Gå til innhold

Omsorgsovertakelser og vitenskapelig litteratur


Bravia

Anbefalte innlegg

I de fleste typer media har det vært svært mange saker angående Barnevernet de siste årene. Med noen få unntak, har de i all hovedsak,  vært negativt vinklet. Årsakene til at BV har fått gjennomgå,  i så stor grad, er uklare. 

Hesikten med denne tråden er imidlertid ikke å diskutere hver enkelt sak i media (da det er svært mange) eller i hvilken grad media snakker sant. Hensikten er derimot å invitere barnevernsansatte til å vise til gode vitenskapelige studier i forhold til norsk praksis av omsorgsovertakelser (da dette er en gjenganger i media). Dette fordi de skal få en sjanse til å uttale seg om sin egen faglige bakgrunn, noe de kanskje ikke får så ofte i media. Eller kanskje ikke vil.. hvem vet? 

Andre kan selvsagt også delta, men det må kunne vises til vitenskapelig litteratur. 

Trådstarter ønsker å bemerke følgende:

- Hensikten med tråden er ikke å belyse suksesshistorier. Man vet at svært mange har fått hjelp av BV, så det trengs ikke kommenteres ytterligere i denne sammenheng. I denne tråden er det den faglige kunnskapen bak omsorgsovertakelser som er temaet. 

- For å gjøre dette til en ryddig debatt vil trådstarter kun svare på poster som gjelder trådens hensikt. Nok en gang: Hvilken vitenskapelig litteratur ligger til grunn for norsk praksis av omsorgsovertakelser? 

- Uklarheter rundt hensikten med tråden kan man selvsagt etterlyse dersom det er nødvendig, men vær vennlig å ikke gjøre det om til avsporinger.

Jeg håper debattantene respekterer dette og holder tonen saklig i forhold til hensikten med tråden. Avsporinger, stygt språk og sjikanerenger blir rapportert og ikke besvart. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du tenker at vi bruker fritida vår på KG, til å dokumentere for deg den jobben vi er satt til å gjøre, regulert av norsk lov og den dømmende makt, da tror jeg jammen du overvurderer KG, og det behovet hver enkelt av oss har til å forsvare oss. Les barneloven og lov om barnevern. Du finner begge på lovdata.no 

Ha en fortreffelig kveld.

Anonymkode: 0f2cf...dca

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god start på HI, men som du sikkert vet er mye av omsorgovertagelsen utenfor bv hender, da det er domstolene som til syvende og sist bestemmer. Eller er  ikke det  en del av omsorgovertagelsen ifølge bv motstandere? 

Anonymkode: 8c76e...3de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du takket for deg. Så starter du ny tråd når du blir stilt spørsmål angående lenker du har lagt ut og påstander du har kommet med og ikke kan svare for deg. Du har ikke snakket om annet enn omsorgsovertagelser i denne tråden: 

 

 

så starter du ny tråd om akkurat det samme emnet?

Kan moderator for underforumet slå sammen denne tråden sammen med tråden  

 

Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt?

@Yvonne ?

Nå har det blitt altfor mange tråder om samme tema. Temaet barnevernet.

 

Anonymkode: 6450d...3a0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukeren har ikke gjort annet enn mase om dokumentasjon i den andre tråden. Nå som det har rent inn dokumentasjon har han rømt den andre tråden og har startet en ny tråd her.

Anonymkode: 6450d...3a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde du takket for deg. Så starter du ny tråd når du blir stilt spørsmål angående lenker du har lagt ut og påstander du har kommet med og ikke kan svare for deg. Du har ikke snakket om annet enn omsorgsovertagelser i denne tråden: 

 

 

så starter du ny tråd om akkurat det samme emnet?

Kan moderator for underforumet slå sammen denne tråden sammen med tråden  

 

Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt?

@Yvonne ?

Nå har det blitt altfor mange tråder om samme tema. Temaet barnevernet.

 

Anonymkode: 6450d...3a0

Debattant avsporer ved å vri temaet over på andre tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god start på HI, men som du sikkert vet er mye av omsorgovertagelsen utenfor bv hender, da det er domstolene som til syvende og sist bestemmer. Eller er  ikke det  en del av omsorgovertagelsen ifølge bv motstandere? 

Anonymkode: 8c76e...3de

Hei. Jeg skal spesifisere litt mer hensikten med tråden. Domstolen tar avgjørelser men gjør ikke forarbeidet som blir gjort på grunnlag av bekymringsmeldinger. Det er den vitenskapelige bakgrunnen for dette forarbeidet jeg er ute etter. Ikke noe annet. Ok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukeren har ikke gjort annet enn mase om dokumentasjon i den andre tråden. Nå som det har rent inn dokumentasjon har han rømt den andre tråden og har startet en ny tråd her.

Anonymkode: 6450d...3a0

Hei. Du skriver utenfor tema og innlegget ditt er rapportert. Minner om at jeg forlot tråden fordi den var rotete og var full av debattsabotasje slik som du forsøker her nå. Jeg har ikke lest et ord av hva dere har skrevet etter at jeg forlot den tråden (kanskje ikke så hensiktsmessig å gjøre skrive noe til en person som har forlatt tråden, men hvert sitt valg). Om det var mye dokumentasjon der som du mener var relevant kan du poste det her. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Hva slags typ dokumentasjon er det du ønsker? Du har allerede funnet info som du har lagt ut i en annen tråd, som du mener viser at bv har dårlig vitenskapelige metoder for omsorgovertagelse. Hva er god nok informasjon for deg? 

Anonymkode: 8c76e...3de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du tenker at vi bruker fritida vår på KG, til å dokumentere for deg den jobben vi er satt til å gjøre, regulert av norsk lov og den dømmende makt, da tror jeg jammen du overvurderer KG, og det behovet hver enkelt av oss har til å forsvare oss. Les barneloven og lov om barnevern. Du finner begge på lovdata.no 

Ha en fortreffelig kveld.

Anonymkode: 0f2cf...dca

Hei. Barnevernloven og Lovdata er ikke det samme som vitenskapelig litteratur om barnvern. Lover om barnevern finner man i lovverket og vitenskapelig litteratur om barnevern finner man hovedsaklig i vitenskapelige tidsskrifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, Hva slags typ dokumentasjon er det du ønsker? Du har allerede funnet info som du har lagt ut i en annen tråd, som du mener viser at bv har dårlig vitenskapelige metoder for omsorgovertagelse. Hva er god nok informasjon for deg? 

Anonymkode: 8c76e...3de

Den vitenskapelige dokumentasjonen som ligger til grunn for norsk praksis av omsorgsovertakelser. Jeg antar at det å kunne skrive gode rapporter på grunnlag av vitenskapelig litteratur er essensielt i BV. Meta- eller revew vil være å foretrekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bravia skrev:

Domstolen tar avgjørelser men gjør ikke forarbeidet som blir gjort på grunnlag av bekymringsmeldinger. 

Hva betyr egentlig denne setningen? Du skriver så uklart....

Anonymkode: 2704b...8ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Bravia skrev:

Den vitenskapelige dokumentasjonen som ligger til grunn for norsk praksis av omsorgsovertakelser. Jeg antar at det å kunne skrive gode rapporter på grunnlag av vitenskapelig litteratur er essensielt i BV. Meta- eller revew vil være å foretrekke. 

Nå er ikke akkurat kvinneguiden.no en vitenskapelig kilde. Hvorfor spør du om dette her? Hvis du er interessert i vitenskapelig dokumentasjon, må du heller henvende deg til universiteter, biblioteker, fagorganisasjoner, bransjeforeninger eller fagpersoner på området du er interessert i. 

 

Anonymkode: 2704b...8ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brukeren har ikke gjort annet enn mase om dokumentasjon i den andre tråden. Nå som det har rent inn dokumentasjon har han rømt den andre tråden og har startet en ny tråd her.

Anonymkode: 6450d...3a0

TS og jeg er de eneste brukerne som har gitt solid dokumentasjon. 

Endret av slagelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva forventer du? Så klart det er det som har godt galt som ender opp i media. Det blir ikke laget artikler om at alt gikk bra, ingen problemer, alt er som det skal i verden. Ingen som gidder å lese slike saker om og om igjen. Avisene dekker det som skaper fortjeneste. Det som skaper fortjeneste er hovedsaklig negative ting.

Anonymkode: 0aa81...213

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bravia du som sitter på så mye innsikt i hvordan bv jobber, må jo vite at der psykologsakyndige som faktisk har den vitenskapelige delen av vitnesbyrden. Det da ingen som hører på saksbehandler. 

Anonymkode: 8c76e...3de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det du burde lese, og som jeg tror du etterspør, er basiskunnskap om nevrologi og barns utvikling. Slik jeg kjenner barnevernet, har de i hovedsak fokus på at barnet skal få tilstrekkelig stimuli for å utvikle seg normalt i trygge rammer. Hvis de sosiale rammene, eller mangel på emosjonell tilknytning og stimuli virker å bidra til enten hemming av barnets utvikling eller direkte regress, tar barnevernet grep. Babyer blir ikke automatisk til mennesker, for å sette det på spissen. Det krever mye av omsorgspersonene. For de fleste kommer dette naturlig, andre behøver veiledning. Et fåtall evner ikke å se sine egne mangler, og er derfor heller ikke innstilt på veiledning og lavterskeltilbud. Her tipper jeg de profesjonelle må bruke skjønn basert på kunnskap om utvikling og se at disse forholdene kommer ikke til å utbedres, og mange vesentlige faktorer mangler for at barnet skal utvikle ferdigheter som sosial og emosjonell kompetanse. (Edit: Det er heller ikke så vanskelig å dokumentere forsinket eller mangelfull utvikling gjennom et knippe tester, men pga barns ujevne utvikling i de tidlige år, kan det ta tid før man kan hevde at utviklingen er unormal. Det kan også være vanskelig å "bevise" at utviklingen skyldes faktorer i hjemmet og ikke barnets generelle utgangspunkt, derfor tar det vel jevnt over ganske lang tid før enkelte blir fjernet fra det som på utsiden fremstår som en soleklar overtakelsessak.) Vi vet veldig godt hva som hemmer barns utvikling. Vi vet veldig godt hva som støtter barns utvikling. Når mange nok hemmende faktorer er tilstede, vil jeg tro det er grunnlag for å forutse (på bakgrunn av mye forskning og triste erfaringer en gjør seg i tjenesten) når det vil gå galt. Ja, det finnes "løvetannbarn" som klarer seg til tross for alt. Men de kan ikke brukes som argument for at et annet barn som ikke har de samme forutsetningene bør fortsette å leve understimulert fordi et annet barn tross alt har tålt det. 

Jeg har hatt en del kontakt med barnevernet og mitt personlige inntrykk er at de legger vekt på dette. 

Edit: mitt personlige inntrykk er naturligvis farget av at jeg har en pedagogisk utdannelse og har samarbeidet mye med flere instanser for å sikre barn en sunn utvikling. Dette er altså ikke pur synsing og antakelser. 

Endret av domimik
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, slagelse skrev:

TS er den eneste brukeren som har gitt solid dokumentasjon. 

At du ikke anser Kauai-studien som ble nevnt i gjeldende tråd som solid, sier det meste om deg. Du jobber heldigvis ikke faglig med barn, så du har ingenting i tråden her å gjøre. Dette er en faglig diskusjon. Ingen avsporinger jfr HI. 

Endret av domimik
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr egentlig denne setningen? Du skriver så uklart....

Anonymkode: 2704b...8ae

Omsorgsovertakelser innvolver både rettsapparatet og Barnevern, det er vi enige om.  I denne tråden det imidlertid det vitenskapelige grunnlaget for den delen som BV tar seg av, det spørres etter. Var det klarere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært svært forsiktig med å svare i en slik tråd hvor ts er en sterk motstander av bv-tilhengere og hvor han bevist søker barnevern ansatte som ikke har gode historier å fortelle.

I dagens teknologi er det ikke vanskelig å finne frem til folk hvis man vil det og hvis man kjenner rette personer.

Anonymkode: 6450d...3a0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...