hva med deg? Du er ikke så mye mer enn et barn selv, du fortjener å få mange mange gode år der du kan falle til ro i ditt eget liv, som selvstendig voksen uten andres problemer. Du er bare en ungdom. Tenk nøye over om du egentlig ønsker et barn og en familie med din samboer nå, fordi det er noe du selv trenger og har savnet. Det er fullt ut forståelig, men det (barn) bør vente til mye annet er på plass. Du har et helt langt liv foran deg, ikke gjør det enda mer trøblete enn det allerede er, gjør det bedre og enklere. Du fortjener å få barn og leve lykkelig og stabilt på et senere tidspunkt, etter at du har levd bekymringsfrie dager med deg selv, kjæresten/kjærester, utdanning, opplevelser. Siden du måtte ta mye ansvar og bli voksen så fort, ville det ikke være deilig å slippe det nå som du har muligheten? 

18-åringene jeg kjenner gjør lekser, trener, jobber litt, blir skjemt bort av foreldrene sine og planlegger ferier og diskuterer sminke og studier. De er aktive med miljøvern og musikk, kjærester og familieliv der det er deres foreldre som har det hele og fulle ansvaret. De sitter ikke hjemme med en baby som skal stelles, ammes, bysses og stelles igjen, styrer med nav-skjemaer og helsestasjon og økonomiproblemer. 

Jeg syntes du skal være forsiktig med å råde folk å ta abort når det er et ønsket barn. Jeg syntes du analyserer litt for mye av TS utifra litt for lite informasjon. En 18 åring kan fint ta vare på et barn, handler i bunn og grunn kun om prioriteringer.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Maaaddepaaadde skrev:

18 år

Rusmisbruker bestemor

Ingen har lappen

Ingen utdannelse

Jadda!! Høres ut som et flott utgangspunkt ts 

Anonymkode: e9ac5...c0e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Maaaddepaaadde skrev:

Tokk en test nå da det har gått 5uker siden sist mensen, den ble positiv er det noe mulighet for at den er feil? Og vil det si jeg er 5 uker på vei? Er også 18år men både han og jeg er samboere og har det fint med hverandre og lurer derfor på om det er galt og beholde, vi begge 2 har bestemt oss for og tenke litt på det, men er også ganske imot abort. Så har nesten allerede bestemt oss for og beholde det 😁 så hva er deres meninger? Er det alt for ungt, er også veldig redd hva familie vil si.. 

Det spørs hvor innstilt du er. Fikk barn da jeg var 17,5 år. Tok ti mnd permisjon fra videregående, fullførte og startet på høyskole. Det er ikke bare, bare med en liten en. 

Ha med i vurderingen at du kan bli alene, kommer du til å klare deg da?

Har dere hjelp rundt dere? Vil mormor og farmor stille opp? 

Anonymkode: fb078...19e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hvor innstilt du er. Fikk barn da jeg var 17,5 år. Tok ti mnd permisjon fra videregående, fullførte og startet på høyskole. Det er ikke bare, bare med en liten en. 

Ha med i vurderingen at du kan bli alene, kommer du til å klare deg da?

Har dere hjelp rundt dere? Vil mormor og farmor stille opp? 

Mormor er rusmisbruker hun

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Maaaddepaaadde skrev:

Så ikke denne før jeg svarte. Beklager spørsmålet om mormor. Siden jeg vet hvor tøft det er, så ville jeg nok tenkt meg veldig godt om når du i tillegg har opplevd alt dette. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mormor er rusmisbruker hun

Så det, skrev nytt svar 🙈

Skrevet (endret)

I alle dager... Jeg er også 18år. Svært ansvarfull og god med barn. Helt fra 10 års alderen har mine foreldre stolt på meg og latt meg være barnevakt for mine yngre søsken. Den nye dama til onkel lurte på om jeg hadde passa mye på min 5 år gamle søster da hun var spedbarn, fordi hun mente jeg var utrolig flink med det nyfødte barnet hennes, men aldri i verden om jeg ville ha hatt barn så ung som jeg er! Jeg har et helt liv forran meg, hva er det som haster? 

Jeg vil studere, jobbe, reise, feste, finne meg selv og ha et gøyalt og spennende. Kall meg ung og dum, men jeg vil ikke ha en slik forpliktelse allerede nå. Familie kan jeg skaffe meg når jeg er ferdig med å være ung (og dum). Mener å ha hørt/lest at man ikke er helt hundre prosent utviklet og voksen før man er 25år. Ærlig, tenk deg godt om før du tar dette valget. En jente jeg var venn med før er gravid nå, så mens alle våre felles venner og jeg gjør oss klare til russetida og videre studier, sitter hun på ræva hjemme uten annen utdanning enn fullført undomsskole. Syns synd på henne, virker ufattelig kjedelig å bli voksen så fort! 

Forresten ts, husk at du og din partner fortsatt er unge. Brått kan dere skilles og du kan muligens ende opp med barnet alene. Og hvis du ikke rekker å gjøre ferdig vgs. kan du plutselig sitte igjen alene med et barn, uten utdanning, med luse"lønn" fra NAV. Aner du hvor mye du kan slite med økonomien? Syns det er skummelt at du i det hele tatt vurderer barn når du ikke har høyere utdanning og jobb... Det kan bli et vanskelig liv med trang økonomi, og ikke bare blir det vanskelig for deg og far, men også barnet jo eldre det blir.

Endret av Spiteful
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler mange unge har ett feil bilde av hvordan det er å ha barn. Det blir ofte fremstilt ganske rosenrødt selv om det ofte ikke er det. Det er tøft, veldig tøft! Uansett alder vil jeg tro. Men har du selv noen erfaring med barn? Sier ikke at man må ha det uansett. Ellers ville jeg rådet deg til å ta kontakt med amatha. Hvordan er det på samboeren din sin side? Erdetnoe støtte og hjelp og få der?

Anonymkode: 3e080...6ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...