AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Fremover. Hva er din spådom? Fortsette å stige? Flate ut? Kommer det et crack? Og hvorfor? Jeg leste i VG at det hadde bare vært en prisøkning på 0,1% på OBOS boliger fra januar til februar. Det er jo et signal om det kan begynne å flate ut. Men OBOS statistikken har jo ikke vært lik som statistikken på alle boliger i Oslo. Den statistikken for februar kommer ikke før på fredag stod det. Jeg tror det snart kan flate ut, for jeg tror renta kommer til å gå litt oppover fremover, og at man nå må ha 40% EK for sekundærbolig, og max 5 ganger inntekt i lån. Tror ikke det kommer noen nedgang eller crack. Jeg hører folk snakker om det, men jeg tror fortsatt det er for lite leiligheter til å møte etterspørselen. Anonymkode: b95fa...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Jeg håper renta stiger og at det blir max 3 ganger inntekt i lån igjen (har man ikke nok får man bare smøre med tålmodighet og spare mer EK). Og EK sekundærbolig kan gjerne økes enda mer, også skatt for sekundærbolig kan gjerne økes. Mange ungdom i dag tror jo at det er lurere å ta opp forbrukerlån fremfor lån fra lånekassen?! Med en slik holdning synes jeg det er på sin plass å få opp renta slik at man forhåpentligvis setter seg litt mer inn i økonomi. Oslolivet er jo en evig runddans på forbrukerlån og boliglån man ikke blir kvitt før man i beste fall blir pensjonist. Luksusfellen har nok å gå på ennå. Anonymkode: 9aafc...26a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 Boligprisene i Oslo er fortsatt grisebillige. Har du mulighet så kjøp. Gjerne flere. To grunner: 1. Boligprisene er i stor grad politisk bestemt. Ingen politiske partier tør å røre ved den hellige kua. 2. Vanlige folk med vanlig lønnsinntekt har fortsatt råd til å kjøpe bolig i Oslo. Den dagen kun de med store kapitalinntekter har råd til å kjøpe kan man begynne om å snakke om at prisen begynner å nå et tak. Anonymkode: 3de0a...b89 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 Tror ikke på noe krakk. Tror renten skal opp, men så lenge arbeidsledigheten er så lav og boligmangelen så høy tror jeg ikke på noe krakk. Kanskje får vi en midlertidig kort dump ala 2008, men tror egentlig ikke det heller.... Anonymkode: f1293...e90 4
prt90 Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fremover. Hva er din spådom? Fortsette å stige? Flate ut? Kommer det et crack? Og hvorfor? Jeg leste i VG at det hadde bare vært en prisøkning på 0,1% på OBOS boliger fra januar til februar. Det er jo et signal om det kan begynne å flate ut. Men OBOS statistikken har jo ikke vært lik som statistikken på alle boliger i Oslo. Den statistikken for februar kommer ikke før på fredag stod det. Jeg tror det snart kan flate ut, for jeg tror renta kommer til å gå litt oppover fremover, og at man nå må ha 40% EK for sekundærbolig, og max 5 ganger inntekt i lån. Tror ikke det kommer noen nedgang eller crack. Jeg hører folk snakker om det, men jeg tror fortsatt det er for lite leiligheter til å møte etterspørselen. Anonymkode: b95fa...f7d Hvis det hadde vært boligmangel i Oslo så hadde leieprisene steget.. det har de knapt gjort på mange år.. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 2 timer siden, prt90 skrev: Hvis det hadde vært boligmangel i Oslo så hadde leieprisene steget.. det har de knapt gjort på mange år.. Dette!! Problemet er at en så stor andel av spesielt de minste leilighetene kjøpes for utleie og lett inntekt av bemidlede godt voksne. Anonymkode: 35dfa...7e9 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #7 Skrevet 2. mars 2017 10 timer siden, prt90 skrev: Hvis det hadde vært boligmangel i Oslo så hadde leieprisene steget.. det har de knapt gjort på mange år.. Det er jo fordi det pdd er billigere å eie enn å leie - og det vet folk. I tillegg baserer dette seg en god del på forventet prisvekst. Unge kjøper bolig nå fordi de hver dag leser at hvis de ikke kommer seg inn på boligmarkedet NÅ, så kommer de seg aldri inn. Prisene stiger fra uke til uke enkelte steder i Oslo. Mange kjøper også for å være en del av prisveksten videre, istedenfor å betale ned på noen andres lån. Anonymkode: e38d4...cff 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #8 Skrevet 2. mars 2017 Det var akkurat en avisartikkel ute på nett som forklarte oss at vi tjente netto 15000-20000 i året på å låne en million kroner pga. lav rente, skattefradrag og inflasjon. Stigende boligpriser, f.eks. 10-20% i året tilsvarer 100000-200000 i tillegg. Under slike økonomiske forhold er det bare de som leier som graver sin egen økonomiske grav. Selvsagt er boliglån også en risiko investering dersom du må selge med tap. Tenk på det også når du låner! Anonymkode: a819e...c69 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #9 Skrevet 2. mars 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper renta stiger og at det blir max 3 ganger inntekt i lån igjen (har man ikke nok får man bare smøre med tålmodighet og spare mer EK). Og EK sekundærbolig kan gjerne økes enda mer, også skatt for sekundærbolig kan gjerne økes. Mange ungdom i dag tror jo at det er lurere å ta opp forbrukerlån fremfor lån fra lånekassen?! Med en slik holdning synes jeg det er på sin plass å få opp renta slik at man forhåpentligvis setter seg litt mer inn i økonomi. Oslolivet er jo en evig runddans på forbrukerlån og boliglån man ikke blir kvitt før man i beste fall blir pensjonist. Luksusfellen har nok å gå på ennå. Anonymkode: 9aafc...26a Lett å si når du allerede eier. Krav for sekundærbolig kan jeg forstå, men førstegangskjøpere skulle fått mye bedre lånevilkår, og renter og gebyrer skulle bare forfalt, om man ikke betalte til rett tid. Anonymkode: 80699...607 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #10 Skrevet 2. mars 2017 http://www.dn.no/nyheter/2017/03/02/0656/Eiendom/-faerre-pa-visning-og-faerre-som-byr-i-oslo Anonymkode: 957f1...b11
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #11 Skrevet 2. mars 2017 For kun en uke siden var meglere i Akershus ute i media og fortalte om et brennhett marked utenfor bygrensa. Det er uvanlig med kupping, ville budrunder eller kø ut døra på visning, men Akershus opplever dette nå. Spesielt ble Sandvika, Lørenskog, Asker, Lillestrøm, Skedsmokorset og Kolbotn nevnt. I tillegg opplever Ski et brennhett marked. Ingen av disse stedene har priser som Oslo og ingen av disse stedene har EK-krav på 40%. I dag ble det også vedtatt i Ny Nasjonal Transportplan at lokaltog inn mot Oslo skal få avganger hvert 10 min, noe som gjør det like lett å komme seg inn til byen som med banen (den går vel hvert 10?). I tillegg satser de på Fornebubanen (t-bane), Follobanen (godt i gang), Østfoldbanen og ny jernbane Oslo-Hønefoss (Ringeriksbane??). Det er klart at når pengene investeres godt i pendlerbyene, så blir de attraktive. Ski skal huse 10 000 ekstra i "ny" bydel for å avlaste Oslo. Men, selv om folk velger å bosette seg utenfor byen, så er det mange av dem som på DØD og LIV må bo på Løkka. Jeg visste ikke at de fantes - jeg trodde det var en stereotype, men neida. De lever i beste velgående. Når "alle" vil bo i gryta må enten a) gryta bli større eller b) du må ha mer å rutte med. Og gryta blir ikke større med det første. Anonymkode: e38d4...cff
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #12 Skrevet 2. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: For kun en uke siden var meglere i Akershus ute i media og fortalte om et brennhett marked utenfor bygrensa. Det er uvanlig med kupping, ville budrunder eller kø ut døra på visning, men Akershus opplever dette nå. Spesielt ble Sandvika, Lørenskog, Asker, Lillestrøm, Skedsmokorset og Kolbotn nevnt. I tillegg opplever Ski et brennhett marked. Ingen av disse stedene har priser som Oslo og ingen av disse stedene har EK-krav på 40%. I dag ble det også vedtatt i Ny Nasjonal Transportplan at lokaltog inn mot Oslo skal få avganger hvert 10 min, noe som gjør det like lett å komme seg inn til byen som med banen (den går vel hvert 10?). I tillegg satser de på Fornebubanen (t-bane), Follobanen (godt i gang), Østfoldbanen og ny jernbane Oslo-Hønefoss (Ringeriksbane??). Det er klart at når pengene investeres godt i pendlerbyene, så blir de attraktive. Ski skal huse 10 000 ekstra i "ny" bydel for å avlaste Oslo. Men, selv om folk velger å bosette seg utenfor byen, så er det mange av dem som på DØD og LIV må bo på Løkka. Jeg visste ikke at de fantes - jeg trodde det var en stereotype, men neida. De lever i beste velgående. Når "alle" vil bo i gryta må enten a) gryta bli større eller b) du må ha mer å rutte med. Og gryta blir ikke større med det første. Anonymkode: e38d4...cff Jeg skulle absolutt bo på løkka, jeg også. Dette var før jeg flyttet til Oslo og hadde ikke hørt om noen andre bydeler enn Løkka. Nå kunne jeg ikke tenke meg å bo på løkka engang, eller bydelene rundt. Men fordel å bo iBærum er vel at de ikke betaler eiendomsskatt der, og det er sentralt i forhold til Oslo, hvis man bor i Bærum øst. Flere av vennene våre er på boligjakt der og det selges ikke nok boliger, så folk er helt crazy på budrundene. Kvadratmeterprisen i Bærum øst er vel fortsatt lavere enn for eksempel Oslo vest. Ikke helt sikker, men det er det jeg har blitt fortalt av venner på boligjakt. Anonymkode: 401c4...c66
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #13 Skrevet 2. mars 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi det pdd er billigere å eie enn å leie - og det vet folk. I tillegg baserer dette seg en god del på forventet prisvekst. Unge kjøper bolig nå fordi de hver dag leser at hvis de ikke kommer seg inn på boligmarkedet NÅ, så kommer de seg aldri inn. Prisene stiger fra uke til uke enkelte steder i Oslo. Mange kjøper også for å være en del av prisveksten videre, istedenfor å betale ned på noen andres lån. Anonymkode: e38d4...cff Nettopp. Det er altså ikke ikke sånn at det er for lite tak over hodet. De boligene som er hoper seg opp hos folk som leier, og blir dermed ikke lagt ut for salg. Det er et underskudd på boliger til salgs, men ikke et underskudd på boliger. Anonymkode: 80ba1...1d4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #14 Skrevet 2. mars 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Det er altså ikke ikke sånn at det er for lite tak over hodet. De boligene som er hoper seg opp hos folk som leier, og blir dermed ikke lagt ut for salg. Det er et underskudd på boliger til salgs, men ikke et underskudd på boliger. Anonymkode: 80ba1...1d4 Har du tall? For jeg har tall på at Oslo er flere tusen boliger i manko hvert år. De klarer ikke bygge nok for å huse det estimerte innbyggertallet de skal ha innen 10 år. Vi kan gjerne snakke om å eie vs leie, men at Oslo har en manko på boliger mot innbyggertallet de forventer, det tror jeg på. Anonymkode: e38d4...cff 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #15 Skrevet 2. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle absolutt bo på løkka, jeg også. Dette var før jeg flyttet til Oslo og hadde ikke hørt om noen andre bydeler enn Løkka. Nå kunne jeg ikke tenke meg å bo på løkka engang, eller bydelene rundt. Men fordel å bo iBærum er vel at de ikke betaler eiendomsskatt der, og det er sentralt i forhold til Oslo, hvis man bor i Bærum øst. Flere av vennene våre er på boligjakt der og det selges ikke nok boliger, så folk er helt crazy på budrundene. Kvadratmeterprisen i Bærum øst er vel fortsatt lavere enn for eksempel Oslo vest. Ikke helt sikker, men det er det jeg har blitt fortalt av venner på boligjakt. Anonymkode: 401c4...c66 Nettopp. Ingen av stedene rundt Oslo har eiendomsskatt, og det er nok Bærum og Asker glade for. Nå preges jo disse stedene langt mer av eneboliger, småhus og rekkehus, enn det Oslo gjør. Men likevel :-) Men det er jo ikke uten grunn at folk titter utenfor. Gjennomsnittlig kvm pris Oslo januar 2017: 70 200kr. Gjennomsnittlig kvm pris Lørenskog januar 2017: 52 000. (Leiligheter!) For en leilighet på 50 kvm må du altså ut med rundt 3,5 i Oslo og 2,6 i Lørenskog (10-15 min utenfor Oslo). Basert på gjennomsnittlig pris (ingen lokale variasjoner). Anonymkode: e38d4...cff
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #16 Skrevet 3. mars 2017 http://e24.no/privat/eiendom/sesongjustert-boligprisvekst-paa-0-6-prosent-i-februar/23939793 Var det noen som sa boligkrakk? Anonymkode: 401c4...c66
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #17 Skrevet 3. mars 2017 Jeg og kjærsten skal flytte sammen og har tenkt å selge begges leiligheter. Det vi lurer på er jo om vi skal leie en liten periode før vi kjøper noe nytt sammen, eller om vi skal kjøpe sammen med en gang.. Den som hadde visst hva fremtiden vil bringe Anonymkode: b95fa...f7d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #18 Skrevet 3. mars 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og kjærsten skal flytte sammen og har tenkt å selge begges leiligheter. Det vi lurer på er jo om vi skal leie en liten periode før vi kjøper noe nytt sammen, eller om vi skal kjøpe sammen med en gang.. Den som hadde visst hva fremtiden vil bringe Anonymkode: b95fa...f7d Selger dere i Oslo? Da jeg og samboer flyttet til Oslo høsten 2014 bestemte vi oss for å leie slik at vi skulle bli kjent med byen og markedet. Januar 2015 eksploderte prisene. Typisk, sånn sett har vi tapt litt penger, for vi sleit i evigheter med å komme oss inn på markedet. Nå har vi kjøpt i Lørenskog. I løpet av fire mnd har den steget 450 000 i verdi. Det takket være brennhett marked i Oslo og Sivs 40% EK-krav i Oslo. Anonymkode: e38d4...cff
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #19 Skrevet 3. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selger dere i Oslo? Da jeg og samboer flyttet til Oslo høsten 2014 bestemte vi oss for å leie slik at vi skulle bli kjent med byen og markedet. Januar 2015 eksploderte prisene. Typisk, sånn sett har vi tapt litt penger, for vi sleit i evigheter med å komme oss inn på markedet. Nå har vi kjøpt i Lørenskog. I løpet av fire mnd har den steget 450 000 i verdi. Det takket være brennhett marked i Oslo og Sivs 40% EK-krav i Oslo. Anonymkode: e38d4...cff Ja, selger i Oslo, og vil også kjøpe i Oslo, for det er her vi vil bo. Anonymkode: b95fa...f7d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #20 Skrevet 3. mars 2017 Vi kjøpte i mai, og solgte i august 2016. På den tiden økte leiligheten vår med 500.000 i verdi. Parallelt med kjøpsprosessen valgte vi megler, tok bilder og hadde annonsen klar for å time markedet perfekt etter råd fra megler. Anbefaler å kjøpe først, og så selge. Prisene viser ingen tegn til å synke, og også i februar var det prisstigning, så ingenting tilsier det lønner seg å leie en periode. På så kort horisont, er det og lite fare for dramatiske endringer i markedet. Anonymkode: 6e5a1...903 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå