Gå til innhold

HJELP! Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig et kort spørsmål: Vet noen hvor lang tid en "stor" endring i barnebidraget skal varsles før den trer i kraft? Har fått 5 timers varsel, mer info for de som vil lese her: 

Jeg og min eksmann har en privat avtale om barnebidrag. Barnet vårt et svært ungt, under 2 år. Vi startet med en samværsavtale som er litt mer enn "normal" for barn i denne alderen, en ettermiddag i uka(uten overnatting) og annenhver helg(to overnattinger). Etter ett halvt år spurte han om å få en overnatting til fra denne ettermiddag og få levere i barnehage morgenen etter. Sa ja til det, så lenge vi ikke skrev dette inn i noen avtale. Har ingen inntekt og brødfør oss på studielån og oppsparte midler (skriver master og får ingen overgangssstønad++), og den nye prøveordningen påvirker bidraget såpass mye at jeg ikke så/ser noen råd for å få det til å gå rundt økonomisk. Og selvfølgelig ønsket jeg å se an hvordan barnet taklet endringen, hadde kontinuerlig kontakt med barnehagen ang. dette. Gikk veldig fint (som forventet), barnet taklet dette bra og knytter bånd til sin far. Han gikk med på å ikke skrive det inn i noen avtale, siden det handlet om at han fikk "mer" samvær enn det som er "vanlig" og at det betydde så mye mer enn pengene. Han er i full jobb. 

Nå, ut av det blå, skriver han at fra og med i morgen(1. i neste mnd) betaler han kun det bidraget som er riktig i forhold til samvær. Det utgjør 1500 kr mindre i mnd. Forstår han selvsagt godt, man ønsker jo ikke å betale mer enn man må. Synes dog det er dårlig av han å gå ut av den muntlige avtalen vi hadde om at det ikke skulle påvirke noe, bare gi han mer tid med barnet. Også trodde jeg selvsagt at saken var ute av verden og er litt overrasket og skuffet over hans valg og fremtoning. 

Har googlet litt frem og tilbake, men finner ingen info om hvor lang tid det bør være fra en slik endring varsles til den skal tre i kraft, noen som vet?

Anonymkode: 3f983...105

Videoannonse
Annonse
Skrevet

syns du blander kortene og misbruker posisjonen din.

det er helt feil at samvær skal være styrt av økonomien . 

videre reagerer jeg på at du prøver å fremstille det som om han står i takknemlighetsgjeld til deg fordi han får mer samvær enn "vanlig " og "avtalt".

Som svært ungt barn har ikkd har barnet mer samvær med den ene foreldren fordi denne foreldren har rett på mer samvær den andre, men fordi ikke alle barn takler det. 

Ungen deres takler det - og da skal far få lov å ha ungen mer enn normalt samvær.

Du forteller at far i lang tid har betalt 1500 for mye til deg altså regelrett mått betale løsepenger for barnet sitt.. 

Nå informerer han deg om at dette opphører .. Hvorfor skulle dette varsles når det er et faktum at det er for mye?

hadde dette vært via NAV måtte du jo uansett tilbakebetalt de 1500 han betaler for mye i fra han sender inn kravet.. Og det tror jeg ville vært surere..

Anonymkode: 9674c...8a1

• Liker 16
Skrevet

Han skal betale det som er gjeldene i øyeblikket: altså for det faktiske samværet.

Så dette må du nok bare akseptere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, skjønner at det er vanskelig når dette komme såpass brått på, og det er ikke alle som har forståelse for at det kan være veldig vanskelig å få endene til å møtes som eneforsørger og spesielt som student i tillegg.

Men hvorfor får du ikke overgansstønad? 

Anonymkode: db68f...413

AnonymBruker
Skrevet

Når du har barn får du bostøtte selv om du er student. Så søk på det så fort du kan! Fort gjort at du får et par tusen i måneden der. Hvis du søker nå får du tidligst utbetalt 20.april (det utbetales måneden etter). 

Anonymkode: 428eb...ea9

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

syns du blander kortene og misbruker posisjonen din.

det er helt feil at samvær skal være styrt av økonomien . 

videre reagerer jeg på at du prøver å fremstille det som om han står i takknemlighetsgjeld til deg fordi han får mer samvær enn "vanlig " og "avtalt".

Som svært ungt barn har ikkd har barnet mer samvær med den ene foreldren fordi denne foreldren har rett på mer samvær den andre, men fordi ikke alle barn takler det. 

Ungen deres takler det - og da skal far få lov å ha ungen mer enn normalt samvær.

Du forteller at far i lang tid har betalt 1500 for mye til deg altså regelrett mått betale løsepenger for barnet sitt.. 

Nå informerer han deg om at dette opphører .. Hvorfor skulle dette varsles når det er et faktum at det er for mye?

hadde dette vært via NAV måtte du jo uansett tilbakebetalt de 1500 han betaler for mye i fra han sender inn kravet.. Og det tror jeg ville vært surere..

Anonymkode: 9674c...8a1

Føler ikke selv at jeg har misbrukt posisjonen min, kun gjort nødvendige tiltak og hatt kommunikasjon med eksmann ang. situasjonen. Han har selv gått med på denne avtalen oss i mellom. Han ønsket ikke å kalle det barnebidrag heller, men en ekstra overføring fra han til meg for å få endene til å møtes frem til jeg fullfører studiene i juni i år. Han som valgte å gå etter 8 års ekteskap da barnet var 6 mnd, han sa han følte at det ble riktig siden jeg ikke fikk noen som helst støtte fra nav fra barnet fylte 1 år. 

Far får lov, som du kaller det, å ha mer enn normalt samvær. Handlet nok mer om at dette kom litt brått på meg.

Har kommet frem til at NAV skal ta seg av beregningene fra nå av. 

9 timer siden, Rotemor skrev:

Han skal betale det som er gjeldene i øyeblikket: altså for det faktiske samværet.

Så dette må du nok bare akseptere.

Jeg aksepterer det, bare lurte på om noen visste om man endre slike avtaler så brått :) 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, skjønner at det er vanskelig når dette komme såpass brått på, og det er ikke alle som har forståelse for at det kan være veldig vanskelig å få endene til å møtes som eneforsørger og spesielt som student i tillegg.

Men hvorfor får du ikke overgansstønad? 

Anonymkode: db68f...413

Ja, kom litt brått på, men skal da alltids klare meg de få mnd som er igjen før jeg forhåpentligvis får jobb/fast jobb :)

Får ikke overgangsstønad fordi NAV ikke ser på studiet som nødvendig og hensiktsmessig nok og jeg fyller derfor ikke kravet for aktivitet, likevel om jeg er 100% student og jobber litt(ikke 50%) ved siden av. Rundskrivet for overgangsstønad og utdanningsstønad sier også: Departementet viser til at de færreste studier gir kompetanse til ett bestemt yrke. Vi er også enig i at loven må forstås slik at de lengste utdanningsløpene, som f eks mastergrad, må finansieres av vedkommende selv. 

Jeg søkte meg inn i et profesjonsløp(4 år), etter å tatt bacheloren(etter 3 år) søke jeg meg direkte inn på masterløpet(2 åring etter bachelor). Fullførte det NAV kaller profesjonsstudiet etter det fjerde året, men ifølge universitetet og egen lesing om dette har jeg ikke yrkeskompetanse innen yrket før etter fullført master. Dette er NAV uenige i, kar klaget men med ett halvt års behandlingstid tar ting litt tid.  

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du har barn får du bostøtte selv om du er student. Så søk på det så fort du kan! Fort gjort at du får et par tusen i måneden der. Hvis du søker nå får du tidligst utbetalt 20.april (det utbetales måneden etter). 

Anonymkode: 428eb...ea9

Takk for tips! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ber nav om å beregne bidrag på nytt, vil det (evt) nye beløpet gjelde fra måneden etterpå.

Ved en privat avtale, kan vel bidragyter gjør som han selv vil så lenge det ikke er noe skriftlig hvor begge er underskrevet. Dersom du da vil, kan du når som helst få Nav til å beregne og kreve inn bidrag.

Anonymkode: f66d1...bf9

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han ønsket ikke å kalle det barnebidrag heller, men en ekstra overføring fra han til meg for å få endene til å møtes frem til jeg fullfører studiene i juni i år.

Vel, jeg synes ikke du skal gå med på det der, snart vil han prøve seg på det der på nytt igjen og så sitter du igjen med ingenting ut av bidraget. Ellers da så tror jeg han har planlagt det her fra begynnelsen av mht mer og mer samvær når ungen er så liten og du gikk fem på der du skulle ha sagt nei. 

Skrevet
4 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, jeg synes ikke du skal gå med på det der, snart vil han prøve seg på det der på nytt igjen og så sitter du igjen med ingenting ut av bidraget. Ellers da så tror jeg han har planlagt det her fra begynnelsen av mht mer og mer samvær når ungen er så liten og du gikk fem på der du skulle ha sagt nei. 

Hva mener du  med dette?

- at mor skal nekte samvær for å få mer penger??? 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, KG deltager skrev:

Hva mener du  med dette?

- at mor skal nekte samvær for å få mer penger??? 

Det jeg mener er at TS bør sette seg på bakføttene pga jeg tror denne mannen prøver seg på å etterhvert ikke betale et øre i barnebidrag.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har googlet litt frem og tilbake, men finner ingen info om hvor lang tid det bør være fra en slik endring varsles til den skal tre i kraft, noen som vet?

Fordi at det ikke er noen regler rundt det. Jeg skjønner godt tankegangen hans og valget hans. 

Endret av Wanda Maximoff
Skrevet
8 minutter siden, O.G. skrev:

Det jeg mener er at TS bør sette seg på bakføttene pga jeg tror denne mannen prøver seg på å etterhvert ikke betale et øre i barnebidrag.

Han ønsker å maximere samværet- og ønsker ikke å betale mer enn han skal.. Hva er galt med det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han kan la være å betale barnebidrag, siden dere egentlig ikke har noen annen avtale enn en muntlig overenskomst.

Da må du ta kontakt med NAV for å få de til å beregne bidraget.

Det at NAV beregner bidraget er noe jeg anser som det tryggeste for begge parter.

Anonymkode: 66908...5b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet frem til å be NAV ta seg av beregningene fra nå av :) 

Takk for synspunkter, og svar om at det ikke er noe regelverk på dette.

Fra nå av må man levere skjema, søke om endring og betale gebyr til NAV ved forandringer som overstiger 12% av bidraget. 

TS

Skrevet
29 minutter siden, KG deltager skrev:

Han ønsker å maximere samværet- og ønsker ikke å betale mer enn han skal.. Hva er galt med det?

Fordi jeg tror han gjør det kun fordi han ikke vil betale barnebidrag og ikke fordi han vil ha mest mulig tid med sitt barn.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kommet frem til å be NAV ta seg av beregningene fra nå av :) 

Takk for synspunkter, og svar om at det ikke er noe regelverk på dette.

Fra nå av må man levere skjema, søke om endring og betale gebyr til NAV ved forandringer som overstiger 12% av bidraget. 

TS

12 % gjelder kun om dere hadde fastsatt avtale gjennom NAV tidligere.

Gebyret kan du søke om fritak fra å betale basert på lav inntekt.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

12 % gjelder kun om dere hadde fastsatt avtale gjennom NAV tidligere.

Gebyret kan du søke om fritak fra å betale basert på lav inntekt.

Ja, det så jeg da jeg leste om det i går :) Blir jo gebyr ved neste endring da, når jeg forhåpentligvis er i arbeid og har inntekt selv. Ja, så at jeg kunne søke om fritak for gebyret, det er jo flott! :D TS

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, O.G. skrev:

Fordi jeg tror han gjør det kun fordi han ikke vil betale barnebidrag og ikke fordi han vil ha mest mulig tid med sitt barn.

Han har allerede betalt mye mer enn hanskal hver eneste månet, så når han da vil betale det han egentlig skal så mener du at han ikke vil betale i det hele tatt? Det var nå en merkelig logikk må jeg si...

Anonymkode: f3838...531

• Liker 2
Skrevet

Far har ingen forsørgerplikt overfor deg lenger, så her synes jeg han har vært mer enn grei. Det er du som forventer for mye.

Det er naturlig å gi far mer tid med barnet etter hva barnet trives med, selv om jeg er motstander av 50/50. Jeg er også motstander av at samværsbrøk skal settes ut fra voksnes behov for forsørgelse.

Om det er trangt, så har også lånekassen løsninger for studerende foreldre. Du kan få bo i samskipnads-leilighet som har billigere leie enn markedspris (var iallefall sånn før) og få ymse stønad fra NAV. Rett og slett forsørge deg selv.

Forøvrig synes jeg man skal la være å spekulere i fars motiver, inntil man vet annet så er motivasjonen rett og slett å få være sammen med sitt barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, O.G. skrev:

Eller kanskje han vil være med barnet sitt? Men du er vel synsk. 

Anonymkode: 55e67...4c1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...