Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Én ting er å ha råd til ferie (inspirert av ferietråden), men jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å ta seg fri i hytt og pine! Vinterferie = 1 uke, påskeferie = 1 uke ++, sommerferie = 3 uker, høstferie =1 uke, og juleferie = 1 uke ++?!? Dette blir jo fort 7 uker fri (35 dager), sammenlignet med 5 uker (25 dager) normalfestet ferie. Sist men ikke minst kommer det jo innklemte fredager hvor mange tar seg luksusen i å ta fri fra, eller lurer inn en sykedag.

Hvorfor og hvordan egentlig? Hva slags jobb har dere, dere som tar så mye fri?

Anonymkode: 2dc29...887

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

det lurer jeg på og!

Anonymkode: 65a15...ac3

Skrevet

Noen kan ta jobben med seg på ferie. Eller jobbe seg opp, og ta ut fleksitid. 

Og andre forteller ikke hele sannheten når de skryter på nett, tenker jeg. 

Anonymkode: b79e4...6c2

• Liker 11
Gjest canacas
Skrevet

Jeg tar aldri helt ferie. Det går rett og slett ikke. Så jeg flexer når jeg kan og tar også private gjøremål i arbeidstiden når jeg må. 

Skrevet

De jeg kjenner som har så mye ferie er enten eiere av private firmaer eller driver enkeltmannsforetak. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skriver timer og fordi arbeidsdagen min er 7,5 t og inkludert lunsj og jeg stort sett er der mellom 8 og 9 timer blir det stadig litt påfyll av fleksikontoen min. I tillegg deltar jeg på en del møter på kveldstid.  Dette kan jeg ta ut som avspasering og det blir fort noen dager.

• Liker 11
Skrevet

Jobber meg opp og/eller avtaler fri i perioder hvor det er forventet redusert arbeidsmengde. Har ferie 1,5-2 måneder i året alt ettersom. Men til gjengjeld må jeg være klar for arbeid nærmest døgnet rundt når sjefen vet jeg er tilgjengelig, og se langt etter normale frihelger.

Ikke ta det for gitt at de som har mest ferie jobber mindre enn deg eller har mye såkalt fritid, ofte kommer det nok bare an på hvordan arbeidet er lagt opp.

Anonymkode: c9c29...aaa

• Liker 6
Skrevet

For min del så blir det litt ferie på våren. I år vil det feks bli 2 dager jeg tar fri for å ha vinterferie. Så jeg tar vinterferie, men det er ikke en hel uke. (2)

Påsken blir det samme, der jobber man gjerne mandag og tirsdag, avspaserer halv dag på onsdagen og har fri onsdag til mandag, så slik har man påskeferie. (0)

3 uker sommerferie går det som oftest, kanskje noen ekstra dager om man har mulighet. (17)

Høstferien blir lik som vinterferien, om vi tar fri, så er det typisk bare en dag eller to. (2)

Juleferien blir en blanding av fridager og avspaseringer, men det kommer jo selvsagt an på hvor mye plusstid jeg har og hvor mange dager som er arbeidsdager. (4-6)

Reiser stort sett kun til utlandet i sommerferien og av og til i julen, de andre "friene" er på hytte/fjellet. Jeg har og flyttet med meg noen feriedager fra tidligere år da jeg hadde mye overtid til avspasering.

Skrevet

Jeg har fleksitid og må avspasere all overtid. Jobber ikke veldig mye overtid, men noen timer her og der blir fort noen ekstra feriedager i året. Særlig når jeg er smart og passer på å bruke flekstimer på de dagene vi har redusert arbeidstid, som onsdagen før påske, i romjula osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår heller ikke at folk har jobber der man kan tillate seg det. På fem år har jeg hatt maks 2 uker ferie sammenhengende uten å måtte dra tilbake til kontoret for å gjøre litt, tar jeg lenger hoper det seg opp. Dessverre er det noen som jobber for at andre skal kunne ha fri. 

Anonymkode: 3c92e...e08

Skrevet

Jeg har også en jobb der jeg kan spare opp timer på fleksi-konto og dermed unne meg noen ekstra dager ferie i året. Har pr nå 45 timer på kontoen og må bruke opp litt (har egentlig en maxgrense på 40 timer), så da blir det noen dager vinterferie uten å røre feriedagene. Det samme gjør jeg i påsken. Da har vi i tillegg redusert arbeidstid, så 3 dager ferie blir kun 16 timers avspasering ;-) Slik kan jeg ta både vinter"ferie", påske"ferie" og høst"ferie" og samtidig ha hele 5 uker ferie til gode.

Dette betyr selvsagt at jeg jobber ekstra veldig ofte, så totalt er vel tiden på jobb den samme som hos andre. Sitter som regel 30-45 minutter over arbeidstid hver dag. Dette fordi dette passer bedre med tidene for hjemreise (sitter på med noen andre på jobb og de har annen arbeidstid...).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Én ting er å ha råd til ferie (inspirert av ferietråden), men jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å ta seg fri i hytt og pine! Vinterferie = 1 uke, påskeferie = 1 uke ++, sommerferie = 3 uker, høstferie =1 uke, og juleferie = 1 uke ++?!? Dette blir jo fort 7 uker fri (35 dager), sammenlignet med 5 uker (25 dager) normalfestet ferie. Sist men ikke minst kommer det jo innklemte fredager hvor mange tar seg luksusen i å ta fri fra, eller lurer inn en sykedag.

Påske og jul er bare halve uker da. Og mange jobber har fri de dagene uansett.

Anonymkode: 7702b...d4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fleksitid, men har barn i bhg og skole, og må holde tunga rett i munnen for ikke å havne på minustid hver uke. Skulle gjerne hatt mulighet til å spare opp noen timer, men barn må hentes i barnehagen, og fritidsaktiviteter til eldstebarnet begynner rett etter arbeidstid, og da kan jeg ikke henge på jobb, men må hjem og være husmor, lage mat, kjøre barn hit og dit.

I barnehagen og på skolen virker det som alle foreldrene har fri både høst- og vinterferie, i tillegg til lang sommerferie, selvsagt hele påskeferieuka, og i romjula selvsagt. Jeg forstår ikke dette heller, hvordan kan de ha SÅ mye ferie. Og når det er påskefrokost, julelunsj, sommerfest etc i barnehage og skole, tar de andre foreldrene seg gooood tid, mens jeg kjenner jeg blir stressa av at jeg må finne en måte å jobbe meg opp plusstimer på, slik at jeg får tatt igjen de tapte timene eller minuttene på jobben.....

"Heldigvis" er det en annen småbarnsforelder på kontoret hvor jeg jobber som er i akkurat lik situasjon. Det hjelper å ikke være helt alene... :) Jeg føler at det er nå i denne fasen at man egentlig har bruk for en ekstra ferieuke, ikke når man er over 60...

Anonymkode: b19c3...a1c

Skrevet

Ferie er fremmedord :fnise: Har ikke hatt ferie på tre år, med ett unntak:

Enkeltmannsforetak: 3 dager ferie i fjor, da søsteren min giftet seg.
Tilkallingsvakt: Ikke krav på ferie
I år har jeg riktignok også fått en liten fast stilling på toppen av dette, der jeg har krav på ferie. Hallelujah! Må riktignok ta mesteparten i sommer, når enkeltmannsforetaket er på sitt travleste, så hvor mye ferie det faktisk blir vet jeg ikke enda :P

Skrevet

Jeg jobber ekstra ca 15-20 minutter hver dag som jeg tar ut i hele dager. Dermed har jeg fri hele jula, påska, vinterferien og 4 uker på sommeren, pluss ett par inniklemt dager.

Timeantallet jeg jobber blir derfor likevel 37,5 timer i snitt pr uke igjennom året selv om jeg har mye fri. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Påskeferie og juleferie kan ofte fikses med en ukes ferie og et par flexidager.

Så med tre ukers sommerferie så er det rom for enten vinterferie eller høstferie. Jeg tar en halv uke nå som vinterferie og en halv til høsten.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min jobber fast kveld. Altså fra 12-20 vær dag man til fre. Pga ugunstig arbeidstid har han 9 uker og 3 avspaserings dager i året. Vi pleier å ta ut 2 ferieuker og 3 dager i forbindelse med med påsken vært år, da får vi 3 uker ferie. Så tar vi 4 uker i juli. 2 uker i november og resten sparer vi til enkelt dager i forbindelse innekleme helligdager når det er jul, pinse 17 mai etc. Selv har jeg 5 uker ferie og 1 uke og ca 3 dager avspasering i gjennom et år. Resten av ferien tar jeg ut som permisjon.

Anonymkode: c5c97...5f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber en halvtime ekstra hver dag. Altså sparer jeg meg opp 2,5 timer hver uke på flekskontoen. Det blir over en fridag i mnd, det. 

I tillegg er det mange som har mer enn bare 5 uker ferie. I min forrige jobb hadde vi 2 ekstra fridager vi kunne ta når som helst, i tillegg til at vi hadde fri hele romjulen. Min mann har ikke fleksitid, men har 7 ekstra feriedager i stedet. 

Det er også mange som reiser mye i jobben, og om man får føre reisetiden som arbeidstid, blir det mange timer på flekskontoen av sånt. Sånn var det i gamlejobben min, der kunne jeg føre inntil 3 timer av reisen rett på flekskontoen. 

Og det er også mange som tar jobben med på hytten/ferien. Min far er sånn, de reiser på hytten om torsdag, og så jobber han på hytten fredagen. 

Anonymkode: 4d798...d20

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ansatt i 100% stilling og har 17 uker fri i året, inkl 5 uker ferie.

Jeg har definitivt ikke problemer med å ha ferie/fri. 

Jeg skjønner meg ikke på de som dropper ferier og som nærmest bor på jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Jeg er ansatt i 100% stilling og har 17 uker fri i året, inkl 5 uker ferie.

Jeg har definitivt ikke problemer med å ha ferie/fri. 

Jeg skjønner meg ikke på de som dropper ferier og som nærmest bor på jobb.

Da jobber du vel skift vil jeg tro. 

Vi som "dropper" ferier gjør det fordi det ikke er tid til å ta ut alt, jobber selv i en krevende bransje. I år vet jeg ikke om det blir noe særlig ferie i det hele tatt :/

Anonymkode: 3c92e...e08

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...